Bager du med glutenfrit mel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. september 2019

Anonym trådstarter

Birthdaybaby skriver:

Nu du skriver rundstykker - Fria (på frost) fås i Rema; og er som almindelige håndværkere, bortset fra at birkesfrøene falder af ��

Vi prøvede faktisk Remas rundstykker i sidste uge. Jeg synes de var okay med ost på, men de føltes meget flade med syltetøj.  Men min mand er mere til rundstykker end jeg er, så jeg synes de er fine til mig - bortset fra at de koster 4 gange så meget som de almindelige. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2019

Anonym trådstarter

Mullemee skriver:

Jeg ved, der er flere bageriet, både i Aarhus, Vejle og København, som kun bager glutenfrit. Nu ved jeg ikke, hvor I landet du bor, men der er muligheder. 

Vi bor i Odense. Jeg vil prøve at google lidt, måske jeg er heldig og der også er en i vores område. 

Anmeld Citér

4. september 2019

Miti's mama

Hej alle kloge mennesker 

Jeg er for nylig blevet diagnosticeret med glutenallergi, og jeg synes godt nok det er noget af en jungle at finde rundt i hvordan man bager glutenfrit brød og deslignende. Jeg har lært navnene på en masse nye meltyper, som jeg ikke anede eksisterede, og så koster de jo en FORMUE, når jeg kan få 2 kg hvedemel for 10 kr i det lokale supermarked. Jeg aner heller ikke hvordan de smager, så jeg ved ikke hvad jeg skal starte med at prøve.

I går læste jeg så, at jeg også skal blande meltyperne, så man både får lette og tunge meltyper, og så skal der stivelse i af en eller anden grund. Min mand foreslår at jeg starter med nogle færdige melblandinger og ser hvad de kommer i dem og hvordan de fungerer i praksis. Jeg bryder mig ikke om færdige brødblandinger, for jeg stoler ikke på, at de ikke bare propper dem til med sukker og salt (men melblandinger tænker jeg er fine nok).

Nå, nu til spørgsmålene.  Hvilke meltyper bruger I? Køber I færdige melblandinger? Hvor plejer I at købe henne? Hvad er godt og hvad er skidt? Kan det betale sig at købe teff, chufa, amaranth, og hvad de nu hedder alle sammen?

Jeg tænker at jeg kan bruge sådan noget som ris, majs og kartoffel til sovse og den slags, men jeg ved ikke hvad der smager neutralt nok til at bruge det i fx pandekager og vafler. Til kager tænker jeg bare at prøve mig lidt frem med hvad jeg lige har i skufferne.

Har I nogle gode tips til en nybegynder? På forhånd tak. 

Når jeg skal lave noget glutenfri, bruger jeg færdig blandinger, de er overraskende gode. Rema1000 har det største udvalg af glutenfri produkter 

Anmeld Citér

4. september 2019

Anonym trådstarter

Miti's mama skriver:

Når jeg skal lave noget glutenfri, bruger jeg færdig blandinger, de er overraskende gode. Rema1000 har det største udvalg af glutenfri produkter 

Jeg må gemme mine fordomme til jeg har prøvet brødblandingerne på tættere hold. Tak for dit bud. 

Anmeld Citér

4. september 2019

Bettybom

Prøv bloggen “sydhavnsmor” - der er mange gode opskrifter  

Anmeld Citér

5. september 2019

Stjernen15

Min mand tåler ikke hvedemel og soya. Men har læst at mange der ikke tåler gluten bruger melblandingerne fra finax, som skulle være gode. 

Derudover så bruger vi mest pasta lavet på rismel fra urtekram, da dette minder mest om rigtig pasta. Rundstykker kan man få i Rema100 fra deres eget mærke - også færdiglavet pizzadej har de. Vi handler meget i Sverige, og der har hattings lavet nogle pitabrød - de er rigtig gode. Derudover har ica (butik i Sverige, rigtig meget glutenfri) de har bla. Hvidløgsflute, tortillas, ristet løg (kan også købes i meny).. 

https://cathrineyoga.dk/verdens-nemmeste-og-glutenfri-boller-opskrift/ Har også nogle opskrifter på boller der er ret gode. 

Her har de mange forskellige variationer af glutenfri pasta og nudler  https://www.helsebixen.dk/shop/glutenfri-pasta-ris.html

Det bliver nemmere med tiden - min mand har en rigtig dårlig kombi af allergi, da der ofte er soja i de ting der ikke er hvedemel i. Og at der stadig kan være hvedestivelse i det der er glutenfri 

Anmeld Citér

5. september 2019

Malene76

Prøv at google Karina Baagø. Hun har lige lavet en opskriftbog med brød for glutenallergier.

kh. Malene 

Anmeld Citér

5. september 2019

kamikaze

Kan du spise kikærtemel? Det er dejligt i pandekager og billigt hos grønthandleren

Anmeld Citér

6. september 2019

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Kan du spise kikærtemel? Det er dejligt i pandekager og billigt hos grønthandleren

Ja, det kan jeg godt. Jeg kan ikke huske om jeg har prøvet at bruge det i pandekager, men jeg vil afprøve det ved lejlighed. 

Anmeld Citér

6. september 2019

Anonym trådstarter

Malene76 skriver:

Prøv at google Karina Baagø. Hun har lige lavet en opskriftbog med brød for glutenallergier.

kh. Malene 

Jeg tager et kig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.