Andre som har droppet skærm fuldkomment?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2021

Anonym trådstarter

1518 skriver:

Vi får bare ofte informationer fra børnehaven via Aula om aftenen og i weekenden (især her under Corona). Så for os ville det ikke være en mulighed kun at være online fra 8-16 i hverdagene. Jeg kan sagtens følge tanken, men jeg tror desværre, det bliver svært at realisere i den verden, vi lever i. 

Jeg tror ikke, at jeg har prøvet at modtage beskeder, som ikke har kunnet vente en dags tid eller en halv med at blive læst. Og det ville på en eller anden måde passe mig okay at være “utilgængelig” med så kort varsel, så jeg ikke var så aktivt en del af “på-kulturen” og forpligtet på hele tiden at holde mig opdateret ... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hej med jer

Vi er lidt trætte af skærme derhjemme og overvejer at skille os af med fjernsyn, tablet og mobiler. De går ikke helt i spænd med det nærvær vi godt kan lide når vi er sammen, så vi overvejer i det små at gøre hjemmet “skærmfrit” ... vi voksne har computer og telefon i arbejdstiden, ungerne er stadig i daginstitutioner og derved så små at det ikke rigtig er et behov. 

Er der nogen som har erfaringer? Hvordan gør I fx med akutte situationer hvis nogen skal-skal have kontakt med jer? Findes der stadig mulighed for fx fastnet, eller andre løsninger? Øs ud af jeres erfaringer om stort og småt, hvis I findes derude

Min telefon er sat på totalt stilhed. Samtidig er få kontakte sat til at hvis de ringer 2 gange inden for 15 minutter, så går 2 opkaldt på lyd.

Vi lægger den ofte i en skuffe når vi kommer hjem, de hverken vibrere eller lignede. Når den bette er lagt i seng tjekker vi dem så, for opkald og sms'er, ofte er der faktisk ikke noget

Anmeld Citér

6. september 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg kan ikke genkende lysten til at droppe skærmene helt, men det med at være mindre afhængig af den synes jeg er interessant. For mig har det gjort en forskel da jeg købte et smartwatch. Der får jeg notifikationer fra de apps jeg har valgt til og så kan jeg hurtig se om det er noget jeg skal reagere på eller ej. Så er det meget nemmere for mig at lade telefonen ligge.

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym trådstarter

Frizzy skriver:

Et alternativ til fastnet,  hvor du også beholder fleksibiliteten ved telefonen uden at blive forstyrret....  en mulighed kunne være at have den på lydløs i en skuffe/ kasse. Du kogger på den kl 16.00 og lægger den ned. Så kigger du igen kl 19.00. Så kan folk skrive en sms fx. Og du vil kunne læse aula og orientere dig når du vil. Så er set ikke konstant du tænker på det og du ved hvornår du skal tjekke. 

Det er nogenlunde sådan jeg gør nu, faktisk - og det fungerer egentlig nogenlunde. Men min nysgerrighed går på om der kan ligge noget fedt i at være skærmfri og ikke-tilgængelig i sin fritid. Ikke at orientere sig (og derved også handle) på dit og dat hver aften - slet og ret beslutte at “være i fred” og insistere på at tingene kan vente.

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym trådstarter

Rundtpågulvet skriver:

Jeg synes egentlig ikke at det er så vildt at du vil droppe det ræs. Jeg vil mest af alt være imponeret hvis du kan nå at følge tilstrækkeligt med i det hele i din arbejdstid, bare aula beskeder alene tager en rum del af min tid

Det ville jeg ikke kunne nå i arbejdstiden, men jeg er også mor til 3 skolebørn. Måske er det der forskellen er. Der foregår en del på aula for skolebørn. 

Du må da gerne give en melding om hvordan det går med projektet, når du sætter det i værk :-) Jeg håber at det går som du ønsker

Jeg oplever at flere af dem jeg snakker med, egentlig godt kunne tænke sig at “hoppe lidt mere af”,  men mange finder det uoverkommeligt og kan ikke rigtig se hvordan. Det siger meget om hvor gennemtrængende det er i vores tilværelse og måden vi gør tingene på, synes jeg. Jeg kan nogenlunde godt se hvordan her fra egen stol, selvom noget vil kræve lidt “ofre”, men jeg forstår godt nok også godt, hvorfor det er svært for de fleste. Jeg skal jo heller ikke til at bruge hele min arbejdsdag, som du rigtigt skriver - så om balancen er mulig er meget interessant. Jeg giver en status, hvis jeg giver mig i kast med det “for real” 

Anmeld Citér

6. september 2021

Frizzy

Anonym skriver:

Det er nogenlunde sådan jeg gør nu, faktisk - og det fungerer egentlig nogenlunde. Men min nysgerrighed går på om der kan ligge noget fedt i at være skærmfri og ikke-tilgængelig i sin fritid. Ikke at orientere sig (og derved også handle) på dit og dat hver aften - slet og ret beslutte at “være i fred” og insistere på at tingene kan vente.

Prøv det af .. læg telefon og iPads osv i kælderen og lad være med at kigge. Lev med det i 14 dage og se om det holder for dig

Men du skal nok have fastnet først.

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu er dine børn ikke så gamle endnu, men jeg ville overveje bare at have en mobil uden internet. Jeg ville synes det var svært at have styr på legeaftaler, fodboldkampe og klassearrangementer hvis ikke jeg kunne ringe og sms’e med forældrene til mine børns kammerater. Aula ville jeg sagtens kunne tjekke en gang dagligt på arbejdet, men jeg tror at mine unger ville blive pænt træt af hvis jeg ikke kunne kommunikere med deres kammeraters forældre. Mine børn cykler selv til og fra skole og jeg synes også det er meget rart at de lige kan sende en SMS og fortælle de er kørt over til en kammerat.

Der er helt klart noget med alderen der! Mine er kun i børnehavealderen og det er nemt nok at lave legeaftaler eller arrangementer i forvejen ... eller slet og ret gå hjem igen, hvis nogen lige får en spontant idé og først skal hentes senere/et andet sted. Det gør mig på den måde ikke noget, hvis tingene er lidt mere “langsomme”.

Men dit forslag om mobil uden Internet kunne måske være en rigtig god idé på sigt ... lidt ligesom at have en fastnet, kan man vel sige. Og ungerne kan på sigt få en tilsvarende, skulle de få lyst til det. Så skal jeg bare lige finde en smart måde at slippe udenom for mange sms’er

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Min telefon er sat på totalt stilhed. Samtidig er få kontakte sat til at hvis de ringer 2 gange inden for 15 minutter, så går 2 opkaldt på lyd.

Vi lægger den ofte i en skuffe når vi kommer hjem, de hverken vibrere eller lignede. Når den bette er lagt i seng tjekker vi dem så, for opkald og sms'er, ofte er der faktisk ikke noget

Det er nogenlunde sådan jeg gør - blot vil jeg gerne helt slippe for at være på/tjekke om aftenen og i stedet bruge tiden på mig selv eller kæresten. Hvis nogen kan skrive til en, føler jeg på en eller anden måde også at det forpligter til at man giver dem et svar. Den mekanisme vil jeg gerne undgå og helt signalere at jeg ikke er til rådighed før igen i morgen Én i tråden foreslog en mobil uden net. Den kunne fungere som en slags fastnet i en nødsituation. Måske det er en vej ...

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg ville ønske at jeg kunne leve uden alle de features som telefonen mm kan i dag. Men det har vist sig at være vanskeligt. Pt har vi ikke tv og telefonen ligger ofte i køkkenet når jeg er hjemme. Hvis jeg er midt i noget, tager jeg ikke telefonen og jeg kan sagtens lade den ligge længe. Jeg prøver at vise mine børn at det er mig (og ikke telefonen) der bestemmer. 

Er par eksempler hvor jeg har problemer er at jeg ikke kan snakke med mine kollegaer om en tv serie, en vigtig dokumentar, en kendt skuespiller mm. På min arbejdsplads har det betydning og jeg er tit uden for snakken  :-(

Jeg får først set de vigtige beskeder på aula lidt senere end andre og nogle gange for sent. Jeg er tit sidst til at få tilmeldt mig til skolehjem-møder og får derfor de tider som ingen andre vil have. 

Her i corona-tiden har der kommet beskeder om restriktioner, hjemsendelser mm både dag og aften, med kort varsel.

Pga mit job er jeg blevet kvik testet hver uge. Der skulle jeg have telefonen med til teststed, for at de kunne sende SMS. Jeg havde efterladt den i bilen og måtte ud og hente :-(

Skoletandlæge sender indkaldelse ud på sms. Og i det hele taget er der flere ting der kræver app  f.eks. at bestille tid hos lægen. Jeg synes at efterhånden som mine børn bliver ældre er der flere ting jeg skal tage mig af, som kræver en smarttelefon. Mange ting er lettere via app end at skulle ind og tænde computeren op.

Derudover er min svigerfar syg og har behov for hjælp ofte. Her er det en tryghed at han altid kan få fat i os på en mobil når vi er ude.

Mine børn brugte computer i skolen allerede i 0. klasse, der er det helt klart en fordel at barnet har bare et basis kendskab til at bruge den slags. I 4. Klasse blev min datter erklæret ordblind. Hendes hjælpemiddel fra skolen består bl.a. af en computer som har hjælpeprogrammer. Dem skal hun på egen hånd kunne navigere i uden altid at kunne læse menuen. Det kræver tryghed i at bruge computer. 

Jeg forstår og deler dine tanker. Men har erfaret at det ikke virker for os at være helt off line i fritiden. 

Jamen der er virkelig mange ting at tage højde for - og du når omkring mange af dem. De fleste synes jeg dog godt at jeg kan overkomme, med lidt kreativitet - og lidt tålmodighed, for en smule bøvlet er det sgu. 

I forhold til at kunne “snakke med”, så falder jeg tit af på kendis-serie-mv.-snak, fordi jeg ikke bruger sociale medier ret meget. Til gengæld synes jeg ofte at mine kollegaer alligevel hellere vil omkring en god bog eller teatertur, hvis jeg byder ind med det - så kan vi lære lidt af hinanden og grine af hvor “gammeldags” jeg er.

Ift. Corona så ved jeg ikke hvad jeg skulle have gjort tidligere, men nu har jeg jo et fysisk vaccinationsbevis. Min læge og tandlæge kan (trods alt) stadig nås via telefonen - ungerne er ikke i skole endnu, osv. Og jeg kan meget godt lide tanken om, at tingene bare må vente til at vi når til dem.

Jeg har ikke noget imod at tingene bliver lidt mere langsommelige, tror jeg - det kunne godt være meget sundt for mig, hvis først den indledende irritation lægger sig og man finder løsninger. Én har foreslået en mobil uden Internet. Det kunne være en løsning til de sidste ting - fx at en bedsteforælder, vi passer på, kan nå os ved behov.

Anmeld Citér

6. september 2021

Anonym trådstarter

Frizzy skriver:

Prøv det af .. læg telefon og iPads osv i kælderen og lad være med at kigge. Lev med det i 14 dage og se om det holder for dig

Men du skal nok have fastnet først.

Du har ret - det må nok prøves af!

Tak for mange gode spørgsmål eller kommentarer til alle i tråden - selvom ingen havde personalige erfaringer, har jeg alligevel fået tænkt over tingene.

Min online-kvote for idag må være ved at være opbrugt, så jeg hopper af igen - skriv endelig videre i tråden, jeg skal nok svare når jeg om et par dage går på igen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.