Hvornår kan børn være alene om natten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. marts 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen

Jeg var 11 og min søster var 6 år da vi var alene hjemme en aften/nat. Intet problem. Vi elskede det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. marts 2023

Seldomseen

Tip! skriver:

Altså 15 år plus. I lader vel ikke mindre børn være alene om natten?

Wow det var sent

Anmeld Citér

29. marts 2023

Timf

Profilbillede for Timf

Jeg var aldrig alene da jeg var barn �� første gang jeg var alene var da jeg flyttede hjemmefra, så jeg følger lige med her i tråden, har en knægt på 10 år og bare jeg er væk i to timer bliver jeg helt nervøs så det da lidt rart at se andres meninger så skal jeg nok ikke være så nervøs alligevel 

Anmeld Citér

29. marts 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hvornår vil I lade jeres børn være alene hjemme en weekend? Lad os sige lørdag formiddag til søndag eftermiddag? 

Vi bor i en lille landsby, hvor der aldrig sker noget. Familie bor 10 min væk i bil.

De er vant til at være alene hjemme i dagtimerne lørdag eller søndag pga arbejde. 

Hvornår vil I mene, det er forsvarligt at lade dem sove alene? 

TS: Du spørger til en enkelt overnatning - og der vil jeg sige, alt efter modenhed, nok ca. 13 år. En hel weekend, altså fra fredag til søndag, vil jeg nok sige omkring 15 år, igen alt efter modenhed. For en ting er det praktiske med mad, lys, tv, låsen døre osv., noget andet er ensomheden og evnen til at overskue eventuelle uventede situationer, og derfor rammer jeg nok 15 års alderen for en hel weekend.

Jeg syntes i al almindelighed, man skal kigge på det enkelte barn, og høre hvor meget alene-hjemme der i er deres interesse, og hvor meget det (måske) mere handler om forældrene? Jeg ser desværre i egen omgangskreds en tendens (i mangel af bedre ord) til at ville gøre ens børn mere modne og voksne førend de reelt er det, og mest af alt er det forældrenes behov, end jeg oplever det er børnenes. 

Men igen, hver familie, skal gøre hvad der er bedst for dem.

Anmeld Citér

29. marts 2023

Tip!

Seldomseen skriver:

Wow det var sent

Sent? 
Jeg kan virkelig ikke se nogen som helst grund til at mine børn skal sove alene før. 

Sker der noget uforudsigeligt, brand eller andet kritisk, så skal barnet have en vis modenhed for at kunne klare sådan en opgave. - Det skal mine børn slet ikke stå alene med. 
Jeg har intet behov for at lade mine børn være alene om natten på noget tidspunkt. 
For knap 2 år siden brændte 2 børn inde et hus her i vores by, og brandmanden som så de her små lig var min bror. - børnene sov på 1 sal, forældre nedenunder.. I sådan en situation skal man dæleme som forældre kunne bevare et vis overblik, og sådan en situation skal min 14 årig ikke stå i. 

Anmeld Citér

29. marts 2023

Seldomseen

Sent? 
Jeg kan virkelig ikke se nogen som helst grund til at mine børn skal sove alene før. 

Sker der noget uforudsigeligt, brand eller andet kritisk, så skal barnet have en vis modenhed for at kunne klare sådan en opgave. - Det skal mine børn slet ikke stå alene med. 
Jeg har intet behov for at lade mine børn være alene om natten på noget tidspunkt. 
For knap 2 år siden brændte 2 børn inde et hus her i vores by, og brandmanden som så de her små lig var min bror. - børnene sov på 1 sal, forældre nedenunder.. I sådan en situation skal man dæleme som forældre kunne bevare et vis overblik, og sådan en situation skal min 14 årig ikke stå i. 

Ja, jeg synes det er en sen alder. Min søster og jeg var så stolte når vi var alene hjemme og sov sammen i vores forældres seng. Men det er jo blot min holdning. Det er jo helt op til dig og du ved, hvor modne dine børn er og hvad de i stand til at håndtere.

Gudskelov er det sjældent, at huse bryder ud i brand. 

Anmeld Citér

29. marts 2023

Linlin2022

Min ældste var 13 1/2 år, da vi tog til Kbh (bor ved Aarhus) - een overnatning. Hans far bor 15 min væk. Hans farmor og farfar 10 min fra os. Desuden var naboen informeret (han har gået i klasse med datteren). Han var helt tryg ved det. Vi har desuden en hund, som opdager “alt”…

men min mellemste vil jeg ikke tænke er klar, før han er tæt på de 15 (er 12 nu) - de er meget forskellige!

Anmeld Citér

29. marts 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11
Timf skriver:

Jeg var aldrig alene da jeg var barn �� første gang jeg var alene var da jeg flyttede hjemmefra, så jeg følger lige med her i tråden, har en knægt på 10 år og bare jeg er væk i to timer bliver jeg helt nervøs så det da lidt rart at se andres meninger så skal jeg nok ikke være så nervøs alligevel 

Det må have været en voldsom oplevelse da du flyttede hjemmefra. 

Ift børn - min store har siden starten af 4. Klasse (9,5år) taget bus hjem selv fra skole, og været alene hjemme fra 14.30-16.45. Sådan er det jo, når sfo kun går til og med 3. Klasse, som det gør på vores skole.  

Anmeld Citér

30. marts 2023

Krøltop

Jeg synes 14 lyder ok… men jeg ville ikke lade en på 14 have ansvar en nat for en på 11. 

Selv i dag synes jeg ikke det er rart at være alene hjemme i et tomt hus og sove alene i vores dobbeltseng. Hvis det var et sommerhus eller hus længere ud på landet ville jeg bestemt ikke kunne lide det. - selv i dag som 46 årig.

Anmeld Citér

30. marts 2023

Krøltop

Mor11 skriver:

Det må have været en voldsom oplevelse da du flyttede hjemmefra. 

Ift børn - min store har siden starten af 4. Klasse (9,5år) taget bus hjem selv fra skole, og været alene hjemme fra 14.30-16.45. Sådan er det jo, når sfo kun går til og med 3. Klasse, som det gør på vores skole.  

Der er stor forskel på to timer om eftermiddagen og så en nat alene. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.