Ville I italesætte dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. maj 2022

Anonym trådstarter

Ønskebaby1987 skriver:

Tænker bare det ville være rart at have helt styr på dine rettigheder, før du går til ledelsen. Hvor meget må de rent faktisk rykke rundt på dine arbejdstider med så kort varsel osv? 

Det er slet ikke det, som det handler om! Det handler om jeg har brug for de taler med min kollega. Og finder ud af hvorfor hun er væk…. Og svare mig på om det er ok, hun kan have så meget fravær. Jeg har styr på mine rettigheder og jeg kan sige nej på dagen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Det er slet ikke det, som det handler om! Det handler om jeg har brug for de taler med min kollega. Og finder ud af hvorfor hun er væk…. Og svare mig på om det er ok, hun kan have så meget fravær. Jeg har styr på mine rettigheder og jeg kan sige nej på dagen. 

Så tror jeg faktisk, du skal slå bak. Du har ikke krav på at vide, hvorfor hun er væk eller andet om hendes ansættelsesforhold. Du kan kun holde den på egen bane ift dine arbejdsforhold.

Anmeld Citér

9. maj 2022

kamikaze

Du kan ikke forlange at få noget at vide om hendes fravær, men du kan godt bede ledelsen kigge på organiseringen af jeres vagtplaner så du bliver mindre påvirket af hendes hyppige fravær. Du vil formentlig komme længst hvis du har et forslag til en løsning, hvad end det er en omplacering eller en medhjælper der arbejder på tvers af stuer og kender børnene.

Anmeld Citér

9. maj 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er ikke din sag. Ledelsen skal ikke involvere dig i, om og hvordan de handler ved en af dine kollegers fraværshistorik. Du kan fortælle, hvordan det påvirker dit arbejde - men hold dig fra at fortælle dem, at de skal tale med hende, og at spørge, om hendes fraværshyppighed er ok.  
Det ville være oplagt også at tale med din TR om situationen, da han/hun netop ville kunne rådgive dig omkring ovenstående, så du ikke går over grænsen for, hvad du kan drøfte med ledelsen. 

Anmeld Citér

10. maj 2022

Anonym trådstarter

JEG vil heller ikke vide hvorfor hun er væk! Men jeg synes jeg har krav på en forklaring som kollega, dee knokler. Lad os sige hun lider af en reel sygdom, men så ville min forståelse være et helt andet sted. Desuden mener jeg 100% ikke det er en ansvarsfuld ledelse, som bare lader dette stå til uden form for reaktion. Jeg er da ligeglad med hvad hun fejler. Det var mere at så må ledelsen melde ud til os nære kolleger, at her ee en aftale eller hvad ved jeg..

Anmeld Citér

10. maj 2022

ErDuHerIkkeSnart

JEG vil heller ikke vide hvorfor hun er væk! Men jeg synes jeg har krav på en forklaring som kollega, dee knokler. Lad os sige hun lider af en reel sygdom, men så ville min forståelse være et helt andet sted. Desuden mener jeg 100% ikke det er en ansvarsfuld ledelse, som bare lader dette stå til uden form for reaktion. Jeg er da ligeglad med hvad hun fejler. Det var mere at så må ledelsen melde ud til os nære kolleger, at her ee en aftale eller hvad ved jeg..

Det kan godt være, at du synes det. Men sådan fungerer det ikke. Og du har ikke krav på noget som helst, heller ikke selvom det påvirker dig. Det er en sag mellem dig og din ledelse, ligesom at din kollegas sygdom er en sag mellem hende og hendes arbejdsgiver. Og gudskelov for det. Tænk hvad det kunne give anledning til af sanktioner og selvjustits, hvis kollegaer skulle gå og behandle eller forklare hinandens fravær, og vurdere hvad de synes var “reelt nok”.
At daginstitutionerne er så ringe normerede, at det hele vælter fordi en kollega er syg, siger mere om området end om din kollega, desværre. Jeg håber at det lander et godt sted. En snak med din TR eller AMR lyder som en meget god idé - hold dog bolden på dig selv og egen trivsel, snuden ud af kollegaens spor. 

Anmeld Citér

10. maj 2022

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Det kan godt være, at du synes det. Men sådan fungerer det ikke. Og du har ikke krav på noget som helst, heller ikke selvom det påvirker dig. Det er en sag mellem dig og din ledelse, ligesom at din kollegas sygdom er en sag mellem hende og hendes arbejdsgiver. Og gudskelov for det. Tænk hvad det kunne give anledning til af sanktioner og selvjustits, hvis kollegaer skulle gå og behandle eller forklare hinandens fravær, og vurdere hvad de synes var “reelt nok”.
At daginstitutionerne er så ringe normerede, at det hele vælter fordi en kollega er syg, siger mere om området end om din kollega, desværre. Jeg håber at det lander et godt sted. En snak med din TR eller AMR lyder som en meget god idé - hold dog bolden på dig selv og egen trivsel, snuden ud af kollegaens spor. 

Jeg vil da 100% holde den på min egen banehalvdel. Det er da klart! Men jeg synes som kollega det er uacceptabelt, at man har en kollega der kan have 4-5 dages fravær hver eneste måned uden der er nævnt det mindste. Og den sætning skal jeg nok undlade ! 

Anmeld Citér

10. maj 2022

My1234

Jeg kan se du har fået mange andre svar

Heldigvis bliver vi som arbejdstagere beskyttede mod nysgerrige kollegaer mv. Det er fuldstændig underordnet, hvorfor din kollega er væk. Hvis hun er unødvendigt syg må du stole på ledelsen har styr på det. 
Du holder den netop ikke på egen banehalvdel, når du fokuserer på din kollega, og du kan være/er med til at skabe et dårligt arbejdsmiljø, når du vil have begrundelse for, hvorfor hun er væk. Det bliver forstærket hvis du også taler med kollager om det. Du er med til at sætte et uhensigtsmæssigt sæt spilleregler, hvor noget sygdom er mere lovligt end noget andet. Faktisk tager sådan noget også fokus fra kerneopgaven, og det er ikke kun den syges fravær men også dem der taler om det. 

Hvis det var mig, ville jeg tage proceduren for sygemeldinger op. For er det ikke det, du synes, ikke fungerer? 
Hvad gør vi ved sygdom? Hvad er svært? Hvad fungerer? Hvad skal ændres fremadrettet? 

Anmeld Citér

10. maj 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Hvordan kan du vide, at de rent faktisk ikke har snakket med hende om fravær? 
Det er da ikke noget hverken din kollega eller ledelse behøver fortælle dig om.

Jeg kan godt forstå at fravær ved kolleger kan være frustrerende, men som du selv skriver, kan du bare sige nej, hvis de beder dig blive længere. Så gør det? 

Anmeld Citér

10. maj 2022

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Og hvis din kollega har børn, så tænker jeg ikke det er utænkeligt at man kan have fravær hver måned. Slet ikke i vinterhalvåret. 

Måske først det ene barn, så det andet og så en selv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.