Klamydia test - er der en læge eller andre der kan

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.179 visninger
33 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. maj 2019

Anonym trådstarter

Jeg har lige været igennem flere dages helvede. Jeg har fundet ud af jeg er uønsket gravid og er nødt til at få en abort(ønsker ikke at uddybe)

I den forbindelse skulle jeg testet for klamydia som standard. Den kom tilbage positiv fra lægen. Jeg er blevet testet negativ af flere omgange i forbindelse med barnløshed behandling - først i 2010 og sidst i 2015. Jeg har ikke haft andre partner end min mand, og dermed har jeg ikke været i smitterisiko i mange mange mange år - vi snakker i hvert fald 10 år.

Min mand skal nu også testet, han har lovet på sine børns liv, at han ikke har været utro. Jeg er den første kvinde han har været sammen med, så han kan ikke have haft det inden forholdet. Vi fik svaret i dag, og købte to hjemmetest til mig(bestilte en til ham), og vi bestilte en tid til ham ved lægen.

Begge mine test herhjemme er negative.

Hvad er chancen for, at svaret fra lægen er ukorrekt? Jeg står som sagt med 2 negative hjemmetest, og intet indikerer at jeg kan været blevet smittet. Jeg ved min mand selvfølgelig skal testes - men jeg tror virkelig på ham, når han siger, han ikke har været utro. Og jeg kender jo min egen historik, og jeg har ikke været sammen med andre i meget lang tid.

Man kan da ikke testet negativt over flere år, for så 10 år senere at teste positiv vel? Det kan ikke lægge i dvale så længe, og selvom det ligger i dvale kan man vel stadig spore det i test ved lægen ikke?

Håber der er en kyndig person derude....Hvos det har ligget i dvale så længe, skal mine børn så testes? For så har jeg haft det under begge mine graviditet også.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg har lige været igennem flere dages helvede. Jeg har fundet ud af jeg er uønsket gravid og er nødt til at få en abort(ønsker ikke at uddybe)

I den forbindelse skulle jeg testet for klamydia som standard. Den kom tilbage positiv fra lægen. Jeg er blevet testet negativ af flere omgange i forbindelse med barnløshed behandling - først i 2010 og sidst i 2015. Jeg har ikke haft andre partner end min mand, og dermed har jeg ikke været i smitterisiko i mange mange mange år - vi snakker i hvert fald 10 år.

Min mand skal nu også testet, han har lovet på sine børns liv, at han ikke har været utro. Jeg er den første kvinde han har været sammen med, så han kan ikke have haft det inden forholdet. Vi fik svaret i dag, og købte to hjemmetest til mig(bestilte en til ham), og vi bestilte en tid til ham ved lægen.

Hvad er chancen for, at svaret fra lægen er ukorrekt? Jeg står som sagt med 2 negative hjemmetest, og intet indikerer at jeg kan været blevet smittet. Jeg ved min mand selvfølgelig skal testes - men jeg tror virkelig på ham, når han siger, han ikke har været utro. Og jeg kender jo min egen historik, og jeg har ikke været sammen med andre i meget lang tid.

Man kan da ikke testet negativt over flere år, for så 10 år senere at teste positiv vel? Det kan ikke lægge i dvale så længe, og selvom det ligger i dvale kan man vel stadig spore det i test ved lægen ikke?

Håber der er en kyndig person derude....Hvos det har ligget i dvale så længe, skal mine børn så testes? For så har jeg haft det under begge mine graviditet også.

Prøv at gå ind på sundhed.dk, og se testresultatet, så kan du se om din lægen eventuelt har sagt forkert.

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Prøv at gå ind på sundhed.dk, og se testresultatet, så kan du se om din lægen eventuelt har sagt forkert.

Der har jeg været - den står som positiv for klamydia. Så det er ikke lægen, der siger forkert

Så der er tre muligheder

1) det er korrekt og mine 2 hjemmetest er ukorrekte, og jeg har haft det i over 10 år uden at opdage det

2) der er sket en fejl, og begge mine test er korrekte

3) det er korrekt og mine to hjemmetest er ukorrekte, og min mand har været utro og er verdens bedste løgner

Min mand er overbevist om nr 2, og synes derfor ikke jeg skal tage behandlingen, men derimod insisterer på at få taget en test mere. Problemet er, at jeg jo helst skal have den taget(hvis jeg har det) inden en abort, som er lige oppe over( har tid på tirsdag).

Kan slet ikke overskue noget, og ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym

Anonym skriver:

Lægens klamydia teste er <95% korrekte. Det burde hjemme testene også være. Men da jeg ikke ved hvordan udføres (altså om man kan gøre det forkert så tør jeg ikk udtale mig for meget om dem) 

men klamydia kan ikke gemme sig i kroppen igennem flere gange. Er man smittet, så er man smittet. 

Børnene skal ikke testes. Men inden jeg skriver mere skal jeg lige vide. Da du testede positivt hos lægen. Fik du da behandling med det samme? Og er den behandling gennemført?

Anmeld Citér

31. maj 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Der har jeg været - den står som positiv for klamydia. Så det er ikke lægen, der siger forkert

Så der er tre muligheder

1) det er korrekt og mine 2 hjemmetest er ukorrekte, og jeg har haft det i over 10 år uden at opdage det

2) der er sket en fejl, og begge mine test er korrekte

3) det er korrekt og mine to hjemmetest er ukorrekte, og min mand har været utro og er verdens bedste løgner

Min mand er overbevist om nr 2, og synes derfor ikke jeg skal tage behandlingen, men derimod insisterer på at få taget en test mere. Problemet er, at jeg jo helst skal have den taget(hvis jeg har det) inden en abort, som er lige oppe over( har tid på tirsdag).

Kan slet ikke overskue noget, og ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.

Hvordan er testen ved lægen blevet udført og hvordan udføres hjemmetestene?

Det er mere for om man min kan lure, hvilken en der er mest sikker.. 

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Lægens klamydia teste er <95% korrekte. Det burde hjemme testene også være. Men da jeg ikke ved hvordan udføres (altså om man kan gøre det forkert så tør jeg ikk udtale mig for meget om dem) 

men klamydia kan ikke gemme sig i kroppen igennem flere gange. Er man smittet, så er man smittet. 

Børnene skal ikke testes. Men inden jeg skriver mere skal jeg lige vide. Da du testede positivt hos lægen. Fik du da behandling med det samme? Og er den behandling gennemført?

Den er ikke gennemført nej.

Jeg har hentet pillerne i dag, og i samme omgang købte min mand og jeg 2 hjemmetest til mig. Fik resultatet sendt via minlæge app, og kunne ikke nå at ringe til min læge i deres åbningstid.

Jeg har testet af to omgange med en times mellemrum - begge negative. Har pillerne liggende, men min mand mener jeg skal undlade at tage dem - simpelthen for at kunne kræve en ny test, og se hvad resultatet siger. problemet er, at jeg skal have aborten på tirsdag, og tænker jeg bør tage dem inden, hvis jeg har det.

Kan læse følgende på sst:

"Den positive prædiktive værdi falder med alderen, dvs. risikoen for et falsk positivt resultat stiger, jo ældre kvinden er".

Jeg er 37 år - ved ikke om det kan gøre en forskel.

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Hvordan er testen ved lægen blevet udført og hvordan udføres hjemmetestene?

Det er mere for om man min kan lure, hvilken en der er mest sikker.. 

Det er begge vaginal podning - den ene udført af min læge, de andre to af mig. Testene er købt på apoteket.

Min logik siger mig, at lægens test er mest nøjagtig - sendt til laboratoriet på sygehuset m.m. - men kan slet ikke få det til at hænge sammen.

Jeg stoler virkelig på min mand, og jeg ved jo 110% med mig selv, jeg ikke har haft andre partnere de sidste 10år(nok i virkeligheden 12, når jeg tæller efter). Og inden jeg mødte min mand, har jeg kun haft ubeskyttet sex med 1 partner, som for øvrigt var testet.

Anmeld Citér

31. maj 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Det er begge vaginal podning - den ene udført af min læge, de andre to af mig. Testene er købt på apoteket.

Min logik siger mig, at lægens test er mest nøjagtig - sendt til laboratoriet på sygehuset m.m. - men kan slet ikke få det til at hænge sammen.

Jeg stoler virkelig på min mand, og jeg ved jo 110% med mig selv, jeg ikke har haft andre partnere de sidste 10år(nok i virkeligheden 12, når jeg tæller efter). Og inden jeg mødte min mand, har jeg kun haft ubeskyttet sex med 1 partner, som for øvrigt var testet.

Jeg ved ikke hvad du skal gøre eller tænke. Jeg ville også være i vildrede. 

Kram til dig! 

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Jeg ved ikke hvad du skal gøre eller tænke. Jeg ville også være i vildrede. 

Kram til dig! 

TAK

Anmeld Citér

31. maj 2019

Anonym

Jeg er anonym, på baggrund af at jeg er læge.

Du må for alt i verden ikke skippe en eventuel klamydia behandling. Udfaldet ved at gå rundt med klamydia er meget større, end hvis du tager din kur. Det sker der i så fald ingenting ved, da det ikke er en farlig behandling på nogen given måde. 

Derudover, vil jeg altid beregne din læges test som værende mere pålidelig end din hjemmetest. En vaginal podning udført af en læge er fagligt korrekt udført, hvorfor din egen hjemmetest kan have været udført utilstrækkeligt. Du ved reelt set ikke, om du har påført podningen korrekt - herunder hvor podningen finder sted. Hjemmetests vil jeg ikke anbefale. De kan give en indikation, men en lægelig udført test som dyrkes på lab, er altid mere tilstrækkelig. 

Om din mand har været utro eller ej, er i given problematik ikke det vigtigste - det er dit helbred. Den snak må i tage efterfølgende. 

Tag din kur, få styr på den klamydia infektion før du får en abort. Det er for dit eget helbreds sikkerheds skyld. Derudover kan du altid ringe til en vagtlæge, hvis du har brug for at vende din medicinering. Læger udskriver ikke unødvendig behandling. 

God bedring 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.