18 år og bo hjemme .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.109 visninger
37 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. januar 2020

Anonym trådstarter

Spørgsmål til jer med større børn , altså voksne på 18+ 

Betaler de for at bo hjemme ?

Betaler de til mad ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Mine børn har ikke den alder endnu. Men jeg har i sinde at gøre ligesom mine forældre gjorde, de sagde "du kan bo hjemme gratis hvis du er igang med en uddannelse og får su - hvis du ikke er under uddannelse skal du betale for at bo hjemme (underforstået, så skal du have et arbejde).!"

Kun min ene bror havde en periode hvor han betalte for at bo hjemme - men tjente så også en fuldtids løn på det tidspunkt så det var ikke noget han led nogen nød af. Jeg synes det var en god måde at holde os i gang på så ingen risikerede at gå helt i stå

Anmeld Citér

15. januar 2020

Anonym

Anonym skriver:

Betaler de til mad ?

Jeg boede hjemme til jeg var 21. Jeg betalte 1500 kr om måneden for kost og logi. 

Anmeld Citér

15. januar 2020

Sprit25

Min bror betalte, da han boede hjemme. Men de gik ind på en opsparing 

Anmeld Citér

15. januar 2020

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Betaler de til mad ?

Vores søn på 18 skal hverken betale for at bo hjemme eller for mad. Men i det øjeblik han modtager SU så får han ikke længere lommepenge.

Anmeld Citér

15. januar 2020

Justthinking

Mine børn skal betale 500-1000 kr om måneden, men de bliver sat ind på en konto til når de flytter hjemmefra og så har de en håndsrækning dér. På den måde vender de sig også til at have faste overførsler hver måned ��

Anmeld Citér

15. januar 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Mine har ikke betalt for at bo hjemme, mens de fik SU. De fik kun ca. 900 i SU før skat, og vi bakkede op om, at de ikke havde fritidsjobs, eftersom de brugte 2+ timer på transport dagligt. Ydermere opfatter vi det som et fuldtidsjob at tage en gymnasial uddannelse, så vi ønskede ikke at “presse” dem ud i at tage arbejde ved siden af. Havde de haft dyre vaner, ville de formentlig have fundet et job. 

Alt afhængigt af deres økonomiske situation efter studentereksamen - sabbatår m.v. - har de bidraget til husholdningen med indkøb af dagligvarer og lign. Ikke noget, vi har ført regnskab over. Det er klart, at sønnen med det meget vellønnede job bidrog med langt mere end lillebroren, som ikke havde arbejde, men det kom af sig selv, uden at vi behøvede forlange det. 
Vores datter på 26 er flyttet midlertidigt hjem, og hun betaler ikke husleje, men køber jævnligt ind og fylder køleskabet. 

Havde vores økonomiske situation været svær, ville det selvfølgelig have set anderledes ud. 

Anmeld Citér

15. januar 2020

2018mor

Anonym skriver:

Betaler de til mad ?

Mit barn er stadig lille, men kan fortælle om da jeg selv var ung. Min bror og jeg har altid måtte bo gratis derhjemme, så længe vi studerede. I de perioder vi havde fuldtidsjob og boede hjemme, betalte vi 2-3000 mener jeg i mdr. 

jeg håber at vi har samme økonomiske mulighed, når vores datter bliver så gammel

Anmeld Citér

15. januar 2020

Anonym

Ja jeg har en der snart bliver 22,som bor hjemme inu imens han studere, og han betaler for at bo her hjemme. 

Anmeld Citér

15. januar 2020

Anonym

Har kun små børn, men kan kun fortælle hvordan det var da vi boede hjemme. Vi har aldrig skullet betale husleje, mad eller bidrage på anden vis. Vi har forældre der helst så os bo hjemme for altid og de ville ikke drømme om at vi skulle betale til noget. Vi har boet hjemme i korte perioder efter vi blev ældre, der har vi heller ikke skullet betale. Hjemme har ligesom altid været et sted vi måtte komme uden at skulle betale. Faktisk var vi også ældre før vi selv betalte forsikringer, telefoni osv.  Dog har vi heller ikke misbrugt det med at bo hjemme gratis og boet hjemme særlige længe efter vi blev 18. Jeg flyttede selv lige da jeg blev 18 og har måske boet hjemme 1,5 år sammenlagt efterfølgende af flere omgange hvor livet var lidt svært (break ups). 

Når det er sagt, ville jeg nok selv (med mindre de var på SU), sørge for at de på en måde skulle være aktive. Gratis så længe de er under uddannelse og ellers forlange de skulle have et job og betale måske 1000-1500 om måneden, som vi så ville sætte ind på en opsparing til dem, til de skulle flytte hjemmefra. På den måde bliver de vant til en fast regning hver måned, som de også ville have (flere af), hvis de boede ude. Var økonomien dårlig (er den ikke nu; men man ved aldrig hvad tiden bringer), kunne det være de skulle give lidt til mad. Havde jeg selv været 18 nu og set det med mine nuværende øjne; så ville jeg gerne have betalt for senere at have den ekstra opsparing til at flytte hjemmefra og på samme tid lære at der er regninger der skal betales.  Heldigvis har jeg selv fundet ud af, hvordan en god økonomi skal se ud og “lider” ikke under, at jeg ikke fik økonomisk ansvar da jeg boede hjemme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.