Hvorfor vælge a-kasse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. august 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Wampires skriver:

1. jo desværre for de nægter at indse at han er for syg til arbejde så indtil nu er det 12 år på KH efter ikke at kunne få forlænget sygedagpenge da forrige kommune snød med nogle datoer så de efter 2 års kamp fik ret i ankenævnet...

2. Ja det er rigtigt og jeg prøver virkelig også at holde håbet oppe om at en dag så lykkes det at finde et job jeg kan klare i mere end 3 måneder før jeg ryger ned med stress igen...

og ja lige nu føles det ret permanent med vores situation...

først blev jeg udlært i kontor i 2009, fandt intet arbejde, røg ud af dagpenge og på KH... fik mulighed for et forløb med jobcoach der hjalp mig med at genfinde noget selvtillid og se alt det jeg kunne fremfor alt det jeg ikke kunne.. efter det forløb fik jeg mulighed for at afprøve slagtervejen pga lang ledighed.. jeg kæmpede med flere omgange stressnedture og skift af elevplads indtil jeg i 2019 endelig i det mindste fik bevis for lidt mere end grundforløbet.. og ja så sidder jeg nu her igen som dimittend og kan ikke rigtig finde ud af hvad vej jeg skal nu..

jeg er for gammel til at kunne blive tilknyttet en jobcoach igen og jeg har ikke råd til at sygemelde mig og starte forløb med stresscoach..

så ja jeg søger men meget sparsomt for jeg prøver virkelig at læse i mellem linjer for at undgå endnu et miljø hvor jeg går ned...

man betaler altså stadig det samme i skat selvom man er på KH så jeg forstår ikke den holdning med at det er mindre solidarisk at være på KH end a-kasse..

Det med solidariteten - vi betaler naturligvis alle skat. Men vores skattepenge skulle da helst ikke gå til folks almindelige ledighed. At være arbejdsløs i perioder af livet er noget man godt kan regne med vil ske. Og derfor sikre man sig med en a-kasse. Så skal vores skattepenge gå til de udgifter man ikke kan se komme - som et sikkerhedsnet, såsom sygdom eller langtidsledighed hvis ens dagpengeret skulle ende med at løbe ud. Så jo, det er mere solidarisk at betale til a-kasse end at regne med at vores skattepenge skal betale for en ledighed som man godt kan se komme - fx lige efter endt uddannelse.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2021

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Wampires skriver:

Jeg har NNF...

jeg er rigtig glad for min fagforening hos dem.. de har været kanon støtte og hjælp igennem hele min uddannelse.. uden dem var jeg ikke kommet igennem overhovedet...

med dobbelt mener jeg at jeg både skal registrere det hos a-kassen og jobnet.. synes det er fjollet at det ikke snart bare laves til et fælles system for alle ledige og så kan dem der skal kigge få adgang..

det er rigtig hårdt psykisk.. jeg har været her mange gange før desværre... jeg har stadig stress med angstanfald fra sidst jeg var i arbejde som også var min uddannelse...

jeg prøver at lave systemer.. men jeg vælter hurtigt hvis der sker uforudsete ting... og det gør der tit i vores lille hjem...

Hmm. Ddt lyder mærkeligt. Jeg har været ledig to gange, og der skulle jeg bare smide det ind på Jobnet. Min a-kasse kunne sagtens se det. Men det er nok forskelligt fra a-kasse til a-kasse. 

Får du noget hjælp til din stress osv?

Anmeld Citér

5. august 2021

Sprit25

Hvordan går det trådstarter

Anmeld Citér

6. august 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Sprit25 skriver:

Jeg bliver hård nu. Rigtig hård, og det må du på forhånd undskylde. Men udfra alle dine tråde virker du som typen, der ser flere problemer end løsninger. 

Du er utilfreds med din akasse, men gør intet. Du er utilfreds med du er for syg, men forsætter. 

Jeg ved godt systemet ikke er sort og hvidt og at du, helst, skal være rask for at være syg. 

Men du er nødt til at tage ansvar nu. Sygmeld dig, blive visiteret til flex også find ud af, hvor meget du kan

tak for din ærlighed :)

ja jeg får perioder hvor alt er sort.. specielt når jeg bliver presset på flere fronter samtidig..

jeg er typen der generelt har brug for lidt guiding for at finde vejen fremad..

mht sygemelding så kan jeg ikke satse vores økonomi på det.. jeg er nødt til at kæmpe mig igennem en ansættelse så vi kan få lavet en buffer på en eller anden måde så vi har råd til at miste pengene når jeg er nødt til at sygemelde mig.. vi står til at miste 1.000 kr udbetalt i snit om måneden hvis jeg overgår til sygedagpenge... det er mange penge når man lever for gennemsnitligt 4-4500 kr..

Anmeld Citér

6. august 2021

Wampires

Tullemoar skriver:

Hmm. Ddt lyder mærkeligt. Jeg har været ledig to gange, og der skulle jeg bare smide det ind på Jobnet. Min a-kasse kunne sagtens se det. Men det er nok forskelligt fra a-kasse til a-kasse. 

Får du noget hjælp til din stress osv?

Nej jeg kan ikke få hjælp til min stress medmindre jeg sygemelder mig..

selvom min sagsbehandler godt kunne se fornuften i at gå til strescoach for at UNDGÅ stress så må han ikke bevilge det medmindre jeg indrømmer at være syg med stress og overgår til sygedagpenge..

og det har vi ikke råd til...

jeg har regnet på det mere end en gang og svaret er det samme vi vil miste for meget i snit hver måned til at kunne få det til at hænge sammen hvis jeg overgår til sygedagpenge..

Anmeld Citér

6. august 2021

Wampires

Sprit25 skriver:

Hvordan går det trådstarter

Jeg søger stadig jobs...

min plan er at gå til min lokale købmand på onsdag når han er tilbage fra ferie (kommer han mandag) og lige har nået at få styr på varer osv.. så vil jeg tage en ærlig snak med ham om at blive ansat i løntilskud på 30 timer mandag til fredag til senest kl. 17.30... jeg ved at han mangler rigtig meget hjælp i butikken.. så jeg satser og snakker med ham uopfordret inden han søger...

det ligger 5 minutters gang fra os så det vil være perfekt hvis det lykkes i forhold til minimal stress med frem og tilbage og arbejdstid.. det vil jo også være fantastisk nemt i forhold til at jeg bare ville kunne handle inden jeg tog hjem fra arbejde så min mand ville få lidt mere fritid til at han får det bedre og bedre kan være med ved børnene hvis det en dag var at jeg var nødt til at blive længere eller noget..

så nu skal det være... selvom jeg bare ved at skrive det her får vanvittig hjertebanken og koldsved ved tanken om på den måde at tage chancen og smide mig selv derud hvor jeg ikke kan bunde eller er kendt...

Anmeld Citér

6. august 2021

Sprit25

Wampires skriver:

Jeg søger stadig jobs...

min plan er at gå til min lokale købmand på onsdag når han er tilbage fra ferie (kommer han mandag) og lige har nået at få styr på varer osv.. så vil jeg tage en ærlig snak med ham om at blive ansat i løntilskud på 30 timer mandag til fredag til senest kl. 17.30... jeg ved at han mangler rigtig meget hjælp i butikken.. så jeg satser og snakker med ham uopfordret inden han søger...

det ligger 5 minutters gang fra os så det vil være perfekt hvis det lykkes i forhold til minimal stress med frem og tilbage og arbejdstid.. det vil jo også være fantastisk nemt i forhold til at jeg bare ville kunne handle inden jeg tog hjem fra arbejde så min mand ville få lidt mere fritid til at han får det bedre og bedre kan være med ved børnene hvis det en dag var at jeg var nødt til at blive længere eller noget..

så nu skal det være... selvom jeg bare ved at skrive det her får vanvittig hjertebanken og koldsved ved tanken om på den måde at tage chancen og smide mig selv derud hvor jeg ikke kan bunde eller er kendt...

Men det er man nødt til indimellem. Jeg er ikke fan af, at du vil knokle dig igennem for økonomien. Det kan sætte dig i en værre situation, men hvis I føler det er rigtigt. 

Godt du tager tager aktion nu! Sådan. Har du fået sat din jobsøgning i system? 

F.eks sidder jeg på en venindes virksomhed mellem 9-12 og skriver ansøgninger. Men så må jeg også holde fri når jeg kommer hjem? 

Anmeld Citér

6. august 2021

Kontrast

Men, hvis du er syg, er du jo syg og dit helbred er nødt til at komme før økonomien om ikke andet for, at du ikke skal bryde helt sammen. Jeg står selv og skal på førtidspension og skal måske undvære 4500 kroner om måneden i forhold til på mit job, men det er bare ærgerligt for jeg er for syg til at arbejde. Der er jo sjældent en økonomisk gevinst ved at blive syg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.