Anonym skriver:
Jeg ved netop ikke helt, om jeg har tænkt alt igennem endnu, så det vil være spændende at høre fra nogen, som har gjort sig erfaringerne med det. Når jeg gennemgår dine gode eksempler er der ikke rigtig nogen af dem som ikke kan overkommes - dels fordi jeg i arbejdstiden vil være “koblet på” tlf. og computer, dels fordi jeg ekstremt sjældent kører bil og har under et kvarters gang/cykling til de fleste af de steder jeg færdes.
Hvis min telefon ligger lydløst i en kasse, kan den alligevel ikke hjælpe ved eventuelt akutte ting - og jeg tænker også at vores forældres generation jo klarede sig uden, så det kan jeg sikkert også ... med lidt planlægning. Det tiltaler mig enormt meget at gå “old school” og med det meste af mit arbejdsliv online og “på”, må det næsten være muligt at “gå af” i min fritid ...
Jeg er enig med dig i at vores forældre klarede sig fint - jeg var 10 år da vi fil computer i hjemmet og det var sent i forhold til mine jævnaldrende. Vi havde heller ikke parabol osv. kun TV2 og DR1.
Men jeg synes alligevel at det er svært at følge med tiden, uden brug af telefon/medier. Fx har min datters lærer(friskole) lige skrevet at de skal ud i morgen tidlig og skal huske varmt tøj og ordentlig fodtøj. Dette ville jeg så ikke have set før efter skoletid, hvis jeg kun var “på” 8-16.
Samtidig tænker jeg også at flere ting er blevet trådløse/digitale her under corona. Sundhedskortet, MobilePay, sundhed.dk, coronapas osv.
Det var det ikke da jeg var barn. Journalen var i alfabetskuffen hos lægen, betaling var mest med kontanter og man kunne endda lige skylde en 10’er ved købmanden hvis man ikke havde nok. Skolekommunikation mellem skole og hjem var via kontaktbogen osv.
Så I og med at tiderne ændrer sig synes jeg(og det er jo min holdning og ikke lov
) det vil være vildt at droppe telefonen. Og som jeg skrev tidligere, kan man jo lave alverdens indstillinger så man netop ikke bliver forstyrret af uvæsentlige opkald. Fx er min lydløs på arbejde, men hvis min far ringer, er der lyd på.(min mor er syg).
Anmeld
Citér