Hvorfor vælge a-kasse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. august 2021

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
My1234 skriver:

Du efterspurgte argumenter i mod. Mit handlede om ansvarlighed. Hvis du synes det er mere ansvarligt at være på kontanthjælp end dagpenge, så er det da bare det du skal gøre. 

Held og lykke med jobjagten, hvis altså det er det der er dit mål. 

Det er ikke mere ansvarligt med det ene fremfor det andet..

det er mit argument jeg prøvede at forklare...

Mange tak, ja jeg håber en dag at finde noget der ikke får mig til at ryge ned med stress eller forlanger at jeg skal odds'e med min families helbred...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2021

BG17

Profilbillede for BG17

Hvilken a-kasse har du? 

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

Mor11 skriver:

1: i regner vel ikke med at din mand skal være på kh for evigt? Han skulle vel gerne komme videre ud af det system på et tidspunkt og så kan i have opsparing/formue.

2: du er på dimmitendsats. Det er en lav sats ja, fordi du ikke har arbejdet endnu. Så snart du kommer i job og er berettiget fuld dagpenge, er beløbet du er berettiget til, jo et helt andet.  

Du får det næsten til at lyde som om at jeres nuværende jobsituation er tiltænkt til at være permanent. a-kassen vil altid være en forsikring som du først får noget ud af på sigt. Måske. Det er jo ikke sikkert du nogensinde bliver ledig igen når du først kommer i job. Men sådan er det jo med alle forsikringer. man har dem, fordi ting KAN ske. Og så vil det være røv og nøgler hvis du om 4 år har haft et godt job og sparet penge op (fordi din mand forhåbentlig også er ude af kh til den tid og i derfor kan have penge stående), og så pludselig mister jobbet og er tvunget til at leve af din opsparing. Så vil din a-kasse være pengene værd! 

Og som en anden siger, der er også noget solidaritet og selvstændighed i at betale sin del. Tænk hvis ingen betalte til a-kasserne, så skulle staten alene finansiere udbetalingerne til alle ledige. Det ville godt nok blive dyrt. Men det er selvfølgelig nemt at lukke sig om sig selv og kun se hvad der vil være til egen personlige vinding men igen, det er ikke særlig langsigtet ift at satsen ændrer sig når du først har været i job.  

1. jo desværre for de nægter at indse at han er for syg til arbejde så indtil nu er det 12 år på KH efter ikke at kunne få forlænget sygedagpenge da forrige kommune snød med nogle datoer så de efter 2 års kamp fik ret i ankenævnet...

2. Ja det er rigtigt og jeg prøver virkelig også at holde håbet oppe om at en dag så lykkes det at finde et job jeg kan klare i mere end 3 måneder før jeg ryger ned med stress igen...

og ja lige nu føles det ret permanent med vores situation...

først blev jeg udlært i kontor i 2009, fandt intet arbejde, røg ud af dagpenge og på KH... fik mulighed for et forløb med jobcoach der hjalp mig med at genfinde noget selvtillid og se alt det jeg kunne fremfor alt det jeg ikke kunne.. efter det forløb fik jeg mulighed for at afprøve slagtervejen pga lang ledighed.. jeg kæmpede med flere omgange stressnedture og skift af elevplads indtil jeg i 2019 endelig i det mindste fik bevis for lidt mere end grundforløbet.. og ja så sidder jeg nu her igen som dimittend og kan ikke rigtig finde ud af hvad vej jeg skal nu..

jeg er for gammel til at kunne blive tilknyttet en jobcoach igen og jeg har ikke råd til at sygemelde mig og starte forløb med stresscoach..

så ja jeg søger men meget sparsomt for jeg prøver virkelig at læse i mellem linjer for at undgå endnu et miljø hvor jeg går ned...

man betaler altså stadig det samme i skat selvom man er på KH så jeg forstår ikke den holdning med at det er mindre solidarisk at være på KH end a-kasse..

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

Lje skriver:

Men planen er vel ikke, at hverken du eller din mand skal være på kontanthjælp eller dagpenge på dim.sats for evigt? Planen er vel et job og dertil opsparing på sigt? I så fald vil du få udfordringer ved eventuel senere ledighed hvis du melder dig ud. Samtidig bliver du ekstrem sårbar overfor eventuelle politiske ændringer i kontanthjælpen hvis du sætter din lid til den.

Og så synes jeg egentlig, det er samfundsnas, at vi andre skal betale for din kontanthjælp, når du har mulighed for at *forsikre* dig ved at betale til din a-kasse og dermed få ydelser den vej. 

Det lyder dog til, du har en lidt sløj a-kasse hvis ikke de har sat gang i noget til/for dig? Der er ekstra fokus på netop at få nyuddannede igang. Har du spurgt dem om, hvad planen er? Herunder hvad DU - ifht. deres erfaring - kan gøre for at stå bedre på jobmarkedet? 

Og så er det altså en minimal indsats, at skulle indtaste data flere gange mod at få sine dagpenge. Nuvel - det lyder pudsigt, at din a-kasse ikke har smartere IT-løsninger, så alt ikke skal indtastes dobbelt. Ydelseskort skal sendes ind 1 gang om måneden. Der er lovkrav. Men ærligt talt: du har 37 timer om ugen svarende til mindst 140 timer om måneden til at indtaste info og søge jobs. Og cirka 8 hele døgn til slut på måneden til at sende ydelseskort ind. Det bør du kunne nå. På trods af familiære udfordringer og tre skrigende børn. 

Held og lykke med jobsøgningen. 

Vh.

Nej planen er ikke dimittendsats til mig for altid..

jeg drømmer virkelig om at finde den rette hylde og få et arbejde jeg kan klare...

der kommer aldrig til at være en større opsparing da min mand aldrig kommer ud af KH desværre.. de nægter at give ham førtidspension selvom han de sidste 12 år har været i udredning der blot har gjort ham mere syg...

Jeg synes virkelig det er svært at se hvorfor man nasser ved KH??? jeg betaler jo stadig den samme skat til samfundet og det samme moms når jeg handler..???

Jeg har prøvet selv at sætte gang i noget med jobcenteret og jeg havde faktisk en plan om videreuddannelse.. men jeg efter jeg fik afprøvet bare en brøkdel af hvad uddannelsen ville kræve kunne mærke at jeg ikke er klar til det.. jeg har stadig for meget stress og angst...

jeg kan ikke stå bedre medmindre jeg finder ny elevplads og fortsætter til jeg får mit speciale.. det er ikke en mulighed for mig.. jeg kan ikke mere butik.. bare tanken om det giver mig hjertebanken og kold sved...

Jeg ved godt det for mange er en minimal indsats.. men det er meget for mig.. det er ikke dobbelt hos a-kassen men at jeg både skal gøre det hos a-kassen og hos jobnet..

ja jeg ville kunne nå det hvis jeg havde overskuddet til rent faktisk at huske det også.. Jeg har nu forsøgt at sætte endnu en alarm til at hske mig på det...

mange tak :)

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

Altea skriver:

Hvis A-kassen ikke har foreslået dig noget som helst, så ville jeg tage fat i dem og høre hvad de kan bidrage med - du har også en interesse i hurtigt at komme i beskæftigelse, så længe din uddannelse er ny.

Dén tid du har brugt på studie, er vel også mulig at bruge på jobsøgning/indberetning nu? Sæt det i system, så du fx har to aftner om ugen, når ungerne er puttet, til at få styr på det, så du altid er foran.

Når du får et job, skal du huske at fagforening/a-kasse er fradragsberettiget. Du betaler jo stort set kun det halve af hvad du ser… Så det tænker jeg fint alle kan have råd til, og du står jo langt bedre ved evt ny ledighed.

Dine døre står åbne - der er virkelig mangel på arbejdskraft i rigtig mange grene af DK , så giv den gas med jobsøgning, og sørg for selv at komme ud af det registrerende system

Jeg mangler specialet i min uddannelse hvorfor det er svært at komme videre.. jeg kan også mærke at jeg ikke er klar til videreuddannelse sådan som jeg har det lige nu...

studie var arbejde og gav mig stress og angst som jeg stadig kæmper med at komme igennem...

jeg prøver virkelig at lave systemer som du foreslår men der opstår bare altid alt muligt uforudset og hvis jeg ikke kan holde den plan jeg har sat så kan jeg ikke overskue på stående fod at skulle lave en ny plan der er tilpasset det nye..

ja der er mangel men der er mangel på dem med erfaring.. det er super svært at komme ind hvis man ikke har erfaring med sig...

også selvom man hele tiden hører at de mangler mennesker alle steder næsten...

jeg jobsøger, men med forsigtighed da jeg ikke ønsker endnu en nedtur..

jeg har ikke råd til at blive sygemeldt.. hvis jeg kom på sygedagpenge ville vi miste 1.000 kr udbetalt i snit hver måned pga den måde de udbetaler på.. og med 4.000 kr at leve for efter regninger så er det meget at miste.. ellers ville jeg gerne sygemeldes og have et forløb med en stresscoach og en psykolog/psykiater så jeg kunne få det bedre mentalt og derved bedre kunne klare at fastholde et arbejde når jeg fik et...

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

SØS skriver:

Men det skal din mand da forhåbentlig ikke være altid? 

jo indtil han måske en dag får førtidspension eller almindelig pension..

han er psykisk syg og kommer aldrig til at få det bedre.. han er afprøvet i 12 år der bare har forværret hvordan han har det.. sidste omgang var hans sagsbehandler og mentor og psykiater ellers sikker på at han ville få det anerkendt.. men nej..

så det er virkelig op ad bakke når det også meget er mig der står med kontakten for ham pga hans sociale angst og han har dage hvor han ikke kan rumme andre mennesker end os herhjemme...

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

Tullemoar skriver:

Hvilken A-kasse har du? Det lyder mærkeligt, at du skal registrer det dobbelt.

men ja, det lyder til du skal have fat i din a-kasse, så de kan hjælpe dig mere, for det kan de sagtens  

Det er hårdt at være ledig psykisk. Men jeg ved også, det handler om, at sætte det lidt i system og være struktureret.

Jeg har NNF...

jeg er rigtig glad for min fagforening hos dem.. de har været kanon støtte og hjælp igennem hele min uddannelse.. uden dem var jeg ikke kommet igennem overhovedet...

med dobbelt mener jeg at jeg både skal registrere det hos a-kassen og jobnet.. synes det er fjollet at det ikke snart bare laves til et fælles system for alle ledige og så kan dem der skal kigge få adgang..

det er rigtig hårdt psykisk.. jeg har været her mange gange før desværre... jeg har stadig stress med angstanfald fra sidst jeg var i arbejde som også var min uddannelse...

jeg prøver at lave systemer.. men jeg vælter hurtigt hvis der sker uforudsete ting... og det gør der tit i vores lille hjem...

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

KmLarsen1 skriver:

Det kan også være, at du skal skifte a-kasse. De kan jo meget forskelligt og har forskelligt fokus alt efter branche, uddannelse osv. Nogle er nok mere rent udbetaling og ikke så meget til hjælp. Så måske du skal se, om der er en a-kasse som passer mere til din uddannelse og som har bedre tilbud.

Jeg tog flere kurser (webinar, det var under corona) hos min a-kasse, og der var vejledning på ansøgninger, karrieresamtaler (frivilligt selvfølgelig). Hvis der ikke havde været corona så havde de også lokaler, som man kunne komme og benytte til at få et fællesskab og sparring med andre. Så jeg synes, at jeg fik god hjælp og sparring. Og jeg skulle i øvrigt ikke uploade to steder, a-kassen trak automatisk informationerne fra jobnet

Jeg har ikke mod på at skifte..

jeg har a-kasse og fagforening samme sted..

Jeg kan få 6 ugers selvvalgt kursus, hvor jeg har valgt at få genopfrisket min kontor...

Jeg tror ikke at min a-kasse kan hente fra jobnet.. jeg ved det faktisk ikke, jeg ved bare at jeg har fået af vide at jeg skal uploade ansøgning og c.v til a-kassen...

men jeg startede også med et andet udgangspunkt om at jeg vidste hvad jeg ville og det har jeg måtte opgive da jeg stadig har stress..

Anmeld Citér

1. august 2021

Wampires

BG17 skriver:

Hvilken a-kasse har du? 

NNF...

elsker min fagforening hos dem...

og har da fået en sød kontakt i a-kassen men der bliver henvist til at de ikke har noget og jeg skal kontakte jobcenter for sparring...

Anmeld Citér

1. august 2021

Sprit25

Wampires skriver:

Jeg er stadig ramt af loft og forsørgerpligt da min mand aldrig kommer af KH..

jeg kan ikke melde mig ud nu da jeg jo så står uden indtægt...

Jeg har stadig krav på kurser gennem jobcenteret.. og jeg får ikke feedback på ansøgninger fra a-kassen... eneste kontakt jeg har med dem er når de laver det månedlige tjek at jeg stadig søger job...

Ville da elske hvis min a-kasse kunne være sparringspartner i forhold til fremtiden men der er bare ikke noget hjælp at hente.. jeg bliver henvist til at det er jobcenteret der skal håndtere det og de sender mig bare på standard jobsøgningskursus...

Jeg bliver hård nu. Rigtig hård, og det må du på forhånd undskylde. Men udfra alle dine tråde virker du som typen, der ser flere problemer end løsninger. 

Du er utilfreds med din akasse, men gør intet. Du er utilfreds med du er for syg, men forsætter. 

Jeg ved godt systemet ikke er sort og hvidt og at du, helst, skal være rask for at være syg. 

Men du er nødt til at tage ansvar nu. Sygmeld dig, blive visiteret til flex også find ud af, hvor meget du kan

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.