#metoo

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.603 visninger
33 svar
121 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. december 2021

Anonym trådstarter

Læste for nylig at størstedelen af alle kvinder har en #metoo historie. Jeg håber det bliver anderledes for vores døtre! 

Hvad er jeres #MeToo historie?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2021

Altea

Nu er der RET mange der slynger om sig med krænkelsesbegrebet.. Og massere der selv har ført an, indtil det pludselig ikke var sjovt mere.

Tænker jeg kunne finde 1000 metoo historier i min bagage, hvis jeg ville fælde nogen-  forskellen er bare jeg ikke FØLER mig krænket - jeg har selv bidraget med meget ud af munden på den konto.!

Der er selvfølgelig sager langt over stregen i visse arenaer , men det afhænger fortsat om, hvem der ser og fortæller dem videre… Og 15 % af de indberettede er mænd..

Jeg håber så, modsat dig - at folk snart stopper med at føle sig krænkede over alt og ingenting.. At vi ikke sygeliggør al adfærd, og flueknepper ord. At man i stedet lærer at åbne næbbet, og sige fra, i stedet for at ligge sig som det kvindelige offer. Det bliver en skør verden for vores børn, når der hverken må flirtes eller prøves partnere af En verden hvor der ikke er plads til at begå fejl, på vejen til at finde selvet..

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Min gamle chef skulle altid massere mig. Det løb mig koldt ned af ryggen. 

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Da jeg var 17/18? Blev jeg spurgt i fuld alvor om min bh størrelse før jeg kunne få et job i BR. 

Anmeld Citér

15. december 2021

lineog4

Læste for nylig at størstedelen af alle kvinder har en #metoo historie. Jeg håber det bliver anderledes for vores døtre! 

Jeg har et par stykker, men tænker sådan set ikke så meget på det i forhold til, at jeg var kvinde og modparten var en mand - jeg tænker mere at modparten havde en form for magt som gjorde, at jeg stod i en situation som meget ung, hvor det var svært at sige fra. 

Jeg arbejdede som tjener som 19 årig og oplevede både, at en anden tjener (overtjeneren) som var mand mente det var hans ret at prøve alle de nye tjenere. Men jeg oplevede også  at ejeren (en kvinde) i den grad misbrugte sin magt, så jeg pludselig skulle køre hende alle steder, rydde op, høte på hendes fornærmelser som meget ofte gik på mit udseende osv. 

Kan vel egentlig ikke komme bag på bogen, at jeg blev der meget kort tid

Jeg synes det er ærgerligt  at metoo kun er kommet til at handle om kvinde/mand, for synes egentlig langt højere grad det handler om at misbruge en magt som fx leder, værdsat medarbejder eller lignende. Det er måske oftest mænd, der er ledere og derfor oftere dem, der er historier om, men mon ikke også kvinder kan misbruge deres magt på mange forskellige måder.  

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Jeg havde en episode for 4mdr siden på min nye arbejdsplads. Vi var til sommerfest og en mandlig kollega fra en anden afdeling kunne bestemt ikke fatte et nej da jeg afviste at danse med ham. Hans reaktion var at sige at jeg lige skulle knappe lidt mere op i min nederdel (lang nederdel med knapper hele vejen ned foran) hive i mig og fortælle mig at når jeg var ny, så skulle jeg jo lige huske at jeg skulle bevise mit "værd". Dét var ret slesk, upassende og unødvendigt. 

Dog har jeg ikke så let til at føle mig decideret krænket. Ja jeg synes det var træls. Men jeg holdt fast i mit nej og rystede ham af. Og så gik resten af aftenen forrygende. Så det er ikke noget jeg går op i limningen over. Men naturligvis kunne det føles meget værre for en anden en mig. En der var yngre og ny på arbejdsmarkedet fx. 

Jeg synes bestemt man skal slå ned på reelle metoo sager hvor nogen har forvoldt skade uanset om det er psykisk eller fysisk på nogen, ved brug af deres magt. Men jeg synes samtidig at vi kvinder lige skal klappe hesten og mærke efter om vi reelt er blevet krænket, inden vi hiver historier op af hatten. Fx synes jeg overhovedet ikke en hånd på et lår er krænkende og det kunne ligeså vel have været en fuld kvinde der lavede nøjagtig samme kiksede scoretrick. Det er ret harmløs flirteri i min bog. 

Jeg har selv haft min andel af "upassende forhold" som jeg uden problemer kunne fælde nogen på. Men.. jeg har bare aldrig følt mig krænket eller magtmisbrugt. Det har været med 10000% samtykke og ligeså tit på min henvendelse som på mændenes.. 

Så egentlig føler jeg ikke at jeg har en decideret metoo oplevelse. Jeg har oplevelser med fulde mænd der gør tilnærmelser. Men en del mænd har lignende historier, hvor det er mig der gør de samme tilnærmelser. 

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Min kørelærer sagde altid Jeg var så smuk, og roste altid mit udseende - Da jeg sagde fra blev han rasende jeg endte med at sige undskyld - havde ondt i maven hvergang vi skulle ud at køre 

jeg var 18 år og han i 50 erne 

- Sad engang fast i en elevator med 6 mænd, så sagde den ene mand i det mindste kommer vi ikke at kede os  ( Hentyde til mig de kunde skiftes om at voldtage mig ) alle grinte - jeg var rædselsslagen - de var fra 18 år til 60 år  ( jeg var 21 år) 

- ofte befamlet som ung i byen af ældre mænd 

var sindsyg genert og en hård opvækst -tog ikke ofte i byen pga af disse mænd da jeg vidste det kunde ende galt - Jeg så usikker og det var mega tiltrækkende for mange ældre mænd -

forfulgt hjem fra sprogskole som 22 år, løb ind i en gruppe med andre studerende så gik han

Gik til fysioterapi fordi jeg havde ondt i ryggen - Tog mit bluse af manden siger : Ulalalala ( jeg fik det fysisk dårligt, men blev)
Så kigger han på mig og siger: Du har store bryster( jeg troede han mente til min ryg smerter men nej det var det han sagde om det emne) så snakkede han om lækre kvinder og sex ) Han var i 40 jeg 20’år)

Nu har jeg været terapi i mange år pga min barndom - De mænd kunde mærke hvor usikker jeg var, og de udnyttede det - Det er så trist

oplever ikke mere er i 30 erne og siger fra med det samme!

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Min kørelærer sagde altid Jeg var så smuk, og roste altid mit udseende - Da jeg sagde fra blev han rasende jeg endte med at sige undskyld - havde ondt i maven hvergang vi skulle ud at køre 

jeg var 18 år og han i 50 erne 

- Sad engang fast i en elevator med 6 mænd, så sagde den ene mand i det mindste kommer vi ikke at kede os  ( Hentyde til mig de kunde skiftes om at voldtage mig ) alle grinte - jeg var rædselsslagen - de var fra 18 år til 60 år  ( jeg var 21 år) 

- ofte befamlet som ung i byen af ældre mænd 

var sindsyg genert og en hård opvækst -tog ikke ofte i byen pga af disse mænd da jeg vidste det kunde ende galt - Jeg så usikker og det var mega tiltrækkende for mange ældre mænd -

forfulgt hjem fra sprogskole som 22 år, løb ind i en gruppe med andre studerende så gik han

Gik til fysioterapi fordi jeg havde ondt i ryggen - Tog mit bluse af manden siger : Ulalalala ( jeg fik det fysisk dårligt, men blev)
Så kigger han på mig og siger: Du har store bryster( jeg troede han mente til min ryg smerter men nej det var det han sagde om det emne) så snakkede han om lækre kvinder og sex ) Han var i 40 jeg 20’år)

Nu har jeg været terapi i mange år pga min barndom - De mænd kunde mærke hvor usikker jeg var, og de udnyttede det - Det er så trist

oplever ikke mere er i 30 erne og siger fra med det samme!

Jeg har haft lignende oplevelser. Væmmes ved mænd når de opfører sig sådan!

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Blev voldtaget som 15 årig under en skole tur til udlandet. Det tog år før jeg fortalte nogen hvad der rent faktisk skete. Jeg tror stadig ikke jeg er kommet over det, har valgt at parkere det et sted i underbevidstheden. 

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Hm. Jeg har nogle stykker. 

En chef som blev ved med at massere mig på skuldrene og talte om, at han gerne så at fredagene var bikini-fredage. Det gjorde han helt åbenlyst foran alle. Det var primært en mandearbejdsplads. Arbejdede der i 1.5 år. Jeg var 23 år og rykkede mig altid væk og forsøgte at vende mig bort fra ham. 

En anden chef som sagde, at han gerne satte en stripperstang op til mig, da jeg jo havde store bryster og om sommeren var vores uniform toppe. Jeg var 21 år - og blev paf. 

så er der ikke tal på alle de gange jeg er blevet befamlet af fremmede. 
engang direkte på Strøget, hvor en man bare gik direkte op og tog mig brysterne. Vendte mig om og råbte hvad fanden? Manden “fucking store kasser” og grinede…. Jeg var 20 år

En anden gang hvor jeg gik med min kæreste i hånden og en eller anden blev ved med at klaske mig i røven og fløjte. Jeg var 19 år - jeg tror han ville slåes med min kæreste. 

så var der min universitets professor, hvor han gav den gas med voldsomt flirtende og upassende kommentarer til mig og inviterede på frokost. 

Så var der den gang en bil med fremmede jagtede mig rundt i en time og fløjtede efter mig. Jeg løb ind og gemte mig i en have og så de bare kørte rundt og rundt efter mig. 

Så var der min ekskæreste der ikke forstod et nej. Heller ikke da jeg sKREG det.. Og lavede en fuldbyrdet voldtægt.

så var der taxachaufføren der befamlede mit lår og fortalte, at han ofte havde kærester i gymnasiet og om jeg kunne lide motorcykler. Jeg var stiv af skræk og kun 15 år. (Og sad i kostume, da jeg havde spillet teater)

Så var der dengang hvor en fremmed dreng gik hen med sit videokamera og løftede min bluse og filmede… 

så var der den gang i folkeskolen, hvor nogle drenge bandt mig til et træ og stak grene op i mig “for sjov”… jeg græd og skreg.

Så er der massere af gange, hvor modparten har forstået et nej. Og der føler jeg mig netop ikke krænket. Men INGEN af ovennævnte eksempler er noget, hvor jeg har indvilliget og har givet udtryk, at jeg ikke ville. 

Jeg har ikke anmeldt nogen af tilfældene. Eller jo - da jeg som 9-årig blev krænket af en gammel mand i en svømmehal. Der anmeldte min mor det. Og han røg i fængsel, da han åbenbart var ansat på stedet og havde gjort det med flere. 

Og ja - jeg føler mig krænket i alle ovenstående tilfælde. Alle. Og det vil jeg have ret til. Ingen andre har været i den præcise situation. 
Jeg kunne aldrig drømme om at anmelde en falsk voldtægt - men vil dælme have lov til at fortælle, når nogen har gjort mig fortræd, uden nogen beder mig “tage det roligt”. 

Der er jo klart variationer i min oplevelse af hvor bange, ked af det eller grænseoverskridende jeg oplevede de enkelte episoder. Men sagen er, at jeg først som meget voksen sagde fra - forlod et meget eftertragtet jobtilbud, da chefen blev ved med at spørge ind til min civilstatus og fortalte om alle de sjove fredagsbare de havde og “løs” omgangstone. 

så er der selvfølgelige måske 100-200 gange i byen med ekstremt upassende kommentarer som “ej. Du gider ikke med på fucking hotel? Hvorfor fanden snakker vi så!” Og uønskede berøringer fuldt af “slap nu af.” 

Selv som høj gravid (en fuld mand på gaden ved højlys dag) - “ hvis du gad klæde dig pænere, så ville jeg gerne kneppe dig”… den grinede jeg bare af. Og følte mig ikke krænket - netop fordi jeg var så gravid (skulle føde 2 dage efter)

Jeg har aldrig sagt noget til nogen om disse episoder, fordi stemningen netop var “Gud hvor er du snerper”… og den kommentar har jeg nok fået 1000 gange - både fra mænd og kvinder. 
Ja gu er jeg “snerpet”. Det er min krop! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.