Mor11 skriver:
Jeg er helt enig med dig i at parterapi for at genskabe tilliden vil være en god ide
Jeg tror det eneste vi er uenige om er, hvorvidt man kan bruge parforholdskrisen som en forklaring på utroskab
det mener jeg ikke, hvor jeg læser at du mener at det er en valid forklaring. Men der mener jeg at man indirekte siger at kriser ganske naturligt kan føre til utroskab. Og det er jeg uenig i. Ved kriser kan man arbejde på forholdet eller afslutte forholdet. Utroskab er aldrig en naturlig eller valid handling pga kriser.
For hvad så med den næste krise? Jeg ser ikke at parterapi skulle være til at forstå den utro handling for den sårede part, men mere til at den utro skal tage fuldt ansvar og lære at det ikke er måden at håndtere en krise på - man arbejder eller afslutter. Og så skal det være et redskab til at lære åben kommunikation og metoder til at vise hinanden gensidig tillid igen
I din egen tidligere situation som du har beskrevet synes jeg faktisk det er lidt ærgeligt at du ser det sådan at utroskaben kom fordi du holdt manden hen. Hvis han ikke trivedes i det, skulle han have sagt det højt og så skulle i arbejde sammen på at komme tættere på et "rigtigt" forhold eller også skulle han have stoppet det. Jeg synes ikke dine handlinger var en valid forklaring på det utroskab du oplevede.
han havde helt åbenlyse andre valg
Jeg synes i øvrigt heller ikke det handler om at sætte sig i en offerrolle. Hvis man er blevet svigtet - så ER man et offer for svigt. Man kan så komme ud af den sårede følelse og stoppe med at agere som offer, hvis man formår at tilgive 100% og opbygge tilliden igen. 
Det kan godt være, at det er ordkløveri, og at det er mig, der er en "klods" til at forklare, hvad jeg mener.
Jeg har været i behandling for en voldsom depression, og jeg har fået så meget terapi, så der er ingen grund til, at du ærgrer dig på mine vegne
jeg har fuldstændig styr på, hvad der skete, og hvis ansvar det var.
Jeg er kommet ud på den anden side for længst.
Det var HANS ansvar.
Men jeg havde brug for at forstå, hvorfor jeg var havnet i kløerne på ham.
Især fordi jeg er en helt almindelig, ressourcestærk kvinde med en god opvækst i en meget ressourcestærk kernefamilie med gode, sunde værdier, og jeg ved, hvad et sundt forhold er, eftersom mine forældre havde sådan et.
Det er heller aldrig en kvindes ansvar, hvis hun er udsat for vold fra en mand (det har jeg ikke været, for så var jeg skredet lige på stedet) - men det er kun hende, der kan tage beslutningen om at gå.
Nogle gange så ringer alarmklokkerne virkelig højt - men det er ikke altid, man lytter.
Min ekskæreste var psykopat.
Og ja - man er et offer, når man kommer i kløerne på en psykopat.
Spørgsmålet er, om man vil blive ved med at betragte sig selv som et offer.
Man kan ikke have et rigtigt forhold til en psykopat. Det er umuligt. Jeg foreslog parterapi, men han var ikke "sådan en, der går i parterapi" - også her kunne jeg have valgt at gå.
Men det betyder ikke, at alle mænd, der er utro, er psykopater.
Jeg kunne også vælge at sige, at det er min ekskærestes ansvar, at jeg aldrig fik børn.
Hvis han havde fortalt, at han levede et dobbeltliv, hvis han havde valgt at sætte mig fri i stedet, så havde jeg kunnet nå at få børn med en anden.
Hvis han havde fået styr på sit liv, så vi kunne få børn, så havde jeg måske ikke været barnløs i dag.
Måske skulle jeg have indset, at når der var så mange "issues", der skulle være styr på, inden vi skulle have børn, så skulle jeg nok være gået og have set mig om efter en voksen, ansvarlig mand.
Men hvis jeg havde ment, at jeg var et offer - ved du hvad, så havde jeg været en bitter kvinde i dag.
Jeg har tilgivet og givet slip - ikke for hans skyld, men for min.
Man behøver ikke at tilgive for at bygge tilliden op igen.
Man kan også gå og så tilgive for selv at få et godt liv.