Nogle tanker man kan gøre sig, før man svarer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2018

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Self enig i at den gode tone skal holdes.

når det så er sagt oplever jeg også tit at trådstater bliver utrolig vred og føler sig stødt hvis folk tillader sig at være uenige eller kritiske. 

Jeg oplever tit folk oprette en tråd i den tro at folk vil give dem ret og hvis det ikke sker ( uanset hvor pænt det gøres) så bliver de angrebet og mobbet. Så skriver en evt. Trådstarter at folk “ ikke kender ham/hende og at de ikke ved en skid om dem og deres liv osv” og nej det gør vi ikke. Vi ved jo kun hvad der er skrevet i indlægget men hvorfor oprette en tråd hvis man alligevel ikke kan bruge folks råd eller mening til noget ( med mindre de giver dem ret selvfølgelig)

så måske skulle vi blive enige om at dette går begge veje. Dem der skriver i debatter skal holde en god tone og svare på det spurgte uden at blive grov og dem der opretter debatter opretter dem slet ikke hvis de ikke kan tåle at andre er uenig eller kritisk overfor det skrevne.

Og så vil jeg sige, at dit sidste afsnit er fantastisk! ..
Hvis man kunne blive enig om dette, så ville denne side være en fantastisk side at være på..

Super godt skrevet

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg kan ikke lade være at studse over at en hel del inkl ts er anonyme i den her tråd.. 

altså jeg tror nogen gange det vil hjælpe hvis man vidste hvem man skrev med/hvem det svarede. Hvis man er rimelig fast bruger herinde kender man lidt til folks historier og deres måde at formulere sig på.. og det vil i nogen tilfælde måske gøre det lettere at tolke det skrevne korrekt. Også ts. 

Jeg forstår udmærket hvis man fx vil dele en oplevelse som kan “afsløre” hvem der er bag profilen hvis man tror der er familie eller venner herinde, eller hvis emnet er vildt sårbart som fx noget med en anmeldelse. men en tråd som denne..? det er meningsudveksling og forslag til at holde en god tone.. er det virkelig så personligt at man ikke vil debattere det med navn??? Og sådan synes jeg det er i mange tråde. Jeg tror, mindre brug af anonym funktionen kan få folk til 1. At tænke over deres svar da de muligvis ikke vil “huskes” for at være grov/led. 2. Få andre til at læse svaret på en mere korrekt måde fordi man kender til personen og dens baggrund og skrivemåde.  

Anmeld Citér

21. september 2018

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Jeg kan ikke lade være at studse over at en hel del inkl ts er anonyme i den her tråd.. 

altså jeg tror nogen gange det vil hjælpe hvis man vidste hvem man skrev med/hvem det svarede. Hvis man er rimelig fast bruger herinde kender man lidt til folks historier og deres måde at formulere sig på.. og det vil i nogen tilfælde måske gøre det lettere at tolke det skrevne korrekt. Også ts. 

Jeg forstår udmærket hvis man fx vil dele en oplevelse som kan “afsløre” hvem der er bag profilen hvis man tror der er familie eller venner herinde, eller hvis emnet er vildt sårbart som fx noget med en anmeldelse. men en tråd som denne..? det er meningsudveksling og forslag til at holde en god tone.. er det virkelig så personligt at man ikke vil debattere det med navn??? Og sådan synes jeg det er i mange tråde. Jeg tror, mindre brug af anonym funktionen kan få folk til 1. At tænke over deres svar da de muligvis ikke vil “huskes” for at være grov/led. 2. Få andre til at læse svaret på en mere korrekt måde fordi man kender til personen og dens baggrund og skrivemåde.  

Her oplever jeg så desværre både med mig selv og med andre, at når folk finder ud af, hvem TS er, så bliver de endnu mere grove og personlige..
Jeg har set det gang på gang, og har også selv oplevet det - at man i starten fik gode og pæne svar, men når folk så fandt ud af, hvem man var, så blev de pludselig ekstremt personlige og ville ikke se "forbi" tidligere debatter, hvor TS måske havde en sårbar periode..

Vil helst ikke komme ind på nogle bestemte, da jeg ikke har fået deres samtykke.. Men jeg kan fortælle, at jeg flere gange har oplevet, at folk var søde og hjælpsomme i starten, og når de så fandt ud af, at den her TS før havde oprettet debatter, hvor han/hun havde haft problemer og en ekstremt sårbar periode i sit liv, så vendte folk 180 grader, og hev hans/hendes tidligere debatter ind i den her debat, hvor de pludselig skrev, at personen ikke egnede sig til at være forælder, eller burde have slået op med kæresten for længe siden (mener at der blev sagt begge ting til en meget følsom pige, fordi hun havde det virkelig svært, og havde forlangt nogle ting af sin kæreste).. De færreste så, at hun rent faktisk havde forandret sig og var kommet videre med sit liv..
Og bevares jeg var heller ikke selv nogen engel i den debat, for jeg kom også til at referere til hendes tidligere debatter, hvor hun var et mere følsomt sted i livet, end hun var nu.. Men jeg skrev stadig svarene på en pæn og sober måde, hvor jeg virkelig var forbavset over nogle af de andres svar..
Folk der før havde støttet hende i starten af debatten og skrevet, at de godt kunne forstå hende, skrev pludselig at hun var en umoden og uansvarlig tøs, der ikke burde have været mor, og de forstod ikke, hvorfor hendes kæreste stadig var hos hende..

Så nej jeg oplever desværre det modsatte, når man IKKE er anonym.. Når man står frem med enten navn, eller man bliver afsløret, så bliver nogle folk decideret modbydelige mod én

Anmeld Citér

21. september 2018

Rosa-Sophia

Jeg prøver altid at tænke det sådan, at de der svarer mig, netop ikke kender mig, de involverede eller min situation fuldt ud, faktisk overhovedet ikke. Derfor kan de kun forholde sig til mit indlæg som en slags anonym case og den forholder de sig så til udfra hvordan DE SELV er. Derfor tager jeg ikke ting så personligt. Men hvis man er meget sensitiv eller inde i en sårbar periode, skal man måske overveje om det ikke er bedre, at man rådfører sig enten med eksperter på området eller mennesker, der alligevel kender én, da man måske ikke lige har overskud til et eller andet ufedt svar fra en tilfældig person på nettet.

En anden sag er, at jeg tænker, at tonen kunne forbedres hvis vi afskaffede anonymitets-funktionen, så ens profil som minimum var synlig når man skriver noget. Det ville også gøre det lettere for moderatorerne hurtigt at slå ned på brugere, hvis nogen bare skriver lede ting for at gøre det. Men det får jeg nok ikke medhold i

Anmeld Citér

21. september 2018

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Her oplever jeg så desværre både med mig selv og med andre, at når folk finder ud af, hvem TS er, så bliver de endnu mere grove og personlige..
Jeg har set det gang på gang, og har også selv oplevet det - at man i starten fik gode og pæne svar, men når folk så fandt ud af, hvem man var, så blev de pludselig ekstremt personlige og ville ikke se "forbi" tidligere debatter, hvor TS måske havde en sårbar periode..

Vil helst ikke komme ind på nogle bestemte, da jeg ikke har fået deres samtykke.. Men jeg kan fortælle, at jeg flere gange har oplevet, at folk var søde og hjælpsomme i starten, og når de så fandt ud af, at den her TS før havde oprettet debatter, hvor han/hun havde haft problemer og en ekstremt sårbar periode i sit liv, så vendte folk 180 grader, og hev hans/hendes tidligere debatter ind i den her debat, hvor de pludselig skrev, at personen ikke egnede sig til at være forælder, eller burde have slået op med kæresten for længe siden (mener at der blev sagt begge ting til en meget følsom pige, fordi hun havde det virkelig svært, og havde forlangt nogle ting af sin kæreste).. De færreste så, at hun rent faktisk havde forandret sig og var kommet videre med sit liv..
Og bevares jeg var heller ikke selv nogen engel i den debat, for jeg kom også til at referere til hendes tidligere debatter, hvor hun var et mere følsomt sted i livet, end hun var nu.. Men jeg skrev stadig svarene på en pæn og sober måde, hvor jeg virkelig var forbavset over nogle af de andres svar..
Folk der før havde støttet hende i starten af debatten og skrevet, at de godt kunne forstå hende, skrev pludselig at hun var en umoden og uansvarlig tøs, der ikke burde have været mor, og de forstod ikke, hvorfor hendes kæreste stadig var hos hende..

Så nej jeg oplever desværre det modsatte, når man IKKE er anonym.. Når man står frem med enten navn, eller man bliver afsløret, så bliver nogle folk decideret modbydelige mod én

Det er selfølgelig ikke hensigtsmæssigt. 

Men i nogen tilfælde - for jeg ved godt hvad du mener - synes jeg egentlig at det giver helt fint mening at referere til tidligere skrevet (altså ikke sådan flere år tilbage vel, men for nyligt) da det skaber et meget større perspektiv at se tingene i - måske også for ts i virkeligheden. Nogen gange sidder man jo med et meget koncentreret problem, som i virkeligheden er affødt af alt muligt andet - som brugerne måske kan se udefra, men som ts ikke ser fordi hun står midt i det. Men det skal selvfølglig ikke være på en grov måde, det er klart.. 

Anmeld Citér

21. september 2018

lineog4

Jeg er måske naiv eller født med andre briller end de fleste, for jeg synes faktisk ikke tonen er særlig hård herinde (okay har lige været væk i 4 uger fordi jeg var i Grønland, og har på ingen måde læst de "gamle" debatter). Men jeg kan jo se der altid er en del der skriver om det, ergo må der være nogle der oplever tonen som hård.

Vi er jo alle forskellige, og kan rumme forskellige ting og har forskellige tilgange. Fx er der ofte argumentet: hold dig til emnet, det ved du ikke noget om, eller jeg ved det ikke er sådan. Men det interessante er jo, at har man en udfordring med sin svigermor, sin x, sit barn, sin kæreste eller hvad ved jeg og man skriver herinde så er det jo netop fordi man ikke har løsningen og man har formodentlig ikke løsningen fordi man har stirret sig blind. 

Derfor er det jo helt fantastisk, at der kommer svar der ikke holder sig til emnet, for det kunne jo være det perspektiv man manglede for at kunne løse udfordringen. Eller måske ser en udenforstående noget man slet ikke kan se selv, og hvor ens første reaktion er: sådan er det slet ikke, men lader man det synke, lige tænker en dag eller to, så kan det være man forstår: jamen så er det måske.....

Jeg tror det er vigtigt at huske den digitale dannelse, huske tonen skal være anderledes i den skrevne medie end det talte. Men samtidig skal læseren også huske at læse det skrevne ord anderledes end det talte, og især når det skrevne ord er skrevet af folk som slet ikke kender en. Det kan være en kæmpe fordel og dte kan være super svært. 

Hvor du holder pause fordi du oplever den hårde tone, så har jeg en gang imellem lyst til at trække stikket, fordi jeg tænker: hmm.... mon overhovedet svarene bliver læst og reflekteret over?

Anmeld Citér

21. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Rosa-Sofia85 skriver:

Jeg prøver altid at tænke det sådan, at de der svarer mig, netop ikke kender mig, de involverede eller min situation fuldt ud, faktisk overhovedet ikke. Derfor kan de kun forholde sig til mit indlæg som en slags anonym case og den forholder de sig så til udfra hvordan DE SELV er. Derfor tager jeg ikke ting så personligt. Men hvis man er meget sensitiv eller inde i en sårbar periode, skal man måske overveje om det ikke er bedre, at man rådfører sig enten med eksperter på området eller mennesker, der alligevel kender én, da man måske ikke lige har overskud til et eller andet ufedt svar fra en tilfældig person på nettet.

En anden sag er, at jeg tænker, at tonen kunne forbedres hvis vi afskaffede anonymitets-funktionen, så ens profil som minimum var synlig når man skriver noget. Det ville også gøre det lettere for moderatorerne hurtigt at slå ned på brugere, hvis nogen bare skriver lede ting for at gøre det. Men det får jeg nok ikke medhold i

Jeg er enig i, at en mere moderat brug af “anonym” vil kunne være en fordel i nogle debatter, omvendt kan den måske være fin, når et emne er meget følsomt for TS ... 

Sidekommentar: Moderatorerne kan godt se, hvem anonym indlæg kommer fra, så de kan reagerer derefter...

Anmeld Citér

22. september 2018

Mops7

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg er enig i, at en mere moderat brug af “anonym” vil kunne være en fordel i nogle debatter, omvendt kan den måske være fin, når et emne er meget følsomt for TS ... 

Sidekommentar: Moderatorerne kan godt se, hvem anonym indlæg kommer fra, så de kan reagerer derefter...

Hej. Har fulgt lidt med på sidelinjen i denne. Men det har jeg faktisk spurgt Carina om og hun siger at de ikke kan se hvem den anonyme er før der kommer en anmeldelse på den anonyme. Hvem har fortalt dig de altid kan se det?  

Anmeld Citér

22. september 2018

ErDuHerIkkeSnart

Mops7 skriver:

Hej. Har fulgt lidt med på sidelinjen i denne. Men det har jeg faktisk spurgt Carina om og hun siger at de ikke kan se hvem den anonyme er før der kommer en anmeldelse på den anonyme. Hvem har fortalt dig de altid kan se det?  

Jeg mente netop ved anmeldelser - det var vist ikke så tydeligt formuleret, kan jeg godt se

Anmeld Citér

23. september 2018

Sprit25

Jeg er helt enig i at anonym knappen bruges alt alt for meget og jeg har selv en tendens til at blive mere hård overfor de anonyme, hvor hvis jeg "kender" brugeren er det bedre for mig. 

Jeg har da også haft et medlem herinde hvor jeg tænkte: jøsses nu dine svar igen fordi jeg følte hun ALTID ramte ved siden af, men altså de mennesker kan man også møde i virkeligheden. 

Ja folk er kritiske og det er fedt. Det vi har herinde er en unik mulighed for at blive set på som vi er uden alt andet person kommer ind over. Derfor skal man tale pænt men det synes jeg folk gør. Eller måske siger jeg bare pyt og ikke ser det

Jeg tror godt jeg ved den debat du snakker om, men det endte jo faktisk med ts fik nogle langt mere brugbare råd omkring forholdet til kæresten. Nogen der gik ind og ramte og forhåbentlig ændrede livet for hende!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.