Anonym skriver:
Ro på dame! Du twister ALT jeg siger og det vil jeg sgu ikke finde mig i.
Lad mig gøre dig klart hvad nødpasning på min skole er, og også gøre dig bekendt med at jeg skal udsætte mig selv fordi forældrene ikke magter deres børn. Nødpasning var for forældre som selv havde kritisk arbejde og ikke havde mulighed for andet pasning - disse børn passer jeg med glæde. Men fanme om jeg vil passe børn fordi deres forældre ikke har mulighed for at spille computer selv og andet. 80% af de børn vi modtog var forældre der gik hjemme og orkede ikke at have dem hjemme.
Igen - jeg nævner ikke trådsstarter her, for jeg taler ikke specifikt om trådsstarters behov for pusterum eller sætter spørgssmål ved kærligheden til børnene. Jeg sætter spørgsmålstegn i al generelhed om hvorfor man får ikke bare barn men børn hvis man ikke kan overskue det. Og det er IKKE at sige at folk ikke skal have børn, men børn er et kæmpe livsansvar og ikke bare "nåh hov" - hvis du vidste hvor mange børnesager jeg har siddet med til fordi det var holdningen og der var omsorgssvigt og igen inden du twister mine ord - nej jeg siger ikke noget om trådsstarter her!!
Og vær sød og lade være med at fremstille mig som om jeg kan klare alt, for det kan jeg langt fra. Jeg bliver bare berørt, over at høre om folks manglende overskud, men jeg arbejder også med så jeg har det meget tæt inde på livet. - så nej jeg shamer ikke nogen og nej jeg fremstiller ikke mig selv som bedre og nej til hele din fremstilling af hvad du måtte læse dig ind i - det er ikke korrekt.
God dag.
Jeg må indrømme jeg faldt også over dit første indlæg, hvor du skrev om skolen, fordi du sluttede det med: jeg er sådan en der vil mine børn, underforstået de som synes en weekend kan være hård, de som sender deres børn i nødpasning osv. De er så sådan nogle som ikke vil deres børn.
Så læser jeg det her indlæg og kan så ikke længere holde mig væk fra tråden (måske fordi jeg sidder og mangler det sidste i en eksamensopgave og er ved at brække mig over deltagelsesmuligheder, positioner og institutionslogikker), og kan læse du et eller andet sted føler, at du udsætter dig selv med nødpasningen og måske derfor også reagerer mere kraftigt end (undskyld) jeg synes er konstruktivt.
Du har helt ret, når man som du og jeg arbejder i skoleverdenen, så møder man forældre, hvis forældreevne ikke altid er stor nok, så ender vi med underretninger og deciderede børnesange. Det er dog min erfaring, at langt størstedelen ikke handler om ligeglade forældre, men handler om forældre som mangler evnerne af den ene eller den anden grund - de vil deres børn, men kan måske ikke tilsidesætte egne behov, de vil deres børn, men har ikke forståelse for hvilken form for omsorg de skal yde osv. Jeg har endnu til gode trods en del år på bagen og som lærer i et såkaldt belastet område at møde de forældre som ikke vil deres børn, som ikke kan lide deres børn. Men jeg har mødt en del hvor evnerne slap op, og de enten havde brug for hjælp eller i yderste konsekvens måtte smide håndklædet i ringen og lade andre drage omsorg for deres barn/børn.
På samme måde med nødpasningen i de to nedlukninger og nu med nummer 3, ja der er forældre som er der hjemme, men hvor både de og vi vurderer, at det er bedst for barnet at komme i nødpasning. Det kan godt være mor og far så spiller computer i det tidsrum, men det er jo netop fordi de ikke kan det andet, måske lader de op, måske kan de ikke tilsidesætte eget behov, måske har de psykiske udfordringer, måske er de udfordret kognitivt, måske er de bare i en periode i deres liv, hvor selv en lille ting kan vælte hele læsset, måske har de børn med særlige behov, og dem kan de ikke tilgodese uden de selv får en puster osv.
Det er sindsygt vigtigt at se deres handlinger med øjne som accepterer, at der en begrundelse, de har en intention med deres handlinger, og det er ikke altid bare fordi de er forældre der ikke vil deres børn. Møder vi dem sådan, så får vi i hvert fald ikke ændret noget for barnet (som vil er vores højeste prioritet).
Jeg forstår godt nogen læser det du skriver som momshaming, men jeg forstår også godt hvor din frustration kommer fra. Det er en svær balancegang, men vil håbe du i dit professionelle liv ser mere bag om og ikke som her i det private gør det til et spørgsmål om man vil eller ikke vil - det er jeg faktisk hundrede procent sikker på, at du gør fordi du har børnene for øje det stråler dit indlæg i hvert fald af