Afskaffelse af fridag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. januar 2023

Carina:-)

Mor og meget mere skriver:

Hvis man er syg, tager man en sygedag. Det gælder både offentligt og privatansatte. Hvis der er en arbejdsdag mere i spil end sædvanligt, vil der selvfølgelig også være en potentiel dag mere at være syg på i spil. Men at tage en ekstra sygedag uden at være syg som en protest mod afskaffelsen af en helligdag, er selvfølgelig ikke i orden. Sådan en kamp tager man på et andet niveau. Også dét gælder både for privatansatte og offentligt ansatte, og det er bl.a. en sag for FH. 

Der er i mine øjne ingen grund til at blande forskellen på offentligt ansattes og privatansattes gennemsnitlige antal sygedage på et år ind i billedet. Privatansatte på månedsløn er jo heller ikke begejstrede over at skulle arbejde mere. Desuden er det et noget mere komplekst emne, end de rene tal fortæller. 

Pointen er at pga der   ( muligvis) er   dårlige arbejdsforhold / trivsel på mange offentlige arbejdspladser.  Så ses det fx i sygefravær. 

Det er højere i det offentlige- og det burde man tage med i overvejelserne - når man nu vil fjerne en fridag - og dermed skal der arbejdes gratis en dag.

Det gavner ikke trivsel . Og arbejdslyst.

Så selvfølgelig vil det også ses i sygefravær. 

Folk vil være tilbøjelig til at snuppe en ekstra sygedag - også selv om man ikke er syg.

Så er da spændt på om det her vitterlig får den gevinst Mette F regner med .

Tror det ikke - men det er kun min egne mening.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2023

Maricella

Profilbillede for Maricella
Janey skriver:

Der er også en risiko for, at det giver bagslag på andre fronter. En ting er, at mit kryds for første gang skal sættes et andet sted end det plejer ved næste valg (medmindre der sker noget overraskende inden næste valg om 4 år), men noget andet er, at der nu kommer fokus på, om vi arbejder mere end vi ønsker. 

Regeringen har et ønske, om vi skal arbejde mere og, at flere deltidsansatte går på fuld tid. At afskaffe en fridag tænker jeg ikke får folk til at ønske at gå fra deltid til fuldtid. Personligt går jeg til næste lønforhandling med ønske om flere fridage fremfor en større lønstigning og beholder min deltidsstilling, selv om jeg ved, at min chef gerne vil have mig på fuld tid. 

Jeg frygter da også for, at hvis dette kommer til at gå igennem, så kan man vel bare afskaffe endnu en fridag om nogle år, når der skal skaffes penge til noget og endnu en et par år senere til et nyt formål.

Det kommer da så meget til at give bagslag. Nu arbejder jeg i sundhedssektoren, og netop det der med at de vil begrænse muligheden for deltid er for dumt. De har ikke rigtig fattet at deltid for mange er den eneste grund til at de bliver nu har jeg så ikke individuelle lønforhandlinger. Men til næste overenskomst håber jeg på at normtiden bliver sat ned. Hvis ikke de vil give mere i kroner og ører, så må de sætte arbejdstiden ned, så man får mere ud af sin tid. Og i det billede passer regeringens ambition om at arbejde mere ikke rigtig ind

Anmeld Citér

2. januar 2023

Soonmom

Så meget imod at afskaffe en helligdag, specielt når de ikke engang har lavet en beregning over besparelser. Det virker bare som endnu en "hovsa løsning" og for at få folk til at arbejde mere.

Anmeld Citér

2. januar 2023

321

Profilbillede for 321
Janey skriver:

Efter at have set statsministerens nytårstale her til aften, hvor hun siger, at hun fornemmer, at der ikke er opbakning hos alle til afskaffelsen af en fridag, så er jeg nysgerrig på, hvad folk herinde mener om afskaffelsen af fridagen. Statsministerens udtalelse får det jo til at lyde som om hun mener, at kun nogle få er imod, men udover min chef, er alle jeg kender imod afskaffelsen. 

Personligt er jeg også imod, da jeg hellere vil bruge mere tid med familien, som er min første prioritet og ikke mit arbejde. Det har statsministeren så med dette forslag sparket mig i gang med at gøre noget ved, så jeg kommer til at få ind til min lønforhandling i foråret med ønske om mere ferie. 

Når vi har diskuteret det i forskellige sammenhænge er der flere, der også vil gå ind og bede om flere fridage. Andre har meldt ud, at fjerner de en fridag, så tager de i stedet en sygedag, selv om de aldrig tidligere har meldt sig syge uden at være det og ikke har det helt godt med det, men føler, at der bliver taget en rettighed fra dem og de derfor på denne måde vil protestere.

Ender det med, at folk forhandler sig til mere ferie eller begynder at tage en sygedag uden at være syg, så sparer samfundet jo pludselig ikke så meget som forventet. Argumentet med at det skal give penge til staten, der skal gå til militæret, hører jeg, at folk intet giver for. Jeg selv og mange andre ville hellere ude en ekstra indsats, hvis det gik til nogen af de svage i samfundet.

Jeg synes så også, at politikerne kommer til at se ud, som om de tror vi er idioter, når de står smilende og fortæller, at  lønmodtagerne får skattelettelser, men samtidig fjerner en fridag, så det ender med at de flest lønmodtagere samlet set taber på deres forslag eller i bedste fald går i 0.

Nu sidder jeg på kontor og må sige at jeg ikke kommer til at bidrage med mere til samfundet i den uge hvor store bededags ferien bliver fjernet.

. Når der er storebededagsferie, så arbejder jeg i højere tempo i den uge for at nå det samme som på en femdagsuge. Hvis jeg skal arbejde den ene dag mere, så er det almindeligt arbejdstempo jeg kommer til at lægge for dagen den uge. 

Tror heller ikke på butikker tjener mere ved at have åbent den dag, for hvis man normalt handler og shopper om fredagen og der er lukket, så har vi bare flyttet vores køb til om torsdagen eller lørdagen. 

Tænker det måske det er håndværkere, produktionsvirksomheder, visse servicevirksomheder der vil bidrage til mere økonomi ved at arbejde den dag.

men omvendt så vil forlystelsesparker, feriesteder mv. miste indtjening for der er mange der tager på en lille store bededagsferie eller familietur den dag.

gad godt at vide om de har været inde og beregne på om hver enkelt branche vil kunne bidrage med noget eller ej eller at de regner med at alle brancher giver ekstra ved at fjene helligdagen. 

Anmeld Citér

2. januar 2023

lineog4

Nu sidder jeg på kontor og må sige at jeg ikke kommer til at bidrage med mere til samfundet i den uge hvor store bededags ferien bliver fjernet.

. Når der er storebededagsferie, så arbejder jeg i højere tempo i den uge for at nå det samme som på en femdagsuge. Hvis jeg skal arbejde den ene dag mere, så er det almindeligt arbejdstempo jeg kommer til at lægge for dagen den uge. 

Tror heller ikke på butikker tjener mere ved at have åbent den dag, for hvis man normalt handler og shopper om fredagen og der er lukket, så har vi bare flyttet vores køb til om torsdagen eller lørdagen. 

Tænker det måske det er håndværkere, produktionsvirksomheder, visse servicevirksomheder der vil bidrage til mere økonomi ved at arbejde den dag.

men omvendt så vil forlystelsesparker, feriesteder mv. miste indtjening for der er mange der tager på en lille store bededagsferie eller familietur den dag.

gad godt at vide om de har været inde og beregne på om hver enkelt branche vil kunne bidrage med noget eller ej eller at de regner med at alle brancher giver ekstra ved at fjene helligdagen. 

Helt enig og det er jo også det som forsøg med 4 dages arbejdsuge har vist.

Nu er jeg lærer, så skal jo nok undervise mere (hvis de opsiger vores forhandlede lokalaftale på den baggrund, hvis ikke så bliver undervisningstimerne jo bare smurt lidt mere tyndt ud). Men I de uger, hvor der kun er 4 arbejdsdage jamen så forbereder jeg mig bare lidt mere hver dag, ligger møderne på de 4 dage (har nu sjældent møder på en fredag men det hænder da), ja arbejder lige de x antal procent mere end hvis jeg ved, at jeg har en dag mere at gøre det i.

Det undrer mig faktisk med den udmelding, er det for at vi ikke taler om alle de andre forringelser? Er det for at kunne tage flere dage i fremtiden eller er det for at vise handlings- og reformorienteret?

Anmeld Citér

3. januar 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna
Janey skriver:

Det er netop det de håber, at folk tænker. Det er jo bare nogle ekstra timer, men det er jo en skjult skat. Hvis jeg vil holde en selvbetalt fridag, så koster det mig lige under 2000,- før skat, så når jeg mister en fridag, som min arbejdsgiver betaler, så betaler jeg de ekstra penge i skat.

Hvis regeringen fjerner en fridag med undskylning om at opruste, så kan de vel også fjerne et par dage af vores sommerferie om nogle år, når sundhedsvæsenet virkelig får brug for ekstra midler og et par dage mere igen nogle år senere, så vi kan få flere midler til ældreplejen. Vi kan jo godt betale med vores tid eller?

Alt det der “det er sådan de vil have folk til at tænke” gør, at jeg trækker mig fra debatten. For egentlig sætter du min kritiske sans og rationalisering helt ud af spil. 

Du argumenterer for, at “få får noget ud af skattelettelserne”, men disse få er også nogle af dem, der bidrager allermest. Og hvad er få?

Da de samtidig hæver bundfradraget vil alle sådan set få gavn af det - og kan få et tilskud til en selvbetalt fridag. 

Anmeld Citér

3. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Savanna skriver:

Alt det der “det er sådan de vil have folk til at tænke” gør, at jeg trækker mig fra debatten. For egentlig sætter du min kritiske sans og rationalisering helt ud af spil. 

Du argumenterer for, at “få får noget ud af skattelettelserne”, men disse få er også nogle af dem, der bidrager allermest. Og hvad er få?

Da de samtidig hæver bundfradraget vil alle sådan set få gavn af det - og kan få et tilskud til en selvbetalt fridag. 

Jeg kan komme med min egen løn som eksempel. Ud fra det, der er meldt ud nu, bliver min skattelettelse 200 kr om måneden og i alt 2400 om året. Min fjernede fridag har en værdi på 2000,-, så jeg får stort set ingen skattelettelse.

Jeg tjener 40.000 om måneden plus pension osv., men det samme gælder for de fleste andre indtjeningsgrupper, da deres forventede skattelettelse vil hænge nogenlunde sammen med, hvad de mister på en fjernet fridag.

Man får da ikke gavn af et hævet bundfradrag, når man samtidig mister noget af samme værdi og gevinsten derfor bliver næsten 0 eller som i mit tilfælde 400 kr om året. 

Når jeg taler om få skal det selvfølgelig ses i forhold til, hvor mange der er på arbejdsmarkedet. Cepos har beregnet, at vinderne i det her, er de mennesker, der kommer til at slippe for at betale topskat i fremtiden. Jeg ved ikke, hvor mange der er tale om, men i forhold til den samlede arbejdsstyrke vil jeg mene, at det er få.

https://nyheder.tv2.dk/business/2022-12-14-beregning-viser-hvor-store-skattelettelser-danskerne-har-i-udsigt

Selvfølgelig vil dem, der betaler mest i skat også være dem, der får mest ud af en skattelettelse i kr., og det har jeg absolut ikke noget problem med. Jeg har et problem med, at regeringen står og siger, at vi alle får skattelettelser, da det jo er løgn, når de samtidig tager et gode fra os, der har samme værdi som skattelettelsen og dermed er endnu en skjult skat. 

Anmeld Citér

3. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
321 skriver:

Jeg ville også gerne se den beregning for det er jo ikke omkostningsfrit at fjerne en feriedag. Som du nævner, vil nogle brancher miste indtjening på det og derudover er det en ekstra dag, som skoler og daginstitutioner skal holde åbent med deraf øgede udgifter til en ekstra dags rengøring og ekstra udgifter til de ansatte der er timelønnede. Det er måske ikke så meget for den enkelte institution, men det giver da væsentligt økonomiske omkostninger samlet set i den enkelte kommune. 

Jeg er enig med dig i, at det formentlig primært vil være håndværkere og produktionsansatte, der kommer til at yde mere ved at fjerne fridagen. Mange af disse medarbejdere er så timelønnede og skal derfor have mere i løn, når de arbejder flere timer, så der bliver jo ikke nogen gratis ekstra gevinst i disse brancher, så hvad er det samfundet vinder ved at fjerne fridagen?

Anmeld Citér

4. januar 2023

321

Profilbillede for 321
lineog4 skriver:

Helt enig og det er jo også det som forsøg med 4 dages arbejdsuge har vist.

Nu er jeg lærer, så skal jo nok undervise mere (hvis de opsiger vores forhandlede lokalaftale på den baggrund, hvis ikke så bliver undervisningstimerne jo bare smurt lidt mere tyndt ud). Men I de uger, hvor der kun er 4 arbejdsdage jamen så forbereder jeg mig bare lidt mere hver dag, ligger møderne på de 4 dage (har nu sjældent møder på en fredag men det hænder da), ja arbejder lige de x antal procent mere end hvis jeg ved, at jeg har en dag mere at gøre det i.

Det undrer mig faktisk med den udmelding, er det for at vi ikke taler om alle de andre forringelser? Er det for at kunne tage flere dage i fremtiden eller er det for at vise handlings- og reformorienteret?

Jeg vil som sådan gerne give mere hvis jeg kan se fornuften i det. Men jeg får ikke flere arbejdsopgaver eller mere i løn af at være på arbejde 1 dag mere om året. 
jeg får en dag mere til at lave mit arbejde i, men jeg vil hellere have 1 dag mere til at være sammen med familien, da den ene fridag giver mig mere på overskudskontoen end en ekstra dag til at lave mit arbejde i. 
Og når jeg så ikke kan gennemskue deres beregninger og deres hensigter, så bliver jeg modstander af deres forslag. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.