Er jeg urimelig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.579 visninger
47 svar
129 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. januar 2019

Anonym trådstarter

Hejsa. 

Jeg har hund, som ialt har haft 3 kuld hvalpe. Et fra 2012, et fra 2013 og et fra 2017. Der skal ikke flere hvalpe til. 

Nå men, jeg har ved alle kuld bedt nye ejere om at hvis uheldet skulle være ude, og de ikke længere kan have dem, så skal de kontakte mig, så jeg enten kan tage hvalpen tilbage, eller være med til at finde ny ejer. Dette har alle været med på og har stadig kontakte med alle via grupper på facebook, undtagen 1. 

Hun fik sit første barn i 2015 og siden har jeg intet hørt fra hende, nu kan jeg så se på hendes facebook at hun har fået en ny hund (den er ihvertfald på coverbillede sammen med hendes børn). Nu har jeg valgt at skrive til hende og spørge hvor hvalpen er og om jeg måske kan komme kontakt med ny ejer eller få af vide om hvalpen er død. Er dette et urimelig krav at have? 

Jeg valgte jo hende som ejer af hvalpen, og nu er den væk? Jeg er stor dyreelsker, og føler lidt ansvar for de hvalpe som “jeg” sætter i verden skal behandles godt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2019

Venica

Jeg mener ikke det er noget du har krav på, hvalpen går jeg udfra at hun har købt og betalt. I min optik hedder det solgt er solgt. Man kan ikke tage penge for noget, og så stadig føle sig berettiget til det. Så skulle du vel have lavet en lånekontrakt, så du stadig var ejer og dermed havde krav på hunden den dag hun ville af med den. Eller alternativt have skrevet en forkøbsret ind i salgskontrakten, hvor der stod at du kunne købe hunden tilbage for samme pris. 

Nå det så er sagt, så er det da okay at spørge? Jeg ville nok have valgt en lidt anden tilgang f.eks: Hej med jer, har tit tænkt på jer og på hvordan det går med (navn på hvalp). Håber i har det godt, mvh (dit navn og eller navn på din kennel??). 

Så spørger du af interesse og ikke på en snagende måde :-) Så står det hende selvfølgelig frit for at svare, men tror der ville være større chance på den facon. 

Kan derudover godt forstå det er spændende at følge med i hvalpenes liv, og glæd dig over dem du KAN følge :-) 

Da jeg købte min hund sagde sælgerne også at jeg var meget velkommen til at ringe/maile hvordan det gik. Det har jeg altså heller ikke gjort. Ikke af ond vilje, det er bare ikke noget jeg tænker over til dagligt. 

Held og lykke med det hele :-) 

Anmeld Citér

16. januar 2019

Anonym

Ja, du er urimelig. Hunden er solgt og du har ikke  noget med den at gøre mere. 

Jeg kunne forstå hvis det var indenfor det første år, og det stadig var en hvalp. Men her snakker vi om en hund som er 5 år? Skal du holde underrettet hele hundens liv? 

Anmeld Citér

16. januar 2019

Møghe

Anonym skriver:

Hejsa. 

Jeg har hund, som ialt har haft 3 kuld hvalpe. Et fra 2012, et fra 2013 og et fra 2017. Der skal ikke flere hvalpe til. 

Nå men, jeg har ved alle kuld bedt nye ejere om at hvis uheldet skulle være ude, og de ikke længere kan have dem, så skal de kontakte mig, så jeg enten kan tage hvalpen tilbage, eller være med til at finde ny ejer. Dette har alle været med på og har stadig kontakte med alle via grupper på facebook, undtagen 1. 

Hun fik sit første barn i 2015 og siden har jeg intet hørt fra hende, nu kan jeg så se på hendes facebook at hun har fået en ny hund (den er ihvertfald på coverbillede sammen med hendes børn). Nu har jeg valgt at skrive til hende og spørge hvor hvalpen er og om jeg måske kan komme kontakt med ny ejer eller få af vide om hvalpen er død. Er dette et urimelig krav at have? 

Jeg valgte jo hende som ejer af hvalpen, og nu er den væk? Jeg er stor dyreelsker, og føler lidt ansvar for de hvalpe som “jeg” sætter i verden skal behandles godt. 

Hvis du ifølge kontrakten havde en forkøbsret, så følger du din ret. I modsat fald “blander” du dig i noget, som ikke vedkommer dig. Du kan dog godt - ydmygt - spørge, hvordan hunden har det i dag. 

Anmeld Citér

16. januar 2019

Soonmom

"jeg har intet hørt fra hende"

Skal du så ikke bare gå ud fra at alt er fint ?

Står der i kontrakten at du skal have månedelig/årlig opdatering ? - jeg synes det lyder som nogle mærkelige krav 

Hvis der står i kontakten at du skal have besked om ny ejer må du jo gå ud fra at kontrakten bliver overholdt, synes det lyder vildt at stalke folk på Facebook  

I min kontrakt står der også jeg skal kontakte hvis jeg sælger videre  men pt har min mor overtaget hunden, det har jeg altså ikke tænkt med at kontakte nogen om i og med at jeg ikke netop ikke solgt den, men givet den til hende så jeg stadig kan følge med

Anmeld Citér

16. januar 2019

Babilooo

Det kan da også sagtens være en vens hund børnene er blevet fotograferet med. 

Du har ingen krav ... du har jo solgt dem. 

Anmeld Citér

16. januar 2019

Anonym

Du har ingen krav på den eller nogle af de andre hvalpe. Solgt er solgt. 

Anmeld Citér

16. januar 2019

*Toffee*

Nej du er ikke urimelig. Du har fortalt dem ved køb at du gerne vil orienteres om omplacering eller hvis hunden ikke længere lever. 

Det er muligt at du ikke har krav på noget, medmindre det står i købskontrakten, men det er altså god skik at fortælle opdrætter (når opdrætter har udtrykt ønske herom) hvis man ikke længere kan have hunden eller hvis den ikke lever længere. 

Jeg læser det hverken som at du vil have månedlige rapporter eller hvad du ellers får skudt i skoene, men blot at du har et ønske om hvor de hvalpe du sælger befinder sig. Og det synes jeg er et ok ønske at have

Anmeld Citér

16. januar 2019

asphodel

Jeg synes du blander dig helt utroligt meget, og jeg kan slet ikke forstå folk, der synes de har ret til et dyr, som de har solgt. Hvis du ikke stolede på, at vedkommende ville passe godt på hunden, så skulle du jo have overvejet IKKE at sælge dem hunden. Nu er den solgt, så bliver du bare nødt til at blande dig fuldstændig udenom, medmindre du ligefrem har givet dig selv nogle rettigheder i en kontrakt, som andre skriver.

Da vi købte ny (race-)kat i sin tid, skrev sælger til os 2-3 måneder efter købet for at spørge hvordan det gik. Det var OK, og jeg svarede. Da vedkommende så skrev et års tid siden, så blev beskeden ignoreret. Jeg gider ikke spilde min tid på at holde kontakt med en eller anden tilfældig person, som jeg har købt noget af.

Så ja, jeg synes du er meget urimelig.

Anmeld Citér

16. januar 2019

Anonym

Det lyder meget urimeligt. Og ikke ret godt, hvis du stadig så længe efter er så knyttet til disse kuld. 

Hvis du havde dem som facebookvenner og det var naturligt du spurgte ind til, hvordan hunden havde det. Så var det måske ok. Men jeg ville føle det meget krænkende, hvis en person efter 5 år skrev til mig og spurgte til en voksen hund, som hun ingen fortsætning har til at kende mere. 

At du dømmer et facebookbillede, er totalt en overfortolkning. Og jeg synes det lyder lidt underligt, at du tjekker op på folk som sådan, som det lyder til. 

Det lyder umiddelbart, som om det her handler mere om kontrol af et “tab”. Men når man sælger noget, så mister man jo netop krav, ret og kontrol over informationer og brugsret. Og derfor synes jeg, personligt, at du krænker din modpart her.

Det er ikke for at støde dig. Men jeg har selv lidt meget af den form for “kontroltab”, hvor jeg dækkede det ind under “kærlighed”. 

Hvorfor skulle du have de informationer om hunden?

Selv hvis den er omplaceret. Så må du stole på, at I valgte nogle mennesker i sin tid, som selv har været voksne nok til at finde et nyt godt hjem. Og hvis den er død - så er der nok en meget god grund. 

Det et stort indgreb at bede nogen, som købte en hund for 5 år siden, om at samarbejde med dig igen om at finde et nyt hjem. Det lyder helt voldsomt, jo mindre i er gode venner. 

Vidste de godt, at de sådan fik en “livskontrakg” med dig, hvad angår hunden? 

Personligt havde jeg nok tolket jeres/dit “ting hvis hunden skal et andet sted hen” til at gælde MAX et år, hvor man lærer at have hund. Herefter ophørte sen “kontrakt”. Ellers havde jeg sagt nej tak til sådan en hund. Det lyder alt for omstændigt, hvis man i al hundens levetid skulle stå til ansvar for hundens liv over for en sælger.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.