#metoo

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2021

lineog4

Anonym skriver:

Så kan det være vi bare ser helt forskelligt på tingene. Jeg mener netop at "almindelige" overgreb og voldtægt også hører under metoo.

Og netop det du skriver med at man bliver krænket i stedet for at tage kampe  om.. det er jo det der er hele problemet. Fordi vi (eller jeg) i hvert fald hele livet har lært at hvis sådan noget sker, så er det min skyld. Så må jeg have sagt noget, bevæget mig på en måde eller gået i noget forkert tøj. Altså er det altid min egen skyld. Unset hvad. Det bliver jo så yderligere bekræftet i at alle de her mænd begynder at skælde mig ud hvis jeg har forsøgt at sige fra.  Pilen peger altså altid på en selv.  Så i stedet for at råbe op med en forventning om latterliggørelse og "det var jo også din skyld" eller "er du nu ikke lidt sart" så bliver den nemmere løsning at være stille. For det kan gøre SÅ meget skade på en konstant at få at vide man er sart og det er ens egen skyld.

Jeg er i lovens forstand aldrig blevet voldtaget. For dengang skulle der være tvang med og eller trusler om vold. Var det sket i dag ville jeg i det mindste kunne have anmeldt ham. Om det havde ført til noget i retten ved jeg ikke. Men det ville helt sikkert have haft enorme personlige konsekvenser for mig. Og så er det nogen gange nemmere bare at pakke det ned i sin rygsæk og prøve at overleve videre.

Og jo en hånd på låret kan sagtens være krænkende. Det er faktisk ikke op til andre at vurdere hvad der er krænkende. Det handler om kontekst. En hånd der tilfældigt strejfer et lår i en proppet metro er næppe. Men en hånd der aktivt tager fat og glider op, bliver liggende eller udforsker ens krop, særligt hvis man er i en situation hvor man ikke føler man kan sige fra, fordi der måske er et magtforhold eller man måske ikke kan overskue konsekvenserne, det er krænkende. Og givet -nogle kvinder ville bare tage det som flirt og være glade, og nogle ville kunne fjerne hånden, se personen i øjnene og kunne afvise den direkte. Men der er også nogen der af forskellige årsager ikke kan. Det kan være pga opvækst, tillært adfærd eller pga et ulige magtforhold. Det gør det ikke mindre krænkende.

Derudover savner jeg en større forståelse for menneskets forsvarsmekanismer. Ja der er kæmp og flygt. Men der er også frys og "please". De to sidste er særligt på spil i mange af de her offentlige sager. Men ofte er det kun de to første der bliver accepteret. Og så er vi tilbage ved at man ikke selv gjorde nok ved det.. 

Jeg forstår at vi er den første generation der er ved at kunne snakke om det her. Og derfor kommer vi med mange forskellige forståelsesrammer, der ofte gør at vi bliver uenige om hvad der "må" klassificeres som metoo. I bund og grund håber jeg at vi med. Denne lille revolution giver vores egne pige og drenge(!) Mulighed for at tale om tingene. Mulighed for at give drengene forståelse for deres ansvar og ikke bare afskrive dårlig opførsel med "boys will be boys" eller "han slår bare fordi ham er vild med dig og ikke tør sige det" og at vi ikke behøver at lære vores piger at bestemt tøj kan udense "signaler" og føre til overgreb og voldtægt. Og at man i øvrigt bare skal komme videre uden at gøre et stort nummer ud af det, fordi sådan ting vil altid ske og fyren var nok bare en idiot der syntes man var uimodståelig. Jeg håber at det bliver nemmere for de kommende generstioner at tale om grænser. Og i stedet for at sige "helt ærligt hvor svært er det at sige nej" at de siger "helt ærligt hvor svært er det lige at spørge om det er okay/om modparten kan lide det" og jeg er godt klar over at kvinder også kan krænke, at man kan krænke folk af eget køn osv. Nu var det bare nemmere kun at skrive den ene vej (mænd krænker kvinder) fordi det kun er det jeg har oplevet

Jeg kunne egentlig også godt tænke mig, at vi skilte tingene ad. Og jeg synes det ærgerligt st det er blevet en kønskamp det hele, og i det hele taget at det kun er det seksuelle som sættes i fokus.

Ingen tvivl vi skal alle lære og bør stoppe med at overskride hinandens grænser når det kommer til intimitet og seksualitet. Ingen som i Ingen må presse andre mennesker til seksuel aktivitet om det sker fordi personen er fuld eller mens personen gør modstand er mig fuldstændig ligegyldigt - det er forkert - bum basta! Og Ingen som i Ingen skal hive op i bluser, rage i skridtet eller lignende uden samtykke - igen bum basta!

Men så er der den anden side som jeg virkelig ville ønske fik et andet fokus, nemlig det ar et asymmetrisk magtforhold kan misbruges til at undertrykke et andet menneske, sætte et andet menneske i en situation hvor det synes umuligt at stoppe op og sige nej. Og ja nogle gange ?og åbenbart mange gange) er den magt blevet brugt i forhold til noget seksuelt (og historierne er pt alle om mænd med magt, men tænker der også findes historier om kvinder med magt), men det kan også være rigtig mange andre ting, det kan være I forhold til st være medløber i mobning, det kan være qt blive behandlet som en dørmåtte osv. Og som du selv skrev vedr. Flirt og ledere, så er det vigtigt qt have fokus på, hvad gør det asymmetriske magtforhold, og hvad kan en med magt så ikke tillade sig og hvordan pokker får man på en rbejdsplads og andre steder stoppet en kultur, hvor de med magt udnytte det.

Det spørgsmål og den debat ville jeg gerne adskille fra metoo debatten, alene fordi jeh synes begge debatter er væsentlige, men de får overskygget hinanden så det bliver en forplumret debat, hvor man aldrig kommer ned til dagens kerne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2021

AnoMor

Når jeg læser gennem tråden om folk opfattelser og oplevelser med metoo så kan jeg da godt se at jeg også har været udsat for nogle ting. Men ærligt. Har aldrig skænket det en tanke som metoo-sager. Jeg har altid bare bedt folk om og fise af hvis de er kommet for tæt på og overskredet mine grænser. 

Metoo skal uden tvivl tages alvorligt. Det vil jeg slet ikk benægte på nogen måde. Men synes desværre også at siden begrebet kom frem så har mange kvinder fået en tendens til at kaste metoo-kortet i alle situationer de kan komme til.

Forstår godt at mænd bliver mere og mere bange for at give kvinder komplimenter/flirte med kvinder fordi de er bange for at få en metoo af på nakken og hænges ud som en pervers stodder. 

Anmeld Citér

16. december 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart
AnoMor skriver:

Når jeg læser gennem tråden om folk opfattelser og oplevelser med metoo så kan jeg da godt se at jeg også har været udsat for nogle ting. Men ærligt. Har aldrig skænket det en tanke som metoo-sager. Jeg har altid bare bedt folk om og fise af hvis de er kommet for tæt på og overskredet mine grænser. 

Metoo skal uden tvivl tages alvorligt. Det vil jeg slet ikk benægte på nogen måde. Men synes desværre også at siden begrebet kom frem så har mange kvinder fået en tendens til at kaste metoo-kortet i alle situationer de kan komme til.

Forstår godt at mænd bliver mere og mere bange for at give kvinder komplimenter/flirte med kvinder fordi de er bange for at få en metoo af på nakken og hænges ud som en pervers stodder. 

Det sidste afsnit omkring mænds frygt for at give komplimenter og flirte forstår jeg grundlæggende ikke en lyd af. Hvordan er det de tidligere har flirtet siden de pludselig er bange? Hvis de er bange nu, så må det være fordi de godt ved de tidligere har været grænseoverskridende.

Jeg kender ingen kvinder som pludselig vil hænge mænd ud fordi de har forsøgt med en flirt, hvis det ellers er foregået stille og roligt og manden i øvrigt har taget godt i mod en afvisning, hvis en sådan er givet.

Anmeld Citér

16. december 2021

AnoMor

IenFart skriver:

Det sidste afsnit omkring mænds frygt for at give komplimenter og flirte forstår jeg grundlæggende ikke en lyd af. Hvordan er det de tidligere har flirtet siden de pludselig er bange? Hvis de er bange nu, så må det være fordi de godt ved de tidligere har været grænseoverskridende.

Jeg kender ingen kvinder som pludselig vil hænge mænd ud fordi de har forsøgt med en flirt, hvis det ellers er foregået stille og roligt og manden i øvrigt har taget godt i mod en afvisning, hvis en sådan er givet.

Præcis som jeg beskriver. Jeg dækker det med det samme hvorfor de frygter det efterhånden. Så ser ingen grund til at gentage mig selv.
Og nej det betyder ikke at de ved de har været grænseoverskridende overhovedet. Det har intet med det at gøre. 

Anmeld Citér

16. december 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg synes der er flere ting i det - og ja debatten bliver meget forplumret.

1) Der er alt for mange chefer som ikke vedkender sig den magt de reelt set har og ikke forstår det ulige forhold - og hvordan det kan påvirke andres opfattelse af deres opførsel. Mit yndlingscitat må være "With great power comes great responsebility" - og det er som om mange chefer glemmer det sidste og ikke vil påtage sig det ansvar, der kommer med at have magt over andre, og slet ikke kan forstå at de ikke længere kan opføre som en almindelig medarbejder i relationen til ansatte.

2) Den med at sige fra - allerede når man starter med "han/hun kunne bare sige fra" - så tænker jeg vi er gået galt i byen - for hvorfor skal vi nå dertil, hvor nogen behøver sige fra. Hvorfor er der er der så mange mænd som åbenbart tror det er deres ret at gramse på fremmede piger/kvinder i det offentlige rum uden nogen foregående kommunikation. Hvorfor tror så mange at det er helt rimeligt at have sex med halvt bevidstløse piger - og det er da i al fald ikke mandens skyld - at pigen blev så fuld hun ikke kunne sige nej. Ud fra den logik er lommetyveri jo helt ok for personen sagde jo ikke fra. Altså det handler om at vi som mennesker og samfund skal blive bedre til at tale om og mærke andres grænser - selvfølgelig vil det gå galt indimellem - men der er altså nogle gamle holdninger omkring kvinder/mænd og seksualitet vi skal have gjort op med.

Noget andet er gruppens reaktion på en der siger fra - så bliver man hurtigt den krænkelsesparate, der ødelægger den gode stemning, fordi man ikke synes Prebens sexsistiske vittigheder er sjove - eller at det er gode værkstedshumor at lave en kalender med billeder af de yngre kvindelige praktikanter eller at blive taget på røven til firmafesten - al den dagligdags sexsisme og hyggeracisme, som mange slet ikke opdager mere - fordi vi har det jo bare hyggeligt. 

Anmeld Citér

16. december 2021

Anonym

Jeg har da også bedt folk fise af. At de så var ligeglade er en anden sag. Og når man han oplevet det flere gange, så begynder man at fryse og få dødsangst. 

Derudover undrer jeg mig altid over “folk slynger rundt med Metoo kortet”… for hvor gør de det henne? Jeg har kun brugt det til at dele erfaringer med mine veninder og venner. Ikke én er blevet hængt ud eller anklaget offentligt. 
og dem der taler højt om det - det har jo en kæmpe konsekvens - de bliver målt og vejet og gransket på alle måder. Og andre tillader sig at dømme, om de er “rigtige ofre” - og her taler vi altså Sofie Linde-Niveau. Og ellers har jeg ikke set det “offentligt”.

For mig er metoo en måde at tale om grænsesætning. Noget som i den grad har manglet blandt både piger og drenge. 

Og jeg er enig med IenFart. Hvordan dælen har de personer flirtet, siden de nu er bange? 

Jeg hører kun andre fortælle om, at mænd nu er bange for at flirte.
Men jeg har aldrig mødt en mand , der sagde “og nu er jeg bange for at give en kompliment” 

Hvis man kan tåle en “jeg er ikke så glad for at blive taget på låret/ eller stop lige makker” så tror jeg ikke, man skal være nervøs. 

Jeg har vitterligt været meget i byen. Både før og efter metoo. Forskellen er, at der ikke er så mange der rager på mig og siger grimme ting. Det er da en fantastisk sitation for mig. Jeg føler mig meget mere tryg. Men jeg har da stadig fået masser af komplimenter.

Anmeld Citér

16. december 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
AnoMor skriver:

Kan du ikke uddybe, hvor disse mange kvinder kaster metoo-kortet? Taler du om sager, der når medierne, eller er det rundt omkring på arbejdspladserne, det sker? Jeg oplever nemlig, at rigtigt mange - primært i debatter på SoMe - fortæller om alle disse krænkelsesparate kvinder, der hyler op om metoo pga. ældgamle sager om en hånd på låret, men jeg har ikke oplevet/hørt om, at kvinder i stor stil går videre med gamle eller nyere oplevelser fra jobbet eller i byen og skaber metoo-røre om det. Hvor og hvordan finder det sted? 
Jeg forstår heller ikke, hvad disse mænd sådan frygter - jeg kan da godt læse mig frem til, at enkelte mænd i debatter hævder, at de ikke længere tør give komplimenter eller flirte, men hvor er det helt konkret, at en mand, der giver en kompliment til en kvinde, bliver hængt ud som pervers stodder? 
Jeg har til gengæld efterhånden læst og hørt om rigtigt mange lydhøre mænd, der er blevet mere opmærksomme på kontekst og indhold af fx en kompliment. Mænd, som ikke er bange, men for nogles vedkommende blevet klogere på, hvordan fx “en fri jargon” kan påvirke kvinder - og i øvrigt også andre mænd - negativt. 

Anmeld Citér

16. december 2021

Soonmom

Jeg synes ikke rigtigt at metoo er defineret og nok derfor at man bliver uenige i om det er kvindens egen skyld 

Overgreb og voldtægt er ikke metoo, men netop det det er. Overgreb og voldtægt (og selvfølgelig ikke okay)

Metoo er når chefer udnytter deres magtposition med upassende kommentarer og gør kvinder mindreværd og krænker dem.

Det er ikke fulde Ole fra julefrokosten som ligger hånden på låret, så siger man nej og så er den ged barberet.

Jeg vil så også mene at kvinder som gentagende gange mener at de er blevet udsat for metoo måske skulle se indad og se på deres egen opdræden/udstråling eller se på om de bliver lidt for let krænket. Nu tænker jeg fx hende der stod frem i det der program om metoo på tv 2. Det er ikke metoo frivilligt at gå på toilettet og knalde, det kan det da aldrig blive. Det var et valg hun traf som hun senere fortrød, det kan da aldrig blive mandens problem  

Anmeld Citér

16. december 2021

Anonym

AnoMor skriver:

Det er lidt for lyserødt det der -

Ingeb jeg kender forbinder MeToo med komplimenter, jeg har nogen gange fået, at vide jeg havde et smukt smil etc. intet med MeToo at gøre 

Mere MeToo da min halskæde var mellem mine bryster og en mand jeg ikke kendte gik ned i min BH og tog den op mens han gav mig det klammeste smil. 

Jeg er en af dem som i teenager årene og starten 20 erne bliver handelslammet når mine grænser bliver voldsomt overskridt, men har sagt fra alligevel til nogen og de bliver rasende og har ofte været nervøse de vilde slå mig 

Det er ikke okay en mand tager min på mit underliv foran og bagpå 

Jeg har altid haft store bryster, og selv min egen far har sagt utilpassede ting  

Jeg trak mig fra bylivet som ung da jeg hele tiden fik mine grænser overskrift sagde Jeg noget, var jeg bare kedelig det var Kun for sjove 

- 16 årig gammel i byen kom der en mand i 50 erne plus og sagde Fuck dem gade jeg godt sutte på  - Jeg var enda en late bloomer

Jeg kender desværre tre kvinder der er blevet voldtaget 

- Vi alle er forskellige og vi har som kvinder ret at tage ud i byen uden at blive forulempet ( Nej en søde kommentar som du har et dejligt smil, smukke øjne etc. Er IKKE at blive forulempet)!

Anmeld Citér

16. december 2021

Anonym

Anonym skriver:

Læste for nylig at størstedelen af alle kvinder har en #metoo historie. Jeg håber det bliver anderledes for vores døtre! 

Hvad er jeres #MeToo historie?

Nu har jeg ALDRIG og vil aldrig bruge metoo, er faktisk virkelig forarget over at der blevet en helt stor "ting" at alle har en forfærdelig oplevelse med krænkelser. 

Føler faktisk (og det er 100% mit egen synspunkt) at det blevet på mode at være blevet befamlet. Ja undskyld.

Det kommer fra en som havde en pædofil skolelærer der ville have eneundervisning hele tiden, røre ved brysterne, hører om min menstruation (fik jeg da jeg var ti og det var åbenbart fascinerende), kæle min kind når ingen så det og hver gang vi havde hans time og han passerede mig, skulle hans arme rundt om min talje. Det var så åbenlyst og alle i min klasse vidste det, men resultatet af hans opførsel (han var i øvrigt 60+ dengang), så blev jeg et mobbe offer for de andre elever. 

Min lærer begyndte at stalke mig da jeg forsøgte at sige fra, (på det tidspunkt var jeg fyldt 13) og det var også pga. hans stalking at mine forældre fandt ud af det. Det stoppede da mine forældre og en anden piges forældre begyndte at tale sammen og fik noget at det ud af os hver især. 

Jeg har ALDRIG fortalt det til nogen udover min aller nærmeste familie. Det SÅ privat og  ikke noget der kommer andre ved i hverdagen. Hvad der skete til hans eneundervisning ved kun min mand (fordi jeg desværre har rigtig mange men, som gør jeg ikke har let ved at være intim).

Men i kommer aldrig til at hører mig bruge metoo begrebet. 

Ikke fordi jeg ikke føler med de som er ramt, har været ramt osv. For jo, mit hjerte bløder for dem alle. Men fordi jeg simpelthen ikke (måske ikke fair) tror på, at alle som anvender metoo, rent faktisk har taler sandt. Men måske er de bare så modsat mig, at de godt kan gå og råbe op om deres oplevelser, det kan selvfølgelig godt være. Men ja, jeg tror altså ikke helt på største delen, im sorry.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.