Dreng begyndt at ryge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. maj 2018

Babilooo

Måske kan det hjælpe at nævne konsekvenserne ifht piger. Jeg kender ingen af mine veninder der ville overveje at date en ryger.... 

det er et faktum at man fraskriver sig “adgang” til ret mange dates og piger ved at rygte og lugte af røg. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Ifølge min plan så er der stadig lang tid til dén dag kommer, hvor jeg fylder 120 år... det er ikke min bekymring.

Det som bekymrer mig er når man som et voksent menneske siger at det nok skal gå i sig selv eller de stopper hurtigt igen. Dét er selvbedrag og passer ikke, fordi så var der mange flere som for længst var stoppet. Det er en beviselig påstand:

Når folk siger, "Jeg ryger fordi":

- Det er sjovt, hyggeligt og rart

- Mine venner gør det, det giver status og respekt

- Der er fest, møde på arbejdet og det er socialt

Jeg er 100% sikker på at INGEN af de nævnte vil gøre følgende:

Næste gang du skal tænde en cigaret, cigar eller pibe, så ligger du det væk. Derefter tager du en 50er eller 100 kr. seddel og ruller den ind til et rør. Tøm askebærret og læg sedlen i. Sæt derefter ild til sedlen og nyd det ! Det kan ikke anbefales at indånde røgen fra sedlerne, fordi det er 100% sikkert at det er giftigt.

Hvis du har svært ved at brænde sedlerne af, så er du afhængig af at ryge og kan af samme årsag ikke stoppe når du vil !

Den forstår jeg ikke. Vil en ikke-ryger eller en festryger have let ved at udføre dit “eksperiment”? Umiddelbart ville jeg mene, det alt andet lige var lettere for en storryger.  

Anmeld Citér

10. maj 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Smølfine123 skriver:

Måske kan det hjælpe at nævne konsekvenserne ifht piger. Jeg kender ingen af mine veninder der ville overveje at date en ryger.... 

det er et faktum at man fraskriver sig “adgang” til ret mange dates og piger ved at rygte og lugte af røg. 

Der er nu også teenagepiger, der ryger, måske nogle af dem, han selv ryger med, så jeg tænker, det vil blive opfattet som “du aner ikke, hvad du taler om, Mor!” fra sønnens side. Han lever ikke i din voksenverden og er formentlig inderligt ligeglad med, hvad kvinder på 25+ vil og ikke vil have fra en partner. 

Drenge (og piger) på hans alder identificerer sig med jævnaldrende og lidt ældre kammerater, og det er deres adfærd, deres “regler” og normer, der tæller. De drikker sig stangstive til fester og går kolde, selv om det unægtelig ødelægger deres chancer for at score en pige. Konsekvensberegning er ofte ukendt land, og mht. sundhedsfaren ved rygning, så ved de unge godt, de kan dø - de tror det bare ikke. 

Jeg har desværre ikke gode bud på, hvad man som forældre gør - blot er det vigtigt, at man konsekvent og uden at slække på det med tiden igen og igen gør klart opmærksom på, at man tager voldsomt afstand fra det og ikke vil acceptere, at rygningen foregår på egen matrikel. 

Anmeld Citér

10. maj 2018

Anonym

Da jeg som 14-årig begyndte at ryge, fortalte jeg det heller ikke til mine forældre, for så ville de jo ikke betale mig kørekort. Jeg røg i smug i 2 år, og fortalte aå begge mine forældre det som 16-årig. Nej, jeg fik ikke mit kørekort, men jeg synes jeg skyllede dem at de skulle vide det. Nej, de var da ikke glade, men deres eneste kommentar var, at det var de ked af og høre, og om jeg nu havde tænkt konsekvenserne igennem. Det mente jeg bestemt, jeg havde, og de sagde egentlig bare, at det var mit liv, så det måtte jeg selv bestemme. De krævede bare at jeg røg uden for, og at jeg selv betalte. Der var ingen straf eller noget, og det var virkelig rart. Jeg fik selv lov til at bestemme, og jeg fik selv lov til at mærke på egen krop, hvordan røgen ødelagde min krop, og gjorde min fysik værre. Som 21-årig valgte jeg at kvitte i cigaretterne. Lad dit barn vælge selv. Det er ikke jordens undergang, at han er begyndt og ryge. Lad ham mærke på egen krop, hvad det gør. På den måde gør han det ikke bag din ryg, men før tilgengæld et større ansvar for sig selv. Og om ikke andet, så skal du da være super glad for, han er ærlig, når Su spørger ham!

Anmeld Citér

11. maj 2018

B&J

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.