Nøj hvor der drøner en masse fordomme rundt om det så er om Steinerskoler eller folkeskoler.
Steinerskoler er baseret på et bestemt menneskesyn og pædagogik (og ifølge nogle også noget der minder om religion), vælger man det til sit barn, så vælger man den pakke (og forhåbentlig gør man det på et oplyst grundlag). Jeg kunne sagtens forestille mig, at jeg ville anbefale Steiner til nogle børn, men ikke til andre for i min optik (og her er jeg meget modsat steinertankegangen), så er der ikke en pædagogisk tilgang som passer til alle mennesker.
Folkeskolen har også (på papiret) de seneste år været næsten sekterisk i forhold til en teori nemlig den om mplatyret undervisning og (igen på papiret) ment den var saliggørende for alle børn. Det er så ikke min oplevelse, at det blev praktiseret så ensporet, som der blev lagt op til (heldigvis).
Der findes et utal af pædagogiske teorier, som påstår de har fundet måden for ALLE det være sig fra Steiner, Reggio Emilia, ugeskemarevolutionen osv. Og min anke mod dem alle er = du Har ikke fundet måden, der er bedst for alle, men måden der er bedste for nogen. Steiner kan være fantastisk for nogen og for andre helt forkert, og jeg tænker man som forælder skal sætte sine egne "sådan ville jeg gerne" til side og se på sit barn. Man kan også starte med at mene, at mit barn skal i slynge og så får man som mig et barn der hadede slyngen, elskede at sove alene og kun kunne flade i søvn, hvis han ikke var i fysisk kontakt med nogen (og nej det er ikke mig og min måde, for de to andre har hængt på mig, sovet i min seng, været i slynge osv.), så måtte jeg tilpasse mig- det er aldrig i min optik barnet, der skal tilpasse sig den pædagogiske tilgang/teori, men derimod den pædagogiske tilgang der skal tilpasse sig barnet.
Der er ikke et skoletilbud som uden tvivl vil sørge for, at alle børn får den bedste skolegang og udnytter deres potentialer bedst. Der er nogle tilbud, hvor der er større sandsynlighed for det end andre, men det kan være lige præcis mit barn der ikke passer ind.
Så kære ts, læs om Steiner, besøg eventuelt en Steinerskole. Og når jeres barn har nået skolealderen så mørk dit barn, mørk efter - min søn (ham der ikke ville slyngen) han valgte som 4 årig at nu ville han lære at læse (og gjorde det), ham forstod aldrig man skulle ud og løbe efter ord i 1. Klasse for der er jo langt flere ord i en ordbog, han er til fantasi (magic card) og systemer og ville have lidt i en steinerskole. Den yngste har siden han så en bold kun tænkt på fodbold, jeg tog ham til kor og rytmik mm. Og han hadede det - han vil have lidt på en Steinerskoler. Min ældste datter derimod havde formodentlig også (og jeg skriver også for hun gjorde det også i en folkeskole) strålet i en Steinerskole. Lad være med at lade jeres ønsker og drømme overskygge, hvem jeres barn er og vælg så et af de utallige tilbud som passer netop til jeres barn.
Og tro så ikke folkeskolen er af det onde - den bliver ofte talt ned også af os der er i folkeskolen, men den er også fantastisk til de børn den passer til, der har man dog mere mulighed for at møde stor forskellighed end man har på en Steinerskole, så man skal besøge skolerne og se hverdagen.