ErDuHerIkkeSnart skriver:
Jeg spørger igen nysgerrigt, fordi jeg oprigtigt ikke forstår logikken: hvorfor synes du, at man “skal” det? Hvis vi køber præmissen om at barnet intet mangler, og når det jo nu engang ikke har behov? Hvorfor skulle så egentlig “plejer” være skyld i at fortsætte eventuelt unødvendigt forbrug, hvis man kunne gøre andre hyggelige alternativer uden at nogen føler afsavn?
Fordi børn er børn og glædes over gaver. Det kunne jeg da aldrig drømme om at tage fra dem. Forstår slet ikke tanken, at børn ikke skulle have fødselsdagsgaver - eller julegaver for den sags skyld. I vores familie har vi skåret ned på julegaver til de voksne, men børnene får da.
Dermed ikke sagt, at der ikke kan være lidt fornuft i de gaver. I stedet for alle mulige ligegyldige plastikdimser, så kunne man fx lægge sammen om større mere fornuftige gaver. Eller give oplevelser. Da min datter var lille fik hun fx årskort til Zoo. Og til en 1 årig kan man jo give ting, som barnet alligevel kommer til at mangle i og med det vokser. Så øger man ikke forbruget der.
Og er forbrug så også så slemt. Tænk bare på den butiksdød og arbejdsløshed der følger med, hvis ingen købte andet end dagligvarer og genbrugsting.
Anmeld
Citér