Hvornår kan børn være alene om natten?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. marts 2023

Måskemor

15-16 år. Selvom barnet virker modent, og selv er med på ideen, så kan det godt være noget andet når det pludselig bliver mørkt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. marts 2023

EKAB

Profilbillede for EKAB

Vores ældste er knap 16. Hun har fået lov det seneste års tid. 

Anmeld Citér

28. marts 2023

Anonym

Vores mellemste og veninde spurgte til om de måtte være alene en weekend, da venindens mor skulle afsted. Det fik de lov til. 

De var 12 på det tidspunkt. 

Vi bor godt nok 20 minutter i bil derfra, men havde jo sagt at de endelig bare skulle ringe uanset tidspunkt. Og venindens bedsteforældre boede 5 minutters gang derfra. 

Der var købt ind til det de havde lyst til at hygge sig med og det gik rigtig fint. De virkede til at have hygget sig, men kom her hjem den anden nat og sov. Jeg tror de syntes det var lidt tomt og ensomt bare de to. 

Men jeg havde ingen skrupler ved at sige ja, da jeg kunne komme relativt hurtigt, hvis der skulle være noget. Og de selv havde lysten og modet til at skulle prøve at være alene.

Anmeld Citér

28. marts 2023

Anonym

Ville være mere nervøs for at lade en 15-16 årig være alene hjemme for første gang nogensinde, end en 12-13 årig. Når man er 15-16 år er der ikke langt fra tanke til handling om at lægge hus til en fest som man ikke aner noget om fordi man ikke er hjemme. Men det kommer selvfølgelig an på hvordan ens børn (eller deres venner) er. 

Til TS, hvor gamle er dine børn siden du spørger? 

Anmeld Citér

28. marts 2023

B&J

Handler om hvor klar og moden barnet selv er.

Jeg var 12 kunne selv lave mad og var alene ingen problemer. Jeg elskede det

Min egen søn er 13 og er slet ikke klar til at være alene overhovedet selv om han sagtens kan lave mad.  Men ville ikke føle sig tryg uden os kun i dagtimerne 

Anmeld Citér

28. marts 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Enig med de andre som siger det kommer meget an på barnet. Hvis det er et trygt barn, som er ansvarlig, kan holde hovedet koldt og ringe til nogen hvis der bliver noget så tænker jeg en 12-13 år kan være okay. 

Anmeld Citér

28. marts 2023

Anonym trådstarter

Tak for svar allesammen.  

Børnene er 11 og 14 år gamle. 

De er meget ansvarlige og selvstændige.

Jeg var selv omkring 13 år, da jeg var alene en hel weekend.

Anmeld Citér

28. marts 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Tak for svar allesammen.  

Børnene er 11 og 14 år gamle. 

De er meget ansvarlige og selvstændige.

Jeg var selv omkring 13 år, da jeg var alene en hel weekend.

Altså nu er mine 10 1/2 og 14 1/2 år, og jeg ville uden de store bekymringer lade dem være alene hjemme en weekend fra feks kl 15 fredag til kl 15 søndag.

De er gode til at enes, hjælpe hinanden og den store ville uden problemer, ku styre lillesøster.

Aftensmaden, ville evt ku være noget nemt, de bare ville sku opvarme eller bestille en pizza.

Vi bor på en lille lukket vej, hvor vi kender alle naboer, og deres bedste venner bor 5 min væk på gåben.

Jeg har været alene hjemme hele weekender, siden jeg var 12 år, og elskede det. Gad ik med mine forældre på camping hver weekende, hvis der feks var håndboldkamp osv.

Min storesøster hadet at være alene hjemme, var bange for "mærkelige" lyde, og tænk nu hvis nogen ringede på døren. Og nu som voksne er det stadig på samme måde vh Stine 

Anmeld Citér

29. marts 2023

AnoMor

StineW79 skriver:

Altså nu er mine 10 1/2 og 14 1/2 år, og jeg ville uden de store bekymringer lade dem være alene hjemme en weekend fra feks kl 15 fredag til kl 15 søndag.

De er gode til at enes, hjælpe hinanden og den store ville uden problemer, ku styre lillesøster.

Aftensmaden, ville evt ku være noget nemt, de bare ville sku opvarme eller bestille en pizza.

Vi bor på en lille lukket vej, hvor vi kender alle naboer, og deres bedste venner bor 5 min væk på gåben.

Jeg har været alene hjemme hele weekender, siden jeg var 12 år, og elskede det. Gad ik med mine forældre på camping hver weekende, hvis der feks var håndboldkamp osv.

Min storesøster hadet at være alene hjemme, var bange for "mærkelige" lyde, og tænk nu hvis nogen ringede på døren. Og nu som voksne er det stadig på samme måde vh Stine 

Haha. Det sidste kan jeg relaterer til. Jeg 38 år og jeg HADER hvis det ringer på min dør og jeg ikke venter nogen. Jeg åbner simpelthen ikke. Og det er på trods af at jeg bor i lejlighed med dørtelefoner og på 4. Sal  jeg kan dog godt være alene. Men fjernsynet er så også altid tændt for tryghed når jeg skal sove. Og vågner jeg om natten og det er slukket. Så tænder jeg det igen

Anmeld Citér

29. marts 2023

Mor til Z & X

Profilbillede for Mor til Z & X

Som de andre siger, så kommer det an på barnet og modenheden.

Dog ville jeg også have in mente, at barnet skal kunne holde hovedet koldt i krise situationer. Ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis det evt. Brændte!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.