Anonym skriver:
Hej
min søn på 16 og et halvt, er begyndt at ryge. Fandt ud af det her til aften, da jeg fandt en pakke i hans jakkelomme, men har længe haft en mistanke. Jeg spurgte ham og han erkendte med det samme. Sagde det havde stået på et års tid, men "kun" var to pakker om måneden.
Er ret ked af det, da jeg ikke tror det er nogen forældres ønske, på den anden side, ved jeg ikke om en "straf" kun vil gøre ondt værre?
hvordan ville i reagere?
Dét lyder bekendt. Jeg startede som 16½ årig med at ryge, hvilket kom til at plage mig i 20+ år ! 
Jeg kunne have købt en bil for de penge som jeg røg op ! Det svarer til en bil der i dag koster ca. 200.000 kr.
Men det værste, efter diverse følgesygdomme, var at jeg hver morgen var slave af cigaretterne. Plus alle de andre gange i løbet af dagen som talte 20+...
Til sidst fik jeg nok af at være slave og tog en kold tyrker. Dét var den sværeste opgave jeg have udført på dét tidspunkt. Efter 1 måned var alle synlige abstinenser væk og 1 år senere kunne INTET friste mig til at komme i nærheden af cigaretter. I dag er jeg røgfri og har ikke savnet det én eneste gang ! Og havde ikke ét eneste tilbagefald.
MEN som nystartet teenage ryger som kun ryger:
- til fester
- sammen med ens bedste venner
- 1-2 cigaretter om dagen
- og titusinde andre undskyldninger/bortforklaringer
SÅ er det bare ren selvbedrag !
Hvad vil du straffe med ? Ingen forældrebetalt kørekort ? Beklager den er gammel og virker ikke, fordi så ryger han jo bare bagefter igen og skjuler det lidt bedre imellem tiden.
Jeg mener at det er på sin plads at du fortæller ham hvordan du har det med at han ryger. Snak respektfuldt og opsøgende omkring det. Giv han mulighed for selv at træffe en bedre beslutning. Ofte siger teenagers at deres venner også ryger, så derfor vil de miste ditten og datten.
Hvis du selv ryger, så er overstående en meget svær sag at tage hul på, fordi det vil være hans første tanke at du ikke er bedre selv.
Prøv at lade ham komme med et bud på hans egen fremtid, med og uden cigaretter. Hjælp ham til at se perspektivet i et røgfrit liv, fremfor et liv med mange vaner som kan koste et uddannelsesforløb m.m.