Katastrofetanker og pas

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2022

Mrs.

Det kan altså være positivt at aktivt fravælge nyhedsstrømmen. Det afhænger af hvem man er som person. 
Her er et link til råd til hvad man som voksen kan gøre ved bekymringerne samt hvis man har børn der er bekymret: https://videnskab.dk/kultur-samfund/frygt-bekymring-og-apati-din-personlighed-paavirker-hvordan-du-reagerer-paa-krigen-i

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2022

Kastanje

Synes det er lidt skræmmende at nogen vælger nyheder helt fra generelt. Og kun plukker det de de lige synes de kan bruge. Det er den værste fjende mod demokratiet da man hurtigt kan få et meget snævertsynet blik på samfundsproblemer. 

jovist der er virkelig mange dårlige nyhedsmedier der kæmper for opmærksomhed, kliks og annoncekroner, og det kræver en vis form for sund fornuft at konsumere nyhedsstrømmen. Men skyklapper er ikke løsningen. 

Én nyhedsudsendelse om dagen på dr eller TV2 er fornuftigt, og sorter formiddagsaviserne fra (det er ikke andet en frygt-medier). 

vi aner ikke hvad der sker. Nogle gange er jeg også ved at tisse i bukserne fordi man ikke aner hvor det bærer hen. Men det er en del af moderskabet. Vi vil beskytte vores kære, og det er en naturlig reaktion at opleve frygt. Den må bare ikke tage overhånd.

Jeg har ikke plukket lige det jeg synes jeg kan bruge. Jeg har fulgt tal på verdensplan vedr. corona og læst mange lødige artikler og også jævnligt læst Berlingske tidende og set cnn. Men ærlig talt så er dr dækning ikke specielt objektiv hverken under valgkamp eller ifht. Corona dækningen. Ej heller får man særlig meget ud af med angst at læse DAGENS CORONA tal.
Når jeg selv skal sige det,  har jeg faktisk sat mig mere ind i hvordan corona håndteringen påvirker samfundet end mange jeg har talt med. Så jeg vil bestemt ikke sige, at jeg er dårligt informeret eller ikke opsøger nyheder. Jeg ser det bare ikke på flow TV hele tiden i baggrunden. Og det er alligevel ikke her, der er de dybere analyser.

Anmeld Citér

28. februar 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Soonmom skriver:

Ja det siger min mand også.

Det som bekymre mig er atombomber, hvis der udbryder atomkrig, kan man risikere at skulle søge beskyttelse i to uger, i offentlige beskyttelsesrum, tænker jeg ikke at der er mad eller andet

Og jer som siger der ikke kommer krig i DK.

DK har en super god placering, jeg læste igår om "hvis den kolde krig havde udviklet sig til atomkrig" Der stod at NATO ville skyde af fra Jylland og Sjælland og angrebet jo højst sensynligt ville blive gengældt

Og ja jeg skal lade være med at læse, men lige pt tjekker jeg bt hver time også om natten, jeg er så rad og bekymret for mine børn

Hvis der udbryder decideret atomkrig er det ret ligemeget det hele. Det overlever hverken vi eller Putin. Tænker rigtig gerne Putin vil overleve så han går næppe den vej. 

Anmeld Citér

28. februar 2022

karinan

Jeg synes det er uansvarligt at forsikre andre at der ikke kommer krig i Danmark. Risikoen er lille men der er jo ingen af os der kan forudse fremtiden. 

Anmeld Citér

1. marts 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har i flere år sagt, at vi har haft alt for lidt fokus på, hva putin har rendt om lavet. Han har "gemt" sig bag alt opmærksomheden omkring feks Kina, trump, Korea osv, og nu står han så frem for fulde skrald, hvilket jeg virklig også syntes er lidt skræmmende!

Jeg har prøvet at følge med i, hva der sker rundt omkring i verden, men har også i perioder valgt "nyheder" fra, fordi de simpelhen blev for rodet/blev gjort store osv osv.

Jeg har de sidste par år, prøvet at sætte mig mere ind, hvordan vi ka bruge naturen, og være ude. Jeg har fået lavet et par bugout bags, med forskellige ting i, som man ka få brug for, hvis man pludselig ska hurtig yd af døren.

Hele corona situationen har gjort det "tydeligt" for mig, at det ka være rigtig smart, at have et lille forråde af forskellige ting. Det være sig bind, varme strømper/tøj, tørvare som feks ris/pasta/mel, shampo, sæbe, wc papir, kattemad og kattegrus osv.

Det er ik fordi jeg bare har fyldt i vognen, da landet lukkede ned, men mere, at hvis jeg lige har husket, så har jeg taget 2 af hver, i stedet for feks den ene dåse tun, vi sku bruge og den slags ting.

Vi har planer om at lave et nyt højbed i år, nu hvor ungerne ik længer bruger klatretårnet, for på den måde, at blive bare lidt mere selvforsynende, end vi er nu.

I en drømmeverden, ku jeg virklig godt ønske mig et par høns eller 4, da vi bruger virklig mange æg normalt.

Min yngste datter drømmer, om at få en bistand, hvilket en kamarart har lovet han vil hjælpe med at få oprettet, da han har Ca 30 bistader. De ka hjælpe med at bestøve haven, honning er mega helende, bivoks, ka bruges til lys og i feks cremer, læbepomader og andet godt.

Jeg har i flere år godt ku tænke mig, at få jagttegn, fordi det på flere måder ka bidrage til familiens "overlevelse" og der ville ku spares nogen penge på kød (tror jeg) Kender flere jæger, som virklig anbefaler det..

Vi har snakket om, at det ka være smart med kontanter, da det er mere sandsynligt, at bankerne blir hacket, end at vi blir bombet. 

Syntes ik jeg overdriver "min bekymring" men mere ser det som sund fornuft, at have tænkt de "værste, hva nu hvis tanker" og ha taget stilling til, hvilken løsninger, der ka være..

Dette er self bare nogen af mine tanker, og tror virklig ik på, at jeg ved bedre end andre, men ka god li at føle, at jeg på en eller anden måde er lidt forberedet vh Stine 

Anmeld Citér

1. marts 2022

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg har i flere år sagt, at vi har haft alt for lidt fokus på, hva putin har rendt om lavet. Han har "gemt" sig bag alt opmærksomheden omkring feks Kina, trump, Korea osv, og nu står han så frem for fulde skrald, hvilket jeg virklig også syntes er lidt skræmmende!

Jeg har prøvet at følge med i, hva der sker rundt omkring i verden, men har også i perioder valgt "nyheder" fra, fordi de simpelhen blev for rodet/blev gjort store osv osv.

Jeg har de sidste par år, prøvet at sætte mig mere ind, hvordan vi ka bruge naturen, og være ude. Jeg har fået lavet et par bugout bags, med forskellige ting i, som man ka få brug for, hvis man pludselig ska hurtig yd af døren.

Hele corona situationen har gjort det "tydeligt" for mig, at det ka være rigtig smart, at have et lille forråde af forskellige ting. Det være sig bind, varme strømper/tøj, tørvare som feks ris/pasta/mel, shampo, sæbe, wc papir, kattemad og kattegrus osv.

Det er ik fordi jeg bare har fyldt i vognen, da landet lukkede ned, men mere, at hvis jeg lige har husket, så har jeg taget 2 af hver, i stedet for feks den ene dåse tun, vi sku bruge og den slags ting.

Vi har planer om at lave et nyt højbed i år, nu hvor ungerne ik længer bruger klatretårnet, for på den måde, at blive bare lidt mere selvforsynende, end vi er nu.

I en drømmeverden, ku jeg virklig godt ønske mig et par høns eller 4, da vi bruger virklig mange æg normalt.

Min yngste datter drømmer, om at få en bistand, hvilket en kamarart har lovet han vil hjælpe med at få oprettet, da han har Ca 30 bistader. De ka hjælpe med at bestøve haven, honning er mega helende, bivoks, ka bruges til lys og i feks cremer, læbepomader og andet godt.

Jeg har i flere år godt ku tænke mig, at få jagttegn, fordi det på flere måder ka bidrage til familiens "overlevelse" og der ville ku spares nogen penge på kød (tror jeg) Kender flere jæger, som virklig anbefaler det..

Vi har snakket om, at det ka være smart med kontanter, da det er mere sandsynligt, at bankerne blir hacket, end at vi blir bombet. 

Syntes ik jeg overdriver "min bekymring" men mere ser det som sund fornuft, at have tænkt de "værste, hva nu hvis tanker" og ha taget stilling til, hvilken løsninger, der ka være..

Dette er self bare nogen af mine tanker, og tror virklig ik på, at jeg ved bedre end andre, men ka god li at føle, at jeg på en eller anden måde er lidt forberedet vh Stine 

Det er da fint at gøre sig nogle tanker, så længe man ikke oparbejder en frygt ed det, og det lyder det ikke som om du gør. 

En stor del af min familie og mange af min mands venner er jægere og anbefaler det også, men det er ikke en vej til billigt kød. Selve kødet sælges som regel til en fornuftig kilopris af den, der ejer eller lejer skovområdet, men for at komme på jagt er der større udgifter til våben, patron og eventuel betaling for at komme med på jagten. Medmindre man kender en, der ejer et jagtområde og inviterer en med gratis, så betaler man ofte flere tusind bare for at komme med på jagten og så betaler man for kød ud over, hvis man skyder noget og endnu mere, hvis man nedlægger noget med gevir, da man så betaler for trofæet, som de kalder det. 

Vi har også som dig et mindre lager af tørvarer, men det er mere fordi, jeg har et viktualierum, så der er plads til at opbevare storindkøb, når tingene er på tilbud. 

Jeg er også enig med dig i, at der er større risiko for, at bankerne hackes end, at vi bombes, så vi har også en mindre kontantbeholdning liggende. 

Anmeld Citér

1. marts 2022

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
karinan skriver:

Jeg synes det er uansvarligt at forsikre andre at der ikke kommer krig i Danmark. Risikoen er lille men der er jo ingen af os der kan forudse fremtiden. 

Nej, det kan ingen af os selvfølgelig forudse. Men tænker heller ikke det er godt, at bekræfte hinandens frygt for noget, der er en minimal risiko for kommer til at ske. Kan heller ikke se, det er uansvarligt. Vi er jo alle voksne mennesker i dette forum. Man kan vel selv drage sine egne konklusioner.

Anmeld Citér

1. marts 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79
Janey skriver:

Det er da fint at gøre sig nogle tanker, så længe man ikke oparbejder en frygt ed det, og det lyder det ikke som om du gør. 

En stor del af min familie og mange af min mands venner er jægere og anbefaler det også, men det er ikke en vej til billigt kød. Selve kødet sælges som regel til en fornuftig kilopris af den, der ejer eller lejer skovområdet, men for at komme på jagt er der større udgifter til våben, patron og eventuel betaling for at komme med på jagten. Medmindre man kender en, der ejer et jagtområde og inviterer en med gratis, så betaler man ofte flere tusind bare for at komme med på jagten og så betaler man for kød ud over, hvis man skyder noget og endnu mere, hvis man nedlægger noget med gevir, da man så betaler for trofæet, som de kalder det. 

Vi har også som dig et mindre lager af tørvarer, men det er mere fordi, jeg har et viktualierum, så der er plads til at opbevare storindkøb, når tingene er på tilbud. 

Jeg er også enig med dig i, at der er større risiko for, at bankerne hackes end, at vi bombes, så vi har også en mindre kontantbeholdning liggende. 

Ja jagt er self en "dyr" hobby, på rigtig mange måder. Har flere i familien som har gået rigtig meget på jagt, og har bare altid syntes det lød så "hyggeligt" Det at ku bruge flere timer i en skov, omgivet af frisk luft og stilhed, samtidig med at man feks er med til at holde bestande af dyr nede, så resten af flokken har bedre overlevelses chancer, gir i min verden god mening. Min yngste på 9 (hende der ønsker sig et bistan) har været med på en enkel jagt, og hun elskede det. Godt nok skød de ingen dyr, men oplevelsen var kæmpe stor, og hun drømmer om at få jagttegn, når hun blir gammel nok.

Er feks også lige begyndt at experimenter med at dehydrere forskellige madvare, for at prøve at mindske madspild endnu mere, også tage det med som turmad, når vi ska sove i shelter igen, eller feks lave appelsin te, af tørret appelsiner osv.

Har også lige forsøgt at starte et par forskellige eddiker op. Både til madlavning, og hvis det slår fejl, så til at rent i

Men syntes at hele situationen i verden pt, både i forhold til alt det her corona halløj de sidste par år, og nu krigen, har bare været en medvirkende faktor til at sætte sig ind i en mere enkel måde at leve på, at være kreativ på, og især at lære at være kritisk overfor information på. I hvert fald i vores familie vh Stine 

Anmeld Citér

2. marts 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Der er ingen der kan forudse fremtiden, men der kommer ikke krig på dansk grund, ikke med Rusland. Det har de bare ikke ressourcerne til, ej heller interessen i. 

(Der er altid risiko for et angreb, selvom meget lille, men i så fald vil pas ikke gøre den store forskel.)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.