Kastanje skriver:
“Deres fremtid bliver mere fredelig af et godt samarbejde med de store lande som USA uanset, hvad man så måtte mene om dem.”
Ja - og hvor godt et samarbejde tror du det er hvis vi ikke lever op til det, vi har forpligtet os til. Vi kan drøfte hvor finansieringen skal komme fra … men at tror at en stormagt bare vil lade andre køre på frihjul er naivt..? Som isoleret land ville vi kunne blive rendt over ende fra den ene dag til den anden. Men et beskyttende samarbejde som NATO er ikke bare en velgørenheds institution … men det har vi i DK og andre lande som Tyskland nu fået øjnene op for. Det er i den grad også italesat af amerikanske politikere. Jeg kan godt forstå, at de ikke gider nasseri. Synes du egentlig af det er fair?
Jeg tror da ikke, at der en noge som synes at det er fantastisk at købe nye militærfly fx. og bruge penge på det. Men hvis alternativet er at “storebror” (USA) ikke gider beskytte mere og vi får ufred i Europa, så kan du kaste nok så mange penge efter psykiatrien - så får vi det alle dårligt.
Vi kan altså ikke med god moral bare kræve og ikke bidrage.
Det samarbejde er faktisk ret godt. Gang på gang er Danmark fremhævet som en god samarbejdspartner og nær allieret af USAs præsidenter i de senere år. Hver gang USA har haft gang i en aktion har Danmark bakket op med mandskab og udstyr, så det vigtige er ikke kun, hvor mange penge der bruges på militæret i det enkelte land men også, om landet bakker op.
Hvad kan USA og andre stormagter bruge det til, hvis vi valgt at bruge 10% af BNP på militæret men ikke stiller op, når der er spurgt til det. Vi har netop gjort det, at vi har stillet op, så Danmark har bestemt ikke nasset på stormagterne.
USA kan true og italesætte nok så meget, men de er ikke interesseret i et Europa i krig, så de vil ikke stoppe med at beskytte Europa. Selvfølgelig skal vi yde vores bidrag og ikke bare sidde og lade storebror i USA klare alt for os, men vi har i den grad også bidraget, og det er anerkendt af USA.
Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at jeg ikke synes, at vi skal bakke op og investere i militæret, men det kan vi sagtens gøre uden at afskaffe en fridag. Selvfølgelig skal vi yde vores, men det har vi bestemt også gjort.
Som en anden påpeger, så er det her rent spin. Regeringen satser på, at folk er blevet så bange for Rusland, at de er villige til at betale for mere militær, men pengene kunne lige så godt komme et andet sted fra end mere arbejde. Det handler i stedet om, at regeringen har lovet at skaffe et større arbejdsudbud og nu får de X millioner mennesker til at arbejde en ekstra dag med undskyldning om at det er fordi vi skal opruste.
Venstre har lovet skatteletteleser, så de skulle kunne gå ud til deres vælgere og sige, at det har de skaffet og så tror de, at vælgerne er så dumme, at de ikke opdager, at der reelt er tale om ekstra beskatning, når de fjerner en helligdag, som også har en vis værdi. Mine arbejdsdage har en værdi af lige under 2000,-, og den værdi bliver taget fra mig, så de skal ikke bilde mig ind, at de har skaffet mig en skattelettelse, når vi ser på den samlede pakke.