Mor og meget mere skriver:
Det lyder stadig helt vildt i mine ører. Det var helt uhørt i min familie og deres omgangskreds, allerede dengang i 70’erne, og det var heller ikke noget, mine venner og veninder i skolen oplevede. Jeg er vokset op i et øvre middelklassemiljø med en overvægt af læger, psykologer, lærere - måske dét har noget at sige - og gik på en privatskole med elever fra samme miljø. Der var meget andet at udsætte på måden, der blev opdraget på, men fysisk afstraffelse var no-go.
Min ældste er fra ‘93, og igen - i min omgangskreds blev det opfattet som fuldstændigt forkasteligt at slå sine børn. Og da jeg begyndte at læse til lærer i ‘91, var den gængse opfattelse, at kun meget få og meget svage forældre tyede til at afstraffe fysisk.
Jeg tænker ikke det har alt med det at gøre.
Min mand er vokset op i kerne/karriere familie og det samme er hans venner i en lille midtjysk by.
Jeg er vokset op med en ung alene mor og en alko far,I en ghetto og i mit område var det meget tung social arv og store sociale og økonomiske problemer, så det kan sagtens være en factor
Min mor og hendes søskende fik også med sko og grydeskeer, men måske det har noget med at mine bedste forældre ikke er fra Danmark at gøre.
Men hendes veninder fortæller også rask væk om ørefiner, røvfuld og lign. Og der er en bred landhandel af mennesker.
Så for mig at se virker det som en holdnings spørgsmål hos daværende forældre?
Anmeld
Citér