Folke skole vs privat skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. oktober 2018

Anonym trådstarter

Grunden til min bekymring bunder ud i at skolen tæt på, har problemer med de to sproget børn. 

I dette år bare det er kommet 70+ anmeldelser fra lærer er blevet kaldet ting så som danske luder,  kælling osv samt fået slag, kradsmærker osv. 

Disse ting bekymre mig bare og gør mig forbeholden overfor muslimer. Jeg er desuden også blevet kaldt lignede dagligt da jeg gik i folkeskole. 

Med konflikt sky mener jeg at de ikke kontakter forældre, ikke mener at der skal være en form for konsekvens for grimme handlinger osv.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. oktober 2018

Anonym trådstarter

12. oktober 2018

Lje

Mor og meget mere skriver:

Jeg er lidt uforstående over din opfattelse af religionens plads i folkeskolen. Som (ikke-troende) lærer i kristendomskundskab synes jeg, det er et meget væsentligt fag, og at titlen er misvisende - vist nok fordi de konservative kvier sig ved at ændre navnet - ændrer jo ikke på, at det er et bredt og i høj grad dannende fag, som på ingen måde nærmer sig forkyndelse. Kendskab til kristendommen og dens historie hører for mig at se til almen viden, når man bor i et vestligt land. Kendskab til andre religioner er ligeledes væsentlig. Og så er der hele filosofi- og etikområdet, tilværelsestolkning, menneskesyn etc. etc. 

At kristendommen og dens historie har en særligt fremtrædende plads særligt i de første år, er ikke anderledes, end at man i historie og geografi begynder med det nære, det lokale, fremfor at tage fat på Bangladeshs historie eller Perus geografi før danmarkshistorien og kendskab til Danmarks plads på kortet. Vi kan nu engang ikke gøre kristendommen til en uvæsentlig del af vores kultur og historie igennem tiden og sidestille den med hinduismen - som jo så til gengæld er en del af faget senere. 

Jeg kunne da godt ønske mig et andet, mere retvisende navn for faget, men bestemt ikke, at vi undlod at undervise i så essentielle temaer og formidle så relevant viden om, hvad vi kommer fra. 

Jeg formulerede mig ikke klart nok. 

Jeg ville ønske, det var religionsundervisning (af navn og af gavn) netop fordi, det ville sikre en bred undervisning hvor man kommer rundt om alle religioner - velvidende, at kristendommen er kulturbærende i Danmark. Også upåagtet at jeg ikke selv har et religiøst ståsted.

Jeg synes, det bliver snævert og navlepillende, når det hedder kristendomsundervisning (og den symbolpolitiske beslutning bag er håbløs eskluderende af en gruppe af medborgere).

Men jeg er glad for at høre, du fortæller, at det er af navn mere end af gavn . Tak for at gøre mig klogere. 

Vh.

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Lje

Anonym skriver:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/75-tilfaelde-af-vold-paa-en-skole-1-klasseselever-spytter-sparker-og-sviner

Denne skole som ligger tæt på os har rigrig mange to sproget / muslimer .

Nu kan man jo også godt være tosproget og have kristen oprindelse. Ærgerligt at du sætter lighedstegn mellem tosprogede og religiøst tilhørsforhold.

Jeg håber da virkelig, at dine børn kommer i klasse med tosprogede legekammerater, så deres verdensbillede og udsyn bliver større end dit eget....

Vh.

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

Grunden til min bekymring bunder ud i at skolen tæt på, har problemer med de to sproget børn. 

I dette år bare det er kommet 70+ anmeldelser fra lærer er blevet kaldet ting så som danske luder,  kælling osv samt fået slag, kradsmærker osv. 

Disse ting bekymre mig bare og gør mig forbeholden overfor muslimer. Jeg er desuden også blevet kaldt lignede dagligt da jeg gik i folkeskole. 

Med konflikt sky mener jeg at de ikke kontakter forældre, ikke mener at der skal være en form for konsekvens for grimme handlinger osv.  

Ønsker du parallelsamfund? Ellers kan du jo være med til at modvirke det netop i dit skolevalg. 

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Anonym trådstarter

Jeg vil gerne leve i et samfund hvor alle er lige værdige og behandlinger hinanden med respekt.  

Mine bekymringer bunder ud i mine tidligere egne oplevelser og hvad jeg har hørt og læst. 

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Abracadabra

Anonym skriver:

Jeg vil gerne leve i et samfund hvor alle er lige værdige og behandlinger hinanden med respekt.  

Mine bekymringer bunder ud i mine tidligere egne oplevelser og hvad jeg har hørt og læst. 

Så er det vel folkets skole, du skal investere i og ikke en privatskole?

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Så er det vel folkets skole, du skal investere i og ikke en privatskole?

Det har jeg også i sinde.  Har idag meldt ham ud af privat skolen for at han kan få tættere relationer 

Anmeld Citér

13. oktober 2018

lineog4

Jeg ville personligt aldrig have et princip om at vælge det ene eller det andet, men ville se på de muligheder der er og på mit barn, nogle børn vil trives på en stor skole andre vil ikke trives. Nogle børn vil trives med en slags pædagogik andre vil ikke. 

Dog, ja som  det famøse men, så er der en ting jeg vægter højt og det er lokalområdet, hvis det er muligt.

Nu kan jeg se I allerede har meldt ud af det private alternative, men ellers ville mit råd være at besøge de to skoler og tænke jeres barn ind i dem.

Og så må jeg lige som lærer (og det på en skole med en del tosprogede), det er ikke de tosprogede elever der partout er lig dem der slår, dem der taler grimt osv. Det er de børn der er pressede der reagerer, pressede måske fordi de er kommet for tidligt i skole, er udfordret på den ene eller anden måde, har haft lorte morgener fordi familien er for stresset osv. Det kan være Hassan fra de almene boliger eller hans nabo Lucas, men det kan også være Valdemar over fra villaen der kostede 4.5 millioner. Med den øgede inklusion, men de enorme krav til børn om at blive gode læsere før de smider bleen osv. Så oplever vi en del pressede børn og vi skal som skole beslutte går vi med på presset (hvilket er politisk bestemt, at vi skal når det kommer til læring) eller skal vi tilrettelægge så vi kan afhjælpe det pres - skolens holdning til det er langt vigtigere for mig en andelen af elever med et andet modersmål end dansk.

Anmeld Citér

13. oktober 2018

Dash

Anonym skriver:

Og sådan et samfund får du netop ved at sætte dine børn på en skole der er multikulturel. 

Respekt og ligeværd kommer jo netop ved at forskellige kulturer, religioner mv. “rør” ved hinanden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.