Afskaffelse af fridag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Savanna skriver:

Jeg ser det egentlig som en udmærket måde at finansiere på. For selvom det er træls, så koster det ikke nogen ekstra skatter, afgifter eller lignende. At tage en sygedag i protest, synes jeg er kritisabelt. 

Man kunne også bare droppe de skattelettelser, der er meldt ud som alligevel giver meget lidt til de fleste. Jeg går helt ind for skattelettelser, men man står og giver med den ene hånd og tager så det hele tilbage med den ande. Så kan de jo lige så godt lade være

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart
Janey skriver:

Det er min prioritering, at jeg synes det er vigtigere at styrke psykiatrien, så der ikke er så mange der har det dårligt. At jeg hellere vil bidrage til, at alle kan få råd til deres medicin, at de ældre ikke kun skal i bad en gang om ugen osv. 

Hvis jeg troede på, at en styrkelse af vores militær ville sikre fred og demokrati i Verden, ville jeg måske se anderledes på det, men vi kommer ikke til at sikre demokrati og fred i Verden ved at vores militær får 7 nye kampfly. Vi er et lille land og selv med en styrkelse af vores militær ville et land som Rusland nedkæmpe vores militær på kort tid. 

Jeg har ikke noget imod at styrke vores militær, men vi har altid været i stand til at yde et bidrag til freden på f.eks. Balkan og i Mellemøsten uden at skulle afskaffe en helligdag, så mon ikke også vi kunne det i fremtiden. Fred i Verden skal sikres gennem et samarbejde som NATO og kan ikke sikres af et lille land som Danmark uanset hvor meget vi så investerer i vores militær.

Mine børns fremtid bliver ikke mere fredelig af mere militært udstyr i Danmark. Deres fremtid bliver mere fredelig af et godt samarbejde med de store lande som USA uanset, hvad man så måtte mene om dem. 

Jeg er enig i at vores lille lands militær ikke betyder det store isoleret set. Men et samarbejde fordrer at alle bidrager og vi har i årevis forsømt at leve op til vores militære forpligtelser. Vi kan så sagtens tale om hvorvidt en feriedag er det rigtige sted at skaffe finansiering. 

Anmeld Citér

1. januar 2023

Anonym

Jeg er hverken for eller imod, jeg har ikke fri på helligdage alligevel

Anmeld Citér

1. januar 2023

Kastanje

Det er min prioritering, at jeg synes det er vigtigere at styrke psykiatrien, så der ikke er så mange der har det dårligt. At jeg hellere vil bidrage til, at alle kan få råd til deres medicin, at de ældre ikke kun skal i bad en gang om ugen osv. 

Hvis jeg troede på, at en styrkelse af vores militær ville sikre fred og demokrati i Verden, ville jeg måske se anderledes på det, men vi kommer ikke til at sikre demokrati og fred i Verden ved at vores militær får 7 nye kampfly. Vi er et lille land og selv med en styrkelse af vores militær ville et land som Rusland nedkæmpe vores militær på kort tid. 

Jeg har ikke noget imod at styrke vores militær, men vi har altid været i stand til at yde et bidrag til freden på f.eks. Balkan og i Mellemøsten uden at skulle afskaffe en helligdag, så mon ikke også vi kunne det i fremtiden. Fred i Verden skal sikres gennem et samarbejde som NATO og kan ikke sikres af et lille land som Danmark uanset hvor meget vi så investerer i vores militær.

Mine børns fremtid bliver ikke mere fredelig af mere militært udstyr i Danmark. Deres fremtid bliver mere fredelig af et godt samarbejde med de store lande som USA uanset, hvad man så måtte mene om dem. 

“Deres fremtid bliver mere fredelig af et godt samarbejde med de store lande som USA uanset, hvad man så måtte mene om dem.”
Ja - og hvor godt et samarbejde tror du det er hvis vi ikke lever op til det, vi har forpligtet os til. Vi kan drøfte hvor finansieringen skal komme fra … men at tror at en stormagt bare vil lade andre køre på frihjul er naivt..? Som isoleret land ville vi kunne blive rendt over ende fra den ene dag til den anden. Men et beskyttende samarbejde som NATO er ikke bare en velgørenheds institution …  men det har  vi i DK og andre lande som Tyskland nu fået øjnene op for. Det er i den grad også italesat af amerikanske politikere. Jeg kan godt forstå, at de ikke gider nasseri. Synes du egentlig af det er fair?

Jeg tror da ikke, at der en noge som synes at det er fantastisk at købe nye militærfly fx. og bruge penge på det. Men hvis alternativet er at “storebror” (USA) ikke gider beskytte mere og vi får ufred i Europa, så kan du kaste nok så mange penge efter psykiatrien - så får vi det alle dårligt. 

Vi kan altså ikke med god moral bare kræve og ikke bidrage. 

Anmeld Citér

1. januar 2023

McK

Profilbillede for McK

Jeg undrer mig over om skolebørn skal i skole i 201 dage i stedet for 200 skoledage som der står i skoleloven…? Eller skal de så have fri en anden dag (hvor forældre så alligevel skal have dem i pasning?)

Anmeld Citér

1. januar 2023

Anonym

Finansieringen skal komme ved at tage en fridag…en fridag som er indskrevet i rigtig mange, hvis ikke alle statslige, kommunale, regionale og private overenskomster. Arbejdstager er ikke villig til at afgive en fridag uden kompensation. Så hvad kommer det ikke til at koste?

Jeg er med på, at Danmark har ladet “stå til” på det militære område i for lang tid og at vi skal yde og bidrage som de andre lande.

Men som helt almindelig arbejdstager, kan jeg da godt blive bekymret for, hvor denne dobbelt finansiering skal komme fra - hvad skal så yderligere nedprioriteres for, at en enkelt fridag kan frigives og vi kan opruste? Startkapitalet skal jo for dælen da komme et sted fra, og det bliver da hverken ministerlønninger, -pensioner eller andre finurlige vederlag, i deres egne rækker, der bliver skåret i først...for de skal da have kompensation for at arbejde så meget, som de gør

Anmeld Citér

2. januar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
McK skriver:

Jeg undrer mig over om skolebørn skal i skole i 201 dage i stedet for 200 skoledage som der står i skoleloven…? Eller skal de så have fri en anden dag (hvor forældre så alligevel skal have dem i pasning?)

Der er ikke længere et krav om præcis 200 skoledage på et år. Det er nu op til den enkelte kommune at bestemme. 200 dage er dog fortsat det almindeligste. 

Anmeld Citér

2. januar 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg irriteres mest over at politikerne konstant står og forsvarer den danske model og ih og åh ikke vil blande sig i overenskomstforhandlinger f.eks. I forhold til flere penge i løn til offentligt ansatte (hvor det jo egentlig er dem som sidder på pengekassen). For så det næste øjeblik at lovgive sig ud af konflikter og nu fjerne fridage.

personligt hælder jeg til at hele den her ståhej om fridagen egentlig bare er et belejligt skjul for alle de andre forringelser regeringsgrundlaget også indeholdt, nu brokker alle sig over det fremfor at tale om pensionsforringelser, forringelsen af behandlingsgarantien osv.

derudover så er det en virkelig træls situation de sætter mange familier og selskabsudbydere i som har konfirmation st. Bededag 2024. Ved enten ikke bare at få det gjort eller ikke gjort.

Anmeld Citér

2. januar 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Og så syntes jeg det er en meget underlig kobling af fjernelse af fridag og styrkelse af forsvaret for i og for sig, så går pengene der tjenes på den sparede fridag jo bare til statskassen, så det kunne lige så godt være fjernelse af fridag for at give skattelettelser eller udvikle grønt brændstof eller øget ældrecheck eller noget andet af det der koster.  Og vi kunne beholde fridagen og stadig styrke forsvaret, men så ikke få skattelettelser og som nogen siger, mon så ikke skattelettelsen betyder at en del så vælger at arbejde mindre og dermed omsætte skattelettelsen til fridage. 

Anmeld Citér

2. januar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det er rent spin at fremstille det, som om det 1:1 er en evt. afskaffelse af Store Bededag, der skal finansiere en øget investering i vores forsvar. Man kunne lige så vel pege på alle mulige andre udgiftsposter på en kommende finanslov. 

Helt principielt, så skal forringelser af arbejdstageres vilkår ske igennem overenskomstforhandlinger - ikke som indgreb af regeringen. Det er bekymrende, at en socialdemokratisk statsminister ikke respekterer den danske model. 

Jeg tror ikke, mange danskere har et særligt følelsesladet forhold netop til Store Bededag, og som sådan gør det nok ikke ondt dybt ind i evt. religiøse følelser, hvis den udgår. Men der er nu alligevel noget trist rent symbolsk i, at man italesætter det, som om noget helligt og åndeligt må vige netop for militær oprustning. Den prioritering skurrer i mine ellers ikke-troende ører. 

Når det er sagt, så tager man selvfølgelig ikke en sygedag, hvis man ikke er syg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.