Ønsker til pige 1år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. september 2022

Hanspige

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg spørger igen nysgerrigt, fordi jeg oprigtigt ikke forstår logikken: hvorfor synes du, at man “skal” det? Hvis vi køber præmissen om at barnet intet mangler, og når det jo nu engang ikke har behov? Hvorfor skulle så egentlig “plejer” være skyld i at fortsætte eventuelt unødvendigt forbrug, hvis man kunne gøre andre hyggelige alternativer uden at nogen føler afsavn?

Barnet kommer jo til at mangle når det bliver ældre. Det er da en super ide at ønske sig til fremtiden. 

Så synes jeg heller ikke man skal underkende affektion og tradition. At have billeder, første legetøj, første tøj osv. Har en stor affektion værdi for de fleste forældre. 

Traditionen i at give en gave, er en de fleste af os har kær. 

Alt kan jo i realiteten sættes op som unødvendigt sådan rent praktisk. Men derfor har vi nok alle traditioner vi holder fast i. Selvom de logisk og pragmatisk ikke er nødvendige. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2022

ErDuHerIkkeSnart

Hanspige skriver:

Barnet kommer jo til at mangle når det bliver ældre. Det er da en super ide at ønske sig til fremtiden. 

Så synes jeg heller ikke man skal underkende affektion og tradition. At have billeder, første legetøj, første tøj osv. Har en stor affektion værdi for de fleste forældre. 

Traditionen i at give en gave, er en de fleste af os har kær. 

Alt kan jo i realiteten sættes op som unødvendigt sådan rent praktisk. Men derfor har vi nok alle traditioner vi holder fast i. Selvom de logisk og pragmatisk ikke er nødvendige. 

Men måske er det da slet ikke nogen helt dum idé at vende alting ift. unødvendighed/praktisk? Det hjælper sikkert med at prioritere de ting man finder virkelig vigtige, og sætte lys på alle de ting man nemt kan undvære eller nytænke. Hvis vi derimod altid gør som “vi plejer” fordi “det skal man da”… jamen så er de store nødvendige adfærdsændringer sikkert meget mere vanskelige… og vi har jo muligheden for at lære vores børn at være klogere end de foregående generationer …

Misforstå ikke, jeg er hverken ude på at afskaffe minder, nostalgi eller kærlighedserklæringer som gaver jo også kan være …. meeeen… igen hånden på hjertet … er det primært den type gaver, der er tale om til en gennemsnitlig børnefødselsdag i 2022? Og hvorfor egentlig, behøver de at have et materielt/nyindkøbt udtryk for at have den underlæggende funktion af noget nostalgisk? 

Anmeld Citér

27. september 2022

Hanspige

Men måske er det da slet ikke nogen helt dum idé at vende alting ift. unødvendighed/praktisk? Det hjælper sikkert med at prioritere de ting man finder virkelig vigtige, og sætte lys på alle de ting man nemt kan undvære eller nytænke. Hvis vi derimod altid gør som “vi plejer” fordi “det skal man da”… jamen så er de store nødvendige adfærdsændringer sikkert meget mere vanskelige… og vi har jo muligheden for at lære vores børn at være klogere end de foregående generationer …

Misforstå ikke, jeg er hverken ude på at afskaffe minder, nostalgi eller kærlighedserklæringer som gaver jo også kan være …. meeeen… igen hånden på hjertet … er det primært den type gaver, der er tale om til en gennemsnitlig børnefødselsdag i 2022? Og hvorfor egentlig, behøver de at have et materielt/nyindkøbt udtryk for at have den underlæggende funktion af noget nostalgisk? 

Men så kan jeg jo være rigid og sige at det har jeg ikke lyst til eller ser nødvendigheden i

Anmeld Citér

27. september 2022

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg spørger igen nysgerrigt, fordi jeg oprigtigt ikke forstår logikken: hvorfor synes du, at man “skal” det? Hvis vi køber præmissen om at barnet intet mangler, og når det jo nu engang ikke har behov? Hvorfor skulle så egentlig “plejer” være skyld i at fortsætte eventuelt unødvendigt forbrug, hvis man kunne gøre andre hyggelige alternativer uden at nogen føler afsavn?

Fordi børn er børn og glædes over gaver. Det kunne jeg da aldrig drømme om at tage fra dem. Forstår slet ikke tanken, at børn ikke skulle have fødselsdagsgaver - eller julegaver for den sags skyld. I vores familie har vi skåret ned på julegaver til de voksne, men børnene får da. 

Dermed ikke sagt, at der ikke kan være lidt fornuft i de gaver. I stedet for alle mulige ligegyldige plastikdimser, så kunne man fx lægge sammen om større mere fornuftige gaver. Eller give oplevelser. Da min datter var lille fik hun fx årskort til Zoo. Og til en 1 årig kan man jo give ting, som barnet alligevel kommer til at mangle i og med det vokser. Så øger man ikke forbruget der. 

Og er forbrug så også så slemt. Tænk bare på den butiksdød og arbejdsløshed der følger med, hvis ingen købte andet end dagligvarer og genbrugsting. 

Anmeld Citér

27. september 2022

Carina:-)

Hvad med en lille dukkevogn? 

En dukke med blød krop.

Duplo

Put i box 

Gavekort til fotograf

Gavekort til skobutik 

Anmeld Citér

27. september 2022

B&J

Carina:-) skriver:

Hvad med en lille dukkevogn? 

En dukke med blød krop.

Duplo

Put i box 

Gavekort til fotograf

Gavekort til skobutik 

Ja en anden skrev også dukke og dukkevogn velkommen til en pige verden godt  i kan komme med ideer 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.