Andre som har droppet skærm fuldkomment?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Hvad med at starte med at lægge telefonerne osv. væk, så I lader som om, at I lever uden dem.. Først der kan du finde ud af, om det er en løsning eller ej at droppe dem helt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2021

Anonym trådstarter

CKJ skriver:

Men vores forældre, kommunikerede med skolen via lønseddel konceptet - det findes ikke mere. 
tiden er en anden. 
jeg ville ligge tlf. i en skuffe - lade den have lyd på. Og kun tage den hvis den ringer. 
men vi bør vel tjekke om aftenen om der er en besked på aula? Fx om der er noget med skolen? 
desuden ville jeg dø uden tv. Bare det at holde mig ajour med nyheder og faktisk bare se noget tv for min egen underholdnings skyld. 
Men ja, vores forældre og bedsteforældre klarede sig glimrende - men det VAR en anden tid. 
men gang havde vi heller elektrisk lys, og det overlevede folk også. Men jeg ville være ked a at undvære det, netop fordi vi har det. 
Lig din tlf. væk - tænd først tv’et efter 20. 
lad være at tjekke mails osv

Mine børn er ikke i skole i nogle år endnu - og jeg har ikke rigtig brug for TV om aftenen, hvor jeg ofte hellere alligevel vil læse eller være kreativ, fordi jeg er på computeren hele dagen - og også får mit nyheds- og samfundsfix ad den vej. 

Men ja ... gad vide om det er muligt at gå væk fra skærme mellem 16.00-8.00 og stadig hænge sammen. Jeg synes det er noget andet end at leve uden fx strøm, for det tror jeg at jeg ville have mange vanskeligheder ved at undvære og svært at finde erstatninger for.

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym

Jeg er vokset op i et hjem uden TV, radio, mobiltelefoner, computer og tablets. Jeg følte mig ofte udenfor i skolen, når de andre snakkede om TV-programmer. De første år efter jeg flyttede hjemmefra, havde jeg et lidt forkvaklet forhold til TV  og sociale medier og jeg var helt bagefter med brug af pc i gymnasiet. 

Jeg vil hellere give min datter et naturlig forhold til teknologi, end at fjerne/forbyde det. 

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er vokset op i et hjem uden TV, radio, mobiltelefoner, computer og tablets. Jeg følte mig ofte udenfor i skolen, når de andre snakkede om TV-programmer. De første år efter jeg flyttede hjemmefra, havde jeg et lidt forkvaklet forhold til TV  og sociale medier og jeg var helt bagefter med brug af pc i gymnasiet. 

Jeg vil hellere give min datter et naturlig forhold til teknologi, end at fjerne/forbyde det. 

Balance er vigtigt for det meste - hvadenten sukker eller digitalisering Med 8 timer ved skærmen dagligt på job, tænker jeg at den nødvendige kvote fint vedligeholdes (og så lidt til). Og mine børn er som sagt for små til for alvor at indgå i ligningen - og skal have lov at begå sig digitalt forskellige steder, bare ikke nødvendigvis derhjemme (hvis vi ender med at gå den vej). 

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym

Undres helt ærligt over, hvorfor folk ALTID føler behov for at kommentere på alt muligt andet end det, der bliver spurgt om.

Der efterlyses erfaringer fra folk som har smidt det digitale ud af privatlivet, ikke folks holdninger til det.

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym

Anonym skriver:

Balance er vigtigt for det meste - hvadenten sukker eller digitalisering Med 8 timer ved skærmen dagligt på job, tænker jeg at den nødvendige kvote fint vedligeholdes (og så lidt til). Og mine børn er som sagt for små til for alvor at indgå i ligningen - og skal have lov at begå sig digitalt forskellige steder, bare ikke nødvendigvis derhjemme (hvis vi ender med at gå den vej). 

Det var blot min erfaring

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym

I kan jo vælge at ligge mobil/ipad uden af de rum i er mest i. Ved os er de i bryggerset også kigger vi i dem om aften. (min mand og jeg) der er lyd på.

Anmeld Citér

5. september 2021

Frizzy

Undres helt ærligt over, hvorfor folk ALTID føler behov for at kommentere på alt muligt andet end det, der bliver spurgt om.

Der efterlyses erfaringer fra folk som har smidt det digitale ud af privatlivet, ikke folks holdninger til det.

Hun beder om erfaringer stort som småt. Det er vel helt fair for nogen, at nævne de ting man  skal være opmærksom på (apps osv). Det er vel også fair, at nævne hvis man selv er vokset op i et hjem uden synderlig meget teknologi. Det er alt sammen noget ts kan bruge i sine overvejelser om hvor lidt og hvor meget og hvordan,  de skal gå til det. Ts svarer netop også fint på, hvad der kan bruges og ikke bruges af input. Hvorfor blive småkrænket/ irriteret på hendes vejne. Altså.. når hun ikke engang selv er det

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ved netop ikke helt, om jeg har tænkt alt igennem endnu, så det vil være spændende at høre fra nogen, som har gjort sig erfaringerne med det. Når jeg gennemgår dine gode eksempler er der ikke rigtig nogen af dem som ikke kan overkommes - dels fordi jeg i arbejdstiden vil være “koblet på” tlf. og computer, dels fordi jeg ekstremt sjældent kører bil og har under et kvarters gang/cykling til de fleste af de steder jeg færdes.

Hvis min telefon ligger lydløst i en kasse, kan den alligevel ikke hjælpe ved eventuelt akutte ting - og jeg tænker også at vores forældres generation jo klarede sig uden, så det kan jeg sikkert også ... med lidt planlægning. Det tiltaler mig enormt meget at gå “old school” og med det meste af mit arbejdsliv online og “på”, må det næsten være muligt at “gå af” i min fritid ... 

Jeg er enig med dig i at vores forældre klarede sig fint - jeg var 10 år da vi fil computer i hjemmet og det var sent i forhold til mine jævnaldrende. Vi havde heller ikke parabol osv. kun TV2 og DR1. 

Men jeg synes alligevel at det er svært at følge med tiden, uden brug af telefon/medier. Fx har min datters lærer(friskole) lige skrevet at de skal ud i morgen tidlig og skal huske varmt tøj og ordentlig fodtøj. Dette ville jeg så ikke have set før efter skoletid, hvis jeg kun var “på” 8-16. 

Samtidig tænker jeg også at flere ting er blevet trådløse/digitale her under corona. Sundhedskortet, MobilePay, sundhed.dk, coronapas osv. 

Det var det ikke da jeg var barn. Journalen var i alfabetskuffen hos lægen, betaling var mest med kontanter og man kunne endda lige skylde en 10’er ved købmanden hvis man ikke havde nok. Skolekommunikation mellem skole og hjem var via kontaktbogen osv. 

Så I og med at tiderne ændrer sig synes jeg(og det er jo min holdning og ikke lov) det vil være vildt at droppe telefonen. Og som jeg skrev tidligere, kan man jo lave alverdens indstillinger så man netop ikke bliver forstyrret  af uvæsentlige opkald. Fx er min lydløs på arbejde, men hvis min far ringer, er der lyd på.(min mor er syg). 

Anmeld Citér

5. september 2021

Frizzy

Et alternativ til fastnet,  hvor du også beholder fleksibiliteten ved telefonen uden at blive forstyrret....  en mulighed kunne være at have den på lydløs i en skuffe/ kasse. Du kogger på den kl 16.00 og lægger den ned. Så kigger du igen kl 19.00. Så kan folk skrive en sms fx. Og du vil kunne læse aula og orientere dig når du vil. Så er set ikke konstant du tænker på det og du ved hvornår du skal tjekke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.