indkøb og hosten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. marts 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Folk vil have meget forskellige meninger om dette. Personligt vil jeg vil sige nej. Ikke kun for din egen skyld men også for alle andres skyld.

Nu har jeg kun lige skimmet svarene, så undskyld hvis der er et lignende svar. 

Der er et par muligheder for levering af varer. Vigo (Rema 1000), som er private der vælger at hjælpe. Nemlig og Coop Mad. 

Bilkatogo som flere har skrevet er jo hvor man henter selv, dog uden kontakt. De ovenstående kan alle stille varerne foran døren, så du ingen kontakt skal have med nogen.

Vi skal passe på hinanden, og når du er syg så er det immunforsvar svækket, så du vil have nemmere ved evt at kunne få hevet coronavirus til dig.

Ekstra info: hvis du har brug for håndkøbsmedicin eller receptmedicin, så findes der også et par stykker som levere, med24, apopro, webapoteket, apotekeren, dinapoteker og sidst men ikke mindst dit nærmeste apotek, levere direkte til døren, det er noget af det nemmeste, du ringer til apoteket, siger hvad du skal have, hvilket tidspunkt det skal leveres og så kommer der en chauffør med det direkte til dig, du kan betale med m MobilePay mv.

Håber du finder en løsning og ikke risikere at smitte andre selv med en almindelig forkølelse hvis det altså er det du har, eller at blive smittet med noget værre selv.

jeg bestiller altid kød og langtidsholdbare varer (f.eks. mel, sukker, hakket tomater, saft) fra COOP til en hel måned og så går jeg i Netto efter mælk, smør for så behøver jeg kun at handle en gang om ugen - hvis ikke hveranden uge - men diskussionen med naboen var mere om jeg måtte gå i Netto da jeg opdagede at jeg ikke havde mere mælk.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. marts 2020

ønskebørn74

Janey skriver:

Der er ikke lavet en lov om, at man ikke må gå handle, hvis man hoster. Der er sat en række begræsninger for vores frihed, men den er ikke så vidtgående, at man ikke må gå ud med hoste. Slet ikke når man allerede er tjekket af læge. Det er anbefalet at man går i karantæne, men det er ikke et lovkrav, så længe man ikke er testet positiv for corona.

Det er et krav

Anmeld Citér

21. marts 2020

Anonym

Det er ikke et krav at blive hjemme fordi man hoster... Altså der er ikke en lov om dette. 

MEN den eneste grund til at de ikke har lavet den lov, og dermed udgangsforbud (vi taler Italiens niveau her) er fordi de håber på at folk tænker selv, og bliver inde medmindre det er strengt nødvendigt (som Mette mor selv sagde). En liter mælk er ikke nødvendigt, og det bliver det aldrig. Så nej... Du burde blive hjemme.

Jeg ved ikke hvorfor det er så svært for folk at gennemskue hvad det her handler om? Forstår I ikke alvoren? Eller er det for dystert for jer?

Det her bliver kun værre, fordi folk tror at de har argumenterne iorden vedr. deres egne handlinger. Legeaftaler, familiebesøg, småindkøb, fødselsdage, mødregrupper, familieudflugter m.m. ER IKKE STRENGT NØDVENDIGT. Så stop det dog. Og jer der konstant be'r om evidens fra alle der prøver at råbe op om alvoren skulle ærlig talt skamme jer.

At købe mad er vigtigt, men det kan gøres på mange måder. Bl.a. har Røde Kors lavet en ordning med frivillige der kan købe ind for dig (den her var til jer der altid bruger argumenter som: "jamen nu er det jo ikke ALLE der har bil", "det kan man i hvert fald ikke i lige præcis det her mudderhul jeg bor i", "jeg kender INGEN mennesker på planeten" osv osv.). 

Hvis I gad, så fandt i løsninger... Også på hvordan man overlever uden en liter mælk indtil næste gang der bliver leveret mad.

Det blev langt... Men hoooold nu op der er mange diskussioner alle vegne.. Jeg mister virkelig troen på at danskerne kan komme nogenlunde ud af det her, netop på grund af manglende forståelse.

Anmeld Citér

21. marts 2020

ønskebørn74

Anonym skriver:

Det er ikke et krav at blive hjemme fordi man hoster... Altså der er ikke en lov om dette. 

MEN den eneste grund til at de ikke har lavet den lov, og dermed udgangsforbud (vi taler Italiens niveau her) er fordi de håber på at folk tænker selv, og bliver inde medmindre det er strengt nødvendigt (som Mette mor selv sagde). En liter mælk er ikke nødvendigt, og det bliver det aldrig. Så nej... Du burde blive hjemme.

Jeg ved ikke hvorfor det er så svært for folk at gennemskue hvad det her handler om? Forstår I ikke alvoren? Eller er det for dystert for jer?

Det her bliver kun værre, fordi folk tror at de har argumenterne iorden vedr. deres egne handlinger. Legeaftaler, familiebesøg, småindkøb, fødselsdage, mødregrupper, familieudflugter m.m. ER IKKE STRENGT NØDVENDIGT. Så stop det dog. Og jer der konstant be'r om evidens fra alle der prøver at råbe op om alvoren skulle ærlig talt skamme jer.

At købe mad er vigtigt, men det kan gøres på mange måder. Bl.a. har Røde Kors lavet en ordning med frivillige der kan købe ind for dig (den her var til jer der altid bruger argumenter som: "jamen nu er det jo ikke ALLE der har bil", "det kan man i hvert fald ikke i lige præcis det her mudderhul jeg bor i", "jeg kender INGEN mennesker på planeten" osv osv.). 

Hvis I gad, så fandt i løsninger... Også på hvordan man overlever uden en liter mælk indtil næste gang der bliver leveret mad.

Det blev langt... Men hoooold nu op der er mange diskussioner alle vegne.. Jeg mister virkelig troen på at danskerne kan komme nogenlunde ud af det her, netop på grund af manglende forståelse.

Så enig med dig. Men når de mister en af deres bedsteforældre til den lortesygdom, finder de nok ud af de tog fejl. Og så må vi andre have medfølelse for den døde og være taknemmelige over at vi andre passede på vores. 

Anmeld Citér

21. marts 2020

Tommelise

Anonym skriver:

jeg bestiller altid kød og langtidsholdbare varer (f.eks. mel, sukker, hakket tomater, saft) fra COOP til en hel måned og så går jeg i Netto efter mælk, smør for så behøver jeg kun at handle en gang om ugen - hvis ikke hveranden uge - men diskussionen med naboen var mere om jeg måtte gå i Netto da jeg opdagede at jeg ikke havde mere mælk.

Men var det så svært at spørge pågældende nabo, om hun ville være behjælpelig med indkøb? 

Anmeld Citér

22. marts 2020

Janey

Profilbillede for Janey
ønskebørn74 skriver:

Det er et krav

Mange mener at det skal være et krav men det er det ikke endnu fra regeringens side ifølge mit link tidligere i tråden.

Jeg synes faktisk de fleste mennesker er gode til at tage hensyn og der var rigtig god plads i butikken da jeg handlede i torsdags. Jeg kan godt se på billederne i diverse medier at der er nogle tilbage der ikke kan finde ud af at holde afstand og ikke være mange samme sted men det er mit indtryk at de fleste fint kan finde ud af det.

Anmeld Citér

22. marts 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg kan ikke gennemskue om du mener at alle skal lade være med at handle ind eller om det kun er dem der hoster eller det der er værre. Jeg er enig med dig i at fødselsdage, mødregrupper og andre arrangementer med flere mennesker bør udsættes men både indkøb af dagligvarer og legeaftaler er ikke blandt noget af det der frarådes.

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle bede andre tage en smitterisiko og handle for mig når jeg selv er frisk og uden symptomer. Jeg har derfor ikke undersøgt om Røde Kors vil levere hos os. Jeg synes det er vigtigere at de leverer til dem der har nogle symptomer. 

Jeg synes ikke at der er nogen her i tråden der ikke tager det alvorligt men TS har fået ok til at handle af både egen læge og corona hotlinien og så burde det være ok da vi må kunne stole på eksperterne. Vi bør følge deres anvisninger så vi får forsinket spredningen men også så vi undgår en panik.

Anmeld Citér

22. marts 2020

Anonym

Jeg kan ikke gennemskue om du mener at alle skal lade være med at handle ind eller om det kun er dem der hoster eller det der er værre. Jeg er enig med dig i at fødselsdage, mødregrupper og andre arrangementer med flere mennesker bør udsættes men både indkøb af dagligvarer og legeaftaler er ikke blandt noget af det der frarådes.

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle bede andre tage en smitterisiko og handle for mig når jeg selv er frisk og uden symptomer. Jeg har derfor ikke undersøgt om Røde Kors vil levere hos os. Jeg synes det er vigtigere at de leverer til dem der har nogle symptomer. 

Jeg synes ikke at der er nogen her i tråden der ikke tager det alvorligt men TS har fået ok til at handle af både egen læge og corona hotlinien og så burde det være ok da vi må kunne stole på eksperterne. Vi bør følge deres anvisninger så vi får forsinket spredningen men også så vi undgår en panik.

Jeg mener, at man skal handle stort ind, og hvis man mangler en liter mælk, en agurk eller en mælkesnitte, så må man mangle til man skal handle stort ind igen. Hoste eller ingen hoste. Det er PRÆCIS det de råder os til. 

Og det der med at nogen over telefonen har afgjort om man har virussen, det kan jeg bruge til nul og niks. Alle skal gå ud fra at de har den, og opføre sig derefter... Det er dét der bryder smittekæden.

Røde kors var til dem der rent faktisk er syge, eller er i risikogruppen, og ikke har nogen der kan handle for dem.. Og ikke vil I nærheden af nogen der mener de 'bare' er forkølet fordi lægen siger det.

Legeaftaler er ikke forbudt. Mest af alt fordi de ikke kan pille så meget ved grundloven. De bliver dog ved med at påpege at vi helst skal holde os fra de ting der er unødvendige... Såsom legeaftaler. Og jeg ved godt at jeg rammer et ømt punkt - især i dette forum - ved de forældre der synes deres børns sociale behov er vigtigt selv i denne krise. 

Anmeld Citér

22. marts 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Anonym skriver:

Jeg mener, at man skal handle stort ind, og hvis man mangler en liter mælk, en agurk eller en mælkesnitte, så må man mangle til man skal handle stort ind igen. Hoste eller ingen hoste. Det er PRÆCIS det de råder os til. 

Og det der med at nogen over telefonen har afgjort om man har virussen, det kan jeg bruge til nul og niks. Alle skal gå ud fra at de har den, og opføre sig derefter... Det er dét der bryder smittekæden.

Røde kors var til dem der rent faktisk er syge, eller er i risikogruppen, og ikke har nogen der kan handle for dem.. Og ikke vil I nærheden af nogen der mener de 'bare' er forkølet fordi lægen siger det.

Legeaftaler er ikke forbudt. Mest af alt fordi de ikke kan pille så meget ved grundloven. De bliver dog ved med at påpege at vi helst skal holde os fra de ting der er unødvendige... Såsom legeaftaler. Og jeg ved godt at jeg rammer et ømt punkt - især i dette forum - ved de forældre der synes deres børns sociale behov er vigtigt selv i denne krise. 

Så er vi enige omkring indkøb. Vi handler også kun stort ind og ikke, fordi vi som i dag synes vi manglede agurk og peberfrugt. Det må vente til næste gang, vi køber stort ind. 

Legeaftaler er naturligvis ikke forbudt, men de er heller ikke engang frarådet. Jeg har tjekket Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og de fraråder ikke legeaftaler, men anbefaler, at man holder sig til at lege med 1-2 andre børn og helst ude. Og så selvfølgelig de samme børn hver gang.

Jeg synes ikke, du rammer et ømt punkt med hensyn til legeaftalerne - i hvert fald ikke hos mig - da de jo netop ikke frarådes, og jeg derfor synes de er ok også, selv om andre ikke synes det. Som jeg har skrevet tidligere i denne tråd (eller var det en anden af de mange om corona), så følger jeg kun de officielle anbefalinger fra myndighederne og ikke folks meget forskellige meninger rundt om omkring uanset, om det er dem, der mener at det er ok at gå på café eller dem der mener, at vi skal selvisolere og føler mig ikke ramt af andres mening. I noget som dette vil vi aldrig alle være enige.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.