Hvornår får i dato for sommerferie ønske?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. februar 2023

Anonym trådstarter

Tip! skriver:

Vi køre rul, men der er altid rettelser i løbet af hele foråret.. I år er jeg på barsel, så dejligt at have fri hele sommeren.

Jeg har de sidste par år, også forstået at vi køre vores I rul, så man feks ved at et år har man ferie, 27-28-29, også det modsatte året efter. 

Men har flere kollegaer, der er imod det, da deres partner ALTID har ferie 28-29-30, og de så mener at de ikke kan holde ferie på andre tidspunkter. 

Det betyder så også at de, de sidste 8 år, har fået deres førstevalg, af sommerferie uger, og vi andre har ønsket udenom. Det er så fint, når man kan hjælpe hinanden, men et kæmpe problem, når man bliver låst af 3 personer, hvis de ikke er villige til at give sig, bare engang imellem

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2023

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987
Anonym skriver:

Dejligt at vide det i så god tid!!

Ja kan da læse i denne tråd, at der nok er i god tid

Men på mit arbejde er vi enige om, at synes det er sent. Flere kunne ikke bestille den ferie, de havde håbet på, da det var blevet udsolgt.

Anmeld Citér

16. februar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Anonym skriver:

Og det passer også fint, med en evt partner? Men dejligt at det fungerer!

Ja, min mand arbejder som leder i en større virksomhed og aftaler selv med sine medarbejdere hvordan og hvornår. Vi har aldrig oplevet at det ikke er lykkes … både med langtidsplanlægning og med mere spontane ting …  

Anmeld Citér

16. februar 2023

Anonym trådstarter

Ønskebaby1987 skriver:

Ja kan da læse i denne tråd, at der nok er i god tid

Men på mit arbejde er vi enige om, at synes det er sent. Flere kunne ikke bestille den ferie, de havde håbet på, da det var blevet udsolgt.

Det er nemlig både nemmere og billigere, at finde en ferie/rejse/sommerhus, jo tidligere man kender sine ferieuger.  

Det har været et kæmpe problem hos os, de sidste par år, hvilket også var grunden til, at vi fik vores Fagforeningen ud sidste år. Ledelsen kunne slet ikke forstå, hvorfor vi var utilfredse, med ikke at kende vores vagt/ferie planer rettidig! Men det er super stressede, når man ikke kan bestille sin ferie osv

Anmeld Citér

16. februar 2023

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Ja, min mand arbejder som leder i en større virksomhed og aftaler selv med sine medarbejdere hvordan og hvornår. Vi har aldrig oplevet at det ikke er lykkes … både med langtidsplanlægning og med mere spontane ting …  

Fedt, at det kan går op!

Anmeld Citér

17. februar 2023

Anonym

Jeg er PPR-psykolog på skoleområdet og betjener fire skoler alene. Af samme årsag er der aldrig møder i hovedferierne eller nogen at koordinere med, så jeg bestemmer helt selv. Det er klart en af goderne ved dette job, hvor der ellers er utrolig meget, der er hårdt

Anmeld Citér

17. februar 2023

Anonym

Hovedferie SKAL varsles 3 mdr før. Det er lovkrav. Anden ferie med 1 dmrs varsel. Hvis ikke det bliver overholdt  så fat i din fagforening!

Ts:

Her kan jeg ønske. Kan maks få 2 uger sammenhængende i skoleferien. Kan få 3 uger hvis jeg ønsker uden for skoleferien.

Afgøres ved lodtrækning og meldes ud 1/2 (så 3 mdrs varslet kan overholdes for dem der skal på ferie 1/5)

Før jeg havde børn var det ikke et problem (ønskede bare uden for skoleferien). Men nu med børnehave/skolebørn, lukkeuger og en mand, hvor der også trækkes lod om ugerne, er det total kaos og jeg hader det.

Al famile holder ferie efter skoleferien, så det er et helvede af et puslespil at passe job og børn når vi ikke har ferie i lukkeugerne.

Det er ikke nemt når nærmest hele afdelingen har små insitutionsbørn (sådan føles det i hvert fald når det kommer til ferierne) og samtidig er sommeren højsæson fordi der altid er mange fødende. Så det er kun få der kan holde fri ad gangen (jordmoder)

Jeg ved mange af mine kollegaer har det på samme måde og det er så træls at man har lyst til at forlade faget bare pga ferieplanlægning 

Når I nu har haft fagforeningen ude, har de så ikke fortalt jer, at I har ret til 3 sammenhængende ugers ferie i hovedferien? Det står i ferieloven 

Hovedferie:

Du har ret til at holde tre ugers betalt ferie i sammenhæng i perioden fra 1. maj til 30. september. Denne ferie kaldes hovedferien. Du kan godt holde din hovedferie efter 30. september, hvis du har aftalt det med din arbejdsgiver. Hvis du ønsker det, og du og din arbejdsgiver kan blive enige om det, kan ferien deles op i færre uger eller enkelte dageoo.

https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Oversigt-ferie/afholdelse-af-iii

Anmeld Citér

17. februar 2023

Lje

Anonym skriver:

Når I nu har haft fagforeningen ude, har de så ikke fortalt jer, at I har ret til 3 sammenhængende ugers ferie i hovedferien? Det står i ferieloven 

Hovedferie:

Du har ret til at holde tre ugers betalt ferie i sammenhæng i perioden fra 1. maj til 30. september. Denne ferie kaldes hovedferien. Du kan godt holde din hovedferie efter 30. september, hvis du har aftalt det med din arbejdsgiver. Hvis du ønsker det, og du og din arbejdsgiver kan blive enige om det, kan ferien deles op i færre uger eller enkelte dageoo.

Det er ikke helt korrekt. Det står i Ferielovens stykke 3 (mener jeg), at princippet om 3 ugers sammenhængende ferie kan fraviges hvis der er aftalt af arbejdsmarkedets parter. Altså i forbindelse med overenskomstforhandlingerne. 

Inden for sundhedsområdet er det vidst alment anvendt, at ønsker man ferie i højsæsonen (den gamle 'industriferie'), så er man kun garanteret 2 ugers sammenhængende ferie. 3 uger udenfor højsæsonen. 

Så hvis TS arbejder inden for sundhedsområdet, så er det egentlig helt korrekt vejledning fra fagforeningen. 

Vh

Anmeld Citér

17. februar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Hovedferie:

Loven bliver skam overholdt. Jeg kan uden problemer få 3 ugers sammenhængende ferie i hovedferien. Men jeg får intet ud af at holde 3 ugers ferie i maj eller september. Jeg er interesseret i at holde fri når jeg alligevel ikke har pasning til mine børn. Derudover kan jeg heller ikke bare hive den store ud af skolen 3 uger før eller efter sommerferien. Hvis ikke der fandtes lukkeuger var det nok også mere fleksibelt med ferie i de 6 ugers skoleferie.  Men ALLE skal jo bruge 28-29-30. Og godtnok skal der tages hensyn til de med skolesøgende børn får ferie i skoleferien. Men så træder den del af ferieloven i kraft, der hedder noget med "hensyn til arbejdspladsens drift" og der er så den undtagelse at man kan nøjes med 2 ugers sammenhængende og så en ekstra uge på et andet tidspunkt i hovedferien. Og det kan arbejdsgiver faktisk diktere uden at det aftales. Så ja. Det er lidt træls

Anmeld Citér

18. februar 2023

Anonym

Anonym skriver:

Loven bliver skam overholdt. Jeg kan uden problemer få 3 ugers sammenhængende ferie i hovedferien. Men jeg får intet ud af at holde 3 ugers ferie i maj eller september. Jeg er interesseret i at holde fri når jeg alligevel ikke har pasning til mine børn. Derudover kan jeg heller ikke bare hive den store ud af skolen 3 uger før eller efter sommerferien. Hvis ikke der fandtes lukkeuger var det nok også mere fleksibelt med ferie i de 6 ugers skoleferie.  Men ALLE skal jo bruge 28-29-30. Og godtnok skal der tages hensyn til de med skolesøgende børn får ferie i skoleferien. Men så træder den del af ferieloven i kraft, der hedder noget med "hensyn til arbejdspladsens drift" og der er så den undtagelse at man kan nøjes med 2 ugers sammenhængende og så en ekstra uge på et andet tidspunkt i hovedferien. Og det kan arbejdsgiver faktisk diktere uden at det aftales. Så ja. Det er lidt træls

Ahh ok. Undskyld. Jeg læste det som du kun kunne få to uger i hele perioden 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.