Katastrofetanker og pas

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.664 visninger
38 svar
58 synes godt om
27. februar 2022

Anonym trådstarter

Hej alle,

Krigen i Ukraine gør mig mega bange. Bange for hvis der pludselig bliver krig i Danmark. Problemet er, at vi har ikke gyldige pas, da de er udløbet. Så tænker hele tiden på, hvad nu hvis vi vil flygte.

Problemet er at pas til os alle inkl pasfoto vil koste næsten 2500 kr, som vil tømme det meste af vores begrænsede opsparing. Vi har været ramt af sort uheld. Først en meget dyr reparation af bilen efter et hit and run, hvor vi blev kørt ind i af en anden som kørte videre inden vi nåede at se nummerplade. Så en kompliceret tandskade hos min mand, der kostede kassen. Og så nogle andre mindre ting.

Er et gyldigt pas så vigtigt lige nu, at det er værd at tømme opsparing for? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2022

Kastanje

Anonym skriver:

Hej alle,

Krigen i Ukraine gør mig mega bange. Bange for hvis der pludselig bliver krig i Danmark. Problemet er, at vi har ikke gyldige pas, da de er udløbet. Så tænker hele tiden på, hvad nu hvis vi vil flygte.

Problemet er at pas til os alle inkl pasfoto vil koste næsten 2500 kr, som vil tømme det meste af vores begrænsede opsparing. Vi har været ramt af sort uheld. Først en meget dyr reparation af bilen efter et hit and run, hvor vi blev kørt ind i af en anden som kørte videre inden vi nåede at se nummerplade. Så en kompliceret tandskade hos min mand, der kostede kassen. Og så nogle andre mindre ting.

Er et gyldigt pas så vigtigt lige nu, at det er værd at tømme opsparing for? 

Rooooooo på ! 
Ment meget venligt … jeg tror at du skal tage en pause fra nyhederne, hvis de påvirker dig så meget.

Hvis Rusland så meget som nærmer sig/ angriber et NATO land bliver de slået tilbage til stenalderen. Vi er altså meget langt fra at der er krig i gaderne i DK. 

Det er absolut ikke grund til at lave pas, med mindre du faktisk har tænk dig en tur til Thailand eller New York.

Anmeld Citér

27. februar 2022

Soonmom

Jeg tænker hvis/når der bliver krig i DK, bliver der krig i stort set alle lande, så skal man vel nærmest helt til Australien, så helt ærligt er der ingen steder at flygte hen.

Jeg er mere ved at gå i panik over at vi ingen kælder/beskyttelsesrum har

Anmeld Citér

27. februar 2022

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg kan forsikre dig at der ikke kommer krig i Danmark. Ikke sådan her. Det er utænkeligt. Dernæst så synes jeg ikke i skal bruge jeres opsparing lige nu. Hvis der virkelig kom krig på dansk grund, igen utænkeligt, så bliver man ikke afvist på grund af et udløbet pas. Man ville kunne identificere jer på andre måder. Det er rigtigt at der har været snak om det, men i praksis så vil man finde en vej, især hvis man flygter indenfor EU. 

Anmeld Citér

27. februar 2022

Kastanje

Ej altså - rolig nu
beskyttelseskældre og pas..??..?!!

Hold pause fra nyhederne. Det påvirker åbenbart for meget. Vi er ikke ved at få krig i gaderne i Danmark. 

Anmeld Citér

27. februar 2022

AnoMor

Man skal selvfølgelig ikke negligere folks frygt. Men dette lyder lidt vildt. Pas og beskyttelsesrum?  Tror man skal holde sig fra nyhederne et stykke tid hvis det påvirker en så meget. 
Krigen rammer Danmark i form af de høje el priser, benzin priser osv. derudover kan vi få problemer med noget import. Men fysiske angreb sker næppe. 

Anmeld Citér

27. februar 2022

Sprit25

Jeg forstår dig til fulde og svar som rolig nu hjælper ikke 

Men der kommer ikke krig i Danmark. Putin har ingen interesse i Danmark. Vi er for små, har aldrig tilhørt Sovjet og er tætte med USA og Tyskland. 

Putin er en gemen krigsforbryder, men ikke dum. Den russiske hær har lidt store tab allerede og når cutter ham fra nationalbanken: så kan han ikke få nye midler . 

Derudover har Kina ikke anerkendt krigen som en god ide. De er ikke imod, men heller ikke for. Det taler også for et nederlag til Putin. 

Hvis han overtager Ukraine, har de allerede vist de vil kæmpe imod. Så hvis han ønsker at gå yderligere ud ind mod vest. Skal han have kamptropper to steder. 

Det her min analyse. Håber det hjælper

Anmeld Citér

27. februar 2022

Mariadle

Kære ts 

Jeg kan sagtens følge dig, jeg er pt. gravid og må indrømme, at jeg også har bekymringer om, hvor langt den krig ender med at gå og en vis form for skyldfølelse over, at jeg bringer et barn til en verden hvor magt, penge og politik tydeligvis er det vigtigste. 

Som flere af de andre skriver så finder jeg dog også tryghed i, at vi netop er en del af NATO og at jeg faktisk oplever at mange lande står sammen og ikke vil lade sig splitte.
Jeg tror også en stor del af mine bekymringer er, at der findes så forfærdelige mennesker som Putin. Som jeg modsat Trump ikke opfatter som dum, men tværtimod virkelig gemen og udspekuleret. Som flere skriver, prøv at droppe medierne og gør noget godt for dig selv og din familie, man kan hurtigt komme til at følge så meget med, at det bliver altoverskyggende. 

Anmeld Citér

27. februar 2022

Mrs.

Det kan siges meget simpelt. Der kommer ikke krig i Danmark. 
Det vi kommer til at mærke til det her, er på pengepungen. 
Forstår godt du bliver bekymret og det hele virker surrealistisk. Men Danmark er så velbeskyttet et land at det ikke vil nå dertil. Rusland vil højst indføre sanktioner mod Danmark, som vil stramme økonomien yderligere. 

Anmeld Citér

27. februar 2022

Mrs.

Soonmom skriver:

Jeg tænker hvis/når der bliver krig i DK, bliver der krig i stort set alle lande, så skal man vel nærmest helt til Australien, så helt ærligt er der ingen steder at flygte hen.

Jeg er mere ved at gå i panik over at vi ingen kælder/beskyttelsesrum har

Der findes beskyttelsesrum i Danmark til knap 5 millioner mennesker. Alle kommuner i Danmark er forpligtede til at sikre der er beskyttelsesrum til borgerne i tilfælde af krig, og i så fald vil forsvarsministeren beordre dem klargjort i en hulens fart. Så det håber jeg måske kan lette lidt på bekymringen omkring det - selvom chancen for de bliver nødvendige er ca lig 0.  
Du kan læse mere om de danske beskyttelsesrum her: https://www.brs.dk/da/borger/om-redningsberedskabet-i-danmark/redningsberedskabet-i-danmark/det-kommunale-redningsberedskab/beskyttelsesrum-og-sikringsrum/ 

Danmark har et tæt samarbejde med eu, fn og nato. Det vil aldrig nå dertil at der vil være krig i Danmark som fx under anden verdenskrig. De samarbejder vi har er netop lavet efter anden verdenskrig for at det ikke når dertil igen. 

det sidste der hjælper er at få afvide “tag det roligt” så det vil jeg ikke sige. Men istedet foreslå at droppe nyhederne for en stund, og bekræft dig selv i frygten er ubegrundet ved at se på Danmark når du går rundt, når du er på arbejde osv. fasthold for dig selv at alt er ok. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.