Røvfuld

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det undrer mig vildt, at 95 procent selv har fået en endefuld - skyldes det mon, at der er mange blanke stemmer fra folk, som hverken har fået eller givet, og at de ikke tæller med? Jeg er 47, og i min barndom i 70’erne og 80’erne var det ikke noget, jeg havde indtryk af, mange blev udsat for nogensinde. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2018

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Stop nu. Jeg ville da også gå ud fra, det var Danmark, du skrev om, og hun skriver pænt og ordentligt til dig, endda indledningvis “Hvis det er i dagens Danmark”. 

Stop med hvad?  jeg syntes det er noget fis det hun skriver og i stedet for at gå ind i lang flue kneppende debat gav jeg 3 tomler  ned. 

Så stop dig selv. 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Anonym

Det undrer mig vildt, at 95 procent selv har fået en endefuld - skyldes det mon, at der er mange blanke stemmer fra folk, som hverken har fået eller givet, og at de ikke tæller med? Jeg er 47, og i min barndom i 70’erne og 80’erne var det ikke noget, jeg havde indtryk af, mange blev udsat for nogensinde. 

Min mor er fra 70erne og der hvor hun voksede op var det helt normalt. 

Jeg er fra 91 og jeg fik røvfuld og jeg kan da huske at alle mine venner havde eller fik klap i måsen. Og det fortsatte nu i et par år efter 98. 

Min mand er fra 81, han har også fået en tid omgang og det samme gælder hans venner. 

Og vi er vokset op i hver vores ende af landet med hver vores slags forældre 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Min mor er fra 70erne og der hvor hun voksede op var det helt normalt. 

Jeg er fra 91 og jeg fik røvfuld og jeg kan da huske at alle mine venner havde eller fik klap i måsen. Og det fortsatte nu i et par år efter 98. 

Min mand er fra 81, han har også fået en tid omgang og det samme gælder hans venner. 

Og vi er vokset op i hver vores ende af landet med hver vores slags forældre 

Det lyder stadig helt vildt i mine ører. Det var helt uhørt i min familie og deres omgangskreds, allerede dengang i 70’erne, og det var heller ikke noget, mine venner og veninder i skolen oplevede. Jeg er vokset op i et øvre middelklassemiljø med en overvægt af læger, psykologer, lærere - måske dét har noget at sige - og gik på en privatskole med elever fra samme miljø. Der var meget andet at udsætte på måden, der blev opdraget på, men fysisk afstraffelse var no-go. 

Min ældste er fra ‘93, og igen - i min omgangskreds blev det opfattet som fuldstændigt forkasteligt at slå sine børn. Og da jeg begyndte at læse til lærer i ‘91, var den gængse opfattelse, at kun meget få og meget svage forældre tyede til at afstraffe fysisk. 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Abracadabra

Det lyder stadig helt vildt i mine ører. Det var helt uhørt i min familie og deres omgangskreds, allerede dengang i 70’erne, og det var heller ikke noget, mine venner og veninder i skolen oplevede. Jeg er vokset op i et øvre middelklassemiljø med en overvægt af læger, psykologer, lærere - måske dét har noget at sige - og gik på en privatskole med elever fra samme miljø. Der var meget andet at udsætte på måden, der blev opdraget på, men fysisk afstraffelse var no-go. 

Min ældste er fra ‘93, og igen - i min omgangskreds blev det opfattet som fuldstændigt forkasteligt at slå sine børn. Og da jeg begyndte at læse til lærer i ‘91, var den gængse opfattelse, at kun meget få og meget svage forældre tyede til at afstraffe fysisk. 

Så kan denne her debat måske rykke ved dine forestillinger om virkeligheden? 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Anonym

Jeg tænker ikke det har alt med det at gøre. 

Min mand er vokset op i kerne/karriere familie og det samme er hans venner i en lille midtjysk by. 

Jeg er vokset op med en ung alene mor og en alko far,I en ghetto og  i mit område var det meget tung social arv og store sociale og økonomiske problemer, så det kan sagtens være en factor  

Min mor og hendes søskende fik også med sko og grydeskeer, men måske det har noget med at mine bedste forældre ikke er fra Danmark at gøre. 

Men hendes veninder fortæller også rask væk om ørefiner, røvfuld og lign. Og der er en bred landhandel af mennesker. 

Så for mig at se virker det som en holdnings spørgsmål hos daværende forældre? 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Difinere røvfuld? 

Jeg har altid undret mig om folk virkelig mener at barnet bliver lagt over benet og slået i måsen?

- for det er i mit hoved kun noget der forgår under sexuelle omstændigheder (derved ikke sagt at det er noget jeg selv praktiserer) og ikke noget man gør ved børn???

Men hvis det er det eller noget med at ligge hånd på børn. Så NEJ det kunne jeg aldrig drømme om og kender heller ingen der gør (så vidt jeg ved) 

For mig var en røvfuld en straf jeg frygtede, da der blev slået hårdt og gerne så det var rødt og ømt bagefter

Anmeld Citér

22. maj 2018

Anonym trådstarter

Utroligt at læse der stadig er folk der giver røvfuld. Jeg ville selv som vidne til dette skride ind da jeg ved hvad det gør ved et barn. Min sidste røvfuld fik jeg i en alder af 12 år og det har været meget traumatisk for mig. 

Anmeld Citér

22. maj 2018

Anonym

Jeg fik både lussinger og endeful af min mor, da jeg var lille. Jeg husker det tydeligt. Den sidste endeful fik jeg, da jeg var over 10 og det var SÅ ydmygende. Og min mor har aldrig sagt undskyld.

Jeg går til psykolog i dag, fordi jeg kan se, at jeg har fået nogle uheldige reaktionsmønstre med fra min barndom. Jeg har dog aldrig og kommer ALDRIG til at slå mine egne børn. Desuden er jeg god til at sige undskyld, hvis jeg har råbt af dem, for det kunne min mor heller ikke. Jeg har aldrig hørt hende sige undskyld for noget som helst.

Min mor er død af kræft, og jeg har så meget negativitet med omkring hende, at jeg faktisk kun kan huske de dårlige ting, som at hun altid prioriterede sig selv og at hun var fysisk overfor mig og min søster. Jeg er faktisk glad for at hun ikke lever i dag.

Anmeld Citér

22. maj 2018

Anonym

Jeg har fået endefulde uden at være påvirket dem dag idag da det jeg fik en endefuld over var noget jeg havde gjort forkert og mine forældre var bange/frustreret/vred/kede/skuffet over det jeg havde gjort.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.