Folke skole vs privat skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. oktober 2018

Anonym

Vores datter går i privat skole efter min mands ønske, jeg ville selv helst at de skulle have været i folkeskole som stort set alle de andre i børnehaven.

Hvis du (normalt) spørger folk med børn i privat skole, så vil de uden tvivl argumentere at den bare er SÅ meget bedre end folkeskole osv. Jeg er nu noget i tvivl - alle de forældre fra børnehaven jeg taler med, hvor børnene kom i folkeskole, er fuldt ud tilfredse og børnene trives. Der er ikke dårlige nomeringer (kan ikke lige huske antallet af børn per klasse), og de føler der bliver gjort meget for børnene.

Vi er skam også tilfredse, de er 21 børn til 2 lærere, og skolen gør meget for at i formere/involvere os forældre. Men har samme udfordringer som du beskriver - der bor ikke nogen af hendes skolekammerater lige i nærheden, så det er legeaftaler på forhånd, ud og køre i bil osv

Vi betaler 2600 om måneden for skole + SFO. SFO'en i folkeskolen koster så vidt jeg har forstået 800kr. Så vi lægger altså en pæn slat ekstra hver måned uden at jeg egentlig føler vi får noget "ekstra" for det. Jeg er sikker på at vores datter (og alle andre børn) ville trives mindst ligeså godt i folkeskolen.

Det kan godt være at privat skoler i gennemsnit har et lidt højere karakter snit end folkeskoler, men det er da ikke fordi man har gået på privat skole at man så ender som læge. Masser af tidligere elver på vores privat skole har helt almindelige jobs (jeg kender fx en der arbejder på fabrik), jeg selv og min bror gik i en kæmpe folkeskole med ca 1000 elever, og vi er begge endt med universitetsuddannelser. Den slags kommer nok en del mere and på evner, interesser, personlighed samt hjemmet man kommer fra. Og så kan man være heldig eller uheldig med en specifik lærer - der enten kan inspirere en eller ødelægge alt - igen kan dette ligeså vel ske i en privat skole som i en offentlig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi bruger privat skole.. MEN! Kun fordi den er et bedre valg i vores område. Den er jævnt dyr! Men den er lille (hvilket vi synes er et plus) det er kun 2 af hver klasse og der er maks 20 i en klasse og de har 2 lærere 1/3 af tiden. 

Folkeskolen i vores område har maks pres i klasserne med 28 mener jeg, og flere klasser pr årgang. Kæmpestor skole.

men hvis scenariet var som hos jer, med færre elever pr klasse i folkeskolen, og ovenikøbet en del tættere på, og hvis i derudover synes de Virker fornuftige - så havde jeg klart valgt folkeskolen  

Anmeld Citér

11. oktober 2018

Anonym

Jeg er selv folkeskolelærer, så derfor er der ingen tvivl i mit sind: Mine børn skal på privatskole. Jeg selv og mine kollegaer gør det hver dag så godt vi kan og kæmper for at vores elever skal have det godt. Rammerne er bare så dårlige i den kommune, hvor jeg arbejder. Det vil jeg aldrig byde mine egne børn!

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Anonym trådstarter

Kære alle,

Tak for svar.  

Han kender en på folkeskolen som han har gået i klasse med. 

Folkeskolen er kendt for at være konflikt sky og det bekymre mig. Samtidig med at der er 4 2 sproget elever i klassen. Men har dog fundet ud af at 2 drenge fra klassen bor på samme vej som os så det er et plus.  

Privatskolen er en katolsk skole, og mobning bliver det slået rigtig hårdt ned på. Det er bare afstanden til venner som bekymre mig meget. 

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Anonym

Anonym skriver:

Kære alle,

Tak for svar.  

Folkeskolen er kendt for at være konflikt sky og det bekymre mig. Samtidig med at der er 4 2 sproget elever i klassen. Men har dog fundet ud af at 2 drenge fra klassen bor på samme vej som os så det er et plus.  

Privatskolen er en katolsk skole, og mobning bliver det slået rigtig hårdt ned på. Det er bare afstanden til venner som bekymre mig meget. 

Wow..

Hvad er der galt med at der er 4 to sprogede elever i klassen? Det er virkelig ikke mange ift. mange andre skoler. 

Jeg synes en af fordelene ved folkeskolen er, at der er børn fra alle samfundsklasser og kulturer, og de er alle ligeværdige! Det er en værdi, som jeg i hvert fald gerne vil lære min datter! 

Jeg ville ikke se det som et problem at der var 2,5 km til den private skole. Det er jo ikke særlig langt, og mange skole børn har længere til skolen, hvad enten der er kommunalt eller privat. Så selvom i bor lige ved siden af den kommunale skole, vil der jo helt sikkert være en del elever der har længere i skole, og hvad hvis det lige er dem din søn vil lege med?

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Lje

Anonym skriver:

Kære alle,

Tak for svar.  

Hvad er dog problemet med, at der er 4 klassekammerater, der er tosprogede?

Personligt ville jeg have kvababbelser over, at sende mig barn i en skole, der bygger på religiøse tilhørsforhold. Mit barns skoletid skal ikke baseres på religiøse holdninger til fx den fri abort, kvinders (manglende) rettigheder mv. Jeg er godt klar over, at den danske folkeskole (desværre) også har religiøse islæt (fx "kristendomsundervisning" frem for "religionsundervisning") og kunne jeg vælge, så var folkeskolen fri for religion.

Men har du gjort dig tanker om det, når I så overvejer en katolsk skole?

Vh. 

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Kære alle,

Tak for svar.  

Som andre forstår jeg ikke problemet i fire tosprogede elever i klassen. Det er faktisk lidt interessant, for mine egne tre børn har gået på friskole, og hér har jeg oplevet det som lidt problematisk, at klientellet var så ensartet - børn fra pæne, danske middelklassefamilier og fx ikke et eneste tosproget barn. Min ene søn anede fx heller ikke, at familier kunne bo i andet end parcelhuse med haver, før han for første gang besøgte en kammerat fra spejder, der boede i lejlighed, da han var omkring ti. Det er i mine øjne en vigtig værdi, at vores børn vokser op med kendskab til alle “slags” mennesker fra alle samfundslag, herunder tosprogede - vigtigt både for børnene og for fremtidens samfund. Og fire sikkert vidt forskellige børn med rødder i en anden kultur er da ikke særligt mange? 

Jeg ville tage det som et plus, at der er en vis diversitet i elevgruppen. Mine børn lærte alt om gode værdier som åbenhed og tolerance i teorien, men i praksis mødte de ikke nogen, der var markant anderledes fra dem selv. 

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Abracadabra

Kære alle,

Tak for svar.  

Der er 11 tosprogede elever i min datters klasse... Min egen unge inklusiv. Og det er slet ikke et problem - som i OVERHOVEDET ikke.

Jeg synes personligt, at der er store fordele i at være i lokalområdet. Vi overvejede også privatskole, selvom jeg faktisk er stor fortaler FOR folkeskolen. Min mand (med anden etnisk oprindelse end dansk!) var også meget bekymret for de (andre) tosprogede elever. Men man tager faktisk ikke skade af, at der er nogen, der taler rumænsk eller engelsk eller urdu eller islandsk eller polsk derhjemme... Det er faktisk helt i orden!

Dertil virker vores lokale folkeskole faktisk til at være et bedre tilbud end den mulige privatskole - både med hensyn til placering, klasselokaler, legeplads OG pædagogik.

Bare fordi noget er dyrere, er det ikke nødvendigvis bedre.

PS: Dertil kan du overveje, hvad konfliktsky betyder? Betyder det, at man ikke smider elever ud? For det kan jo være det problematiske ved en privatskole: At man ikke er nødt til at hjælpe de elever, der har det svært, for man kan jo bare smide dem ud.

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lje skriver:

Hvad er dog problemet med, at der er 4 klassekammerater, der er tosprogede?

Personligt ville jeg have kvababbelser over, at sende mig barn i en skole, der bygger på religiøse tilhørsforhold. Mit barns skoletid skal ikke baseres på religiøse holdninger til fx den fri abort, kvinders (manglende) rettigheder mv. Jeg er godt klar over, at den danske folkeskole (desværre) også har religiøse islæt (fx "kristendomsundervisning" frem for "religionsundervisning") og kunne jeg vælge, så var folkeskolen fri for religion.

Men har du gjort dig tanker om det, når I så overvejer en katolsk skole?

Vh. 

Jeg er lidt uforstående over din opfattelse af religionens plads i folkeskolen. Som (ikke-troende) lærer i kristendomskundskab synes jeg, det er et meget væsentligt fag, og at titlen er misvisende - vist nok fordi de konservative kvier sig ved at ændre navnet - ændrer jo ikke på, at det er et bredt og i høj grad dannende fag, som på ingen måde nærmer sig forkyndelse. Kendskab til kristendommen og dens historie hører for mig at se til almen viden, når man bor i et vestligt land. Kendskab til andre religioner er ligeledes væsentlig. Og så er der hele filosofi- og etikområdet, tilværelsestolkning, menneskesyn etc. etc. 

At kristendommen og dens historie har en særligt fremtrædende plads særligt i de første år, er ikke anderledes, end at man i historie og geografi begynder med det nære, det lokale, fremfor at tage fat på Bangladeshs historie eller Perus geografi før danmarkshistorien og kendskab til Danmarks plads på kortet. Vi kan nu engang ikke gøre kristendommen til en uvæsentlig del af vores kultur og historie igennem tiden og sidestille den med hinduismen - som jo så til gengæld er en del af faget senere. 

Jeg kunne da godt ønske mig et andet, mere retvisende navn for faget, men bestemt ikke, at vi undlod at undervise i så essentielle temaer og formidle så relevant viden om, hvad vi kommer fra. 

Anmeld Citér

12. oktober 2018

Babilooo

Det kommer vel an på hvad det er for to sprogede børn. Hvis det er indvandrebørn der næsten ikke kan tale dansk med dybt religiøse forældre ville jeg også synes at 1/5 af klasse var en pæn stor andel. Ja - det er fordomme... men der er flere bøller blandt indvandrebørn.

hvis der er manglende sprogforståelse er det også svært som lærer hele tiden at skulle have fokus på 4 børn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.