Anonym skriver:
Nu risikerer jeg nok at få kritik, så derfor vil jeg starte med at sige at jeg for ganske nyligt er gået fra min partner. jeg er på ingen måde af den mening at man skal blive sammen for børnenes skyld. Og jeg er ikke gået fra en skrækkelig mand. Bare et forhold jeg ikke syntes fungerede, og hvor jeg ikke vidste hvorledes jeg skulle forbedre det.
Men altså, jeg opfatter ikke at det din mand gør er psysisk vold eller lign. Men at han gør en del “mande ting”:
- For de fleste kvinder er det normalt at ønske en “almindelig samtale” om hvordan dagen er gået. Det er min erfaring at det er det ofte ikke mænd. De vil ofte gerne trække sig - særligt hvis dagen har været anstrengende. Hvis man ikke respekterer dette kan man godt blive bidt af.
- Dårlige til at sige undskyld - Det er ikke mit indtryk at mænd er gode til at sige undskyld. Det gør det ikke ok, men jeg tror ikke at det faktisk er et udtryk for at mænd ikke har dårlig samvittighed.
- Mangel på initiativ - ikke mindst i forhold til børn. Mit indtryk er at fædre ofte skal have et spark i røven for at komme ind i kampen. Altså overlade barnet, og lade dem klare dem, så de får deres egne erfaringer. Og så skal vi kvinder i øvrigt blande os uden om hvordan de klarer den. Jo mere de kommer på banen, uden vores indblanding, jo bedre bliver de. Jeg ved det ikke, men måske er det derfor at nogle skilsmisse fædre opper sig når de skal.
- Dårlige til at have samtaler - hvilket er dybt frustrerede, og hvor man som kvinde er ved at blive afsindig.
- Dårlige til at sige tak
Jeg ved ikke om det siger dig noget. jeg har ikke selv knækket koden til ovenstående. Men jeg tror på at det er bedre at starte med at overveje om du reelt er et offer, eller om der er nogle ting du bare ikke kan leve med. For manden forsvinder ikke ud af dit liv. Du har ham de næste 20 år, også med skilsmisse. Og hvis du tænker dig som offer så tror jeg at det kan være sværere at ombygge er godt forhold omkring jeres barn.
Undskyld men jeg synes godt nok, at det er skræmmende, hvis du mener, at det, TS beskriver er normalt - at de fleste mænd er sådan.
Og jo - der er altså masser af mænd, der tager deres del derhjemme - der er masser af mænd, der tager aktivt del og ikke mangler iniitiativ i forhold til børnene.
Det, TS beskriver, lyder absolut som psykisk vold, og det er ikke normale "mandeting"
Jeg håber virkelig ikke, TS lytter til det, du skriver her og bliver i et forhold, hvor manden behandler hende sådan.
Jeg tænker, at når - forhåbentlig ikke hvis - TS kommer ud af forholdet og får det på afstand, så får hun opbygget (eller genopbygget) sit selvværd.
Lige nu er hun et offer for mandens manipulation.
Men jeg tvivler på, at hun vil se sig selv som et offer, når hun kommer ud af det. Hun vil nok snarere se sig som en kvinde, der var stærk nok til at gå.