Hej alle kloge mennesker 
Jeg er for nylig blevet diagnosticeret med glutenallergi, og jeg synes godt nok det er noget af en jungle at finde rundt i hvordan man bager glutenfrit brød og deslignende. Jeg har lært navnene på en masse nye meltyper, som jeg ikke anede eksisterede, og så koster de jo en FORMUE, når jeg kan få 2 kg hvedemel for 10 kr i det lokale supermarked. Jeg aner heller ikke hvordan de smager, så jeg ved ikke hvad jeg skal starte med at prøve.
I går læste jeg så, at jeg også skal blande meltyperne, så man både får lette og tunge meltyper, og så skal der stivelse i af en eller anden grund. Min mand foreslår at jeg starter med nogle færdige melblandinger og ser hvad de kommer i dem og hvordan de fungerer i praksis. Jeg bryder mig ikke om færdige brødblandinger, for jeg stoler ikke på, at de ikke bare propper dem til med sukker og salt (men melblandinger tænker jeg er fine nok).
Nå, nu til spørgsmålene.
Hvilke meltyper bruger I? Køber I færdige melblandinger? Hvor plejer I at købe henne? Hvad er godt og hvad er skidt? Kan det betale sig at købe teff, chufa, amaranth, og hvad de nu hedder alle sammen?
Jeg tænker at jeg kan bruge sådan noget som ris, majs og kartoffel til sovse og den slags, men jeg ved ikke hvad der smager neutralt nok til at bruge det i fx pandekager og vafler. Til kager tænker jeg bare at prøve mig lidt frem med hvad jeg lige har i skufferne.
Har I nogle gode tips til en nybegynder? På forhånd tak. 
Anmeld
Citér