Steinerskole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juli 2019

ErDuHerIkkeSnart

sommerbarn<3 skriver:

Det er jo marxisme. Skolesystemet er bygget op for at vi skal blive klar til at arbejde og tjene flere penge, gøre landet rigere, øge forbruget og få gang i det frie market.

Så kapitalisme er der bestemt 

Du kommer ufrivilligt til at være et virkelig skidt eksempel på, hvilket “læringsniveau” der kommer ud af de skoler, du taler varmt for. Du roder rundt i centrale begreber, mangler klar argumentationsopbygning, smider om dig med postulater uden underbygning - og kildehenvisninger til Youtube?

Til TS: Måske I bare skal vælge en skole, som stemmer overens med jeres værdisæt og som giver praktisk mening i hverdagen. Jeg har mødt både “gode” og “dårlige” Steiner-børn, ligesom jeg har mødt tilsvarende fra privat- og folkeskole. Sandheden ligger naturligvis et sted i midten - og i øvrigt er skolevalg jo heldigvis ikke det eneste og det altafgørende for børns liv og fremtid.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli 2019

lineog4

Nøj hvor der drøner en masse fordomme rundt om det så er om Steinerskoler eller folkeskoler. 

Steinerskoler er baseret på et bestemt menneskesyn og pædagogik (og ifølge nogle også noget der minder om religion), vælger man det til sit barn, så vælger man den pakke (og forhåbentlig gør man det på et oplyst grundlag). Jeg kunne sagtens forestille mig, at jeg ville anbefale Steiner til nogle børn, men ikke til andre for i min optik (og her er jeg meget modsat steinertankegangen), så er der ikke en pædagogisk tilgang som passer til alle mennesker. 

Folkeskolen har også (på papiret) de seneste år været næsten sekterisk i forhold til en teori nemlig den om mplatyret undervisning og (igen på papiret) ment den var saliggørende for alle børn. Det er så ikke min oplevelse, at det blev praktiseret så ensporet, som der blev lagt op til (heldigvis). 

Der findes et utal af pædagogiske teorier, som påstår de har fundet måden for ALLE det være sig fra Steiner, Reggio Emilia, ugeskemarevolutionen osv. Og min anke mod dem alle er = du Har ikke fundet måden, der er bedst for alle, men måden der er bedste for nogen. Steiner kan være fantastisk for nogen og for andre helt forkert, og jeg tænker man som forælder skal sætte sine egne "sådan ville jeg gerne" til side og se på sit barn. Man kan også starte med at mene, at mit barn skal i slynge og så får man som mig et barn der hadede slyngen, elskede at sove alene og kun kunne flade i søvn, hvis han ikke var i fysisk kontakt med nogen (og nej det er ikke mig og min måde, for de to andre har hængt på mig, sovet i min seng, været i slynge osv.), så måtte jeg tilpasse mig- det er aldrig i min optik barnet, der skal tilpasse sig den pædagogiske tilgang/teori, men derimod den pædagogiske tilgang der skal tilpasse sig barnet. 

Der er ikke et skoletilbud som uden tvivl vil sørge for, at alle børn får den bedste skolegang og udnytter deres potentialer bedst. Der er nogle tilbud, hvor der er større sandsynlighed for det end andre, men det kan være lige præcis mit barn der ikke passer ind.

Så kære ts,  læs om Steiner, besøg eventuelt en Steinerskole. Og når jeres barn har nået skolealderen så mørk dit barn, mørk efter - min søn (ham der ikke ville slyngen) han valgte som 4 årig at nu ville han lære at læse (og gjorde det), ham forstod aldrig man skulle ud og løbe efter ord i 1. Klasse for der er jo langt flere ord i en ordbog, han er til fantasi (magic card) og systemer og ville have lidt i en steinerskole. Den yngste har siden han så en bold kun tænkt på fodbold, jeg tog ham til kor og rytmik mm. Og han hadede det - han vil have lidt på en Steinerskoler. Min ældste datter derimod havde formodentlig også (og jeg skriver også for hun gjorde det også i en folkeskole) strålet i en Steinerskole. Lad være med at lade jeres ønsker og drømme overskygge, hvem jeres barn er og vælg så et af de utallige tilbud som passer netop til jeres barn. 

Og tro så ikke folkeskolen er af det onde - den bliver ofte talt ned også af os der er i folkeskolen, men den er også fantastisk til de børn den passer til, der har man dog mere mulighed for at møde stor forskellighed end man har på en Steinerskole, så man skal besøge skolerne og se hverdagen.

Anmeld Citér

16. juli 2019

Carina:-)

Vi besøgte den der ligger i Silkeborg flere gange .

Da vores dengang 12 årige ikke trivedes i folkeskolen, og vi ledte efter en skole med plads til et barn med add. 

Vi valgte den ikke pga afstanden da vi boede i Herning og transport dertil var dårlig ( han skulle både med tog og bus) 

Men det vi så/hørte var vi umiddelbart godt tilfredse med .

I stedet fandt vi en friskole med den rummelighed og evne til at se det enkelte barn vi manglede i folkeskolen.

Eller rettet i den folkeskole vi var endt på.  For før vi flyttede gik han i en klasse med 7 klassetrin - 1 spor og 15 i klassen .

Og kom i en skole med 27 elever og 3 spor og der var ikke nogen folkeskoler i Herning by der ikke var kæmpestore  .og det kunbe han simpelthen ikke være i - pg der var runge forståelses/ressourser  fra?skolens side. derfor måtte vi kigge på Steiner eller friskole.

Efterfølgende er alle vores børn på friskole og for vores børn er det , det rigtige valg . De stortrives Bp De fagligt og socialt med Max 20 i klassen og 1 spor. 

Jeg synes du skal besøge skolen flere gange.  De er åbne og vil gerne have besøg. 

Se om det er noget der harmonere med dine værdier og ikke mindst dit barn.

Og se på om det er muligt med transport og ikke mindst muligt for dit barn at have kontakt med kammeraterne i fritiden. Eller bor de for langt væk. 

Held og lykke med at finde lige den rigtige skole til dit barn . 

Anmeld Citér

16. juli 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Carina:-) skriver:

Vi besøgte den der ligger i Silkeborg flere gange .

Da vores dengang 12 årige ikke trivedes i folkeskolen, og vi ledte efter en skole med plads til et barn med add. 

Vi valgte den ikke pga afstanden da vi boede i Herning og transport dertil var dårlig ( han skulle både med tog og bus) 

Men det vi så/hørte var vi umiddelbart godt tilfredse med .

I stedet fandt vi en friskole med den rummelighed og evne til at se det enkelte barn vi manglede i folkeskolen.

Eller rettet i den folkeskole vi var endt på.  For før vi flyttede gik han i en klasse med 7 klassetrin - 1 spor og 15 i klassen .

Og kom i en skole med 27 elever og 3 spor og der var ikke nogen folkeskoler i Herning by der ikke var kæmpestore  .og det kunbe han simpelthen ikke være i - pg der var runge forståelses/ressourser  fra?skolens side. derfor måtte vi kigge på Steiner eller friskole.

Efterfølgende er alle vores børn på friskole og for vores børn er det , det rigtige valg . De stortrives Bp De fagligt og socialt med Max 20 i klassen og 1 spor. 

Jeg synes du skal besøge skolen flere gange.  De er åbne og vil gerne have besøg. 

Se om det er noget der harmonere med dine værdier og ikke mindst dit barn.

Og se på om det er muligt med transport og ikke mindst muligt for dit barn at have kontakt med kammeraterne i fritiden. Eller bor de for langt væk. 

Held og lykke med at finde lige den rigtige skole til dit barn . 

Det er sjovt, for Steinerskolen netop i Silkeborg har ikke noget godt ry. Derimod er den i Skanderborg ret rost. Og jeg er helt med på, at folk vægter forskellige ting og har forskellige opfattelser. 

Det, jeg synes kan være problematisk ved Steinerskoler er, at et skift derfra og til folke- eller friskole - eller omvendt - kan være vanskeligt. Der er så stor forskel på, hvad der undervises i hvornår. Jeg har som folkeskolelærer overtaget en del elever fra Steinerskolen (Silkeborg), som helt op i 7. klasse var meget svage læsere og slet ikke bekendt med gængse, danskfaglige begreber. Desværre også flere, som først blev udredt for ordblindhed hos os og dermed skulle til at lære at benytte hjælpemidler ret sent. Det er svært at indhente på tre år. Jeg er ikke i tvivl om, at de havde lært andet, som vores elever får for lidt af, og muligvis havde de indhentet de faglige huller, hvis de var fortsat på Steinerskolen alle 12 år. Men jeg ser det lidt som en samlet pakke, der lægger op til et enten/eller, med mindre skiftet sker i de små klasser. 

Jeg kan i øvrigt godt lide mange af principperne ved Steiner, så jeg er bestemt ikke entydigt imod - og jeg så gerne langt mere fokus på de praktisk/musiske fag i folkeskolen. 

Anmeld Citér

16. juli 2019

Carina:-)

Mor og meget mere skriver:

Det er sjovt, for Steinerskolen netop i Silkeborg har ikke noget godt ry. Derimod er den i Skanderborg ret rost. Og jeg er helt med på, at folk vægter forskellige ting og har forskellige opfattelser. 

Det, jeg synes kan være problematisk ved Steinerskoler er, at et skift derfra og til folke- eller friskole - eller omvendt - kan være vanskeligt. Der er så stor forskel på, hvad der undervises i hvornår. Jeg har som folkeskolelærer overtaget en del elever fra Steinerskolen (Silkeborg), som helt op i 7. klasse var meget svage læsere og slet ikke bekendt med gængse, danskfaglige begreber. Desværre også flere, som først blev udredt for ordblindhed hos os og dermed skulle til at lære at benytte hjælpemidler ret sent. Det er svært at indhente på tre år. Jeg er ikke i tvivl om, at de havde lært andet, som vores elever får for lidt af, og muligvis havde de indhentet de faglige huller, hvis de var fortsat på Steinerskolen alle 12 år. Men jeg ser det lidt som en samlet pakke, der lægger op til et enten/eller, med mindre skiftet sker i de små klasser. 

Jeg kan i øvrigt godt lide mange af principperne ved Steiner, så jeg er bestemt ikke entydigt imod - og jeg så gerne langt mere fokus på de praktisk/musiske fag i folkeskolen. 

Det aner jeg så intet om ds min søn aldrig startede der .

Indtrykket var bare positivt .

Nu går de på friskole og vi elsker den skole selv om andre har fjernet deres børn derfra pga anden opfattelse.

Så tænker ligesom med alt andet så handler det om holdninger og værdier om hvad man er til .

Jeg havde så også hørt meget dårligt om Steiner førhen ( og gør det stadig) men en af min søns tidl lærer foreslog os at kigge på den fordi vores søn havde nogle færdigheder inden for det kreative , og det mente han kunne styrkes der . Især fordi det boglige ikke var hans stærke side og han trængte til fokus på det han var god til , frem for altid det der var knap så godt.

Og den rummelighed savnede vi i høj grad på den nye folkeskole. 

Men ja det handler vel meget om hvilken skole man er til og ikke mindst hvilke lærer man møder i ens barns skoletid 

Anmeld Citér

16. juli 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har ikke det store erfaring , og  jeg vil starte med at understrege at jeg tror der er gode og dårlige skoler af alle slags!

Ift Steiner, har jeg en veninde med 2 børn på Steiner skole. Og mit indtryk af den specifikke skole, er ikke god... De virker utrolig diktatoriske og meget lidt rummelige. Fx i forholdt til børnenes tøj. Der får forældrene en meget kraftig hentydning som ikke er til at tage fejl af, hvis ungerne har det "forkerte udtryk" og det er altså helt ned i børnehaven også, så det er ikke noget med at de store er udfordrende klædt eller lign. Jeg har været ret meget i chok over den del flere gange, netop fordi jeg troede steiner stod for rummelighed for forskelligheder. det faglige niveau er også ret lavt, eller, kommer i et meget lavt tempo. Unødvendigt lavt efter min mening. Min egen søn går på friskole og det er bestemt ikke slave-undervisning de får der, men de rykker sig væsentligt hurtigere end jeg ser på denne her Steiner skole, uden at det er surt overhovedet. Deres holdning til mange sygemeldinger oog vikarer der laver lege eller lign i stedet for den tabte undervisning er også meget laissez faire.Jeg kan godt blive bekymret for hvordan min venindes børn klarer det når de kommer på uddannelsesinstitutioner senere hen, og oplever det pres og de forventninger der kommer til den tid. Det kommer til at ramme dem som en hammer, er jeg bange for  

Derudover er skolen ikke særlige lydhør overfor problemer . De pudser deres glorier og står fast på at deres metoder er den endegyldige sandhed og hvis nogen børn har trivselsproblemer i skolen, bliver skylden lynhurtigt kastet på hjemmet. Det kan være utrolig ubehageligt at være vidne til (jeg har siddet med til et møde engang fordi min veninde var i tvivl om om det var hende der var galt på den til disse møder)

Jeg håber, at min viden om Steiner, er enestående for denne her ene skole.! Men det eneste i kan gøre er, at besøge forskellige skoler og stille en masse spørgsmål. I kan også forhøre jer i lokal området fx via facebook grupper, om der er nogen der har erfaringer med de forskellige skoler. Ledelsens historie er som regel altid en lidt anden end forældrenes  

Anmeld Citér

31. juli 2019

Justthinking

Tusind tak for jeres svar og sikken en debat der blev sat i gang. Der er heldigvis lidt år til, så vin kan undersøge alting til bunds 

God sommer til jer alle sammen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.