Anonym skriver:
Hvornår vil I lade jeres børn være alene hjemme en weekend? Lad os sige lørdag formiddag til søndag eftermiddag?
Vi bor i en lille landsby, hvor der aldrig sker noget. Familie bor 10 min væk i bil.
De er vant til at være alene hjemme i dagtimerne lørdag eller søndag pga arbejde.
Hvornår vil I mene, det er forsvarligt at lade dem sove alene?
TS: Du spørger til en enkelt overnatning - og der vil jeg sige, alt efter modenhed, nok ca. 13 år. En hel weekend, altså fra fredag til søndag, vil jeg nok sige omkring 15 år, igen alt efter modenhed. For en ting er det praktiske med mad, lys, tv, låsen døre osv., noget andet er ensomheden og evnen til at overskue eventuelle uventede situationer, og derfor rammer jeg nok 15 års alderen for en hel weekend.
Jeg syntes i al almindelighed, man skal kigge på det enkelte barn, og høre hvor meget alene-hjemme der i er deres interesse, og hvor meget det (måske) mere handler om forældrene? Jeg ser desværre i egen omgangskreds en tendens (i mangel af bedre ord) til at ville gøre ens børn mere modne og voksne førend de reelt er det, og mest af alt er det forældrenes behov, end jeg oplever det er børnenes.
Men igen, hver familie, skal gøre hvad der er bedst for dem.
Anmeld
Citér