Afskaffelse af fridag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. januar 2023

fehår

Jeg synes, det er et bizart spin, som tydeligvis går på at spille på vores ansvarsfølelse. For mig er den manglende logik det værste. Jeg kan sagtens undvære Store Bededag, men jeg bryder mig ikke om denne her måde at føre politik på.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2023

lineog4

For mig er det virkelig en mærkelig logik og en for mig at se kejserens nye klæder spin. 

Finansloven er en samlet pakke, og den skal selvsagt være finansieret, men det er ikke sådan så en helligdagsafskaffelse en til en finansierer en oprustning, den er med til at finansiere den samlede pakke med blandt andet skattelettelser ligesom forringelserne på videregående uddannelser, minde SU osv er med til at finansiere.

Derudover så tænker jeg, at der bliver rykket ved trepartsforhandlinger, da det nu kun er den ene part der dikterer. En ændring af arbejdsvilkår og en lønnedgang hvilket det jo i realiteten er, da arbejdstager skal arbejde mere for samme løn, skal ske via forhandlinger. Jeg får personligt lidt deja-vu til en anden socialdemokratisk regering som mente de kunne diktere forhandlinger for at finansiere en plan

Så som udgangspunkt er jeg personlig ligeglad med store bededag, men jeg absolut ikke ligeglad med at blive talt ned til med en logik som ikke holder vand, og absolut heller ikke ligeglad med, at man tilsidesættes forhandlingsretten og pligten.

Anmeld Citér

2. januar 2023

Carina:-)

Mor og meget mere skriver:

Det er rent spin at fremstille det, som om det 1:1 er en evt. afskaffelse af Store Bededag, der skal finansiere en øget investering i vores forsvar. Man kunne lige så vel pege på alle mulige andre udgiftsposter på en kommende finanslov. 

Helt principielt, så skal forringelser af arbejdstageres vilkår ske igennem overenskomstforhandlinger - ikke som indgreb af regeringen. Det er bekymrende, at en socialdemokratisk statsminister ikke respekterer den danske model. 

Jeg tror ikke, mange danskere har et særligt følelsesladet forhold netop til Store Bededag, og som sådan gør det nok ikke ondt dybt ind i evt. religiøse følelser, hvis den udgår. Men der er nu alligevel noget trist rent symbolsk i, at man italesætter det, som om noget helligt og åndeligt må vige netop for militær oprustning. Den prioritering skurrer i mine ellers ikke-troende ører. 

Når det er sagt, så tager man selvfølgelig ikke en sygedag, hvis man ikke er syg. 

Lige din sidste sætning- så kommer vi jo til at se en stigning i sygemeldinger. 

I forvejen ligger offentlige ansatte i toppen mhs til sygedage pr år . 

Og nu vil mange føle de skal arbejde gratis en dag om året .

Jeg er i en branche hvor de fleste er timelønnet- så derfor  rammes de ikke der .

Men det har så andre konsekvenser- som at de ser deres familie mindre .

Men vi har mange venner / familie i offentlige stillinger. 

Og der er der bestemt ikke tilfredshed med det her tiltag.

Så jeg tror at en del vil tage det skridt at tage en ekstra sygedag ....

Anmeld Citér

2. januar 2023

Anonym

drabo skriver:

Jeg irriteres mest over at politikerne konstant står og forsvarer den danske model og ih og åh ikke vil blande sig i overenskomstforhandlinger f.eks. I forhold til flere penge i løn til offentligt ansatte (hvor det jo egentlig er dem som sidder på pengekassen). For så det næste øjeblik at lovgive sig ud af konflikter og nu fjerne fridage.

personligt hælder jeg til at hele den her ståhej om fridagen egentlig bare er et belejligt skjul for alle de andre forringelser regeringsgrundlaget også indeholdt, nu brokker alle sig over det fremfor at tale om pensionsforringelser, forringelsen af behandlingsgarantien osv.

derudover så er det en virkelig træls situation de sætter mange familier og selskabsudbydere i som har konfirmation st. Bededag 2024. Ved enten ikke bare at få det gjort eller ikke gjort.

SÅÅÅÅÅ enig her! Det er så skide dobbeltmoralsk at det er til at brække sig over. Og så er der den komplette mangel på logik i forslaget. Det er jo slet ikke 1:1 som det bliver fremstillet.

Det virker til at hun tror hun bare kan blive med med at spille på "samfundssind" og hvis bare man trækker det kort, klapper pøblen hælene sammen og siger "javel"

Jeg er træt af at blive behandlet som en brik i et eller andet underlig magtspil for dem på toppen, der ikke aner en fis om hvordan det er faktisk at trække det store læs.. først klappede de af os og kaldte os helte. Så sked de på os med et lovindgreb og sagde vi lugtede.. og nu skal vi så "tage ansvar" igen.. glem det.

Anmeld Citér

2. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Kastanje skriver:

“Deres fremtid bliver mere fredelig af et godt samarbejde med de store lande som USA uanset, hvad man så måtte mene om dem.”
Ja - og hvor godt et samarbejde tror du det er hvis vi ikke lever op til det, vi har forpligtet os til. Vi kan drøfte hvor finansieringen skal komme fra … men at tror at en stormagt bare vil lade andre køre på frihjul er naivt..? Som isoleret land ville vi kunne blive rendt over ende fra den ene dag til den anden. Men et beskyttende samarbejde som NATO er ikke bare en velgørenheds institution …  men det har  vi i DK og andre lande som Tyskland nu fået øjnene op for. Det er i den grad også italesat af amerikanske politikere. Jeg kan godt forstå, at de ikke gider nasseri. Synes du egentlig af det er fair?

Jeg tror da ikke, at der en noge som synes at det er fantastisk at købe nye militærfly fx. og bruge penge på det. Men hvis alternativet er at “storebror” (USA) ikke gider beskytte mere og vi får ufred i Europa, så kan du kaste nok så mange penge efter psykiatrien - så får vi det alle dårligt. 

Vi kan altså ikke med god moral bare kræve og ikke bidrage. 

Det samarbejde er faktisk ret godt. Gang på gang er Danmark fremhævet som en god samarbejdspartner og nær allieret af USAs præsidenter i de senere år. Hver gang USA har haft gang i en aktion har Danmark bakket op med mandskab og udstyr, så det vigtige er ikke kun, hvor mange penge der bruges på militæret i det enkelte land men også, om landet bakker op.

Hvad kan USA og andre stormagter bruge det til, hvis vi valgt at bruge 10% af BNP på militæret men ikke stiller op, når der er spurgt til det. Vi har netop gjort det, at vi har stillet op, så Danmark har bestemt ikke nasset på stormagterne.

USA kan true og italesætte nok så meget, men de er ikke interesseret i et Europa i krig, så de vil ikke stoppe med at beskytte Europa. Selvfølgelig skal vi yde vores bidrag og ikke bare sidde og lade storebror i USA klare alt for os, men vi har i den grad også bidraget, og det er anerkendt af USA.

Jeg har på intet tidspunkt skrevet, at jeg ikke synes, at vi skal bakke op og investere i militæret, men det kan vi sagtens gøre uden at afskaffe en fridag. Selvfølgelig skal vi yde vores, men det har vi bestemt også gjort.

Som en anden påpeger, så er det her rent spin. Regeringen satser på, at folk er blevet så bange for Rusland, at de er villige til at betale for mere militær, men pengene kunne lige så godt komme et andet sted fra end mere arbejde. Det handler i stedet om, at regeringen har lovet at skaffe et større arbejdsudbud og nu får de X millioner mennesker til at arbejde en ekstra dag med undskyldning om at det er fordi vi skal opruste. 

Venstre har lovet skatteletteleser, så de skulle kunne gå ud til deres vælgere og sige, at det har de skaffet og så tror de, at vælgerne er så dumme, at de ikke opdager, at der reelt er tale om ekstra beskatning, når de fjerner en helligdag, som også har en vis værdi. Mine arbejdsdage har en værdi af lige under 2000,-, og den værdi bliver taget fra mig, så de skal ikke bilde mig ind, at de har skaffet mig en skattelettelse, når vi ser på den samlede pakke. 

Anmeld Citér

2. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg er hverken for eller imod, jeg har ikke fri på helligdage alligevel

Nu kender jeg ikke til at arbejde på helligdage, men jeg går ud fra, at du får et tillæg, når du arbejder på helligdage, og det får du så ikke længere på den fridag, der afskaffes. Måske er det så lille, at du er ligeglad, men dem jeg kender i sundhedsbranchen er ikke ligeglad med forringelse af deres løn selv om det kun er en dag. 

Anmeld Citér

2. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Savanna skriver:

Jeg ser det egentlig som en udmærket måde at finansiere på. For selvom det er træls, så koster det ikke nogen ekstra skatter, afgifter eller lignende. At tage en sygedag i protest, synes jeg er kritisabelt. 

Det er netop det de håber, at folk tænker. Det er jo bare nogle ekstra timer, men det er jo en skjult skat. Hvis jeg vil holde en selvbetalt fridag, så koster det mig lige under 2000,- før skat, så når jeg mister en fridag, som min arbejdsgiver betaler, så betaler jeg de ekstra penge i skat.

Hvis regeringen fjerner en fridag med undskylning om at opruste, så kan de vel også fjerne et par dage af vores sommerferie om nogle år, når sundhedsvæsenet virkelig får brug for ekstra midler og et par dage mere igen nogle år senere, så vi kan få flere midler til ældreplejen. Vi kan jo godt betale med vores tid eller?

Anmeld Citér

2. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Tip! skriver:

Jeg er vant til at arbejde på alle mulige helligdage/aften/nat you name it.. for mig ikke den store forskel.

Nej så er den eneste forskel for dig, at arbejder du på den afskaffede fridag, er der ingen helligdagstillæg, så i det store billede ændrer det nok ikke meget

Anmeld Citér

2. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

SÅÅÅÅÅ enig her! Det er så skide dobbeltmoralsk at det er til at brække sig over. Og så er der den komplette mangel på logik i forslaget. Det er jo slet ikke 1:1 som det bliver fremstillet.

Det virker til at hun tror hun bare kan blive med med at spille på "samfundssind" og hvis bare man trækker det kort, klapper pøblen hælene sammen og siger "javel"

Jeg er træt af at blive behandlet som en brik i et eller andet underlig magtspil for dem på toppen, der ikke aner en fis om hvordan det er faktisk at trække det store læs.. først klappede de af os og kaldte os helte. Så sked de på os med et lovindgreb og sagde vi lugtede.. og nu skal vi så "tage ansvar" igen.. glem det.

Der er også en risiko for, at det giver bagslag på andre fronter. En ting er, at mit kryds for første gang skal sættes et andet sted end det plejer ved næste valg (medmindre der sker noget overraskende inden næste valg om 4 år), men noget andet er, at der nu kommer fokus på, om vi arbejder mere end vi ønsker. 

Regeringen har et ønske, om vi skal arbejde mere og, at flere deltidsansatte går på fuld tid. At afskaffe en fridag tænker jeg ikke får folk til at ønske at gå fra deltid til fuldtid. Personligt går jeg til næste lønforhandling med ønske om flere fridage fremfor en større lønstigning og beholder min deltidsstilling, selv om jeg ved, at min chef gerne vil have mig på fuld tid. 

Jeg frygter da også for, at hvis dette kommer til at gå igennem, så kan man vel bare afskaffe endnu en fridag om nogle år, når der skal skaffes penge til noget og endnu en et par år senere til et nyt formål.

Anmeld Citér

2. januar 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Carina:-) skriver:

Lige din sidste sætning- så kommer vi jo til at se en stigning i sygemeldinger. 

I forvejen ligger offentlige ansatte i toppen mhs til sygedage pr år . 

Og nu vil mange føle de skal arbejde gratis en dag om året .

Jeg er i en branche hvor de fleste er timelønnet- så derfor  rammes de ikke der .

Men det har så andre konsekvenser- som at de ser deres familie mindre .

Men vi har mange venner / familie i offentlige stillinger. 

Og der er der bestemt ikke tilfredshed med det her tiltag.

Så jeg tror at en del vil tage det skridt at tage en ekstra sygedag ....

Hvis man er syg, tager man en sygedag. Det gælder både offentligt og privatansatte. Hvis der er en arbejdsdag mere i spil end sædvanligt, vil der selvfølgelig også være en potentiel dag mere at være syg på i spil. Men at tage en ekstra sygedag uden at være syg som en protest mod afskaffelsen af en helligdag, er selvfølgelig ikke i orden. Sådan en kamp tager man på et andet niveau. Også dét gælder både for privatansatte og offentligt ansatte, og det er bl.a. en sag for FH. 

Der er i mine øjne ingen grund til at blande forskellen på offentligt ansattes og privatansattes gennemsnitlige antal sygedage på et år ind i billedet. Privatansatte på månedsløn er jo heller ikke begejstrede over at skulle arbejde mere. Desuden er det et noget mere komplekst emne, end de rene tal fortæller. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.