Må jeg have lov til at spørge om du har haft et forhold til din mor - både som barn og voksen og hvordan det har påvirket dig? Hvad kunne du tænke dig skulle være anderledes? Eller det jeg mener er, hvad du tror, at du ville have haft brug for som barn med en psykisk syg mor? for jeg tænker, at min søn nok vil have brug for noget lignende. Ikke at alle har brug for det samme.
Det er ikke alt jeg husker fra min barndom, måske af gode grunde. Men jeg skal svare så godt jeg kan og du skal bare spørge.
Jeg har altid, og har stadig kontakt med hende. Jeg har altid haft et (meget) tæt forhold til mine bedsteforældre, og været det barnebarn, som så dem mest. De er som mine nr 2 forældre.
Efter bruddet, min mors indlæggelse på 6 måneder på den lukkede (jeg besøgte hende 1 gang, hun var alt for væk på piller til at jeg brød mig om det. Mine andre søskende kom flere gange) så kom hun ud i egen bolig. Forsøgte at fortsætte på arbejdsmarkedet som hun elskede og levede for, men var jo helt ødelagt psykisk så det kørte hende ned. Jeg boede hos hende der. Hun havde egen bolig i et års tid. Hun var ikke rask, langt fra, og jeg var ikke stor nok til helt at forstå det. Jeg begyndte at komme/og sove mere og mere hos mine bedsteforældre efter skole, som så kørte mig i skole dagen efter. Min mor knak nakken på at være syg og arbejde samtidig. Og her sker det så at det slår klik igen. Hun bliver indlagt i et bofællesskab og bor sammen med en masse andre. Ca 2 års tid, jeg husker det ikke helt. Her kommer vi og besøger hver 2 weekend som jeg husker det. Vi savnede hende og hyggede os hos hende. Men man kan stadig mærke, at hun ikke er som andre forældre. De andre beboere var super flinke, personalet var søde og man spiste mad sammen allesammen.
Da det sker at hun ryger i bofællesskab og mister sin lejlighed, er det helt naturligt, at jeg bor fast hos mine bedsteforældre (mine andre søskende er hos min far som bor i nærheden og som jeg ser jævnligt, men adresse er hos bedsteforældre og der er jeg mest da min far ikke har plads til os alle i sin bolig)
Jeg bor hos dem i et par år før jeg igen flytter sammen med min mor fast i hendes lejlighed. Så hun bor faktisk i egen lejlighed igen i noget tid før jeg flytter ind.
Hun er stadig ikke frisk eller rask. Sover meget, får en masse medicin så hun er ved at falde i søvn i vågen tilstand og brænde sig selv af med cigaretter om morgenen og natten når hun står op for at ryge.
Jeg bliver teenager og vi skændes en del. Mine hormoner flyver rundt og hun kan med nogle af sine sygdomme ikke regulere sine følelser eller helt situationsfornemme (borderline).
Jeg flytter hjemmefra i en alder af 15-16 år og kommer jævnligt og ser hende og den anden vej rundt. Idag er det 15 år siden jeg flyttede hjemmefra. vi bor tæt og hun er en mor man kan sige alt til. Hun støtter altid en. Hun har altid ville give os hele verden hvis hun kunne. Hun er en skøn mormor men overskuddet er ikke stort. Særligt da mine børn var mindre og skulle passes. Hun VIL så gerne og er ikke typen som siger nej, så man må lige fornemme hvordan hun har det. Hun ser gerne at man bestemt ikke kommer for sent hvis man har en aftale om, hvornår børnene skal hentes igen, hvilket er helt fair. Dette er dog kun når hun ikke er så frisk. Nu er mine børn større så det er ikke et problem. Hun kan have perioder med mindre overskud. Middagslur tager hun stadig altid. Hun er nok manisk. Når hun er glad er hun rigtig glad, spontan, "barnagtig" i nogle beslutninger osv men jeg elsker hende og har igennem mange år lært hende at kende med sin sygdom. Jeg ved, hvad jeg kan sige til hende og hvad hun måske ikke kan håndtere (meget dårlige ting og uvenskab gør hende dårlig og hun er ikke god i de situationer, men så går jeg bare til en anden). Jeg elsker hende virkelig selv om min barndom har været lidt rodet. Jeg har aldrig været i tvivl om at hun ville os, elskede os og hadet sine dæmoner. Til trods for at hun aldrig har kunne sige at hun elskede os. Men det kommer fra hendes barndom. Jeg har altid mærket den på alle andre måder og jeg kan altid regne med hende.
Min situation er nok en del anderledes. Men hvis jeg ikke havde hende så havde jeg virkelig manglet hende. Jeg bruger hende så meget og der går ikke en uge uden at vi snakker. Jeg smutter forbi hebde spontant og vi kører ud og ordner æriender. Jeg hjælper hende og kører hende altid når hun har brug for det, for hun er bare en man ønsker at være der for som hun er den anden vej. Har hun dårlige perioder så ved jeg også det, men de vender jo igen.
Din søn ønsker kontakt med dig og savner dig. Han er ikke "dum" og ved godt, at du ikke er frisk. Du kan som sagt hjælpe ham med at sætte endnu flere ord på så han forstår hvordan du har det. Lige nu vil han dig rigtig gerne, og skulle du være for syg til ikke at give ham det, han har brug for, så havde han taget afstand som jeg selv gjorde da min mor var på den lukkede.
I kan stadig nå og få så fint et forhold, og fremtidigt forhold til kommende børnebørn (det er svært at se nu, men jeg står selv i det med min mor, så det gælder mig naturligt at nævne).
Så længe sy giver ham kærlighed og omsorg, om det så er i mindre doser end hvad "ikke syge forældre" kan give, jamen så har du stadig en søn som virkelig holder af dig og ønsker det fra dig, du kan give. Hun har også oplevet dig syg (hvis jeg må skrive sådan) i hele sit liv, det er for ham en fordel. Han vil hurtigere lære den del af dig og kende, og vide hvornår du er oppe eller nede, om han skal træde varsomt eller om du er helt på toppen den dag. Tro mig. Børn og unge mennesker lærer hurtigt at aflæse sine forældre.
Hvordan det har påvirket mig- det er svært at vide når jeg ikke har prøvet andet. Men som din søn så havde jeg også nogle gode bedsteforældre og en far som ville mig det bedste. Jeg har nok "bare" fået en større forståelse for psykisk sygdom. Min partner idag lider af depression hvorfor jeg har kunne trække meget på min erfaring fra min mor. Psykisk lidelse bliver af mange set ned på og bliver misforstået som noget farligt. Jeg er glad for mit kendskab til det. Jeg ville da ønske, at min barndom var meresom mange andres, men jeg ville på ingen måde være min mor foruden. Så hvis jeg kunne have sluppet for nogle af de her oplevelser, hvis jeg ikke havde haft kontakt med hende, så havde jeg valgt at leve med oplevelserne, for manglet af min mor havde ikke været det værd. Hende vil/ ville jeg ikke undvære 
Jeg ved ikke, om det overhoved var til hjælp. Men stil gerne flere spørgsmål, hvis du skulle sidde inde med nogle