Ostespisning under graviditeten!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. oktober 2009

Vingummien

Vidste så slet ikke at der var regler ved ost også hehe.

Jeg spiste da som jeg plejer af sot da jeg var gravid. Altså alt det jeg har fundet ud af efter jeg har fået ham, ja så burde han slet ikke være til den dag i dag

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2009

LauraLW

Mad
Risikoen for at visse fødevar kan skade fostret er meget lille. Alligevel bør man vare sig for listeria-bakterien. Hvis en gravid kvinde får listeriose tidligt i graviditeten, kan infektionen forårsage abort. Senere i graviditeten kan den forårsage for tidlig fødsel/dødfødsel. Listeria-bakterien kan findes i upasteuriseret mælk, smøreoste, brie og camembert, pateer og i råt kød specielt lam og gris, og rå fisk. Også mad, der først er opvarmet og dernæst afkølet, bør undgås. Den kan også findes i jord.

Dette er fra helsenyt, men har læst det samme flere steder. Undersøgte det nemlig også i starten af min graviditet, da jeg er glad for brie. - Spiser det, men sikre mig at den er pasteuriseret.

Laura

Anmeld

26. oktober 2009

Ansemusen

Det glder ikke feta, feta er ikke en blød ost og er pastauriseret! I hvert fald de fleste af dem og det kan man jo tjekke på pakningen. Ægte parmesan er ikke pastauriseret, mens Grana Padano er, og den er jo også en slags parmesan bare fra et andet område og et par andre små nørdede ting der er anderledes.

Blåskimmel og brie er ligeledes udelukket, som mange skriver.

Jeg er så blevet i tvivl om hvorvidt fx. gorgonzola på pizza er okay, da det jo er opvarmet? Det er ikke kun pga. listeriabakterier (som jo dræbes ved en bestemt temperatur) men også pga. selve svampen i osten som gør den 'forbudt' og aner ikke om den også dør eller det farlige bliver ødelagt ved opvarmning. Nogle der har forstand på det? En kemi-nørd måske? Ellers må jeg spørge min Far og så vender jeg tilbage!

Anmeld

26. oktober 2009

Nybagt mor

Må indrømme at jeg nu bliver helt nervøs...

Har da spist brie flere gange, puha...

Anmeld

27. oktober 2009

LauraLW

kommende-mor skriver:

Må indrømme at jeg nu bliver helt nervøs...

Har da spist brie flere gange, puha...

Jeg synes jeg har oplevet, at de fleste brie du kan købe i de danske supermarkeder er pasteuriseret, så jeg ville ikke være voldssomt bekymret.

Anmeld

27. oktober 2009

MaleneG

Altså nu bliver jeg simpelthen nødt til at spørge..

I skriver at man skal holde sig fra bløde oste, dog er det helt okay at spise pastauriseret oste.

Men må man så overhovedet spise sådan noget som rejeost, den leende ko mm?  Nu har jeg proppet munden fuld af det hele graviditeten igennem.

Anmeld

27. oktober 2009

Valle81

Hold da helt op, altså jeg fatter simpelthen ikke alt det her med må man spise dit dat og dut.

Det ender med at vi kun må drikke kogt og nedkølet vand og leve i en lufttæt bobbel i 9 måneder Og når vores børn bliver født skal det foregå i isolation hvor de skal skal være i laaaaang tid, fordi de ingen antistoffer har dannet gennem graviditet til at modstå  et liv i den virkelige verden, men brieost, cola, og Toms frøer

Sorry, men gud hvor jeg synes det hele er en smule hysterisk 

Knus Christina

20+1

Anmeld

27. oktober 2009

oo

Valle81 skriver:

Hold da helt op, altså jeg fatter simpelthen ikke alt det her med må man spise dit dat og dut.

Det ender med at vi kun må drikke kogt og nedkølet vand og leve i en lufttæt bobbel i 9 måneder Og når vores børn bliver født skal det foregå i isolation hvor de skal skal være i laaaaang tid, fordi de ingen antistoffer har dannet gennem graviditet til at modstå  et liv i den virkelige verden, men brieost, cola, og Toms frøer

Knus Christina

20+1

det er du i din gode ret til at syntes, men når nu der findes forholdsregler man kan følge, så er det da tosset at skide højt og flot på dem.

jeg kan kun sige, at efter at have kæmpet i snart 3 år og været igennem 5 fertilitetsbehandlinger, der tager jeg disse ting meget alvorligt. det kan da godt være, at hvis man bliver gravid i en håndevending, at man så ikke når at tænke voldsomt meget, men når man har så meget tid INDEN graviditeten rent faktisk indtræffer, så gør man!

ja sorry...jeg er bare lidt træt af kommentarerne om at vi er hysteriske når vi bare gerne vil gøre det bedste vi kan

Anmeld

27. oktober 2009

Tulle28

Caroline86 skriver:

jeg har fået at vide man bare skal holde sig fra skimmeloste og oste lavet på upast. mælk. ellers skulle det være ok. Jeg var nemlig bekymret omkring feta og brie, som jeg rigtig godt kan lide! Fik at vide det måtte jeg gerne spise, så længe jeg sikrer mig at det er past. mælk - generelt er det dog en god idé at holde sig fra gedeost, med feta skulle altså være ok!

knus Caroline

Hvorfor skal man holde sig fra gedeost Caroline?

Knus Tulle

Anmeld

27. oktober 2009

Diana...

Valle81 skriver:

Knus Christina

20+1

Åhh hvor giver jeg dig ret altså.

Alt med måde. 

Knus Diana

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.