Spørgsmål vedr. Sundhedsplers

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Hej alle.

Jeg fik en mail fra en sundhedsplersken idag, om et graviditets besøg jeg takkede pænt nej tak til. Det føler jeg ikke behov for, da jeg føler jordmoder og egen læge giver mig svar på det meste.

Sagen er så at jeg er meget privat anlagt hvad angår mit hjem.

Så mit spørgsmål går på, SKAL man takke ja til kommunes tilbud om hjemmebesøg fra sundhedsplerske efter fødsel? Og tror i det er muligt at i stedet møde op til åbne konsultationer, for at få målt og vejet osv?

Tak på forhånd.

Normalt holder jeg mig langt væk fra tråde som denne, da jeg ikke har børn.

Men jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være så forfærdeligt at få besøg af sundhedsplejersken.

Men selvfølgelig kan du sige nej.

Og så er det altså noget vås, at kommunen "fjerner børn af alle mulige mærkelige årsager".

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg udtaler mig på ingen måder om, at der skulle være grund til indberetningen. Det kan jeg intet vide om. Men jeg kan med sikkerhed love, at man hverken bliver tvunget til fremmøde, hjemmebesøg eller får iværksat en paragraf 50-undersøgelse, alene fordi man har sagt nej tak til et besøg fra en sundhedsplejerske. I så fald har kommunen har haft andre bekymringer end jeres “nej tak”, og de har så efter hjemmebesøget konstateret, at bekymringen var ubegrundet.

Til dit spørgsmål: Tjoh.... jeg ville faktisk godt “turde” undlade at dukke op, hvis der kom en indkaldelse uden yderligere forklaring. Eller rettede: Jeg ville kontakte kommunen forud for et eventuelt møde og bede om en forklaring og begrundelse for en indkaldelse, og så derefter tage stilling til hvordan vi evt. kunne samarbejde.

Og nej... det er altså ikke rigtigt, at man “hører om kommuner der bare fjerner børn af alle mulige mærkelige årsager”.

At fjerne børn er et ufatteligt stort indgreb, det er omstændigt, tidskrævende og der ligger er kæmpemæssigt og ressourcekrævende forløb forud for en sådan beslutning. Såfremt “man hører” andet, er der tale om ufuldstændige anekdoter - kommunen er ikke er stort hemmeligt og mystisk sted, som står på lur for at snuppe folks børn, når de træder en smule forkert

Jeg vil tilføje at en paragraf 50 undersøgelse ikke bare lige foretages - der skal være en begrundet tvivl om hvorvidt mor og far kan varetage deres roller som forældre. Et nej tak til et tilbud er ikke en grund. derudover kan en socialrådgiver ikke bare gå i gang med sådan en undersøgelse - den skal begrundes og godkendes. 

Til ts: du kan godt sige nej tak. Personligt ville jeg dog ikke anbefale det, 

Anmeld Citér

20. august 2018

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Rødovre. Det er nogle år siden nu så om de stadig har det ved jeg ikke. 

Men jeg takkede også nej da jeg havde en nem graviditet og ikke havde behov for det. Men var glad for det da baby kom. 

Jeg bor også i Rødovre. 

Det er bestemt ikke et standard tilbud her, ihvertfald ikke siden 2014.

Anmeld Citér

20. august 2018

Mom

Profilbillede for Mom
mor:) skriver:

Jeg vil tilføje at en paragraf 50 undersøgelse ikke bare lige foretages - der skal være en begrundet tvivl om hvorvidt mor og far kan varetage deres roller som forældre. Et nej tak til et tilbud er ikke en grund. derudover kan en socialrådgiver ikke bare gå i gang med sådan en undersøgelse - den skal begrundes og godkendes. 

Til ts: du kan godt sige nej tak. Personligt ville jeg dog ikke anbefale det, 

Blot lige en indskudt bemærkning. En kommune laver også en paragraf 50 undersøgelse (en forældreevneundersøgelse), selvom de ved at forældrene er "gode nok", hvis der skal tilbydes et specialtilbud til et barn, da kommunen ellers ikke kan bevillige det.

Bare så alle ikke tror at man skal/er en "dårlig" forældre, fordi man skal igennem sådan en undersøgelse.

Anmeld Citér

20. august 2018

Anonym

EKAB skriver:

Jeg bor også i Rødovre. 

Det er bestemt ikke et standard tilbud her, ihvertfald ikke siden 2014.

Jeg fødte i ‘15 og fik til ydet omkring uge 30 mener jeg det var. Der spurgte jeg hvorfor, netop fordi jeg aldrig har haft noget med kommunen st gøre. Der sagde de at det var standard 

Anmeld Citér

20. august 2018

migxher

Jeg synes det var rart som førstegangs med besøg inden fødslen, så kunne jeg lige sætte et ansigt på.

Efter fødslen synes jeg også det var rart med hjemmebesøg. Det første besøg ligger typisk når baby er en lille uges tid gammel. Der havde jeg personligt ikke lyst til at skulle ud af døren med et spædbarn. Det første besøg tjekkes der om baby har nået som fødselsvægt, går amning som det skal osv. Har du problemer med amning er det super vigtig at få styr på tidligt. Igen så er det rart at det kan foregå hjemme i sofaen.

Jeg synes bestemt heller ikke du skal spilde lægens tid med noget der ikke er deres opgave.  

Anmeld Citér

20. august 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mom skriver:

Blot lige en indskudt bemærkning. En kommune laver også en paragraf 50 undersøgelse (en forældreevneundersøgelse), selvom de ved at forældrene er "gode nok", hvis der skal tilbydes et specialtilbud til et barn, da kommunen ellers ikke kan bevillige det.

Bare så alle ikke tror at man skal/er en "dårlig" forældre, fordi man skal igennem sådan en undersøgelse.

Nej selvfølgelig - det har du ret i. 

Anmeld Citér

21. august 2018

Ano18

Jeg har sagt nej til jordmoder og sp både sidste og denne gang (4 og 5 grav). Begge gange er jeg dog mødt op / modtaget besøg første gang, så de kender min begrundelse og er okay med at afslutte mig. De vil selvfølgelig gerne sikre sig, at alting er i orden. Desværre er der jo mindre ressourcestærke forældre hvor barnet har brug for ekstra øjne og forældrene ikke vil erkende det. Og det er jo fagfolks pligt at fange dette. Man klandrer jo også bagefter kommuner fx hvis de ikke har opdaget vanrøgtede eller misbrugte børn. Og dette har ikke noget med dig TS at gøre, jeg tænker du gør det på den rette måde, og stadig sikrer dig ig dit barn den rette behandling / observation.

I mit tilfælde så gik jeg / går jeg igen, til ekstra scanninger og lægesamtaler på hospitalet, meget ofte, grundet problemer med graviditeten og følges samtidig hyppigere af egen læge som har overtaget pga ekstra blodprøver etc. Vægten af baby etc efterfølgende bliver evt åbent hus, samt jeg selv har uddannelsen. 

Til mit første barn især, var det rart m sp, da der dukkede mange spørgsmål op, så måske du skal vente og se, om du får behovet, men man kan sagtens sige det fra Jeg vild dog vente hvis jeg var dig. Det kan jo også være dig selv der sætter en “dagsorden”. Ingen siger du behøver svare på personlige spørgsmål eller føle dit privatliv udbasuneret. 

Anmeld Citér

21. august 2018

Anonym trådstarter

Nu må folk endelig ikke misforstå mig. Jeg mener ikke det er forfærdeligt at få besøg af sp. Dog er jeg igang med at undersøge efter andre muligheder, da jeg, som det er nu hellere opsøge en sp. Jeg ved jo ikke hvordan det “system” fungere. Men jeg ved jo stadig ikke hvordan det kommer til at forløbe sig efter fødsel, måske vil ingen energi have til at gå ud. 

Det eneste jeg ved er bare at jeg kender mig selv, hvad angår mit private. Men jeg vil stadig det bedste for mit barn. Så derfor er jeg egentlig mere ude efter at høre om, andre har prøvet at tage til åbne konsultationer i stedet for et hjemmebesøg. 

Anmeld Citér

21. august 2018

Nel

Anonym skriver:

Nu må folk endelig ikke misforstå mig. Jeg mener ikke det er forfærdeligt at få besøg af sp. Dog er jeg igang med at undersøge efter andre muligheder, da jeg, som det er nu hellere opsøge en sp. Jeg ved jo ikke hvordan det “system” fungere. Men jeg ved jo stadig ikke hvordan det kommer til at forløbe sig efter fødsel, måske vil ingen energi have til at gå ud. 

Det eneste jeg ved er bare at jeg kender mig selv, hvad angår mit private. Men jeg vil stadig det bedste for mit barn. Så derfor er jeg egentlig mere ude efter at høre om, andre har prøvet at tage til åbne konsultationer i stedet for et hjemmebesøg. 

Du kan også tage imod første besøg fra SP og så fortælle at du fremover gerne vil have baby tjekket, men ikke ved hjemmebesøg. Så afskriver du det ikke helt fra start af, men fortæller dog at det skal foregå på dine præmisser. Det er jo dit/jeres valg i sidste ende :-)

Jeg synes personligt det var rart bare at have kontakten til SP, vi skrev smser til hende og ringede en enkelt gang. Men jeg forstår godt at det er individuelt hvad man har behov for. Jeg er heller ikke glad for fagfolk som udviser stærk autoritet, men jeg vil sige, at jeg oplevede min SP som meget nede på jorden og hun gav ligeledes selv udtryk for at hun var der for vores skyld (f.eks. i forhold til at jeg ikke kunne holde ud at amme og følte stor skyld ved at ville gå over til flaske. Der hjalp hun med at fjerne dele af skyldfølelsen) Men SP'er er jo også forskellige, så man kan ligeså vel være uheldig og få en man har dårlig kemi med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.