Tænker egentlig det er et underligt spørgsmål, og at der må være noget bag spørgsmålet og jeg kan næsten forstå i tråden, at det handler om et konkret barn og dennes mor.
Men nej jeg synes ikke alle handicappede børn er nuttede, men jeg synes heller ikke alle ikke handicappede børn er nuttede. Men jeg ved, at alle børn ønsker succes og at gøre det rigtige, men ikke alle kan. Og vi som voksne skal forsøge at skabe rammer, som de kan få succes og med børn som har udfordringer, skal vi også se de kompetencer de har og se de små succeser og så selvom de ikke kan måles med babiebs Ida som nu kan cykle selv og min datter stadig har svært ved at komme op og gå på benene.
Jeg har arbejdet med udfordrede børn i 6 år (udfordrede kognitivt og er derfor længere om at lære også nogle af de sociale spilleregler). Var de fantastiske, Jeps ligesom de børn i 1. Klasse uden udfordringer som jeg underviser nu. Var de irriterende, Jeps lige som de børn i 1. Klasse uden udfordringer jeg underviser nu. Skulle de have opmærksomhed, Jeps lige som de børn i 1. Klasse uden udfordringer jeg underviser nu.
Men der var en forskel, for de børn med kognitive udfordringer var i højere grad afhængig af, at jeg kunne tænke ud af boksen, at jeg kunne se, at de virkeligt prøvede, at jeg kunne se de små sejre også selv om de havde glemt hvilke tal der kom efter 4 og vi havde øvet på det i 2 måneder.
Der var/Er også den forskel, at de ikke altid reagerede som forventet på fx et smil, og i stedet for at blive sur over de ikke gjorde det "normale" så skulle jeg konstant evaluere mine egne handlinger, sætte ord på og guide, så de lærte at reagere "normalt" på smilet.
Hvad når de savlede (det er så absolut de færreste, men det sker). Hmm ærligt de har jo bare Peter og Pia, og det var en del af dem.
Hvad når de skreg og hylede? Det var da hårdt for ørerne en gang imellem, men de gjorde det jo fordi de var pressede af den ene eller den anden årsag, og det er jo mit job at forstå årsagen og hjælpe. Var det nuttet - absolut ikke, men det var deres facon, og de var jo bare Peter og Pia.
Og nej de skal ikke have mere opmærksomhed, men som forældre har du kun en mund, to arme osv. Og det er langt lettere at udskyde krammet som gives fordi det er rart end det er at udskyde at guide igennem en svær situation, for så bliver der aldrig tid til det kram bare fordi det er rart.
Jeg er så taknemmelig over, at jeg ikke står med er barn med særlige udfordringer, den frygt for fremtiden, den indgriben i det "normale" liv, hvor man ikke være kan impulsivt gå i Tivoli eller lignende, den sorg der er forbundet med det. Jeg vil aldrig pege fingre, og er sikker på ar forældrene gør det så godt de kan.
Og ja så kan man jo tilbyde at tage lillebror med på tur, med i Tivoli osv hvis man tænker, der er et barn i klemme. Og så måske også huske, det er barnets faktum og så får det noget andet fx en utrolig evne til at tage hensyn.