Andre som har droppet skærm fuldkomment?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

I kan jo vælge at ligge mobil/ipad uden af de rum i er mest i. Ved os er de i bryggerset også kigger vi i dem om aften. (min mand og jeg) der er lyd på.

Ja, det gør jeg egentlig lidt allerede - altså, lader være med at bruge den, når jeg fx er hjemme og sammen med mine unger eller kæreste. Jeg tror måske nok, at jeg bruger min telefon mindre end de fleste, så det er ikke vanskeligt for mig. Det samme med fjernsyn. Som skrevet nogle steder i tråden handler der snarere om at jeg leger med tanken om slet ikke at have muligheden - ikke skulle tjekke noget, ikke være tilgængelig, ikke være vandt til den afhængighed, som jeg synes det hurtigt bliver, hvis man ikke kan uden. At nøjes med alt det man kan og skal online i dagstimerne på job, derefter lade være. Det er dér jer synes, at der kan være noget spændende på spil, jeg gerne vil undersøge... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2021

Anonym

Hej med jer

Vi er lidt trætte af skærme derhjemme og overvejer at skille os af med fjernsyn, tablet og mobiler. De går ikke helt i spænd med det nærvær vi godt kan lide når vi er sammen, så vi overvejer i det små at gøre hjemmet “skærmfrit” ... vi voksne har computer og telefon i arbejdstiden, ungerne er stadig i daginstitutioner og derved så små at det ikke rigtig er et behov. 

Er der nogen som har erfaringer? Hvordan gør I fx med akutte situationer hvis nogen skal-skal have kontakt med jer? Findes der stadig mulighed for fx fastnet, eller andre løsninger? Øs ud af jeres erfaringer om stort og småt, hvis I findes derude

Jeg ville ønske at jeg kunne leve uden alle de features som telefonen mm kan i dag. Men det har vist sig at være vanskeligt. Pt har vi ikke tv og telefonen ligger ofte i køkkenet når jeg er hjemme. Hvis jeg er midt i noget, tager jeg ikke telefonen og jeg kan sagtens lade den ligge længe. Jeg prøver at vise mine børn at det er mig (og ikke telefonen) der bestemmer. 

Er par eksempler hvor jeg har problemer er at jeg ikke kan snakke med mine kollegaer om en tv serie, en vigtig dokumentar, en kendt skuespiller mm. På min arbejdsplads har det betydning og jeg er tit uden for snakken  :-(

Jeg får først set de vigtige beskeder på aula lidt senere end andre og nogle gange for sent. Jeg er tit sidst til at få tilmeldt mig til skolehjem-møder og får derfor de tider som ingen andre vil have. 

Her i corona-tiden har der kommet beskeder om restriktioner, hjemsendelser mm både dag og aften, med kort varsel.

Pga mit job er jeg blevet kvik testet hver uge. Der skulle jeg have telefonen med til teststed, for at de kunne sende SMS. Jeg havde efterladt den i bilen og måtte ud og hente :-(

Skoletandlæge sender indkaldelse ud på sms. Og i det hele taget er der flere ting der kræver app  f.eks. at bestille tid hos lægen. Jeg synes at efterhånden som mine børn bliver ældre er der flere ting jeg skal tage mig af, som kræver en smarttelefon. Mange ting er lettere via app end at skulle ind og tænde computeren op.

Derudover er min svigerfar syg og har behov for hjælp ofte. Her er det en tryghed at han altid kan få fat i os på en mobil når vi er ude.

Mine børn brugte computer i skolen allerede i 0. klasse, der er det helt klart en fordel at barnet har bare et basis kendskab til at bruge den slags. I 4. Klasse blev min datter erklæret ordblind. Hendes hjælpemiddel fra skolen består bl.a. af en computer som har hjælpeprogrammer. Dem skal hun på egen hånd kunne navigere i uden altid at kunne læse menuen. Det kræver tryghed i at bruge computer. 

Jeg forstår og deler dine tanker. Men har erfaret at det ikke virker for os at være helt off line i fritiden. 

Anmeld Citér

5. september 2021

kamikaze

Anonym skriver:

Hej med jer

Vi er lidt trætte af skærme derhjemme og overvejer at skille os af med fjernsyn, tablet og mobiler. De går ikke helt i spænd med det nærvær vi godt kan lide når vi er sammen, så vi overvejer i det små at gøre hjemmet “skærmfrit” ... vi voksne har computer og telefon i arbejdstiden, ungerne er stadig i daginstitutioner og derved så små at det ikke rigtig er et behov. 

Er der nogen som har erfaringer? Hvordan gør I fx med akutte situationer hvis nogen skal-skal have kontakt med jer? Findes der stadig mulighed for fx fastnet, eller andre løsninger? Øs ud af jeres erfaringer om stort og småt, hvis I findes derude

Dem, der har droppet skærmen, sidder nok ikke på baby.dk længere

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er enig med dig i at vores forældre klarede sig fint - jeg var 10 år da vi fil computer i hjemmet og det var sent i forhold til mine jævnaldrende. Vi havde heller ikke parabol osv. kun TV2 og DR1. 

Men jeg synes alligevel at det er svært at følge med tiden, uden brug af telefon/medier. Fx har min datters lærer(friskole) lige skrevet at de skal ud i morgen tidlig og skal huske varmt tøj og ordentlig fodtøj. Dette ville jeg så ikke have set før efter skoletid, hvis jeg kun var “på” 8-16. 

Samtidig tænker jeg også at flere ting er blevet trådløse/digitale her under corona. Sundhedskortet, MobilePay, sundhed.dk, coronapas osv. 

Det var det ikke da jeg var barn. Journalen var i alfabetskuffen hos lægen, betaling var mest med kontanter og man kunne endda lige skylde en 10’er ved købmanden hvis man ikke havde nok. Skolekommunikation mellem skole og hjem var via kontaktbogen osv. 

Så I og med at tiderne ændrer sig synes jeg(og det er jo min holdning og ikke lov) det vil være vildt at droppe telefonen. Og som jeg skrev tidligere, kan man jo lave alverdens indstillinger så man netop ikke bliver forstyrret  af uvæsentlige opkald. Fx er min lydløs på arbejde, men hvis min far ringer, er der lyd på.(min mor er syg). 

Det er lidt vildt (og samtidig er det også lidt vildt, at alle synes at det er så vildt?) - og du har helt ret i at nogle ting vil kunne være lidt bøvlede - men jeg tror at jeg er ok med den langsommelighed, og jeg kan ikke komme på noget, helle ikke af det du skriver, som ikke kan løses på anden vis. Og som skrevet i tråden, er mine børn ikke i skole endnu. Og jeg kan snildt låne en 10’er i de lokale butikker hvor jeg bor, skulle dankortet en dag svigte ... og ellers må jeg jo hjem uden varer

Anmeld Citér

5. september 2021

1518

Går dine børn ikke i daginstitution?

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym trådstarter

1518 skriver:

Går dine børn ikke i daginstitution?

Jo? Begge to. Hvad tænker du?

Anmeld Citér

5. september 2021

Rundtpågulvet

Det er lidt vildt (og samtidig er det også lidt vildt, at alle synes at det er så vildt?) - og du har helt ret i at nogle ting vil kunne være lidt bøvlede - men jeg tror at jeg er ok med den langsommelighed, og jeg kan ikke komme på noget, helle ikke af det du skriver, som ikke kan løses på anden vis. Og som skrevet i tråden, er mine børn ikke i skole endnu. Og jeg kan snildt låne en 10’er i de lokale butikker hvor jeg bor, skulle dankortet en dag svigte ... og ellers må jeg jo hjem uden varer

Jeg synes egentlig ikke at det er så vildt at du vil droppe det ræs. Jeg vil mest af alt være imponeret hvis du kan nå at følge tilstrækkeligt med i det hele i din arbejdstid, bare aula beskeder alene tager en rum del af min tid

Det ville jeg ikke kunne nå i arbejdstiden, men jeg er også mor til 3 skolebørn. Måske er det der forskellen er. Der foregår en del på aula for skolebørn. 

Du må da gerne give en melding om hvordan det går med projektet, når du sætter det i værk :-) Jeg håber at det går som du ønsker

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Dem, der har droppet skærmen, sidder nok ikke på baby.dk længere

Haha! Jeg er ikke blind for paradokset i at søge råd om offline-livet via .... nettet

Men måske der alligevel er andre der, sådan som jeg påtænker at gå af bare store dele af tilværelsen, uden at fornægte al teknologi. Jeg har allerede fået blod på tanden og gode idéer her i tråden. 

Anmeld Citér

5. september 2021

1518

Anonym skriver:

Jo? Begge to. Hvad tænker du?

Vi får bare ofte informationer fra børnehaven via Aula om aftenen og i weekenden (især her under Corona). Så for os ville det ikke være en mulighed kun at være online fra 8-16 i hverdagene. Jeg kan sagtens følge tanken, men jeg tror desværre, det bliver svært at realisere i den verden, vi lever i. 

Anmeld Citér

5. september 2021

Anonym

Nu er dine børn ikke så gamle endnu, men jeg ville overveje bare at have en mobil uden internet. Jeg ville synes det var svært at have styr på legeaftaler, fodboldkampe og klassearrangementer hvis ikke jeg kunne ringe og sms’e med forældrene til mine børns kammerater. Aula ville jeg sagtens kunne tjekke en gang dagligt på arbejdet, men jeg tror at mine unger ville blive pænt træt af hvis jeg ikke kunne kommunikere med deres kammeraters forældre. Mine børn cykler selv til og fra skole og jeg synes også det er meget rart at de lige kan sende en SMS og fortælle de er kørt over til en kammerat.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.