Afskaffelse af fridag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.402 visninger
38 svar
58 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey

Efter at have set statsministerens nytårstale her til aften, hvor hun siger, at hun fornemmer, at der ikke er opbakning hos alle til afskaffelsen af en fridag, så er jeg nysgerrig på, hvad folk herinde mener om afskaffelsen af fridagen. Statsministerens udtalelse får det jo til at lyde som om hun mener, at kun nogle få er imod, men udover min chef, er alle jeg kender imod afskaffelsen. 

Personligt er jeg også imod, da jeg hellere vil bruge mere tid med familien, som er min første prioritet og ikke mit arbejde. Det har statsministeren så med dette forslag sparket mig i gang med at gøre noget ved, så jeg kommer til at få ind til min lønforhandling i foråret med ønske om mere ferie. 

Når vi har diskuteret det i forskellige sammenhænge er der flere, der også vil gå ind og bede om flere fridage. Andre har meldt ud, at fjerner de en fridag, så tager de i stedet en sygedag, selv om de aldrig tidligere har meldt sig syge uden at være det og ikke har det helt godt med det, men føler, at der bliver taget en rettighed fra dem og de derfor på denne måde vil protestere.

Ender det med, at folk forhandler sig til mere ferie eller begynder at tage en sygedag uden at være syg, så sparer samfundet jo pludselig ikke så meget som forventet. Argumentet med at det skal give penge til staten, der skal gå til militæret, hører jeg, at folk intet giver for. Jeg selv og mange andre ville hellere ude en ekstra indsats, hvis det gik til nogen af de svage i samfundet.

Jeg synes så også, at politikerne kommer til at se ud, som om de tror vi er idioter, når de står smilende og fortæller, at  lønmodtagerne får skattelettelser, men samtidig fjerner en fridag, så det ender med at de flest lønmodtagere samlet set taber på deres forslag eller i bedste fald går i 0.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2023

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg ser det egentlig som en udmærket måde at finansiere på. For selvom det er træls, så koster det ikke nogen ekstra skatter, afgifter eller lignende. At tage en sygedag i protest, synes jeg er kritisabelt. 

Anmeld Citér

1. januar 2023

Kastanje

Hvorfor synes du det er er bedre formål at støtte svage en at sikre demokrati og fred i verdenen?

Vi har været absurd naive og skal selvfølge styrke militæret sådan som situationen er. Hvad er dit alternativ?

Og du siger at du tænker og prioriterer din familie… men den fremtid du ønsker for dem er vel en fredelig en.? Vi er nødt til et kunne modstå militære trusler. Alt andet er meget mig mig mig. 
Om det så lige skal være stor bededag er underordnet for mig. 

Anmeld Citér

1. januar 2023

Tip!

Jeg er vant til at arbejde på alle mulige helligdage/aften/nat you name it.. for mig ikke den store forskel.

Anmeld Citér

1. januar 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Folk er jo generelt ikke glade for at afgive noget, så det undrer mig ikke at det giver noget brok. Nogen argumenterer at der allerede er for meget stress og pres på arbejdsmarkedet. Dertil er jeg enig, men kunne godt tænke mig der blev gjort noget generelt for at forbedre arbejdsmiljø og trivsel. Jeg tror ikke en feriedag betyder ret meget i den sammenhæng.

Til gengæld måtte de gerne beholde den skattelettelse hvis der blev sørget for bedre løn og arbejdsforhold til sygeplejersker m.fl.

Anmeld Citér

1. januar 2023

Tami

Profilbillede for Tami

Lige i første omgang synes jeg det er mega irriterende hvis det gennemføres. Min ældste datter skal konfirmeres st. bededag 2024 og det er endelig lykkes os at finde et ledigt festlokale for et par måneder siden. Dernæst er jeg da generelt træt af at skulle af med en betalt fridag, som jeg selvfølgelig helst vil holde med min familie 

Anmeld Citér

1. januar 2023

Anonym

Selvom jeg forstår det økonomiske aspekt, så har jeg det generelt svært ved hele præmissen om at vi skal arbejde mere. Vi har så store problemer med mistrivsel herunder stress/angst/depression mv. blandt både børn, unge, voksne og ældre. Jeg er selv i et fag hvor selvom det hedder 37 timer på papiret, så forventes det at man lægger væsentligt mere, og deltidstillinger eksisterer ikke (nogle steder kalder de 37 timer for deltid). Studier viser at vi som samfund ikke får mere effektivitet og vækst af at lægge flere timer om dagen/ugen. Vi mennesker har brug for at restituere, vi har brug for at have fritid med familie, venner og interesser for at være hele, velfungerende mennesker. For at være kreative og nytænkende, så har vi brug for pauser - de gode ideer og løsninger opstår oftest når vi slapper af. Så alt det her med at afskaffe helligdage, arbejde mere, yde mere, osv, tror jeg ikke gavner noget som helst, andet end yderligere mistrivsel og mere sygdom = mere fravær på den længere bane. 

Anmeld Citér

1. januar 2023

Carina:-)

Jeg er som selvstændig imod.

Vi holder nærmest aldrig rigtig fri - men fx på helligdage,der holder vi fri .

Så vi mister en dag hvor vi kunne holde rigtig fri.

Desuden så er vores ansatte 90 procent østlændinge. 

Og de plejer fx at tage hjem til deres familier på bededag ( og resten af weekenden)

Nu må vi sige nej til nogen - for at holde virksomheden i gang .

Og det giver risiko for fx " sygdom" og ekstra arbejde for dem der så er på arbejde. 

Samt som andre nævner - så stiger risiko for mistrivsel, og dermed flere sygemeldinger. 

Rigtigt ærgerligt tiltag - 

Anmeld Citér

1. januar 2023

Mor78

Profilbillede for Mor78
Anonym skriver:

Selvom jeg forstår det økonomiske aspekt, så har jeg det generelt svært ved hele præmissen om at vi skal arbejde mere. Vi har så store problemer med mistrivsel herunder stress/angst/depression mv. blandt både børn, unge, voksne og ældre. Jeg er selv i et fag hvor selvom det hedder 37 timer på papiret, så forventes det at man lægger væsentligt mere, og deltidstillinger eksisterer ikke (nogle steder kalder de 37 timer for deltid). Studier viser at vi som samfund ikke får mere effektivitet og vækst af at lægge flere timer om dagen/ugen. Vi mennesker har brug for at restituere, vi har brug for at have fritid med familie, venner og interesser for at være hele, velfungerende mennesker. For at være kreative og nytænkende, så har vi brug for pauser - de gode ideer og løsninger opstår oftest når vi slapper af. Så alt det her med at afskaffe helligdage, arbejde mere, yde mere, osv, tror jeg ikke gavner noget som helst, andet end yderligere mistrivsel og mere sygdom = mere fravær på den længere bane. 

Det er simpelthen så super godt skrevet…Det andet er en seriøs skråplan.
 Få steder eksperimenteres der med 4 dags uge i stedet for 5…. Og tror det er den helt rigtige vej at gå. 

Anmeld Citér

1. januar 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Kastanje skriver:

Hvorfor synes du det er er bedre formål at støtte svage en at sikre demokrati og fred i verdenen?

Vi har været absurd naive og skal selvfølge styrke militæret sådan som situationen er. Hvad er dit alternativ?

Og du siger at du tænker og prioriterer din familie… men den fremtid du ønsker for dem er vel en fredelig en.? Vi er nødt til et kunne modstå militære trusler. Alt andet er meget mig mig mig. 
Om det så lige skal være stor bededag er underordnet for mig. 

Det er min prioritering, at jeg synes det er vigtigere at styrke psykiatrien, så der ikke er så mange der har det dårligt. At jeg hellere vil bidrage til, at alle kan få råd til deres medicin, at de ældre ikke kun skal i bad en gang om ugen osv. 

Hvis jeg troede på, at en styrkelse af vores militær ville sikre fred og demokrati i Verden, ville jeg måske se anderledes på det, men vi kommer ikke til at sikre demokrati og fred i Verden ved at vores militær får 7 nye kampfly. Vi er et lille land og selv med en styrkelse af vores militær ville et land som Rusland nedkæmpe vores militær på kort tid. 

Jeg har ikke noget imod at styrke vores militær, men vi har altid været i stand til at yde et bidrag til freden på f.eks. Balkan og i Mellemøsten uden at skulle afskaffe en helligdag, så mon ikke også vi kunne det i fremtiden. Fred i Verden skal sikres gennem et samarbejde som NATO og kan ikke sikres af et lille land som Danmark uanset hvor meget vi så investerer i vores militær.

Mine børns fremtid bliver ikke mere fredelig af mere militært udstyr i Danmark. Deres fremtid bliver mere fredelig af et godt samarbejde med de store lande som USA uanset, hvad man så måtte mene om dem. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.