Jeg har nok været ligesom din søn. Jeg var bare kun13 år.
Jeg kommer fra en helt almindelig velfungerende familie, hvor hverken mor eller far er rygere.
Jeg hang ud med min rigtig gode skoleveninde og så nogle fra de lidt større klasser på vores skole, som sad og røg, hvilke gjorde vi synes det var sjovt at prøve.
Da først det var afprøvet, blev det lidt svært at lægge på hylden igen.
Vi blev “opdaget” flere gange af vores forældre. De nærmest forbød os at være sammen. Jeg fik også alle de værste ting at vide. Skuffelse fra mine forældre osv osv. Jeg husker det som møg ubehageligt, fordi jeg nærmest blev sat på domstolen.
Vi holdt måske en pause, for så at starte igen. Og til sidst blev jeg fast ryger. Men især min far(som faktisk selv har røget, før han fik børn) var virkelig efter mig. Jeg vidste og kunne føle hvordan han ville stå og nedstirre mig, mens jeg tændte en cigaret, så jeg røg ALDRIG hjemme. Jeg gik altid væk hjemmefra, fordi det var så ubehageligt.
Da jeg flyttede(16 år pga. uddannelse) blev jeg fast rygere og røg på mit kollegieværelse. Jeg stoppede med at ryge da jeg var 18 år. Jeg holdt en laaaang pause, faktisk til jeg var 24, Hvor jeg så startede op igen. Jeg er 30 nu og har ikke røget i 2 år og har ingen intention om at starte igen, men lysten hænger i mig stadigvæk.
Det blev en lang smøre, men det er en svær situation du står i. Jeg har besluttet mig for at jeg ikke vil være fordømmende og ubehagelig overfor mine børn, hvis de begynder at ryge. Min ældste er 9. Jeg ville ikke opfordre, bakke op omkring det osv. Men når man er 16 år, ved man godt hvad konsekvensen af rygning kan være, det lægger pakkerne heller ikke skjul på. Men det kan man ikke forholde sig til, uanset om de selv læser det eller vi forældre prædiker det.