Black Friday

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. november 2018

Anonym

Sprit25 skriver:

Hvad synes du er hyggeligt?

Familie, venner, en god middag med kæresten, tegne og lege med mit barn, udflugt med min søn og kæreste. Der er mange ting jeg synes er hyggelige 

Behøver ikke en højtid for at hygge mig ekstra. Det er langt fra julegaver, børn der tigger eller planlagte blomster der bringer hygge. 

Jeg er ikke til det der overfladiske i højtider vor man får stukket en bestillingsseddel i hånden. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Kom med en kilde der underbygger din påstand 

Du kan google “fastnacht”, “Mardi gras”, “fastelovend” fx. Eller bare læse  https://da.m.wikipedia.org/wiki/Fastelavn 

Anmeld Citér

8. november 2018

Ena

Anonym skriver:

Fastelavn er dansk 

gækkebrevet er dansk 

Store bededag er dansk 

Så kan det diskuteres hvorvidt julen i sig selv er dansk eftersom den stammer fra vikingetiden og Danmark fejrede jul (de drak jul og havde Inter med nutidens jul at gøre) allerede i år 600. Dengang var den en hedensk fest og handlede udelukkende og alkohol. 

Det er blot nogen af dem. Så ja Danmark har rigeligt med traditioner der stammer herfra. 

Fastelavn er ikke dansk. Både romere og egyptere gjorde det før vi gjorde i Danmark  

Store bededag er en helligdag. 

Gækkebrevet har sin oprindelse i det tyske bindebrev 

Anmeld Citér

8. november 2018

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Du kan google “fastnacht”, “Mardi gras”, “fastelovend” fx. Eller bare læse  https://da.m.wikipedia.org/wiki/Fastelavn 

1. Wikipedia er aldrig en pålidelig kilde da hvem som helst kan ændre i teksterne 

2. Ordet fastelavn stammer fra plattysk ja. Men traditionen er dansk 

Pålidelig kilde tak 

Anmeld Citér

8. november 2018

Anonym

Ena skriver:

Fastelavn er ikke dansk. Både romere og egyptere gjorde det før vi gjorde i Danmark  

Store bededag er en helligdag. 

Gækkebrevet har sin oprindelse i det tyske bindebrev 

Nope

Anmeld Citér

8. november 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

1. Wikipedia er aldrig en pålidelig kilde da hvem som helst kan ændre i teksterne 

Pålidelig kilde tak 

Og en simpel billedsøgning på fastnacht giver også upålidelige resultater? 

Anmeld Citér

9. november 2018

Ena

Anonym skriver:

Nope

Nope? Hvad skriver du nope til? 

Anmeld Citér

9. november 2018

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Pålidelig kilde tak 

Varianter af fastelavn findes i stort set hele den kristne verden. Så ja, den version som vi ser i Danmark er dansk (omend ikke så forskellig fra resten af Nordeuropa), men det holdes f.eks. også hvor jeg bor i Italien (carnevale). Men er det ikke også lige meget hvor det oprindeligt stammer fra?

Anmeld Citér

9. november 2018

Ena

Astoria skriver:

Varianter af fastelavn findes i stort set hele den kristne verden. Så ja, den version som vi ser i Danmark er dansk (omend ikke så forskellig fra resten af Nordeuropa), men det holdes f.eks. også hvor jeg bor i Italien (carnevale). Men er det ikke også lige meget hvor det oprindeligt stammer fra?

Det er ikke, fordi jeg er uenig i det, du skriver  men den danske variation af julen, fødselsdagen osv., gør ikke traditionen til af dansk oprindelse. Jeg er i øvrigt også ligeglad med, hvorfra en tradition stammer, så længe den er god. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.