Børn og det modsatte køns omklædningsrum

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.331 visninger
60 svar
52 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. maj 2018

Cherraly

Profilbillede for Cherraly

De seneste par tråde om blufærdighed og nøgenhed fik mig lidt til at undres over hvad I tænker omkring børn der klæder om i det andet køns omklædningsrum, f.eks. i svømmehal osv. Hvornår synes I det ikke længere er okay? Jeg har en veninde i udlandet, der slet ikke kunne forstå at min datter klædte om sammen med far og en masse nøgne mænd når de tog ud at svømme. Men det er jo noget de elsker at gøre sammen. Hun er 4 nu, men hun tænker slet ikke over det. Fasen med "Hvad er det? Og hvofor ser den sådan ud?" er for længst overstået hos hende, så det er bare helt almindeligt. 

Jeg havde det til at starte med en smule mærkeligt, da jeg var afsted i svømmehallen, og en mor havde sin måske 10-11 årige søn med i omklædningsrummet og badet hos kvinderne. Men tænkte, at det nok er sådan hun har det tryggest, og de så ud til at have det okay med det begge to. Så tænkte jeg heller ikke mere over det. Betragtede det som stadig bare et barn blandt os voksne damer.

Jeg har egentlig ikke selv sat en aldersgrænse for min egen datter ude i fremtiden. Tænker vi ser på det til den tid. Men hvornår synes I det ikke er okay mere? Eller hvor gamle var jeres børn da I kom frem til at det var nu? Måske er det bare når barnet kan klare vask/omklædning alene, eller..?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2018

Loa

Vi synes at vores datter på 7 er for stor til at komme med ind i mændenes omklædning. Hun ved udemærket hvad mænd og kvinder er og hvad forskellene er, og på en eller anden måde, synes jeg vi påtvinger hende en masse nøgenhed af det modsatte køn, ved at tage hend derind. Uanset hvor naturlig nøgenhed er

Anmeld Citér

17. maj 2018

Cherraly

Loa skriver:

Vi synes at vores datter på 7 er for stor til at komme med ind i mændenes omklædning. Hun ved udemærket hvad mænd og kvinder er og hvad forskellene er, og på en eller anden måde, synes jeg vi påtvinger hende en masse nøgenhed af det modsatte køn, ved at tage hend derind. Uanset hvor naturlig nøgenhed er

Men kan hun så klare det hele alene, vaske sig, klæde om osv., hvis kun far er taget med?

Anmeld Citér

17. maj 2018

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg tror, at børn helt selv kan finde ud at sige fra, og/eller at forældrene kan se, hvornår barnet synes, det begynder at blive pinligt el.l.

Jeg har ladet mig forstå, at det som regel sker ved 7-8 års alderen. 

Anmeld Citér

17. maj 2018

Cherraly

Panther skriver:

Jeg tror, at børn helt selv kan finde ud at sige fra, og/eller at forældrene kan se, hvornår barnet synes, det begynder at blive pinligt el.l.

Jeg har ladet mig forstå, at det som regel sker ved 7-8 års alderen. 

Det har du nok ret i. Men så også med tanke på pædofili-frygten.. hvis ens 7-8 årige dreng giver udtryk for at nu er det nok, ville man have det okay med at sende ham alene i mændenes omklædningsrum? Tænker på at nogle er utrygge ved nøgenhed på stranden (her mener jeg ikke solen) hvor man er sammen med barnet, men i svømmehallen/omklædning er han alene. Er det noget du, og andre, ville tage med i overvejelserne?

Anmeld Citér

17. maj 2018

Loa

Cherraly skriver:

Men kan hun så klare det hele alene, vaske sig, klæde om osv., hvis kun far er taget med?

Det sker aldrig at det kun er far der er afsted, så vi oplever aldrig problemstillingen  

Anmeld Citér

17. maj 2018

FruStolpe

Jeg synes man er for stor når man har nået skolealderen. 

Et eks kan være: Jeg tager min store pige på 7 med i svømmehallen,  og ind kommer en af drengene fra klassen med sin mor.... 

Det sætter begge børn i en ubehagelig og akavet situation. Så jeg synes bestemt ikke at skolebørn høre til i modsatte omklædningsrum... 

Anmeld Citér

17. maj 2018

Malene76

Der hvor vi svømmer, må de være i det modsatte omklædningsrum til de er 7. 

Anmeld Citér

17. maj 2018

Panther

Profilbillede for Panther
Cherraly skriver:

Det har du nok ret i. Men så også med tanke på pædofili-frygten.. hvis ens 7-8 årige dreng giver udtryk for at nu er det nok, ville man have det okay med at sende ham alene i mændenes omklædningsrum? Tænker på at nogle er utrygge ved nøgenhed på stranden (her mener jeg ikke solen) hvor man er sammen med barnet, men i svømmehallen/omklædning er han alene. Er det noget du, og andre, ville tage med i overvejelserne?

Altså jeg er ikke nået til den alder endnu, men ja enten ville jeg forberede mit barn (naturligvis) på, hvad der skal ske og øve det - ligesåvel som jeg ville øve, at sende barnet ud i trafikken el.l.

Alternativt ville jeg måske lige spotte en medforælder af det modsatte køn eller en livredder og bede vedkommende om at holde lidt øje med, at barnet er ok og ikke bliver bange, ked, forvirret... Uden at barnet i øvrigt vidste det eller skulle gøres opmærksom på det.

Anmeld Citér

17. maj 2018

Anonym

Cherraly skriver:

De seneste par tråde om blufærdighed og nøgenhed fik mig lidt til at undres over hvad I tænker omkring børn der klæder om i det andet køns omklædningsrum, f.eks. i svømmehal osv. Hvornår synes I det ikke længere er okay? Jeg har en veninde i udlandet, der slet ikke kunne forstå at min datter klædte om sammen med far og en masse nøgne mænd når de tog ud at svømme. Men det er jo noget de elsker at gøre sammen. Hun er 4 nu, men hun tænker slet ikke over det. Fasen med "Hvad er det? Og hvofor ser den sådan ud?" er for længst overstået hos hende, så det er bare helt almindeligt. 

Jeg havde det til at starte med en smule mærkeligt, da jeg var afsted i svømmehallen, og en mor havde sin måske 10-11 årige søn med i omklædningsrummet og badet hos kvinderne. Men tænkte, at det nok er sådan hun har det tryggest, og de så ud til at have det okay med det begge to. Så tænkte jeg heller ikke mere over det. Betragtede det som stadig bare et barn blandt os voksne damer.

Jeg har egentlig ikke selv sat en aldersgrænse for min egen datter ude i fremtiden. Tænker vi ser på det til den tid. Men hvornår synes I det ikke er okay mere? Eller hvor gamle var jeres børn da I kom frem til at det var nu? Måske er det bare når barnet kan klare vask/omklædning alene, eller..?

Nu har jeg ikke børn i den alder endnu. Men synes den er svær. Dog synes jeg at en dreng på 10-11 år er for gammel. Stakkels ham og jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke ville synes det var behageligt at stå nøgen i et bad med en fremmet 11 årig dreng stående i badet ved siden af. Det handler ikke om at jeg ikke ser ham som et barn. Synes bare de er noget mere bevidste om hvad der er hvad og derfor måske også mere nysgerrige. Det ville jeg ikke synes var rart at stå model til. Altså nysgerrighed. Men jeg er også selv MEGET blufærdig. Naturlig nøgenhed i det offentlige har ALDRIG været noget for mig, men skulle det være, så ville jeg da foretrække kvinder eller børn som er lidt mere ubevidste og ikke tænker lige så meget over forskellen og derfor heller ikke står nysgerrigt og samtidig måske selv skal stå der og føle sig blufærdig. Det synes jeg faktisk er lidt synd for sådan en dreng  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.