Efter at have set statsministerens nytårstale her til aften, hvor hun siger, at hun fornemmer, at der ikke er opbakning hos alle til afskaffelsen af en fridag, så er jeg nysgerrig på, hvad folk herinde mener om afskaffelsen af fridagen. Statsministerens udtalelse får det jo til at lyde som om hun mener, at kun nogle få er imod, men udover min chef, er alle jeg kender imod afskaffelsen.
Personligt er jeg også imod, da jeg hellere vil bruge mere tid med familien, som er min første prioritet og ikke mit arbejde. Det har statsministeren så med dette forslag sparket mig i gang med at gøre noget ved, så jeg kommer til at få ind til min lønforhandling i foråret med ønske om mere ferie.
Når vi har diskuteret det i forskellige sammenhænge er der flere, der også vil gå ind og bede om flere fridage. Andre har meldt ud, at fjerner de en fridag, så tager de i stedet en sygedag, selv om de aldrig tidligere har meldt sig syge uden at være det og ikke har det helt godt med det, men føler, at der bliver taget en rettighed fra dem og de derfor på denne måde vil protestere.
Ender det med, at folk forhandler sig til mere ferie eller begynder at tage en sygedag uden at være syg, så sparer samfundet jo pludselig ikke så meget som forventet. Argumentet med at det skal give penge til staten, der skal gå til militæret, hører jeg, at folk intet giver for. Jeg selv og mange andre ville hellere ude en ekstra indsats, hvis det gik til nogen af de svage i samfundet.
Jeg synes så også, at politikerne kommer til at se ud, som om de tror vi er idioter, når de står smilende og fortæller, at lønmodtagerne får skattelettelser, men samtidig fjerner en fridag, så det ender med at de flest lønmodtagere samlet set taber på deres forslag eller i bedste fald går i 0.