Klamydia test - er der en læge eller andre der kan

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. maj 2019

Anonym

For mange år siden begyndte jeg pludselig at få symptomer på klamydia og blev testet positiv. Jeg blev rasende på min kæreste (nu mand) og han bedyrede også at han havde været tro, men begyndte så at mistænke mig. Især da han blev testet negativ hos lægen... vi tog begge pillerne og lod det ligge.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du skal ikke være bekymret for dine børn. Klamydia ligger for det første ikke i svale og for det andet så viser det sig ved øjen eller lungebetændelse ved fødsel hvis de var smittet. 

Som lægen herinde siger så er det hjemmetestene jeg mindst ville stole på da podningen kan være foretaget ukorrekt. 

Så ville klart tage pillerne med det samme og få manden testet på mandag 

Tusind tak for svar.

Det beroliger mig meget, at jeg ikke skal tænke på mine børn. Og du skriver det ikke kan ligge i dvale.

Jeg tager pillerne - 1 i morgen tidlig og en i morgen aften. Min mand stoler heldigvis på mig og de 2 hjemmetest, så han - efter at have læst lægens besked herinde- synes jeg skal tage pillerne. Også - som han selv siger - beviser han, at testen er forkert ved at gå til lægen, og teste negativ. 

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

For mange år siden begyndte jeg pludselig at få symptomer på klamydia og blev testet positiv. Jeg blev rasende på min kæreste (nu mand) og han bedyrede også at han havde været tro, men begyndte så at mistænke mig. Især da han blev testet negativ hos lægen... vi tog begge pillerne og lod det ligge.

Vild historie.

Hvor længe havde du kun været sammen med ham? Altså kunne du ikke have fået det fra et tidligere forhold?

Tænker lidt, at jeg jo kun har været sammen med min mand i et helt årti - og blev testet negativ i forbindelse med behandling. Og har ikke været sammen med andre siden, så kan simpelthen ikke have fået det af andre.

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er anonym, på baggrund af at jeg er læge.

Du må for alt i verden ikke skippe en eventuel klamydia behandling. Udfaldet ved at gå rundt med klamydia er meget større, end hvis du tager din kur. Det sker der i så fald ingenting ved, da det ikke er en farlig behandling på nogen given måde. 

Derudover, vil jeg altid beregne din læges test som værende mere pålidelig end din hjemmetest. En vaginal podning udført af en læge er fagligt korrekt udført, hvorfor din egen hjemmetest kan have været udført utilstrækkeligt. Du ved reelt set ikke, om du har påført podningen korrekt - herunder hvor podningen finder sted. Hjemmetests vil jeg ikke anbefale. De kan give en indikation, men en lægelig udført test som dyrkes på lab, er altid mere tilstrækkelig. 

Om din mand har været utro eller ej, er i given problematik ikke det vigtigste - det er dit helbred. Den snak må i tage efterfølgende. 

Tag din kur, få styr på den klamydia infektion før du får en abort. Det er for dit eget helbreds sikkerheds skyld. Derudover kan du altid ringe til en vagtlæge, hvis du har brug for at vende din medicinering. Læger udskriver ikke unødvendig behandling. 

God bedring 

Vil gerne lige takke dig igen for et seriøst svar. Sætter virkelig pris på, du bruger din (fri)tid på at give et råd ud fra din lægelig vurdering.

Hvis du har læst eller svaret i tråden senere, ved du, at vi følger dit råd om at tage pillerne. Så må vi se, hvad mandens test siger - er den negativ, er der ingen anden forklaring end, at lægens test var falsk positiv. Kan læse på sst, at der er en stigende sandsynlig for dette, i takt med ens alder stiger(omend jeg stadig regner med, sandsynligheden er ret lille)

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym

Anonym skriver:

Vil gerne lige takke dig igen for et seriøst svar. Sætter virkelig pris på, du bruger din (fri)tid på at give et råd ud fra din lægelig vurdering.

Hvis du har læst eller svaret i tråden senere, ved du, at vi følger dit råd om at tage pillerne. Så må vi se, hvad mandens test siger - er den negativ, er der ingen anden forklaring end, at lægens test var falsk positiv. Kan læse på sst, at der er en stigende sandsynlig for dette, i takt med ens alder stiger(omend jeg stadig regner med, sandsynligheden er ret lille)

Det var så lidt 

læste dit tidligere spørgsmål mht til dine børn, og det skal du absolut ikke bekymre dig om. Omend heller ikke din alder. Du er 37 år, og af den grund er du ikke ældre. Du har en rigtig fin alder. Det er også væsentligt at nævne, at det ikke altid er begge parter som bærer smitten. Din mand kan evt sagtens have haft samleje med dig mens du har båret på infektionen, uden at blive smittet selv. 

Det er forståeligt at det er et dilemma i parforholdet, og hvor længe du har haft det er uvist. Klamydia kan ligge i dvale længe, og pludselig blusse op. Derved sagt, at du ikke har haft en reel og direkte klamydia infektion i flere år. 

Jeg synes du skal få ro i maven, og så vidt muligt se udover situationen. Det er rigtig træls, men der er også meget normalt. Jeg føler ingen bekymring, og jeg er glad for at høre, at du tager kuren. Husk at få rutine tjekket 14 dage efter, at der ikke er mere tilbage, samt blodprøver på at din abort er gået som planlagt. 

Det er en hård omgang du står i, så husk at passe godt på dig selv. Og altid hellere spørg din læge en gang for meget end for lidt. Vi er her for at hjælpe dig, trods man som patient kan føle sig overset i et presset system - så råb hellere for højt end lavt. 

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym

Vild historie.

Hvor længe havde du kun været sammen med ham? Altså kunne du ikke have fået det fra et tidligere forhold?

Tænker lidt, at jeg jo kun har været sammen med min mand i et helt årti - og blev testet negativ i forbindelse med behandling. Og har ikke været sammen med andre siden, så kan simpelthen ikke have fået det af andre.

Vi havde været sammen i ca. 5 år. Vi var i 20erne.

Jeg havde været en meget "god" pige, der kun havde  haft sex med kondom, men havde dog sex med en,  som jeg var ret forelsket 6 år før, som garanteret har smittet mig - han var en don Juan.

Som en skriver længere nede, det må have ligget i dvale. 

Anmeld Citér

1. juni 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det var så lidt 

læste dit tidligere spørgsmål mht til dine børn, og det skal du absolut ikke bekymre dig om. Omend heller ikke din alder. Du er 37 år, og af den grund er du ikke ældre. Du har en rigtig fin alder. Det er også væsentligt at nævne, at det ikke altid er begge parter som bærer smitten. Din mand kan evt sagtens have haft samleje med dig mens du har båret på infektionen, uden at blive smittet selv. 

Det er forståeligt at det er et dilemma i parforholdet, og hvor længe du har haft det er uvist. Klamydia kan ligge i dvale længe, og pludselig blusse op. Derved sagt, at du ikke har haft en reel og direkte klamydia infektion i flere år. 

Jeg synes du skal få ro i maven, og så vidt muligt se udover situationen. Det er rigtig træls, men der er også meget normalt. Jeg føler ingen bekymring, og jeg er glad for at høre, at du tager kuren. Husk at få rutine tjekket 14 dage efter, at der ikke er mere tilbage, samt blodprøver på at din abort er gået som planlagt. 

Det er en hård omgang du står i, så husk at passe godt på dig selv. Og altid hellere spørg din læge en gang for meget end for lidt. Vi er her for at hjælpe dig, trods man som patient kan føle sig overset i et presset system - så råb hellere for højt end lavt. 

Tak! Jeg kunne ikke drømme om andet end at møde op til de tjeks, man bliver indkaldt til i begge henseender.

Lige et ekstra spørgsmål, hvis du har tid. Ved du om man tester negativ, hvis man har det liggende i dvale(eller hvad det hedder)?

Anmeld Citér

1. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Tak! Jeg kunne ikke drømme om andet end at møde op til de tjeks, man bliver indkaldt til i begge henseender.

Lige et ekstra spørgsmål, hvis du har tid. Ved du om man tester negativ, hvis man har det liggende i dvale(eller hvad det hedder)?

Ja det gør man. Du kan eventuelt se det som med der velkendte helvedsild, det ligger latent i alle i cellemembranen i rygmarven, det er ikke sikkert man nogensinde får et udbrud, og det vil ikke derfor slå ud. Men det kan blusse op, og så får man sit udslæt. Samme med herpes, det ligger også latent konstant, og vil også blot ses ved frembrud. Håber det giver mening  

Anmeld Citér

1. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Ja det gør man. Du kan eventuelt se det som med der velkendte helvedsild, det ligger latent i alle i cellemembranen i rygmarven, det er ikke sikkert man nogensinde får et udbrud, og det vil ikke derfor slå ud. Men det kan blusse op, og så får man sit udslæt. Samme med herpes, det ligger også latent konstant, og vil også blot ses ved frembrud. Håber det giver mening  

Så du siger at klamydia kan ligge i dvale i kroppen og man så tester negativt, selvom man har klamydia?

Og du er læge..? 

Anmeld Citér

1. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Er du læge? 

Jeg har altid fået at vide af flere forskellige læger at klamydia ikke kan ligge i dvale i kroppen. At den bryder ud efter 14 dage fra smitte (hvis man får symptomer vel at mærke) men den vil slå positivt ud altid hvis man er smittet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.