Altea skriver:
Jeg skriver skam intet sted, at man selv er ude om noget..! Og nu er overgreb og voldtægt ikke meetoo i min optik
Det er en helt anden snak, tænker jeg..
Så har du læst helt forkert
Men der er bare virkelig, virkelig mange der krænkes over alt og ingenting, i stedet for at tage kampen - og række hånden op, når det foregår både på arbejdspladser og i andre ulige magt sammenhænge.
Nogle af de sager som kindkys og hænder på låret, er for mig at se fuldstændig tåbelige med en helt anden politisk magtkamp i sigte, som gør mere skade end gavn- og netop sådanne tilfælde, gør at det bliver rigtigt svært at tage anmeldelser alvorligt, når det faktisk er berettiget.?
Vi ser nu, at de unge mænd på stribe dømmes for voldtægt - den nye samtykkelov kan noget, -men kan så sandelig også ødelægge alverdens liv og fremtid! For pigerne er blevet krænket, de var fulde, og uden vold involveret overhovedet, så får den unge mand 6 mdr bag tremmer!! For mig at se, kommer der en kæmpe samfundsopgave efter alt det her - men i bund og grund forhåbentlig om grænser, og afkodning.
Jeg har aldrig sagt at der ikke er alvorlige sager, men fastholder at alt for mange står krænkelsesparate når lejligheden byder sig - hvor vi andre lærte at gå den anden vej, eller konkludere vi havde mødt en stor idiot, uden vi led varig skade.. Robusthed kan jeg savne..
Så kan det være vi bare ser helt forskelligt på tingene. Jeg mener netop at "almindelige" overgreb og voldtægt også hører under metoo.
Og netop det du skriver med at man bliver krænket i stedet for at tage kampe om.. det er jo det der er hele problemet. Fordi vi (eller jeg) i hvert fald hele livet har lært at hvis sådan noget sker, så er det min skyld. Så må jeg have sagt noget, bevæget mig på en måde eller gået i noget forkert tøj. Altså er det altid min egen skyld. Unset hvad. Det bliver jo så yderligere bekræftet i at alle de her mænd begynder at skælde mig ud hvis jeg har forsøgt at sige fra. Pilen peger altså altid på en selv. Så i stedet for at råbe op med en forventning om latterliggørelse og "det var jo også din skyld" eller "er du nu ikke lidt sart" så bliver den nemmere løsning at være stille. For det kan gøre SÅ meget skade på en konstant at få at vide man er sart og det er ens egen skyld.
Jeg er i lovens forstand aldrig blevet voldtaget. For dengang skulle der være tvang med og eller trusler om vold. Var det sket i dag ville jeg i det mindste kunne have anmeldt ham. Om det havde ført til noget i retten ved jeg ikke. Men det ville helt sikkert have haft enorme personlige konsekvenser for mig. Og så er det nogen gange nemmere bare at pakke det ned i sin rygsæk og prøve at overleve videre.
Og jo en hånd på låret kan sagtens være krænkende. Det er faktisk ikke op til andre at vurdere hvad der er krænkende. Det handler om kontekst. En hånd der tilfældigt strejfer et lår i en proppet metro er næppe. Men en hånd der aktivt tager fat og glider op, bliver liggende eller udforsker ens krop, særligt hvis man er i en situation hvor man ikke føler man kan sige fra, fordi der måske er et magtforhold eller man måske ikke kan overskue konsekvenserne, det er krænkende. Og givet -nogle kvinder ville bare tage det som flirt og være glade, og nogle ville kunne fjerne hånden, se personen i øjnene og kunne afvise den direkte. Men der er også nogen der af forskellige årsager ikke kan. Det kan være pga opvækst, tillært adfærd eller pga et ulige magtforhold. Det gør det ikke mindre krænkende.
Derudover savner jeg en større forståelse for menneskets forsvarsmekanismer. Ja der er kæmp og flygt. Men der er også frys og "please". De to sidste er særligt på spil i mange af de her offentlige sager. Men ofte er det kun de to første der bliver accepteret. Og så er vi tilbage ved at man ikke selv gjorde nok ved det..
Jeg forstår at vi er den første generation der er ved at kunne snakke om det her. Og derfor kommer vi med mange forskellige forståelsesrammer, der ofte gør at vi bliver uenige om hvad der "må" klassificeres som metoo. I bund og grund håber jeg at vi med. Denne lille revolution giver vores egne pige og drenge(!) Mulighed for at tale om tingene. Mulighed for at give drengene forståelse for deres ansvar og ikke bare afskrive dårlig opførsel med "boys will be boys" eller "han slår bare fordi ham er vild med dig og ikke tør sige det" og at vi ikke behøver at lære vores piger at bestemt tøj kan udense "signaler" og føre til overgreb og voldtægt. Og at man i øvrigt bare skal komme videre uden at gøre et stort nummer ud af det, fordi sådan ting vil altid ske og fyren var nok bare en idiot der syntes man var uimodståelig. Jeg håber at det bliver nemmere for de kommende generstioner at tale om grænser. Og i stedet for at sige "helt ærligt hvor svært er det at sige nej" at de siger "helt ærligt hvor svært er det lige at spørge om det er okay/om modparten kan lide det" og jeg er godt klar over at kvinder også kan krænke, at man kan krænke folk af eget køn osv. Nu var det bare nemmere kun at skrive den ene vej (mænd krænker kvinder) fordi det kun er det jeg har oplevet