Hvad har jeg ret til?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.435 visninger
37 svar
77 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. maj 2018

Anonym trådstarter

Jeg står desværre og skal være alene med min datter der bliver født om 2 måneder 

Har hørt fra en veninde at faren skal betale bidrag til mig i forbindelse med graviditet og fødsel også. Men hvornår og hvor meget? Har søgt og søgt på statsforvaltningens hjemmeside, men jeg kan ikke finde det. 

En af jer der selv har stået i situationen og ved hvordan det foregår? 

Inden I dømmer mig fordi jeg søger penge fra ham vil jeg lige fortælle at det var en fælles beslutning vi skulle have barn, at jeg er på dagpenge, han tjener over en halv million om året og har selv valgt at gå fra mig. Så er det på plads 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2018

Anonym

Du har ret til dine penge uanset hvad dit barns far tjener. Du behøver kkke forsvare det med hvad du selv får i indkomst. Jeg selv får dobbelt så meget, som min datters far, men jeg opkræver stadig bidrag hver måned. Det er stadig hans barn, og vil han have samvær osv, forventer jeg også han betaler til hendes hverdag, institution, nyt tøj og sko osv. 

Kan dog ikke lige svare dig på dit specifikke spørgsnål. Men prøv at ring til mødrehjælpen, de hjalp mig med alt det økonomiske da jeg blev alene.

Anmeld Citér

13. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Jeg står desværre og skal være alene med min datter der bliver født om 2 måneder 

Har hørt fra en veninde at faren skal betale bidrag til mig i forbindelse med graviditet og fødsel også. Men hvornår og hvor meget? Har søgt og søgt på statsforvaltningens hjemmeside, men jeg kan ikke finde det. 

En af jer der selv har stået i situationen og ved hvordan det foregår? 

Inden I dømmer mig fordi jeg søger penge fra ham vil jeg lige fortælle at det var en fælles beslutning vi skulle have barn, at jeg er på dagpenge, han tjener over en halv million om året og har selv valgt at gå fra mig. Så er det på plads 

Han skal ikke betale børnebidrag under graviditet og fødsel. Det er først når barnet er født at han skal betale. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

13. maj 2018

Dorthe1986

Det er helt korrekt der er et et ekstra tilskud i forbindelse med fødsel som du kan søge far om at betale. Her er et link der viser dig det. Du kan søge om underhold de sidste 2 måneder inden fødslen samt ey bidrag til fødslen. Du skal søge senest to måneder edter barnet er født. Nederst på siden er der et link til de blanketter du skal bruge 

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8515 

Du skal ikke forsvare at du søger det du har ret til fra barnets far. Det er også hans barn og han skal være med til at forsørge det. 

Anmeld Citér

13. maj 2018

Dorthe1986

Anonym skriver:

Han skal ikke betale børnebidrag under graviditet og fødsel. Det er først når barnet er født at han skal betale. 

Det er ikke korrekt. Hun kan søge om underhold de sidste to måneder af graviditeten, samt et bidrag ved fødsel.

Anmeld Citér

13. maj 2018

Anonym trådstarter

Mange tak for jeres svar, jeg prøver at kigge på det 

Anmeld Citér

13. maj 2018

Anonym

Det kan du i hvertfald jeg var sammen med en kæreste, som fik er barn, mens vi var sammen. 

Moderen søgte om: moderens underhold (bidrag) 2 måneder før og en måned efter. ( det svarede til de normale børnepenge, som barnet overtog ved fødselen)

Hun søgte også om fødselsbidrag (ca 1000kr) og dåbsbidrag (1000) Alt i alt skulle han dengang betale ca 14.000 kr

Der er helt sikkert lavet regler om - men nok ikke det hele og beløbene er nok højere  

ps man kan også søge tilskud til konfirmation... og uddannelse...

Anmeld Citér

13. maj 2018

Loa

Dorthe1986 skriver:

Det er helt korrekt der er et et ekstra tilskud i forbindelse med fødsel som du kan søge far om at betale. Her er et link der viser dig det. Du kan søge om underhold de sidste 2 måneder inden fødslen samt ey bidrag til fødslen. Du skal søge senest to måneder edter barnet er født. Nederst på siden er der et link til de blanketter du skal bruge 

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8515 

Du skal ikke forsvare at du søger det du har ret til fra barnets far. Det er også hans barn og han skal være med til at forsørge det. 

Hvad er det penge for i forbindelse med de sidste to graviditets måneder og fødslen?? 

Har man da udgifter i forbindelse med det?

Anmeld Citér

13. maj 2018

Anonym

Hvad er det penge for i forbindelse med de sidste to graviditets måneder og fødslen?? 

Har man da udgifter i forbindelse med det?

Ja, mange har da behov for taxa ved fødsel eks? Også er der jo småting, som man måske har behov for derhjemme inden barnet kommer... man får jo børnepenge på faste tidspunkter i løbet af året, så see kan snildt gå et par måneder fra barnet er født, og til man får nogen penge fra faderen. Også er det meget smart at have nogle penge til  Modermælkserstating? Sutteflasker? Bind til en fødsel? Bleer?  Eks...  ellers så er alle de her “små ting pludselig kun et moderansvar”  

plus at mange jo ikke kan arbejde de sidste 2 måneder/går ned i tid. Og der skal det ses som et tilskud til dette...

Anmeld Citér

13. maj 2018

Loa

Anonym skriver:

Ja, mange har da behov for taxa ved fødsel eks? Også er der jo småting, som man måske har behov for derhjemme inden barnet kommer... man får jo børnepenge på faste tidspunkter i løbet af året, så see kan snildt gå et par måneder fra barnet er født, og til man får nogen penge fra faderen. Også er det meget smart at have nogle penge til  Modermælkserstating? Sutteflasker? Bind til en fødsel? Bleer?  Eks...  ellers så er alle de her “små ting pludselig kun et moderansvar”  

plus at mange jo ikke kan arbejde de sidste 2 måneder/går ned i tid. Og der skal det ses som et tilskud til dette...

Men folk har jo ret til barsel? Så der får de jo løn?

Og shit. Havde aldrig troet at en mand skulle betale til fødslen til feks bind, mme, bleer og lign. SÅ meget ligestilling kan der vel trods alt heller ikke være.... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.