Janey skriver:
Nu er det ikke mig, du har citeret, men jeg vil gerne svare på det. Jeg er helt enig i, at minkerhvervet skulle lukkes, men jeg er meget uenig i måden, man gjorde det på. Man kendte til mutationen allerede om sommeren og kunne have gjort noget allerede der for at skaffe lovhjemmel. I stedet vælger man at bryde grundloven og lukke erhvervet i al hast i oktober og på en virkelig uskøn måde, hvor loven brydes flere gange af både regeringen og politiet. Man havde masser af tid til at gøre det på en ordentlig måde og respektere de love og regler vi har her i Danmark.
Som sagt minkerhvervet skulle helt sikkert væk, men jeg er chokeret over, at befolkningen er ok med, at grundloven brydes bare fordi, det er et erhverv, man ikke bryder sig om, det gik ud over. Når det er ok at bryde grundloven denne gang, så er det vel også næste gang af hensyn til sundheden, når det kommer til at gå ud over en mere populær befolkningsgruppe.
Omrking splittelsen så ser jeg den også. Naturligvis er det mest online lige nu, da man jo ikke kommer så meget ud, men folk er godt nok hurtige til at svine andre til i meget grove vendinger, hvis man enten ikke burer sig nok inde efter deres mening eller fra den anden side bliver der svinet til, hvis man blindt følger Mette. Jeg synes, tonen er blevet endnu grovere end tidligere. Man hører også talrige eksempler på folk, der bliver svinet til, hvis de ikke bruger mundbind selv om de er undtaget. Folk, der slår andre, kører indkøbsvogne ind i andre, hvis de mener folk er kommet for tæt på dem.
Min veninde er ikke længere på talefod med hendes forældre, da de ikke kunne acceptere hinandens synspunkter på, hvordan man skal opføre sig under coronaen. Og samme historie har jeg hørt fra andre familier
Jeg er ikke enig i, at minkerhvervet skulle lukkes, hvis der ikke havde været corona (det er heller ikke sikkert, at det er det, du og andre mener).
Men nu kom coronaen jo. Vi er i hvert fald enige om, at måden, det blev gjort på, slet ikke var ok. Som du skriver, så havde der været rigelig tid til at få en lovhjemmel på plads. Og det gik så stærkt, at man nu nogle steder står med et muligt miljøproblem p.gr.a. det sted, minkene er gravet ned. Det var noget værre rod. (Grund)loven skal overholdes, uanset om man er rød eller blå, og om man hedder Mette Frederiksen eller Inger Støjberg. Og den skal overholdes, uanset hvilket erhverv, der er tale om.
Men ellers er jeg tryg ved nedlukningen af samfundet.
I forhold til dit spørgsmål TS. Nej, jeg er ikke ved at knække over det, men kan godt forstå, at mange er det. Jeg er desværre ledig, og coronaen har ikke gjort det nemmere at finde et job. Men selve nedlukningen kan jeg godt rumme. Jeg trives godt i mit eget selskab og har bl.a. fået læst en masse bøger og gået mange ture.
Men jeg glæder mig som mange andre til at få et mere almindeligt liv tilbage og til at kunne se mine venner og veninder igen.