Hvorfor vælge a-kasse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. juli 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Mor11 skriver:

Hmm.. hvordan kan du være berettiget det samme om din mand får i kh? Får han nogen tilskud til kh eller får du dagpenge efter en deltids stilling? Jeg ville være berettiget noget der ligner SU sats på kh, men det dobbelte på dagpenge fra a-kassen. Så det giver sig selv hvorfor jeg er medlem  

Jeg er dimittend så derfor er det samme sats som kontanthjælpen...

Han får ingen tilskud eller andet.. bare almindelig over 30 forsørger..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Du er jo ikke sikker på at kunne få kh i tilfælde af ledighed. Hvis du har en opsparing, kan du blive nødt til at bruge denne inden du kan komme på kh. 

Du vil jo ikke være på dimittend- sats for evigt. Du har ret i at det ikke er så meget man får her, men man får jo mere på alm sats.

Anmeld Citér

31. juli 2021

Wampires

AnoMor skriver:

Enig med de andre. Plus den dag nu kommer i arbejde igen og hvis du ikke er medlem af a-kasse. Så skal du til at melde dig ind igen. Og vente et helt år før du Ian få hjælp fra dem hvis noget skulle ske. 
jeg taler af bitter erfaring. Lad være at meld dig ud af a kasse. 

derudover så på kh skal du en gang om ugen huske og tjekke jobforslag og dokumenterer for jobsøgning konstant. 

Jeg skal stadig en gang om ugen MINDST tjekke jobopslag og lave 2 ansøgninger om ugen OG huske at tilføje det joblog på Jobnet for ellers bliver jeg registreret som en der ikke lever op til de krav der er for at få dagpenge...

Så selvom jeg er på dagpenge er der stadig alt det oven i at jeg også skal til møder og samtaler med a-kassen..

så jeg har jeg skal melde mig 2 steder en gang om måneden og så ja jobsøge og dokumentere..

nå jo jeg skal også huske at uploade ansøgning og cv både på Jobnet og a-kassens hjemmeside... for at dokumentere at jeg ikke bare selv ødelægger jobchancer med dårlig ansøgning osv...

jeg har svært ved at se fordelen i at skulle gøre det hele dobbelt når jeg stadig betaler fuld pris og ikke rigtig får noget til gengæld..

på KH så ville jeg kun skulle forholde mig til kommunen og jeg ville ikke skulle huske ekstra dokumenter konstant for at få penge at leve for...

Anmeld Citér

31. juli 2021

Wampires

My1234 skriver:

Det kan vel betale sig, fordi du er er voksent menneske, som tager ansvar for sit liv og er rollemodel for dine børn. Hvis du har a-kasse har du vel ikke behov for at være på kontanthjælp. 

Økonomisk lyder det unfair ja og vi kan sagtens blive enige om at dokumentationen er hen i vejret.

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skulle tage mindre ansvar fordi jeg kom på KH?

altså hvis jeg fik et lavt lønnet job så ville jeg ikke have råd til a-kassen hvis jeg også skulle f.eks. have råd til transport.. så ville det være enten eller...

netop når jeg har svært ved at finde overskud til bare almindelige ting i hverdagen så bliver det hurtigt frustrerende at skulle dokumentere flere steder på hver sin måde og deltage i dobbelt op af de samme møder med de samme beskeder...

Anmeld Citér

31. juli 2021

Wampires

drabo skriver:

Der er ikke noget dagpengeloft dvs der er ikke en grænse for din boligsikring selvom du er på dagpenge, der er ikke nogen gensidig forsøgerpligt og du kan få supplerende dag, hvis du finder et deltidsjob.

desuden så kan du få dagpenge uanset om du har formue, har du penge i banken kan kommunen forlange du bruger dem til at forsøge dig for indtil du har en formue under mener det er 10.000 før du kan få kontanthjælp

men medmindre du kommer fra et deltid job eller et meget lavt lønnet job eller uddannelse, så burde dagpenge satsen være mindst 4000 kr højere pr. Måned end kontanthjælp, men dagpenge udbetales for 4 eller 5 af gange så kan det måske skyldes denne udbetaling kun er for 4 uger og du derfor ikke kan se den stor forskel i beløbet, du vi så få en smule mere hver 3. Måned.

da min mand er på KH er der stadig grænse for boligsikring og der er stadig en form for gensidig forsørgerpligt hvis jeg ikke fik dimittendsatsen..

ja supplerende dagpenge, hurra det besvær gør jeg aldrig mere.. alt det ekstra papir for at få lov til at beholde halvdelen af det jeg fik i løn... nixen bixen...

da min mand er på KH så har vi ikke lov til at have formue så det vil aldrig komme til at ske...

Jeg får dimittendsatsen så derfor er min sats det samme som KH...

dagpenge udbetales ikke længere med skiftende udbetalinger men samme beløb hver måned.. medmindre du mener sygedagpenge eller barselsdagpenge for det kører stadig efter de gamle standarder.. og hvis jeg røg på sygedagpenge ville vi miste 1.000 kr pr mdr udbetalt pga de skiftende udbetalinger...

Anmeld Citér

31. juli 2021

Wampires

2skønnebørn skriver:

Du må enten være meget lavt lønnet, eller på deltid. Hvis ikke jeg var i a-kasse og dermed dagpengeberettiget , ville jeg have mistet mange penge da jeg var ledig. 
syntes faktisk ikke der er urimelige krav om at man skal søge job, når man får dagpenge. Det er med til at holde dit fokus på at få dig i job. Det er 1 gang i måneden du skal indberette og du får meddelelser om det. Så svært er det heller ikke! 
Jeg havde ydermere en lønsikring gennem min fagforening, som gjorde jeg fik ialt  80% af min løn udbetalt som dagpenge. Så for mig er det en mærkelig holdning at have at foretrække kontanthjælp når man selv kan tage ansvar og spare op til ens sikkerhed gennem a-kassen! Og, hvis man ellers kan, så må formålet jo være at komme i job så hurtigt som muligt. Der tænker jeg mulighederne for hjælp er bedre i a-kasse end på kontanthjælp.

Jeg er på dimittendsatsen derfor er det det samme...

jeg får flere penge på dagpenge end jeg gjorde som elev...

Nej det er ikke urimeligt med at skulle søge 2 job om ugen men jeg synes bare det er frustrerende at skulle melde det flere steder..

og det er da dejligt at du synes det er nemt at huske at lave det en gang om måneden men det er svært for mig at huske med min stress og familieliv.. jeg har prøvet med at få alarmer og jeg får en påmindelse når det bliver frigivet og alligevel sidder jeg nu igen og ikke har fået mine penge for når alarmen har lydt har jeg stået med 3 skrigende unger, og påmindelsen kom i mens min svigerfar var ved at blive indlagt...

og så er det bare ikke lige at smide alt og hoppe på computeren for at skulle åbne hjemmeside, logge ind, tjekke ja de må gerne vide at det er mig, så finde det rigtige menupunkt, så vente 10 minutter førend det kommer frem, så klikke på kortet, så vente igen og så håbe på at serveren ikke er overbelastet så jeg bliver smidt af og skal starte forfra...

jeg ser det ikke som en opsparing når jeg stadig skal betale til den i mens jeg får dagpenge..

Jeg har ingen hjælp fået i a-kassen som jeg ikke også har fået i jobcenter...

faktisk fik jeg mere hjælp da jeg var på KH end jeg gør nu på dagpenge da kommunen er mere motiveret for at hjælpe en hvis det er dem selv der skal betale...

Anmeld Citér

31. juli 2021

Wampires

Charl90 skriver:

Hvis man er formuende skal man klare sig selv hvis ikke man har sikret sig med en a-kasse. 

Vi kommer ikke til at have formue da min mand er på KH...

Anmeld Citér

31. juli 2021

AnoMor

Wampires skriver:

Jeg skal stadig en gang om ugen MINDST tjekke jobopslag og lave 2 ansøgninger om ugen OG huske at tilføje det joblog på Jobnet for ellers bliver jeg registreret som en der ikke lever op til de krav der er for at få dagpenge...

Så selvom jeg er på dagpenge er der stadig alt det oven i at jeg også skal til møder og samtaler med a-kassen..

så jeg har jeg skal melde mig 2 steder en gang om måneden og så ja jobsøge og dokumentere..

nå jo jeg skal også huske at uploade ansøgning og cv både på Jobnet og a-kassens hjemmeside... for at dokumentere at jeg ikke bare selv ødelægger jobchancer med dårlig ansøgning osv...

jeg har svært ved at se fordelen i at skulle gøre det hele dobbelt når jeg stadig betaler fuld pris og ikke rigtig får noget til gengæld..

på KH så ville jeg kun skulle forholde mig til kommunen og jeg ville ikke skulle huske ekstra dokumenter konstant for at få penge at leve for...

Jeg kan sagtens følge sig. Uden tvivl. Men sådan hårdt sagt. Så ved at være på kh så er det os andre der skal betale for din dovenskab fordi du synes det er besværligt. Ikke ment så hårdt som det lyder
så bliv på a kassen. 

Anmeld Citér

31. juli 2021

Sprit25

Overhovedet ikke mere hjælp..

hvad ekstra hjælp skulle jeg få fra a-kassen når det er jobcenter=kommunen der sætter gang i diverse jobsøgningskurser??

Jeg har i hvert fald ikke fået noget som helst fra a-kassen endnu...

Jeg er dimittend så derfor er det samme sats som kontanthjælpen...

Rettede lige mit svar, kan se det er det samme ja. Men så undgår du kontanthjælpsloftet, forsøger pligt osv. Men altså hvis du syntes det er træls, så meld dig da ud? 

Jeg får mulighed for kurser ang ansøgninger, samtaler osv. Jeg får feedback på ansøgninger osv 

Anmeld Citér

31. juli 2021

My1234

Wampires skriver:

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skulle tage mindre ansvar fordi jeg kom på KH?

altså hvis jeg fik et lavt lønnet job så ville jeg ikke have råd til a-kassen hvis jeg også skulle f.eks. have råd til transport.. så ville det være enten eller...

netop når jeg har svært ved at finde overskud til bare almindelige ting i hverdagen så bliver det hurtigt frustrerende at skulle dokumentere flere steder på hver sin måde og deltage i dobbelt op af de samme møder med de samme beskeder...

Du efterspurgte argumenter i mod. Mit handlede om ansvarlighed. Hvis du synes det er mere ansvarligt at være på kontanthjælp end dagpenge, så er det da bare det du skal gøre. 

Held og lykke med jobjagten, hvis altså det er det der er dit mål. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.