Dreng begyndt at ryge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. maj 2018

Anonym

Jeg er nu uenig i, at en teenager bare aldrig kan forholde sig til farerne ved at ryge. Det kommer helt an på den konkrete teenager, deres refleksionsevne og hvor tæt man har farerne inde på livet. Det var i hvert fald noget, jeg selv var meget bevidst om dengang - men jeg har også altid været en, der overvejede konsekvenserne af mine handlinger.

Et hold af mine bedsteforældre døde langsomt og smertefuldt af lungecancer, og der er i hvert fald ingen af deres børnebørn, som nogensinde er begyndt at ryge - Heller ikke dem, hvis forældre pulsede løs.

Folk er forskellige, men at lade være med at tale med sine børn om, hvor farligt rygning er, fordi de alligevel godt ved det og ikke kan forhold sig til det, synes jeg egentlig er ret dumt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2018

Anonym trådstarter

Jeg ryger IKKE selv, det stoppede jeg med inden jeg fik ham, så det er ikke hjemmefra han har inspirationen.

Han er gennem hele sin opvækst, blevet opdraget til at holde sig fra det. På den anden side kan jeg selv huske hvordan det var at være 15 år, lige begyndt, og stå i porte og opgange, for ikke at blive opdaget. Og det ønsker jeg egentlig ikke skal ske her.

Anmeld Citér

5. maj 2018

Anonym trådstarter

migxher skriver:

Jeg ville nok starte med at spørge ind til hans motivering for at gøre det. Det kan have betydning for hvilken tilgang jeg derefter ville have til det. Og så derefter tydeliggøre de potentielle konsekvenser ved rygning, hvor ulækkert jeg selv synes det er(nikotin gule tænder, lugt af røg, at det smager som et askebærger at kysse en ryger) og til slut at rygning er no go indenfor husets 4 vægge og at jeg ikke vil sponsorer hans ulækre vane, det vil sige ingen lommepenge, så må han få sig et job og selv betale den vej. 

Han siger selv, han startede fordi mange af hans venner gjorde, og nu synes han, at det er rart og svært at stoppe med..

Anmeld Citér

5. maj 2018

Anonym

Synes godt nok I alle overreagerer en del. Jeg kommer selv fra et ikke-ryger hjem og kendte godt til rygningens konsekvenser, om end det var i 90'erne og man ved endnu mere i dag. Jeg begyndte at ryge som 14 årig, nogenlunde samme antal, og røg i smug indtil jeg fik mit kørekort, som 18 årig. Derefter satte jeg forbruget op og røg indtil jeg stoppede, da jeg var midt i tyverne. Tror det er en fase, de fleste går igennem. Og selvom man forbyder en teenager noget, gør de det stort set altid alligevel. 

Anmeld Citér

9. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Hej 

min søn på 16 og et halvt, er begyndt at ryge. Fandt ud af det her til aften, da jeg fandt en pakke i hans jakkelomme, men har længe haft en mistanke. Jeg spurgte ham og han erkendte med det samme. Sagde det havde stået på et års tid, men "kun" var to pakker om måneden. 

Er ret ked af det, da jeg ikke tror det er nogen forældres ønske, på den anden side, ved jeg ikke om en "straf" kun vil gøre ondt værre?

hvordan ville i reagere?

Dét lyder bekendt. Jeg startede som 16½ årig med at ryge, hvilket kom til at plage mig i 20+ år !

Jeg kunne have købt en bil for de penge som jeg røg op ! Det svarer til en bil der i dag koster ca. 200.000 kr.

Men det værste, efter diverse følgesygdomme, var at jeg hver morgen var slave af cigaretterne. Plus alle de andre gange i løbet af dagen som talte 20+...

Til sidst fik jeg nok af at være slave og tog en kold tyrker. Dét var den sværeste opgave jeg have udført på dét tidspunkt. Efter 1 måned var alle synlige abstinenser væk og 1 år senere kunne INTET friste mig til at komme i nærheden af cigaretter. I dag er jeg røgfri og har ikke savnet det én eneste gang ! Og havde ikke ét eneste tilbagefald.

MEN som nystartet teenage ryger som kun ryger:

- til fester

- sammen med ens bedste venner

- 1-2 cigaretter om dagen

- og titusinde andre undskyldninger/bortforklaringer

SÅ er det bare ren selvbedrag !

Hvad vil du straffe med ? Ingen forældrebetalt kørekort ? Beklager den er gammel og virker ikke, fordi så ryger han jo bare bagefter igen og skjuler det lidt bedre imellem tiden.

Jeg mener at det er på sin plads at du fortæller ham hvordan du har det med at han ryger. Snak respektfuldt og opsøgende omkring det. Giv han mulighed for selv at træffe en bedre beslutning. Ofte siger teenagers at deres venner også ryger, så derfor vil de miste ditten og datten.

Hvis du selv ryger, så er overstående en meget svær sag at tage hul på, fordi det vil være hans første tanke at du ikke er bedre selv.

Prøv at lade ham komme med et bud på hans egen fremtid, med og uden cigaretter. Hjælp ham til at se perspektivet i et røgfrit liv, fremfor et liv med mange vaner som kan koste et uddannelsesforløb m.m.

Anmeld Citér

9. maj 2018

Anonym

Anonym skriver:

Synes godt nok I alle overreagerer en del. Jeg kommer selv fra et ikke-ryger hjem og kendte godt til rygningens konsekvenser, om end det var i 90'erne og man ved endnu mere i dag. Jeg begyndte at ryge som 14 årig, nogenlunde samme antal, og røg i smug indtil jeg fik mit kørekort, som 18 årig. Derefter satte jeg forbruget op og røg indtil jeg stoppede, da jeg var midt i tyverne. Tror det er en fase, de fleste går igennem. Og selvom man forbyder en teenager noget, gør de det stort set altid alligevel. 

At starte på at ryge er ikke noget man spøger med ! Fint at du holdt op, men det er ikke at overreagere, når man har en bekymring for om ens barn vil ryge, drikke eller det der går hurtigere for så at ende 6 fod under jorden. Samt at man som forældre skal med til den ceremoni.

Anmeld Citér

9. maj 2018

Babilooo

Det er ikke blot en fase mange skal igennem.

Skaderne er større, afhængigheden er større og man dør ca 8-12 år tidligere end andre ved at starte som ung teenager. 

Anmeld Citér

9. maj 2018

Babilooo

Smølfine123 skriver:

Det er ikke blot en fase mange skal igennem.

Skaderne er større, afhængigheden er større og man dør ca 8-12 år tidligere end andre ved at starte som ung teenager. 

Fik ikke kopieret det hele ind.

pointen er at afhængigheden resten af liver for tobak er væsentlig større hvis man starter med at ryge mellem 13-16 end hvis man starter som 20 årig. Jo senere start jo bedre chancer for ar stoppe senere.

man dør før og de sidste år er dårligere pga lungeproblemer og andre sundhedsproblemer forbundet med rygning. 

Anmeld Citér

10. maj 2018

Anonym

Smølfine123 skriver:

Fik ikke kopieret det hele ind.

pointen er at afhængigheden resten af liver for tobak er væsentlig større hvis man starter med at ryge mellem 13-16 end hvis man starter som 20 årig. Jo senere start jo bedre chancer for ar stoppe senere.

man dør før og de sidste år er dårligere pga lungeproblemer og andre sundhedsproblemer forbundet med rygning. 

Ifølge min plan så er der stadig lang tid til dén dag kommer, hvor jeg fylder 120 år... det er ikke min bekymring.

Det som bekymrer mig er når man som et voksent menneske siger at det nok skal gå i sig selv eller de stopper hurtigt igen. Dét er selvbedrag og passer ikke, fordi så var der mange flere som for længst var stoppet. Det er en beviselig påstand:

Når folk siger, "Jeg ryger fordi":

- Det er sjovt, hyggeligt og rart

- Mine venner gør det, det giver status og respekt

- Der er fest, møde på arbejdet og det er socialt

Jeg er 100% sikker på at INGEN af de nævnte vil gøre følgende:

Næste gang du skal tænde en cigaret, cigar eller pibe, så ligger du det væk. Derefter tager du en 50er eller 100 kr. seddel og ruller den ind til et rør. Tøm askebærret og læg sedlen i. Sæt derefter ild til sedlen og nyd det ! Det kan ikke anbefales at indånde røgen fra sedlerne, fordi det er 100% sikkert at det er giftigt.

Hvis du har svært ved at brænde sedlerne af, så er du afhængig af at ryge og kan af samme årsag ikke stoppe når du vil !

Anmeld Citér

10. maj 2018

Babilooo

Anonym skriver:

Ifølge min plan så er der stadig lang tid til dén dag kommer, hvor jeg fylder 120 år... det er ikke min bekymring.

Det som bekymrer mig er når man som et voksent menneske siger at det nok skal gå i sig selv eller de stopper hurtigt igen. Dét er selvbedrag og passer ikke, fordi så var der mange flere som for længst var stoppet. Det er en beviselig påstand:

Når folk siger, "Jeg ryger fordi":

- Det er sjovt, hyggeligt og rart

- Mine venner gør det, det giver status og respekt

- Der er fest, møde på arbejdet og det er socialt

Jeg er 100% sikker på at INGEN af de nævnte vil gøre følgende:

Næste gang du skal tænde en cigaret, cigar eller pibe, så ligger du det væk. Derefter tager du en 50er eller 100 kr. seddel og ruller den ind til et rør. Tøm askebærret og læg sedlen i. Sæt derefter ild til sedlen og nyd det ! Det kan ikke anbefales at indånde røgen fra sedlerne, fordi det er 100% sikkert at det er giftigt.

Hvis du har svært ved at brænde sedlerne af, så er du afhængig af at ryge og kan af samme årsag ikke stoppe når du vil !

Forstår dig ikke helt .... hvad du mener med 120 år. Det er da ret meget at få kortet 10 år af ens liv der måske er 80 år..? Og herudover være syg de sidste 10 år pga røg. Det vil sige hvis man ellers ville være blevet 80 dør man som 70 årlig og har være påvirket helbredsmæssigt, lungefunktionsmæssigt osv siden 60 år. 

min pointe var ikke, at det nødvendigvis er nemt at få drengen til at stoppe. Men - der er rigtig mange som får et årelangt misbrug fordi de starter tidligt. Derfor er det ikke blot noget man skal se som en minor detail og ikke gøre noget ved “fordi det er en fase”. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.