#metoo

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har haft lignende oplevelser. Væmmes ved mænd når de opfører sig sådan!

Ja, det er så frygtelig 

Tænker på de piger/kvinder der har stået frem, Hvor de blev udnyttet af ældre mænd fordi de manglede en “Far rollemodel” 

Hvor de ulækkert at de udnytter disse unge piger -

Hvad der bliver normalt lavet sjovt med såkaldt “. Daddy Issues”  så frygteligt man ligesom smider det på pigerne og ikke over de til klamme mænd der vilde udnytte unge piger 

Jeg har altid været en gode menneske kender ( Skulle jeg være i vores hus) - Og vidste med det samme hvad disse mænd vilde med mig, og kunde udslippet. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2021

Anonym

Altea skriver:

Nu er der RET mange der slynger om sig med krænkelsesbegrebet.. Og massere der selv har ført an, indtil det pludselig ikke var sjovt mere.

Tænker jeg kunne finde 1000 metoo historier i min bagage, hvis jeg ville fælde nogen-  forskellen er bare jeg ikke FØLER mig krænket - jeg har selv bidraget med meget ud af munden på den konto.!

Der er selvfølgelig sager langt over stregen i visse arenaer , men det afhænger fortsat om, hvem der ser og fortæller dem videre… Og 15 % af de indberettede er mænd..

Jeg håber så, modsat dig - at folk snart stopper med at føle sig krænkede over alt og ingenting.. At vi ikke sygeliggør al adfærd, og flueknepper ord. At man i stedet lærer at åbne næbbet, og sige fra, i stedet for at ligge sig som det kvindelige offer. Det bliver en skør verden for vores børn, når der hverken må flirtes eller prøves partnere af En verden hvor der ikke er plads til at begå fejl, på vejen til at finde selvet..

Jeg ved ikke om jeg læser noget ind i det du ikke mener. Men jeg bliver SÅ arrig når der bliver insinueret at man selv er uden om det fordi man selv har lagt op til noget. Man har som modpart hele tiden et ansvar for at situationen er rar for begge. 

Jeg har adskille møg ubehagelige erfaringer med mig. Til en grad så jeg stoppede med at gå i byen. Jeg var rædselsslagen for hvad jeg risikerede bare ved at være ude. Jeg er blevet kaldt både kælling narefisse og luder fordi jeg ikke ville kysse med en mand der selv havde budt mig en øl. Møgfisse fordi jeg skubbede en fyr væk på dansegulvet adskillige gange fordi han blev ved at snige en hånd ned i mine bukser og rage mig på brysterne. Jeg er blevet reddet engang af en ven, da en fyr havde spurgt om jeg ville med udenfor og snakke lidt. Jeg sagde ja fordi musikken var høj og det gjorde ondt at råbe sådan. Jeg blev overfaldet da jeg afviste hans forsøg på at kysse. Min ven kendte hans ry ad omveje og var fulgt efter ham ud og fik reddet mig.

Jeg har haft sex uden at have lyst fordi jeg var bange for hvad modparten kunne gøre ved mig, mit liv og mit ry fordi han havde mere magt end mig. Dengang sagde jeg "kun" nej de første 3 gange men til sidst turde jeg ikke blive ved.. hvor meget af det er min skyld? Ja jeg har været taget til festerne og i byen. Ja jeg har været på tomandshånd med nogle fyre. Jeg troede det handlede om at snakke. De havde en agenda om sex som jeg ikke var med på.

Måske tager jeg det ekstra nært fordi jeg netop har disse oplevelser med mig. Men jeg bliver så vred når folk ikke bare anderkender at der er sket noget lort der var langt over grænsen. Når det bliver insinueret at man "bare fortrød" -for det første, så kan man altid fortryde! Bare fordi jeg er gift med min mand og jævnligt har sex med ham, betyder det ikke at han en dag må binde mig op på et kors og kneppe mig i røven.. selvfølgelig må man flirte med folk. Men man skal dælme kunne læse folks reaktioner og reagere passende! Og ja jeg mener faktisk at chefer er undtaget flirte reglen. De må ikke flirte med ansatte. Fordi der allerede er et magtforhold ind over der kan gøre det mere "farligt" at sige nej. 

Og jo der er plads til at begå fejl. Men der er kæmpe forskel på at erkende det med det samme, undskylde og finde ud af hvor grænsen gik, så det ikke sker igen og så på at begå fejl, nægte det, negligere det eller give modparten skylden "fordi hun var fuld, havde lårkort kjole på og smilede". Det første er menneskeligt. Det andet er anvarsfraskrivende og dybt skadelig adfærd. Og det er deri krænkelsen (for mig) ligger.

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ved ikke om jeg læser noget ind i det du ikke mener. Men jeg bliver SÅ arrig når der bliver insinueret at man selv er uden om det fordi man selv har lagt op til noget. Man har som modpart hele tiden et ansvar for at situationen er rar for begge. 

Jeg har adskille møg ubehagelige erfaringer med mig. Til en grad så jeg stoppede med at gå i byen. Jeg var rædselsslagen for hvad jeg risikerede bare ved at være ude. Jeg er blevet kaldt både kælling narefisse og luder fordi jeg ikke ville kysse med en mand der selv havde budt mig en øl. Møgfisse fordi jeg skubbede en fyr væk på dansegulvet adskillige gange fordi han blev ved at snige en hånd ned i mine bukser og rage mig på brysterne. Jeg er blevet reddet engang af en ven, da en fyr havde spurgt om jeg ville med udenfor og snakke lidt. Jeg sagde ja fordi musikken var høj og det gjorde ondt at råbe sådan. Jeg blev overfaldet da jeg afviste hans forsøg på at kysse. Min ven kendte hans ry ad omveje og var fulgt efter ham ud og fik reddet mig.

Jeg har haft sex uden at have lyst fordi jeg var bange for hvad modparten kunne gøre ved mig, mit liv og mit ry fordi han havde mere magt end mig. Dengang sagde jeg "kun" nej de første 3 gange men til sidst turde jeg ikke blive ved.. hvor meget af det er min skyld? Ja jeg har været taget til festerne og i byen. Ja jeg har været på tomandshånd med nogle fyre. Jeg troede det handlede om at snakke. De havde en agenda om sex som jeg ikke var med på.

Måske tager jeg det ekstra nært fordi jeg netop har disse oplevelser med mig. Men jeg bliver så vred når folk ikke bare anderkender at der er sket noget lort der var langt over grænsen. Når det bliver insinueret at man "bare fortrød" -for det første, så kan man altid fortryde! Bare fordi jeg er gift med min mand og jævnligt har sex med ham, betyder det ikke at han en dag må binde mig op på et kors og kneppe mig i røven.. selvfølgelig må man flirte med folk. Men man skal dælme kunne læse folks reaktioner og reagere passende! Og ja jeg mener faktisk at chefer er undtaget flirte reglen. De må ikke flirte med ansatte. Fordi der allerede er et magtforhold ind over der kan gøre det mere "farligt" at sige nej. 

Og jo der er plads til at begå fejl. Men der er kæmpe forskel på at erkende det med det samme, undskylde og finde ud af hvor grænsen gik, så det ikke sker igen og så på at begå fejl, nægte det, negligere det eller give modparten skylden "fordi hun var fuld, havde lårkort kjole på og smilede". Det første er menneskeligt. Det andet er anvarsfraskrivende og dybt skadelig adfærd. Og det er deri krænkelsen (for mig) ligger.

Hørt hørt!!!

Der er masser af plads til at begå fejl. Man skal bare tage ansvar for, at man gjorde den anden ked af det. Hvor er det koncept blevet af? 

Jeg smadrer sgu da heller ikke en dør op i hovedet med vilje på nogen, men uanset hvad, så undskylder jeg. 

Er det farligt at sige “du gik sgu over min grænse?”

Dit indlæg er spot on. Og er meget lig mine erfaringer.

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Da jeg var 17, havde jeg sex for første gang nogensinde med min kæreste. Bagefter faldt jeg i søvn. Et par timer senere vågnede jeg ved, at min kæreste lå hen over mig og forsøgte at presse sin penis ind i min mund. Han ville ikke acceptere et nej og sagde, jeg jo bare skulle sutte lidt på den. Da jeg blev ved med at sige nej, blev han sur og sagde, jeg var kedelig, fladpattet og bare skulle være glad for, at nogen gad kneppe mig. Han blev ved og ved, indtil jeg til sidst sagde ja til sex. 

Jeg tog hjem dagen efter og sagde, han ikke skulle kontakte mig mere, men i lang tid efter sendte han sms'er, hvor han beskrev, hvad han gerne ville gøre ved mig. Efter hans mening gjorde han jo ikke noget galt, for jeg havde sagt ja til sex én gang den aften.

Anmeld Citér

15. december 2021

Anonym

Jeg var som teenager til havefest hvor jeg blev løftet op af en fremmed mand og taget med ind bag en busk hvor han prøvede at stikke pikken ind i munden på mig. Jeg bed ham i pikken og løb for livet.

Anmeld Citér

15. december 2021

Altea

Jeg skriver skam intet sted, at man selv er ude om noget..! Og nu er overgreb og voldtægt ikke meetoo i min optik Det er en helt anden snak, tænker jeg..

Så har du læst helt forkert

Men der er bare virkelig, virkelig mange der krænkes over alt og ingenting, i stedet for at tage kampen - og række hånden op, når det foregår både på arbejdspladser og i andre ulige magt sammenhænge. 
Nogle af de sager som kindkys og hænder på låret, er for mig at se fuldstændig tåbelige med en helt anden politisk magtkamp i sigte, som gør mere skade end gavn- og netop sådanne tilfælde, gør at det bliver rigtigt svært at tage anmeldelser alvorligt, når det faktisk er berettiget.? 
Vi ser nu, at de unge mænd på stribe dømmes for voldtægt - den nye samtykkelov kan noget, -men kan så sandelig også ødelægge alverdens liv og fremtid! For pigerne er blevet krænket, de var fulde, og uden vold involveret overhovedet, så får den unge mand 6 mdr bag tremmer!! For mig at se, kommer der en kæmpe samfundsopgave efter alt det her - men i bund og grund forhåbentlig om grænser, og afkodning. 
Jeg har aldrig sagt at der ikke er alvorlige sager, men fastholder at alt for mange står krænkelsesparate når lejligheden byder sig - hvor vi andre lærte at gå den anden vej, eller konkludere vi havde mødt en stor idiot, uden vi led varig skade.. Robusthed kan jeg savne..

Anmeld Citér

16. december 2021

Panther

Profilbillede for Panther
Altea skriver:

Jeg skriver skam intet sted, at man selv er ude om noget..! Og nu er overgreb og voldtægt ikke meetoo i min optik Det er en helt anden snak, tænker jeg..

Men der er bare virkelig, virkelig mange der krænkes over alt og ingenting, i stedet for at tage kampen - og række hånden op, når det foregår både på arbejdspladser og i andre ulige magt sammenhænge. 
Nogle af de sager som kindkys og hænder på låret, er for mig at se fuldstændig tåbelige med en helt anden politisk magtkamp i sigte, som gør mere skade end gavn- og netop sådanne tilfælde, gør at det bliver rigtigt svært at tage anmeldelser alvorligt, når det faktisk er berettiget.? 
Vi ser nu, at de unge mænd på stribe dømmes for voldtægt - den nye samtykkelov kan noget, -men kan så sandelig også ødelægge alverdens liv og fremtid! For pigerne er blevet krænket, de var fulde, og uden vold involveret overhovedet, så får den unge mand 6 mdr bag tremmer!! For mig at se, kommer der en kæmpe samfundsopgave efter alt det her - men i bund og grund forhåbentlig om grænser, og afkodning. 
Jeg har aldrig sagt at der ikke er alvorlige sager, men fastholder at alt for mange står krænkelsesparate når lejligheden byder sig - hvor vi andre lærte at gå den anden vej, eller konkludere vi havde mødt en stor idiot, uden vi led varig skade.. Robusthed kan jeg savne..

Har du tre konkrete eksempler på hvad du mener er forkert domsafsigelse på den nye samtykkelov?

Anmeld Citér

16. december 2021

Sprit25

Altea skriver:

Morten Østergaard, eller den så berømte hånd på låret, faldt ikke på grund af hånden. Han faldt fordi han løj. 

Vi blander tit tingene sammen. At en mand rager på dig i byen er ikke metoo. Det er et overgreb. Hvis din chef rager på dig er det et overgreb OG metoo. 

Jeg forstår slet slet ikke de kvinder, der ikke støtter metoo og siger: ork jeg sagde, da bare fra. Okay. Flot  nu er du så nødt til at sige fra for de kvinder, der ikke selv kunne.

Anmeld Citér

16. december 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det med at kalde andre for krænkede og krænkelsesparate er efterhånden også bare blevet en kæmpe cliche og go-to løsningen for folk som har behov for at overskride andres grænser.

Jeg synes det er rigtig fint med alle sagerne om mediechefer, chefredaktører m.fl. som nu bliver konfronteret med en adfærd de selv burde have stoppet for år tilbage. Det handler ikke om en hånd på låret men om folk med magt som synes de kan tillade sig alt muligt.

Og de mange historier som er kommet frem viser da at de ikke altid er ligetil at sige fra. Der er kvinder som er blevet hængt ud, mobbet, chikaneret eller decideret fyret fordi de tillod sig at sige nej til tilmærmelser. Eller kvinder som har endt med at få tæsk fordi de afviste mænd ude i byen eller i det private.

Det er da ligemeget om de er fulde og om der er vold. Hvis der bliver begået et overgreb skal de anmeldes og dømmes. Så lærer, især unge mænd, forhåbentlig med tiden at deres opførsel kan få konsekvenser også når de er fulde. Tidligere skete der jo ingenting i LANGT de fleste sager. Så må vi have tillid til at retssystemet sørger for at ingen bliver uskyldigt dømt.

Anmeld Citér

16. december 2021

Anonym

Altea skriver:

Så kan det være vi bare ser helt forskelligt på tingene. Jeg mener netop at "almindelige" overgreb og voldtægt også hører under metoo.

Og netop det du skriver med at man bliver krænket i stedet for at tage kampe  om.. det er jo det der er hele problemet. Fordi vi (eller jeg) i hvert fald hele livet har lært at hvis sådan noget sker, så er det min skyld. Så må jeg have sagt noget, bevæget mig på en måde eller gået i noget forkert tøj. Altså er det altid min egen skyld. Unset hvad. Det bliver jo så yderligere bekræftet i at alle de her mænd begynder at skælde mig ud hvis jeg har forsøgt at sige fra.  Pilen peger altså altid på en selv.  Så i stedet for at råbe op med en forventning om latterliggørelse og "det var jo også din skyld" eller "er du nu ikke lidt sart" så bliver den nemmere løsning at være stille. For det kan gøre SÅ meget skade på en konstant at få at vide man er sart og det er ens egen skyld.

Jeg er i lovens forstand aldrig blevet voldtaget. For dengang skulle der være tvang med og eller trusler om vold. Var det sket i dag ville jeg i det mindste kunne have anmeldt ham. Om det havde ført til noget i retten ved jeg ikke. Men det ville helt sikkert have haft enorme personlige konsekvenser for mig. Og så er det nogen gange nemmere bare at pakke det ned i sin rygsæk og prøve at overleve videre.

Og jo en hånd på låret kan sagtens være krænkende. Det er faktisk ikke op til andre at vurdere hvad der er krænkende. Det handler om kontekst. En hånd der tilfældigt strejfer et lår i en proppet metro er næppe. Men en hånd der aktivt tager fat og glider op, bliver liggende eller udforsker ens krop, særligt hvis man er i en situation hvor man ikke føler man kan sige fra, fordi der måske er et magtforhold eller man måske ikke kan overskue konsekvenserne, det er krænkende. Og givet -nogle kvinder ville bare tage det som flirt og være glade, og nogle ville kunne fjerne hånden, se personen i øjnene og kunne afvise den direkte. Men der er også nogen der af forskellige årsager ikke kan. Det kan være pga opvækst, tillært adfærd eller pga et ulige magtforhold. Det gør det ikke mindre krænkende.

Derudover savner jeg en større forståelse for menneskets forsvarsmekanismer. Ja der er kæmp og flygt. Men der er også frys og "please". De to sidste er særligt på spil i mange af de her offentlige sager. Men ofte er det kun de to første der bliver accepteret. Og så er vi tilbage ved at man ikke selv gjorde nok ved det.. 

Jeg forstår at vi er den første generation der er ved at kunne snakke om det her. Og derfor kommer vi med mange forskellige forståelsesrammer, der ofte gør at vi bliver uenige om hvad der "må" klassificeres som metoo. I bund og grund håber jeg at vi med. Denne lille revolution giver vores egne pige og drenge(!) Mulighed for at tale om tingene. Mulighed for at give drengene forståelse for deres ansvar og ikke bare afskrive dårlig opførsel med "boys will be boys" eller "han slår bare fordi ham er vild med dig og ikke tør sige det" og at vi ikke behøver at lære vores piger at bestemt tøj kan udense "signaler" og føre til overgreb og voldtægt. Og at man i øvrigt bare skal komme videre uden at gøre et stort nummer ud af det, fordi sådan ting vil altid ske og fyren var nok bare en idiot der syntes man var uimodståelig. Jeg håber at det bliver nemmere for de kommende generstioner at tale om grænser. Og i stedet for at sige "helt ærligt hvor svært er det at sige nej" at de siger "helt ærligt hvor svært er det lige at spørge om det er okay/om modparten kan lide det" og jeg er godt klar over at kvinder også kan krænke, at man kan krænke folk af eget køn osv. Nu var det bare nemmere kun at skrive den ene vej (mænd krænker kvinder) fordi det kun er det jeg har oplevet

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.