Hvad har jeg ret til?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2018

Loa

Anonym skriver:

Desuden har jeg termin 8. juli og får først børnepenge første gang 20. oktober, altså over 3 måneder efter fødsel.

Men du har trods alt haft 9 måneder og nok også mere, til at spare op. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2018

Loa

Mor og meget mere skriver:

Barnevogn, seng, diverse udstyr og tøj er mig bekendt ret omkostningstunge udgifter sidst i graviditeten. 

Jo men er det kun far der skal betale? Og men sparer vel op til sådan noget? Det kommer vel ikke som en overraskelse i de sidste to måneder, hvad barnet skal bruge.

Men regler er regler, hvis en kvinde har ret til at søge om de penge, så har hun det. Jeg er bare totalt overrasket.

Anmeld Citér

13. maj 2018

Dorthe1986

Loa skriver:

Så hun skulle lige kunne forudse at kæresten valgte at gå to måneder før termin? Og dermed nå at spare det ekstra op, svarende til det han ville have bidraget med. 

Men det er jo sådan set irrelevant at diskutere hvad hun burde spare op. Om det så var hende ser havde de 500.000 om året og faderen der var på dagpenge, så var hun stadig berettiget til at søge dem, da det handler om at han skal være med til at forsørge barnet og det går forud for fødslen. 

Anmeld Citér

13. maj 2018

Dorthe1986

Loa skriver:

Jo men er det kun far der skal betale? Og men sparer vel op til sådan noget? Det kommer vel ikke som en overraskelse i de sidste to måneder, hvad barnet skal bruge.

Men regler er regler, hvis en kvinde har ret til at søge om de penge, så har hun det. Jeg er bare totalt overrasket.

Med 1400 kr de sidste to måneder og 800 i forbindelse med fødslen, er der næppe tale om at far kommer til at betale det hele. 

Anmeld Citér

13. maj 2018

Anonym

Det har han også... det er en fælles beslutning og et fælles barn. Faktisk har mænd det samme ansvar for at spare op til potentielle børn.

Hvorfor skal kvinden spare op og betale udstyr/omkostninger  selv fordi hun er gravid?

Anmeld Citér

13. maj 2018

Loa

Dorthe1986 skriver:

Med 1400 kr de sidste to måneder og 800 i forbindelse med fødslen, er der næppe tale om at far kommer til at betale det hele. 

Som jeg skriver, at regler er regler, og hun kan da bare søge det hun vil. Jeg forstår det bare ikke helt. Det lød for mig bare en smule “vil ha vil ha” pengegrisk... 

Anmeld Citér

13. maj 2018

Loa

Anonym skriver:

Det har han også... det er en fælles beslutning og et fælles barn. Faktisk har mænd det samme ansvar for at spare op til potentielle børn.

Hvorfor skal kvinden spare op og betale udstyr/omkostninger  selv fordi hun er gravid?

Men to måneder før fødslen mangler man vel ikke tonsvis af ting eller penge til tingene? 

Regnede man med kun at skulle spare op i sidste øjeblik. 

Men hun kan da bare søge det hun vil. 

Anmeld Citér

13. maj 2018

Anonym

Men to måneder før fødslen mangler man vel ikke tonsvis af ting eller penge til tingene? 

Regnede man med kun at skulle spare op i sidste øjeblik. 

Men hun kan da bare søge det hun vil. 

Så alt hvad hun har købe i eks 7 måned af graviditeten til deres fælles barn, skal han så ikke betale? Så hun køber en barnevogn til 3000kr og han skal ikke finansiere noget, fordi de var i 7 og ikke 8 måned? 

Jeg forstår slet ikke dine tanker. Så hvis man har lånt penge ud til folk, så skal man kun have dem igen, hvis man skal bruge dem på er bestemt tidspunkt og ikke bare, hvis man gerne vil have sin opsparing igen - som man jo HaR brugt på udstyr i de foregående måneder?

Det handler da ikke hvornår man regnede med at spare op. Dwt handler da om, at faderen skal bidrage? Moderen har da nok sparet op til tingene? Men skal faderen så bare “slippe”, fordi hun har betalt? 

Det svarer vel til at sige “hey, kan du lægge ud for mig til vores fælles middag? - nåh nej, nu har du jo betalt nu. Og du vidste jo godt at en middag ville koste penge - så hvorfor skal du penge fra mig?”

Anmeld Citér

13. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Loa skriver:

Så hvis din mand forlader dig i morgen, har du en opsparing klar, så du på egen hånd kan foretage større indkøb til en begivenhed, I egentlig har planlagt sammen? Hvis du var på SU, og I skulle holde konfirmation for dit barn om en måned, hvorefter din mand smuttede - så ville du ikke se det som forventeligt og rimeligt, at han fortsat, med sin gode løn, som I begge havde kalkuleret med under planlægningen, afholdt sin del af udgifterne? 

Jeg er mere overrasket over, at man kan tro, manden bare kan løbe fra sin gravide kone uden at skulle bidrage til køb af udstyr og først begynde at betale, når barnet er født. De største udgifter, når et barn melder sin ankomst, ligger da absolut FØR barnets fødsel - og hvor får du fra, at det kun er faren, der skal betale? Mener du, det omtalte bidrag er i en størrelsesorden, der kan finansiere alt udstyr til en nyfødt? 

Anmeld Citér

13. maj 2018

Anonym

Som jeg skriver, at regler er regler, og hun kan da bare søge det hun vil. Jeg forstår det bare ikke helt. Det lød for mig bare en smule “vil ha vil ha” pengegrisk... 

Pengegrisk?

alrså moderen køber: bleer, seng, pusleting ikke bord, barnevogn og tøj evt modermælkserstating skal afholde udgifter til transport i forbindelse med hospitals og lægebesøg under graviditeten plus vitaminer (ret dyre) og diverse småting. Også er hun evt gået ned i løn de sidste uger af graviditeten/eller kommer til det i barslen på dagpenge....

Hvis hun gør alt det super billigt - så er vi nok på ca 15.000 som er brugt FØR fødslen... (selv hvis der er brugt)

alt dette er eksklusiv tabt arbejdsfortjeneste) og her taler vi heller ikke om den pension( for så taler vi virkelig mange penge , hun også mister under sin barsel...for så taler vi måske ca 150.000kr set i forbindelse med tabt løn/pension osv...(alt efter hendes lønniveau) 

også er hun pengegrisk fordi hun vil søge om knap 4000kr? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.