Hvorfor vælge a-kasse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
StortOgSmåt skriver:

Du skal blive i din A-kasse fordi man politisk har gennemført massive forringelser og stramninger for kontanthjælpen de sidste 20 år. Formuekrav, loft og forsørgerpligt er blot en del af forklaringerne. Du er langt bedre stillet på dagpenge, også ift. selve aktiveringsindsatsen (trods dette også er forringet markant).

Jeg har oplevet mere hjælp og motivering for at hjælpe..

jeg har nøjagtig samme krav til aktivering nu på dagpenge som da jeg var på KH for 5 år siden..

til gengæld skal jeg på dagpenge dokumentere flere steder og jeg skal indsende kort for at få penge...

Min mand er på KH så vi kommer aldrig til at have formue...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11
Wampires skriver:

Jeg er dimittend så derfor er det samme sats som kontanthjælpen...

Han får ingen tilskud eller andet.. bare almindelig over 30 forsørger..

1: i regner vel ikke med at din mand skal være på kh for evigt? Han skulle vel gerne komme videre ud af det system på et tidspunkt og så kan i have opsparing/formue.

2: du er på dimmitendsats. Det er en lav sats ja, fordi du ikke har arbejdet endnu. Så snart du kommer i job og er berettiget fuld dagpenge, er beløbet du er berettiget til, jo et helt andet.  

Du får det næsten til at lyde som om at jeres nuværende jobsituation er tiltænkt til at være permanent. a-kassen vil altid være en forsikring som du først får noget ud af på sigt. Måske. Det er jo ikke sikkert du nogensinde bliver ledig igen når du først kommer i job. Men sådan er det jo med alle forsikringer. man har dem, fordi ting KAN ske. Og så vil det være røv og nøgler hvis du om 4 år har haft et godt job og sparet penge op (fordi din mand forhåbentlig også er ude af kh til den tid og i derfor kan have penge stående), og så pludselig mister jobbet og er tvunget til at leve af din opsparing. Så vil din a-kasse være pengene værd! 

Og som en anden siger, der er også noget solidaritet og selvstændighed i at betale sin del. Tænk hvis ingen betalte til a-kasserne, så skulle staten alene finansiere udbetalingerne til alle ledige. Det ville godt nok blive dyrt. Men det er selvfølgelig nemt at lukke sig om sig selv og kun se hvad der vil være til egen personlige vinding men igen, det er ikke særlig langsigtet ift at satsen ændrer sig når du først har været i job.  

Anmeld Citér

31. juli 2021

Lje

Jeg har oplevet mere hjælp og motivering for at hjælpe..

jeg har nøjagtig samme krav til aktivering nu på dagpenge som da jeg var på KH for 5 år siden..

til gengæld skal jeg på dagpenge dokumentere flere steder og jeg skal indsende kort for at få penge...

Min mand er på KH så vi kommer aldrig til at have formue...

Men planen er vel ikke, at hverken du eller din mand skal være på kontanthjælp eller dagpenge på dim.sats for evigt? Planen er vel et job og dertil opsparing på sigt? I så fald vil du få udfordringer ved eventuel senere ledighed hvis du melder dig ud. Samtidig bliver du ekstrem sårbar overfor eventuelle politiske ændringer i kontanthjælpen hvis du sætter din lid til den.

Og så synes jeg egentlig, det er samfundsnas, at vi andre skal betale for din kontanthjælp, når du har mulighed for at *forsikre* dig ved at betale til din a-kasse og dermed få ydelser den vej. 

Det lyder dog til, du har en lidt sløj a-kasse hvis ikke de har sat gang i noget til/for dig? Der er ekstra fokus på netop at få nyuddannede igang. Har du spurgt dem om, hvad planen er? Herunder hvad DU - ifht. deres erfaring - kan gøre for at stå bedre på jobmarkedet? 

Og så er det altså en minimal indsats, at skulle indtaste data flere gange mod at få sine dagpenge. Nuvel - det lyder pudsigt, at din a-kasse ikke har smartere IT-løsninger, så alt ikke skal indtastes dobbelt. Ydelseskort skal sendes ind 1 gang om måneden. Der er lovkrav. Men ærligt talt: du har 37 timer om ugen svarende til mindst 140 timer om måneden til at indtaste info og søge jobs. Og cirka 8 hele døgn til slut på måneden til at sende ydelseskort ind. Det bør du kunne nå. På trods af familiære udfordringer og tre skrigende børn. 

Held og lykke med jobsøgningen. 

Vh.

Anmeld Citér

1. august 2021

Altea

Hvis A-kassen ikke har foreslået dig noget som helst, så ville jeg tage fat i dem og høre hvad de kan bidrage med - du har også en interesse i hurtigt at komme i beskæftigelse, så længe din uddannelse er ny.

Dén tid du har brugt på studie, er vel også mulig at bruge på jobsøgning/indberetning nu? Sæt det i system, så du fx har to aftner om ugen, når ungerne er puttet, til at få styr på det, så du altid er foran.

Når du får et job, skal du huske at fagforening/a-kasse er fradragsberettiget. Du betaler jo stort set kun det halve af hvad du ser… Så det tænker jeg fint alle kan have råd til, og du står jo langt bedre ved evt ny ledighed.

Dine døre står åbne - der er virkelig mangel på arbejdskraft i rigtig mange grene af DK , så giv den gas med jobsøgning, og sørg for selv at komme ud af det registrerende system

Anmeld Citér

1. august 2021

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...

Vi kommer ikke til at have formue da min mand er på KH...

Men det skal din mand da forhåbentlig ikke være altid? 

Anmeld Citér

1. august 2021

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Hvilken A-kasse har du? Det lyder mærkeligt, at du skal registrer det dobbelt.

men ja, det lyder til du skal have fat i din a-kasse, så de kan hjælpe dig mere, for det kan de sagtens  

Det er hårdt at være ledig psykisk. Men jeg ved også, det handler om, at sætte det lidt i system og være struktureret.

Anmeld Citér

1. august 2021

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Det kan også være, at du skal skifte a-kasse. De kan jo meget forskelligt og har forskelligt fokus alt efter branche, uddannelse osv. Nogle er nok mere rent udbetaling og ikke så meget til hjælp. Så måske du skal se, om der er en a-kasse som passer mere til din uddannelse og som har bedre tilbud.

Jeg tog flere kurser (webinar, det var under corona) hos min a-kasse, og der var vejledning på ansøgninger, karrieresamtaler (frivilligt selvfølgelig). Hvis der ikke havde været corona så havde de også lokaler, som man kunne komme og benytte til at få et fællesskab og sparring med andre. Så jeg synes, at jeg fik god hjælp og sparring. Og jeg skulle i øvrigt ikke uploade to steder, a-kassen trak automatisk informationerne fra jobnet

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

Lillehjerte skriver:

Du er jo ikke sikker på at kunne få kh i tilfælde af ledighed. Hvis du har en opsparing, kan du blive nødt til at bruge denne inden du kan komme på kh. 

Du vil jo ikke være på dimittend- sats for evigt. Du har ret i at det ikke er så meget man får her, men man får jo mere på alm sats.

Vi kommer aldrig til at have formue så jo jeg vil altid være sikret KH...

Derfor jeg føler mig lidt fjollet over at betale til a-kasse når jeg kan få KH "gratis"...

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

AnoMor skriver:

Jeg kan sagtens følge sig. Uden tvivl. Men sådan hårdt sagt. Så ved at være på kh så er det os andre der skal betale for din dovenskab fordi du synes det er besværligt. Ikke ment så hårdt som det lyder
så bliv på a kassen. 

Jeg betaler jo også selv til det???

det er da det samme med a-kassen??

det er jo også kun fordi der er andre end mig der betaler til den at man kan få det..

man betaler jo stadig samme mængde skat uanset hvor man får sin ydelse fra så det er virkelig noget gammeldags hø at lukke ud det med at andre betaler hvis man er på KH...

den kan jeg forstå hvis man ikke betalte skat af sin KH eller man ikke ellers betalte til samfundet generelt men det gør man jo ligeså meget på KH som alt andet..

og det er ikke dovenskab... det er fordi jeg ikke forstår hvorfor pokker det skal være mere besværligt når det er dyrere...

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

Sprit25 skriver:

Rettede lige mit svar, kan se det er det samme ja. Men så undgår du kontanthjælpsloftet, forsøger pligt osv. Men altså hvis du syntes det er træls, så meld dig da ud? 

Jeg får mulighed for kurser ang ansøgninger, samtaler osv. Jeg får feedback på ansøgninger osv 

Jeg er stadig ramt af loft og forsørgerpligt da min mand aldrig kommer af KH..

jeg kan ikke melde mig ud nu da jeg jo så står uden indtægt...

Jeg har stadig krav på kurser gennem jobcenteret.. og jeg får ikke feedback på ansøgninger fra a-kassen... eneste kontakt jeg har med dem er når de laver det månedlige tjek at jeg stadig søger job...

Ville da elske hvis min a-kasse kunne være sparringspartner i forhold til fremtiden men der er bare ikke noget hjælp at hente.. jeg bliver henvist til at det er jobcenteret der skal håndtere det og de sender mig bare på standard jobsøgningskursus...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.