Jeg har haft sådan en kollega. Nu arbejder jeg godt på døgnområdet, med blandet vagter morgen og aften og hver anden weekend.
Hun var i min weekend og minimum 1 af mine andre vagter i løbet af ugen.
Hun meldte sig endten syg, eller prøvede hele tiden at bytte rundt på vagter.
Det vil sige, at hvis hun feks havde morgenvagt fredag, aftenvagt lørdag og aftenvagt søndag, så ku man være helt sikker på hun meldte sig syg lørdag, hvis ik hun ku få fri, eller få den byttet til en morgenvagt.
Dette betød at vi flere gange pr mdr manglede hendes arbejdskraft. Hvilket igen betød at en af os andre blev pålagt at blive i hendes vagt/møde før ind osv osv.
Til sidst påvirkede det hele vores arbejdsmiljø. Vi prøvede virklig at være fleksible, forstående og at snakke med hende om hvorfor. Sener blev det til, at vi ik ville bytte med hende/nægtede at tage hendes vagter for hende eller at blive extra.
Vi gik både til vores tr og vores chef, og til sidst blev hun fyret, fordi vi var 4 andre i vores weekend, der truende chefen med at sige op, hvis ik hun blev fyret/forflyttet til en anden afdeling.
Det jeg vil sige ked mit skriv er
1 prøv at snakke med hende om, om hun er ok. Er hun stresset, eller andet der ka undskylde hendes fravær?
2 gå til jeres tr.
3 gå til jeres chef, og fortæl at du er oprigtigt bekymret for din kollega, men at hendes fravær påvirker din og jeres kollegaer enormt negativt.
4 hun har gel under alle omstændigheder været til trivselssamtale med chefen, efter 3 sygdoms periode? Og ellers er det vist på høje tid. Vh Stine