Katastrofetanker og pas

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2022

Kastanje

Det er måske 2 pct. af ens bekymringer der bliver til noget. Og det der påvirker ens liv mest negativt er som regel det, man ikke har kunne forudsige.. - død, sygdom, opsigelse, skilsmisse … 

Vi har ikke fulgt nyheder på flow TV de sidste to år og har kun haft streaming og har set film og serier. … det har seriøst gjort at vi under corona har haft en hverdag uden frygt i samme grad som som andre det i hovedet blevet skruet op til det helt helt store og ekstremt angstprovokerende. Psykiatrien har oplevet mange flere patienter med angst. 
Vi har fulgt med … men jeg var nok blevet sindssyg hvis TV2 News eller dr havde kørt i baggrunden hele tiden med dagens frygt tema.

Min pointe: jeg tror der er en meget fin balance mellem at være informeret og at følge for meget med på medier, der viser alt og søger sensationsoverskrifter. Den psykiske påvirkning kan  blive for stor. Og så tager jeg en pause. Jeg harbheller ikke siddet klinet til skærmen under alle Moder Mettes corona pressemøder. Jeg har læst konklusionerne - ny regler/ begrænsninger osv på nettet efterfølgende. 

Det samme med den amerikanske valgkamp - jeg fik nok snak om Trump og blev i dårlig humør. Efter en måned uden cnn var det mere distanceret.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2022

Cirkeline87

Jeg forstår udmærket din bekymring og det hjælper ikke at sige ro på

Men som jeg har forstå det handler krigen i Ukraine om at   Putin har   til formål at ødelægge Ukraine.   så jeg ser risikoen for krig i Danmark lige nu som lille men eftersom Vesten strammer grebet om Rusland så vil Putin ud tvivl svar igen om det blev som der lige nu er snak et it angreb eller vi blev ramt  endnu mere på pengepungen det må tiden vise man det er naivt og tro at Putin ikke kommer til at svar igen

Anmeld Citér

27. februar 2022

Soonmom

Mrs. skriver:

Der findes beskyttelsesrum i Danmark til knap 5 millioner mennesker. Alle kommuner i Danmark er forpligtede til at sikre der er beskyttelsesrum til borgerne i tilfælde af krig, og i så fald vil forsvarsministeren beordre dem klargjort i en hulens fart. Så det håber jeg måske kan lette lidt på bekymringen omkring det - selvom chancen for de bliver nødvendige er ca lig 0.  
Du kan læse mere om de danske beskyttelsesrum her: https://www.brs.dk/da/borger/om-redningsberedskabet-i-danmark/redningsberedskabet-i-danmark/det-kommunale-redningsberedskab/beskyttelsesrum-og-sikringsrum/ 

Danmark har et tæt samarbejde med eu, fn og nato. Det vil aldrig nå dertil at der vil være krig i Danmark som fx under anden verdenskrig. De samarbejder vi har er netop lavet efter anden verdenskrig for at det ikke når dertil igen. 

det sidste der hjælper er at få afvide “tag det roligt” så det vil jeg ikke sige. Men istedet foreslå at droppe nyhederne for en stund, og bekræft dig selv i frygten er ubegrundet ved at se på Danmark når du går rundt, når du er på arbejde osv. fasthold for dig selv at alt er ok. 

Ja det siger min mand også.

Det som bekymre mig er atombomber, hvis der udbryder atomkrig, kan man risikere at skulle søge beskyttelse i to uger, i offentlige beskyttelsesrum, tænker jeg ikke at der er mad eller andet

Og jer som siger der ikke kommer krig i DK.

DK har en super god placering, jeg læste igår om "hvis den kolde krig havde udviklet sig til atomkrig" Der stod at NATO ville skyde af fra Jylland og Sjælland og angrebet jo højst sensynligt ville blive gengældt

Og ja jeg skal lade være med at læse, men lige pt tjekker jeg bt hver time også om natten, jeg er så rad og bekymret for mine børn

Anmeld Citér

27. februar 2022

Sprit25

Soonmom skriver:

Det som bekymre mig er atombomber, hvis der udbryder atomkrig, kan man risikere at skulle søge beskyttelse i to uger, i offentlige beskyttelsesrum, tænker jeg ikke at der er mad eller andet

DK har en super god placering, jeg læste igår om "hvis den kolde krig havde udviklet sig til atomkrig" Der stod at NATO ville skyde af fra Jylland og Sjælland og angrebet jo højst sensynligt ville blive gengældt

Og ja jeg skal lade være med at læse, men lige pt tjekker jeg bt hver time også om natten, jeg er så rad og bekymret for mine børn

Den kolde krig varede i 30 år uden et eneste atomvåben blev affyret. 

Igen han er en krigsforbryder, men han er ikke dum. Derudover vil han ikke bombe et natoland først. De gamle sovjetlande, skal nok være mere bekymret Jeg vil godt sætte penge på han ikke tager sine atomvåben i brug 

Anmeld Citér

27. februar 2022

Cirkeline87

Soonmom skriver:

Det er også svært ikke læse om det eftersom alle  medier er fyldt af det og vi skal bestemt eller ikke lukke øjerne for det der sker lige nu 

Anmeld Citér

27. februar 2022

Sprit25

Sprit25 skriver:

Den kolde krig varede i 30 år uden et eneste atomvåben blev affyret. 

Igen han er en krigsforbryder, men han er ikke dum. Derudover vil han ikke bombe et natoland først. De gamle sovjetlande, skal nok være mere bekymret Jeg vil godt sætte penge på han ikke tager sine atomvåben i brug 

Forkert. To blev affyret. I Japan af USA. Men igen  tvivler på det kommer sp vidt

Anmeld Citér

27. februar 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Sprit25 skriver:

Forkert. To blev affyret. I Japan af USA. Men igen  tvivler på det kommer sp vidt

A-bomberne blev ikke affyret under den kolde krig men i ‘45.. eftersom den kolde krig pr definition var.. ja, “kold” (uden våben).

Anmeld Citér

27. februar 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart
Soonmom skriver:

Jeg er nu ikke så bange for atomkrig. Alle taber det hele hvis det kommer så vidt. Og så vanvittig er Putin forhåbentlig ikke selvom han virker meget meget kynisk i disse dage.

Men selv uden atomkrig tænker jeg også at Danmark er meget interesseret rent strategisk. Vi ligger som proppen mellem Østersøen og Nordsøen og især Bornholm ligger interessant.

Men min løsning i øjeblikket er altså også at lade nyheder, Twitter og så videre ligge. Vi kan ingenting gøre og jeg bliver påvirket af det. Så jeg vælger uvidenhed. Jeg bliver samtidig så vred over gammel forstokket tankegang og politisk pissen territorium af skal ødelægge livet for så mange mennesker i en tid hvor der for faen er rigeligt med problemer at tage fat på for hele verden. 

Anmeld Citér

27. februar 2022

Sprit25

Panther skriver:

A-bomberne blev ikke affyret under den kolde krig men i ‘45.. eftersom den kolde krig pr definition var.. ja, “kold” (uden våben).

Korrekt. Afslutning på 2 verdenskrig. Undskyld 

Anmeld Citér

27. februar 2022

Mrs.

Soonmom skriver:

Der kommer ikke atomkrig. Intet land vil være det første til at affyre et atomvåben. 
mht rationer er det netop en del af klargøring at der skal være rationer i et beskyttelsesrum. De låser jo ikke knap 5.000.000 mennesker i et rum uden mad og vand selvfølgelig står den ikke på steg og kartofler men der er så man kan overleve  

du har ret i at Danmark ligger strategisk godt. Men det ændrer ikke på at Danmark har missilskjolde via usa, og et tæt samarbejde med eu, fn og nato. Der vil ikke udbryde krig her. Det vil blive stoppet længe inden det når dertil. 

Jeg forstår godt dine bekymringer. Men forsøg at sige til dig selv du ikke skal se alle de nyheder - 1 gang om dagen Max. Sæt en timer på og sluk så. Du er nød til at lære dig selv at slippe behovet for at følge med i den ballade i Ukraine. 
derudover må du når bekymringerne tager over, sætte dig ned og skrive grunde ned til at der ikke bliver krig i Danmark. Skriv hvorfor du kan føle dig tryg, og kig på den liste igen og igen. 
jeg forstår udemærket du bliver bange og bekymret. Ingen ønsker deres børn skal opleve en krig. Men det kommer ikke til at ske. Dine børn risikerer at opfange din bekymring og blive bange. Du må være deres Klippe lige nu, og vise du har styr på det og kan styre dine følelser. 
min søn fortæller at mange børn i skolen er virkelig bange fordi deres forældre siger/snakker om alt mulig enten til børnene eller uden de er opmærksomme på små ører der kan høre med. Han forstår slet ikke bekymringen, og gudskelov har vi snakket det så meget ned her hjemme at han slet ikke tænker på det. Men selvom det ikke er forældrenes hensigt, så kan det meget nemt smitte af på børnene - og det er synd. 
Træk dig lidt fra den konstante nyhedsstrøm og husk dig selv på, at Danmark er et godt og trygt land, vi er beskyttet af mange, har et dygtigt militær, og det vil aldrig nå så vidt at vi vil komme i en atomkrig.  Det skal nok gå alt sammen, det lover jeg.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.